AVAAJA: Työt­tö­myys­kas­san maksa­tus sujuu mallikkaasti

Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kassa selviy­tyi kiitet­tä­västi koro­nan ensim­mäi­sestä aallosta. Se on varau­tu­nut uuteen hakijaruuhkaan.

UUSI PALSTA!

AVAAJA kysyy ajan­koh­tai­sesta tai muuten tärkeästä aiheesta asiaa tunte­valta ihmi­seltä. Mitä mieltä sinä olet aiheesta? Kommen­toi juttua julkai­sussa Teol­li­suus­lii­ton Face­boo­kissa tai Twit­te­rissä. Ehdota pals­talle aihetta tai haas­ta­tel­ta­vaa sähkö­pos­tilla.

Valta­kun­nal­li­sen median uuti­sointi työt­tö­myys­kas­so­jen tolkut­to­man pitkiksi, jopa useiksi kuukausiksi veny­neistä päivä­ra­ha­ha­ke­mus­ten käsit­te­ly­ajoista on vain kapea kuva todel­li­suu­desta. Huomiotta jäivät ne kassat, joissa maksa­tus sujui malli­kel­poi­sesti ja jotka saivat siitä jäse­nil­tään kiitosta.

– Joten­kin uuti­soin­nissa työt­tö­myys­kas­sat on nipu­tettu yhteen. Luodaan kuva huonoim­man ja nega­tii­vi­sim­man esimer­kin mukaan ja yleis­te­tään se koske­maan kaik­kia kassoja. Mutta kaikilla kassoilla ei ole pitkä käsit­te­ly­aika tai huono tilanne, tai jäse­net eivät ole tyyty­mät­tö­miä, eivät esimer­kiksi meillä, sanoo Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san johtaja Irene Niska­nen.

Irene Niska­nen

– Meillä on hyvä hake­mus­ten käsit­te­ly­ti­lanne, lyhyt käsit­te­ly­aika, ja jäse­nemme ovat meihin tyyty­väi­siä. Mutta tämä uuti­nen ei myy. Halu­taan tuoda esiin vain joiden­kin kasso­jen anta­maa tietoa; että käsit­te­ly­ajat veny­vät, kun hake­muk­sia saapuu yhtä aikaa paljon.

HAKEMUKSET KÄSITELLÄÄN VIIKOSSA

Syys­kuun ensim­mäi­sellä viikolla Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san käsit­te­ly­aika oli noin viikko, mutta viikon loppua kohti käsit­te­ly­ai­kaa oltiin kuro­massa jälleen alle viikkoon.

– Elokuussa keski­mää­räi­nen käsit­te­ly­aika oli noin viikko. Parhaim­mil­laan käsit­tely sujui parissa päivässä, Niska­nen kertoo.

Mikään helppo rasti suju­vaan maksa­tuk­seen pääsy ei ollut. Koro­nan aiheut­tama hake­mus­ten ruuhka merkitsi kassalle valta­vaa työmää­rän lisäystä.

– Keväällä maalis­kuussa lähti­vät hake­mus­mää­rät kasvuun. Kesä­kuun loppuun asti oli noin 60 prosent­tia enem­män hake­muk­sia kuin viime vuonna vastaa­vana aikana.

– Tänä vuonna olemme maksa­neet ansio­päi­vä­ra­haa yli 44 900 jäse­nelle elokuun loppuun mennessä. Viime vuonna vastaa­vana aikana päivä­ra­han saajia oli 22 149. Todella huimaa on ollut etuuk­sien saajien määrän nousu.

– Olemme maksa­neet tänä vuonna 170,5 miljoo­naa euroa elokuun loppuun mennessä. Viime vuonna vastaa­vana aikana luku oli noin 114 miljoo­naa euroa.

KASSA HAASTOI ITSENSÄ

Niska­sen mukaan teol­li­suusa­lo­jen suurim­massa työt­tö­myys­kas­sassa tulee monen­laista asia­kas­pa­lau­tetta muun muassa palve­lua koskien.

– Mutta pääasiassa palaute on ollut viime ajat myönteistä.

– Keväällä käsit­te­ly­aika oli pitempi, ja silloin totta kai tuli palau­tetta käsit­te­ly­ajasta. Meillä on ollut käsit­te­ly­ai­ka­ta­voite kaksi viik­koa. Työt­tö­myys­tur­va­laissa käsit­te­ly­aika on kuukausi ikään kuin takuuna. Me olemme aset­ta­neet sellai­sen vaateen itsel­lemme, että käsit­te­ly­aika ensim­mäi­sissä hake­muk­sissa ei saisi ylit­tää kahta viik­koa aina­kaan kovin paljon.

– Olemme hyvin pysy­neet tavoit­teessa näiden vuosien aikana. Jo paljon ennen koro­naa olemme tehos­ta­neet toimintaamme.

Halu­taan antaa ymmär­tää, että kassat toimi­vat huonosti, vaikka se ei pidä paikkaansa.

Jäsen­ten rahan saan­tia varmis­ta­maan luotiin kesä­kuussa perus­päi­vä­ra­han suurui­nen työt­tö­myys­kor­vauk­sen ennakkomaksu.

– Jos käsit­te­ly­aika venyy yli kahden viikon, ennak­ko­maksu lähtee jäse­nen tilille ilman, että hänen tarvit­see itse sitä edes hakea. Ennak­ko­maksu on käytössä tilan­teissa, joissa käsit­te­ly­aika näyt­täisi ylit­tä­vän kaksi viikkoa.

VARAUTUMINEN TOISEEN AALTOON

Koro­na­krii­sin iskiessä kassassa kaikki resurs­sit keski­tet­tiin palve­le­maan pääasiaa, työt­tö­myys­kor­vauk­sien nopeaa maksatusta.

– Orga­ni­soimme työn­kul­kuja entistä jous­ta­vam­miksi, suju­vam­miksi ja tehok­kaam­miksi. Lisä­simme auto­maa­tiota ja työvoi­maa, Niska­nen kertoo.

– Meillä on nyt noin 30 työn­te­ki­jää enem­män kuin ennen koro­naa. Olemme saaneet liitolta työn­te­ki­jöitä apuun muun muassa puhe­lin­pal­ve­lui­hin ja yhteis­toi­min­ta­neu­vot­te­lu­jen tieto­jen hank­ki­mi­seen työpaik­ko­jen luot­ta­mus­hen­ki­löiltä. Omat ylityöt käyn­nis­timme heti keväällä.

– Yt-tieto­jen keruuta työpai­koilta on tehos­tettu. Yritämme saada ajoissa tiedon, kuinka paljon työpai­kalta tulee hake­muk­sia, milloin ne meille tule­vat ja millai­sista lomau­tuk­sista on kyse. Päivi­tämme ennus­teita viikoittain.

– Olemme lisän­neet vies­tin­tää jäse­nille ja luot­ta­mus­hen­ki­löille ja muokan­neet tietoa helposti löydet­tä­väksi ja ymmär­ret­tä­väksi. Kun koro­na­kriisi alkoi, yhtey­den­pi­toa työnan­ta­jiin tiivis­tet­tiin. Myös muuta sidos­ryh­mä­vies­tin­tää on lisätty.

Niska­nen arvioi kassan valmiu­den hyväksi tilan­teen pahe­ne­mi­sen varalle.

– Tarpeen tullen vahvis­tamme eri tavoin toimin­taamme. Työpai­koilta ja luot­ta­mus­hen­ki­löiltä saamme arvioita tule­vasta tilan­teesta. Mitä enem­män saamme tietoa etukä­teen, sitä parem­min jäsen­ten palvelu sujuu. Vies­tintä on tärkeää. Isoin asia mitä voimme tehdä, on työvoi­man lisää­mi­nen riit­tä­vän ajoissa.

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVITUS EMILIE UGGLA

Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san eAsiointi on auki ympäri vuoro­kau­den – lähetä hake­muk­set, liit­teet ja yksi­tyis­vies­tit samasta sähköi­sestä palve­lusta. Kirjaudu eAsioin­tiin osoit­teessa www.teollisuuskassa.fi.