Marjo Miettinen: Luotta­mus­mie­henä kasvaa ongel­mien ratkojaksi

Mitä pidem­pään luotta­mus­mies pysyy toimes­saan, sitä parempi neuvot­te­lija ja työpaikan kehit­täjä hänestä tulee, sanoo Marjo Miettinen.

26.10.2020

MARJO MIETTINEN Kasva­tus­tie­teiden tohtori. Väitöstyö ”Luotta­mus­osaa­minen: yhtei­sö­osaa­minen suoma­laisen luotta­mus­miehen pääomana”. Ensto Oy:n ja Ensto Invest Oy:n halli­tuksen puheen­joh­taja sekä EM Group Oy:n halli­tuksen jäsen. Yksi kyseisten perhey­ri­tysten omista­jista. Tekno­lo­gia­teol­li­suuden halli­tuksen puheen­joh­taja. Lisäksi mukana mm. Elinkei­noe­lämän keskus­liiton EK:n, Solidiumin, Elinkei­noe­lämän valtuus­kunnan EVA:n ja ETLA:n hallituksissa.

Luotta­mus­miehen tehtävä ei ole helppo eikä siihen pidä ryhtyä kevein perus­tein, sanoo luotta­mus­miesten osaamis­ta­soista, kehit­ty­mi­sestä ja oppimi­sym­pä­ris­töistä väitös­työnsä tehnyt Marjo Miettinen.

– Luotta­mus­miehen tehtävä on ajaa edustet­ta­viensa asiaa sekä koko henki­lö­kunnan asiaa. Samaan aikaan hänen pitää ymmärtää, mikä on yhtiön talou­del­linen tilanne, ja ajaa yhtiön asiaa. Monta kertaa mukaan tulee vielä yhteis­kun­nal­linen aspekti ja liiton näkemys.

Väitös­työhön tehdyn luotta­mus­mies­ky­selyn mukaan tehtä­vään vaadi­taan jatkuvaa lukemista, oppimista, itsensä kehit­tä­mistä, läsnä olemista, kilpai­lu­kyvyn turvaa­mista, asian­tun­ti­juutta, talous­asioiden hallintaa ja paljon muuta.

Vaadit­ta­vien ominai­suuk­sien lista on miltei yhtä pitkä, mutta kärjessä on kaksi ylitse muiden: rehel­linen ja avoin.

– Nämä ovat aika kovia vaati­muksia, Miettinen toteaa ja sanoo luotta­mus­miehen tehtävää hyvin monitasoiseksi.

PESTI KOULII VAATIVAMPIIN TEHTÄVIIN

Mitä pidem­pään luotta­mus­mies on tehtä­väs­sään ja mitä enemmän hän oppii ja opiskelee, sitä pätevämpi hänestä tulee. Väitös­työs­sään Miettinen jakaa luotta­mus­miehet heidän kokemuk­sensa, valmiuk­siensa ja kykyjensä mukaan neljään eri ryhmään. Työnte­ki­jöiden ja työnan­ta­jien odotukset muuttuvat luotta­mus­miehen kehit­ty­misen myötä.

Ensim­mäisen kaksi­vuo­tis­kauden luotta­mus­miestä Miettinen nimittää lupaa­vaksi toimi­jaksi. Jos luotta­mus­mies saa jatko­pestin toiselle kaudelle, luottamus on jo syntynyt. Hän kehittyy luotet­ta­vaksi toimi­jaksi. Kolman­nella kaudella luotta­mus­mie­hestä kehkeytyy osaava sovittelija.

– Tässä kolman­nessa oppimisen tilassa luotta­mus­mie­heen luote­taan niin paljon, että risti­rii­tojen tullessa luotta­mus­mies kutsu­taan paikalle. Hän pystyy sovit­te­le­maan ongelmia, koska hänelle on kehit­tynyt psyko­lo­gista silmää.

Neljän­nellä kaudella muut alkavat kiinnostua luotta­mus­mie­hestä, jolloin hänet rekry­toi­daan helposti esimer­kiksi ammat­ti­liiton luottamustehtäviin.

– Hänestä tulee verkos­toi­tuva vaikut­taja, ei vain yrityk­sessä, vaan myös sen ulkopuo­lella. Meillä on nytkin kansan­edus­tajia, joilla on luottamusmiestausta.

Meillä on nytkin kansan­edus­tajia, joilla on luottamusmiestausta.

LUOTTAMUSMIES VOI OLLA JOHTORYHMÄSSÄ

Luotta­mus­mies­jär­jes­telmä on yksi tapa neuvo­tella ja sopia työpaikan asioista. Miettisen mukaan neuvot­te­lu­jär­jes­telmää voisi muuttaa olennai­sesti, mutta jonkin­lainen sopimus­jär­jes­telmä tarvitaan.

– Jokaisen kanssa ei voi sopia erikseen, täytyy olla jokin järjes­telmä, kuinka viedään asioita eteen­päin ja kuinka sovitaan.

Luotta­mus­mies­toi­min­nassa kyse ei ole vain palkoista ja työeh­doista, vaan myös yrityksen sisäi­sistä pienistä ja suurista asioista. Miettisen mukaan on harmi, että työpaikan yhteis­toi­minta perustuu yhteis­toi­min­ta­la­kiin, josta on tullut pitkälti irtisanomislaki.

– Yhteis­toi­minta on tarkoit­tanut paljon muuta kuin lomau­tuksia tai irtisanomisia.

Paikal­linen sopiminen tuo omat lisänsä luotta­mus­miehen tehtä­vään. Miettisen mukaan se vaatii entistä parempaa kykyä tehdä kompro­mis­seja ja perus­tella ratkaisuja.

– Yritykset ovat hyvin erilai­sessa tilan­teessa, esimer­kiksi pk-sekto­rilla ei ole opittu tekemään paikal­lisia sopimuksia. Työntekijä- ja työnan­ta­ja­liit­tojen pitäisi nopeasti järjestää paikal­lisen sopimisen koulutusta.

Joissakin yrityk­sissä luotta­mus­miehen kykyjä osataan hyödyntää. Väitös­työtä tehdes­sään Miettinen tapasi luotta­mus­miehen, joka kuului yrityksen johtoryhmään.

– Ruotsissa henki­löstön edustaja on yrityksen halli­tuk­sessa. Tämä oli hieman enemmän, eli hän oli mukana opera­tii­vi­sessa tekemisessä.

SIDOSRYHMIÄ KUUNNELTAVA AVOIMESTI

Miettisen mukaan luotta­mus­miehen tehtävän vaikeus korostuu kriisiaikoina.

– On vähän sääli, että luotta­mus­mies haetaan kehiin vasta kriisin alettua. Hänellä olisi annet­tavaa jo kehitys­vai­heessa. Hyvät yhtiöt kehit­tävät toimin­taansa henki­lö­kunnan kanssa koko ajan. Meillä on jo pulaa hyvistä työntekijöistä.

Luotta­mus­mies näkee yhtiön toiminnan eri näkökul­masta kuin esimies­taso tai ylin johto.

– Järkevä dialogi tärkeiden sidos­ryh­mien kanssa on luotta­mus­mie­helle a ja o, olipa sidos­ryhmä työter­veys­huolto, työnan­taja, polii­tikot tai ammat­ti­liitto. Aito ja aktii­vinen keskus­telu tuo tulosta.

Työntekijä- ja työnan­ta­ja­liit­tojen pitäisi nopeasti järjestää paikal­lisen sopimisen koulutusta.

Korona ja tuotannon muuttu­minen ovat tuoneet lisähaas­teensa. Miettisen mukaan hyvä luotta­mus­mies pystyy tekemään paljon pelon poista­mi­seksi. Ihmiset haluavat purkaa pelko­ti­lo­jaan, ja siihen tarvi­taan hyvää kuuntelijaa.

Miettisen omassa perheyh­tiössä, Enstossa, henki­lös­töltä tullei­siin toivei­siin on pyritty vastaa­maan, maskien ja pleksien käytöstä alkaen tilojen eristyk­seen ja erilai­siin ruokailuaikoihin.

– Suomessa ei ole ollut totaa­lista lockdownia. Tehtaat ja teolli­suus pyörivät. Enston Intian, Italian, Ranskan ja Espanjan tehtaat olivat totaa­li­sesti kiinni. Toimi­timme tavaraa Suomesta ja Virosta.

– Meillä oli kaikilla sama suunta. Mennään terveys edellä, mutta asiak­kaat saavat tilauksensa.

TIEDONKULKU ON KAIKKIEN ETU

Suurin osa luotta­mus­mie­histä on Miettisen mukaan päteviä. Luotta­mus­miehen roolissa pysyminen on joskus vaikeaa. Toisaalta häntä voidaan pitää liikaa työnan­tajan puolta ajavana, toisaalta luotta­mus­mies voi jäädä vain työnte­ki­jöiden megafo­niksi, eikä kehittyä neuvottelijaksi.

– Kaiken­laisia keinoja voi käyttää. Esimer­kiksi yrityksen esi-infon jälkeen työnte­kijät voivat vetäytyä luotta­mus­miehen kanssa neuvon­pi­toon ja palata sitten takaisin jatka­maan tilaisuutta.

Työnan­tajat hyötyvät Miettisen mukaan luotta­mus­jär­jes­tel­mästä, jos se toimii hyvin.

– Luotta­mus­mies ennakoi ja poistaa riita­ti­lan­teita, koska hän tuntee ihmiset. Hän käy jatkuvaa vuoro­pu­helua. Luotta­mus­miehen pitää olla henkilö, jolle on helppo mennä puhumaan ongel­ma­koh­dista, ennen kuin niistä tulee ongelmia.

On vähän sääli, että luotta­mus­mies haetaan kehiin vasta kriisin alettua.

Miettinen muistelee, kuinka hänen isänsä otti aikanaan luotta­mus­miehiä mukaan erilai­siin tilai­suuk­siin ja keskus­teli heidän kanssaan. Kynnys keskus­te­luun on pidetty matalana. Sysäys väitös­työhön tuli SAK:n aikai­sem­malta puheen­joh­ta­jalta Lauri Ihalai­selta, joka kysyi aikoi­naan, miksi Enstossa keskus­telu onnistuu, mutta muualla ei.

Miettinen puhuu väitös­työs­sään yhtei­sö­osaa­misen kehit­tä­mi­sestä ja luotta­mus­työn kehittämisestä.

– Luottamus vie eteen­päin ja kerryttää lisää luotta­musta. Yksi hyvä mittari on, käykö yhtiön johto tai toimi­tus­joh­taja koskaan kysymässä luotta­mus­miehen mielipidettä.

TEKSTI BIRGITTA SUORSA /​ UP
KUVA PEKKA ELOMAA

LUOTTAMUSMIESVAALIT

Teolli­suuden työpai­koilla valitaan luotta­mus­miehet 1.11.–31.12. Lue lisää ja lataa aineis­toja: www.teollisuusliitto.fi/luottamusmiesvaalit