Berit Niemi ja hänen teoksensa "All in". 
Berit Niemi ja hänen teoksensa "All in". 

HARRASTAJA: Berit Niemi loihtii draamaa prons­sista, tunteita hylätystä metallista

Prons­sinen kobra taistelee elämästä ja kuole­masta mungon kanssa, ja lintu­lapsi kurkkaa metal­li­laat­taista, hellivää äitiään. Berit Niemi keksii ja taitaa kaiken. Siksi hän opiskelee nyt kuvanveistäjäksi.

BERIT NIEMI

Taideo­pis­ke­lija
Säkylä

13.1.2021

Oma tila? Sen kuvaa­minen oli ensim­mäinen tehtävä, kun säkylä­läinen, FB Ketjun entinen kokoon­pa­no­työn­te­kijä Berit Niemi paneutui Kankaan­pään taide­koulun pääsy­ko­kei­siin viime keväänä. Romuksi tuomi­tuista metal­leista, vimpai­mista ja vipstaa­keista uutta ja luovaa loihtiva Niemi pääsi element­tiinsä. Safii­riksi kutsuttu Peugeot Partner sai kuvaan­nol­li­sesti lahjoittaa sielunsa ja ruumiinsa taiteelle.

– Safiiri oli minun ensim­mäinen autoni. Vietin sen kanssa 11 vuotta. Sehän on pidempi aika kuin monen avioliitto! Safiirin kanssa sattui ja tapahtui. Kun katsas­tuk­sessa sitten tuli valtaisa hylky­lista ja tielle oli jääty jo monta kertaa, autokor­jaa­jakin ehdotti jo ennen katsas­tusta: Olisiko tullut luopu­misen aika?

Niemi taitteli ja leikkeli minia­tyyri-ruumi­sarkun, johon tehtäi­siin ratista seppele ja vivuista hauta­sep­pele – kaikki osat olisivat peräisin Safii­rista, pellistä taitel­tuja iiriksiä myöten.

Berit Niemi: Rakastan sinua

Kokeet kestivät neljä päivää. Korona-etänä.

– Toisena päivänä piti siitä ensim­mäisen päivän Omasta tilasta tehdä raken­ne­pii­rustus, kolman­tena päivänä piti maalata asetelma, jossa se oli mukana, ja neljän­tenä päivänä piti kuvata video. Näin varmis­tet­tiin, ettei hyllystä kaiveta mitään valmista esille.

Niemen mukaan piirus­tus­teh­tä­vässä hän ei metal­li­työn­te­ki­jänä oikein loistanut.

– Siitä tuli hyvin tekninen. Töissähän minä aina ensim­mäi­seksi aamulla luin piirustukset.

Mutta Satakunnan ammat­ti­kor­kea­koulun alaisuu­dessa toimi­vaan taide­kou­luun Niemi pääsi, ennen kaikkea veisto­tai­tonsa ansiosta. Ensim­mäinen lukuvuosi menee avoimella linjalla. Sen  jälkeen Niemi valmistuu muiden mukana yhteensä nelivuo­tisten opintojen jälkeen ammat­ti­ku­van­veis­tä­jäksi. Kouluun otettiin vuoden 2020 syksyllä 27 opiske­lijaa. Hakijoita oli 200.

”ÄLÄ JÄTÄ”

Kruunu­ha­ka­laisen kulttuu­ri­kodin kasvat­tiin verrat­tuna Tampe­reelta kotoisin olevan Niemen taitei­li­jantie on tainnut olla aika kivikkoinen.

– Ensim­mäisen kerran lähdin opiske­le­maan 19-vuoti­aana, horto­no­miksi Lepaan puutar­ha­kou­luun. Haaveena oli jatkaa maa- ja metsä­tie­teel­li­seen tiede­kun­taan. Äiti kuoli viimei­senä opiske­lu­vuonna. Isä oli saanut kaksi aivoin­farktia ja pyysi, etten jättäisi häntä.

Berit Niemi: Raudasta nousseet

Lukio­lai­sena Niemi oli käynyt Tampe­reen Sampolan-työväen­opis­tossa parikin vuotta maalaa­massa ja piirtä­mässä. Mutta nyt sivel­timet saivat jäädä. Puutarha-alan kausi­työ­luon­tei­suuden ja isänsä autta­misen takia horto­nomi Niemestä tulikin pirkka­la­laisen peite­talo Tammer­kosken Teolli­suus Oy:n trasse­lin­te­kijä ja maala­rikin. Tosin maalaukset olivat tekstejä rekkojen pressuihin.

– En asunut kotona, mutta huolehdin isästä. Minulla oli päivä­vuoro, joten pääsin joskus yölläkin autta­maan isää. Olin Suomen viimeinen trasselintekijä.

Kun trasse­lin­teko lopetet­tiin, siirtyi Niemi tuuli­myl­lyjen tekijäksi. Hänestä tuli viimeis­te­lijä Compo­nentan konepa­jalle Nisamo Oy:hyn Lempää­lään. Myöhemmin Niemi muutti Euraan ja sen jälkeen Säkylään, ja vuodesta 2013 kevää­seen 2020 hän toimi vakitui­sena kokoon­pa­no­työn­te­ki­jänä FB Ketjussa, aiemmalta nimel­tään FB Ketjutekniikassa.

”NÄISSÄ TÖISSÄ EN SELVIÄ…”

–Tykkäsin työstäni, mutta en pärjännyt ilman särky­lääk­keitä. Douppasin itseäni särky­lääk­keillä, ja yöt olivat välillä tuskaa.

Niemi joutui toisi­naan iskemään metal­li­ryys­teitä ketjuista irti. Keväällä 2020 oli tultu käänne­koh­taan, kun yläraa­joja oli jo koeteltu riittä­västi niin golf- ja tennis­kyy­när­päiden, olkapää­on­gel­mien, ranne­leik­kausten kuin monin­ker­taisten korti­so­ni­pii­ki­tysten kanssa. Asiaa ei paran­tanut 12 vuotta aiemmin sattunut pyöräi­ly­on­net­to­muus, jossa auto ajoi kolmion takaa Niemen päälle.

– Minut irtisa­not­tiin, mutta minulle oli jo valjennut, että en selviä näissä töissä eläkei­kään asti.

Kun kokoon­pa­no­työn­te­kijä Berit Niemelle valkeni, että metal­li­töissä keho ei kestä eläkei­kään asti, hän lähti toteut­ta­maan unelmaansa opiskella kuvanveistäjäksi.

Niemi oli aikui­sena käynyt puu- ja metal­li­veis­to­kurs­seilla ja taonnassa. Näytteitä taitu­ruu­desta ja luovuu­desta riitti, ja Säkylässä toimivan taide­va­limon omistaja Tomi Sinisalo on ollut yksi heistä, jotka ovat kannus­ta­neet Niemeä ammattitaiteilijaksi.

– Tomi ja paikal­linen kuvan­veis­täjä Aki Suutari ovat potki­neet minua eteen­päin, Niemi kiittää.

Faneista tärkein löytynee silti kotoa. Niemi kertoo, että hänen puoli­sonsa, metal­li­mies Mika Hämäläinen on taita­vana hitsa­rina opettanut hänelle ehkä kaikkein eniten juuri hitsaa­mi­sesta. Hämäläinen auttaa Niemeä muutenkin raskaiden teosten siirtä­mi­sessä ja kantamisessa.

Ja nyt Niemi saa toteuttaa unelmaansa, opiskella ammattitaiteilijaksi.

PLASTISTA, PERUSTEELLISTA

– Olen innois­sani siitä, mitä kaikkia teknii­koita saan täällä opetella. Muutoin ei tulisi esimer­kiksi sitä tilan­netta, että saa piirtää elävää mallia monta päivää peräk­käin. Ihmistä ei opi piirtä­mään, ellei häntä saa piirtää alasto­mana. Ja plasti­sessa anato­miassa katse­lemme ihmisen luita, jänteitä ja lihaksia, luuran­kokin meillä on. Piirrämme ihmisen käsiä, jalkoja ja päitä, Niemi kertoo.

Jos mielii, vaatteet voi myöhemmin pukea ihmis­hahmon päälle, mutta nämä välttä­mät­tömät perus­tek­niikat on helpointa oppia alan koulussa. Niemi­selle mielen­kiin­toi­sinta näissä ensim­mäisen vuoden laaja-alaisissa opinnoissa Kankaan­päässä on tähän mennessä ollut  savimuovailu.

– Siinä olen ehkä omimmil­lani. Myös maalaa­minen on ollut valtavan hienoa. Kurssin aikana syntyi muoto­kuva Mikasta ja Mustikka-koirasta.

Berit Niemi: Pähkinä ihmemaassa
Berit Niemi: Linnunrata

Niemen kotona on vaikut­tava määrä töitä jo valmiina: puusta veistetty, täydel­lisen elävä ja minia­tyy­ri­ko­koinen koira, walesinsprin­gers­pa­nieli ennen seuraa­jaansa, haastat­te­lu­nau­halle aina välillä komment­te­jansa hönkivää Mustikkaa; kivestä nouseva, prons­sinen kobra, joka taistelee mungon kanssa; aurin­ko­kunnan kiertäviä planeet­toja kuvaava, patinoitu valaisin…

Niemi hitsaa, takoo, juottaa, veistää, rälläköi, muotoilee, liimaa, maalaa, taivut­telee, patinoi. On vaikea keksiä mitään metal­liin tai kekse­li­ää­seen luovuu­teen liittyvää taitoa, jota Niemi ei osaisi.

MISTÄ IDEAT TULEVAT?

– Elävästä elämästä, omasta elämästä, Ylen Avarasta luonnosta

Niemi sanoo halua­vansa esittää draamaa ja tunne­ti­loja, luoda ahaa-elämyksiä ja muistuttaa, että kierrä­tet­tä­vistä esineistä löytyy kauneutta.

– Rikki mennyt pölyni­muri kieris­keli varas­tossa viisi vuotta. Näin, että siinä on valmiina vankka tukira­kenne, pyörän muoto on kuin lonkka, Niemi paljastaa.

”Ronsu” on hellyt­tävä norsun­poi­kanen, jonka runkona on pölyni­muri ja kierre­tankoa. Ympärillä on kanaverkkoa, sanoma­lehteä ja mustalla ja ruskealla rautaok­si­dilla värjättyä betonia. Kärsänä on pölyni­murin letku ja häntänä johto ja pensselin karvat. Valitet­ta­vasti Ronsu ei pysty saman­ai­kai­sesti enää toimi­maan pölyni­mu­rina, sillä moottori piti taiteel­li­sista syistä rei´ittää.

Berit Niemi: Ronsu – imurin uusi elämä

Kaiken hengäs­tyt­tävän toime­liai­suu­tensa ohella (muun muassa ammat­tio­saston halli­tus­jä­se­nyys) Niemi on ennät­tänyt elämänsä varrella toimia monien eri koira­har­ras­tus­la­jien koulut­ta­jana. Eläimet ovat lähellä sydäntä, samoin ihmisten herät­tely pohti­maan eläinten julmaa kohtelua.

– Näin tv:stä ohjelman, jossa kobra ja mungo laitet­tiin samaan lasikop­piin taiste­le­maan ja ihmiset löivät voitta­jasta vetoa. Luonnossa kobra luiker­telee karkuun – jos mungolta pääsee.

Mungoa ei ole helposti saata­villa tarkkail­ta­vaksi. Siksi Niemi tutkii valokuvia jopa mungon luuran­gosta. Myös Mustikkaa käännel­lään, jotta taitei­lija saa eläimen varmasti luonte­vaan asentoon.

Kuvan­veis­täjän työ on loputonta tutki­mista ja menetel­mien kokeilua. Niemellä on valmis­teilla myös prons­si­veistos, joka esittää ihmisen sarvet­to­maksi haavoit­tamaa sarvi­kuo­no­äitiä ja sen poikasta. Sarvi­kuonon jäykän ja röpelöisen nahan luominen vaatii muiden muassa isoa finnfoam-levyä ja sen iskemistä täyteen epäta­saisen pientä kuoppaa.

MIKSI IHMETELLÄ?

– Niin, jokuhan voisi kyllä ihmetellä, miksi meillä on olohuo­neessa iso pesukone.

Tosiaan, joku voisi ihmetellä, varsinkin kun kodin talous­puo­lelta löytyy melkoisen upouu­delta näyttävä pesutorni. Mutta satun­nainen vierai­lija on jo keskus­tellut sen verran Niemen kanssa ymmär­tääk­seen, että tässä talossa mennään taiteen ehdoilla. Sanomat­takin on selvää, että pesukone tullaan vielä purka­maan alkute­ki­jöi­hinsä, ja kaikesta tulee taidetta. Tällä hetkellä pesukone toimii alustana keske­ne­räi­selle kirah­vi­veis­tok­selle. Sen verran Niemi kertoo antaneensa periksi, että prons­si­veis­tok­siin tarvit­tavia kipsi­muot­teja ei enää tehdä kotona.

– On se sen verran sottaista puuhaa, Niemi naurahtaa.

Berit Niemi muotoi­le­massa teosta ”Taiste­levat kirahvit”.

Niemi unelmoi, että kuvan­veis­tä­jänä hän tulee myymään teoksiaan kunnille ja kaupun­geille, julki­siin tiloihin ja ulkoa­lueille. Suuret eläin­hahmot tulevat kiehto­maan jatkos­sakin, suunnit­teilla on merikotka-projekti.

– Puunlatvus, lohen kanssa pesään laskeu­tuva merikotka, kaksi pörröistä, rumaa poikasta…

Pronssin ohella taitei­lija tulee pysymään uskol­li­sena kierrä­tyksen aatteelle. Romuiksi hylätyistä metal­li­laa­toista voisi valita ne sopivimmat kotkan liidossa harit­tu­viksi, kärjim­mäi­siksi siipisuliksi.

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVAT JYRKI LUUKKONEN