NGU-delta­garna funde­rade på en kampanj som verkli­gen funkar

Vad känne­teck­nar en bra kampanj? Bland annat den frågan försökte fackak­tiva svara på under de grafiska branscher­nas nordiska samar­bet­sor­gan NGU:s konfe­rens i Finland.

Nordisk grafisk union (NGU) är en samman­sätt­ning av fackför­bun­den inom den grafiska branschen i de nordiska länderna. Samar­be­tet inled­des på 1970-talet. Samar­be­tet­sor­ga­nets orga­ni­se­rings­kon­fe­rens ordna­des i Kyrks­lätt i slutet av maj. Orga­ni­se­rings­kon­fe­ren­sen lockade ett 20-tal aktiva medlem­mar och anställda från Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Industri­fac­kets styrel­se­med­lem­mar Ronny Norrgård och Peter Sjökvist liksom också Elin Sund­back, fackligt ombud på Åland, stod för den finländska representationen.

Vanja Elsilä från svenska GS-facket. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

MER INFORMATION OM NORDISKT SAMARBETE

Vanja Elsilä, avdel­ning­sordfö­rande för svenska facket för Skogs- Trä och Grafisk bransch avdel­ning 6 Väst. GS-facket hör till de nyare fackför­bun­den i västra grann­lan­det och har nyli­gen firat 10-årsjubileum.

GS-facket blev till år 2009 efter en samgång av Grafiska Fackför­bun­det Media­fac­ket och Skogs- och Träfacket.

– Detta var första gången jag deltog i NGU, och har fram tills nu inte haft stor insikt i samar­be­tet. Jag tycker att det är lagom att ses årsvis för samver­kan mellan de nordiska länderna. Däre­mel­lan fortgår samar­be­tet genom det nätverk som skapats, sa Elsilä.

Elsilä anser att det helt enkelt behövs mer infor­ma­tion om möjlig­he­terna som finns för fackligt samar­bete mellan de nordiska länderna.

– Bris­ten på insyn tills nu vitt­nar om att det är begrän­sat till en liten grupp. Vårt förbund behö­ver helt enkelt bli bättre på kommu­nicera ut det nordiska samverkansarbetet.

Emma Watne från norska Felles­for­bun­det berät­tade om kampan­jen ”Flere fasta jobber” vars mål var att bland annat att få ett slut på s.k. noll­tim­mar­sav­tal i Norge.  FOTO PATRIK LINDSTRÖM

KAMPANJ FÖR FASTA JOBB

Delta­garna jämförde erfa­ren­he­ter och lärdo­mar från kampan­jer som förbun­den i de olika länderna varit orga­ni­se­rat eller delta­git i.

Emma Watne från norska Felles­for­bun­det arbe­tade med kampan­jen Flere faste jobber som lycka­des i alla fall delvis få bukt med proble­men som gäller inhyrd arbets­kraft i Norge. Proble­men har gällt framför allt byggbranschen och servicebranschen.

– Om man tänker på den bransch som jag föret­rä­der, hotell- och restau­rangbranschen, så var den i början av fackfö­re­nings­rö­re­lens histo­ria en av de mest orga­ni­se­rade och idag hör den till de branc­her där orga­ni­se­rings­gra­den är lägst, sa Watne.

Ronny Norrgård räcker över den symbo­liska budkav­len till Marcus Linn­ros från Skåne och svenska GS-facket. I grup­pens plane­ring­sar­bete deltog också Elli­nor Linnea Spro från Norge (Felles­for­bun­det) och Dennis Chris­ten­sen från Danmark (HK). FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Kris­tiina Linna från FFC berät­tade om kampan­jen Landet för de fria, vars mål var att uppmuntra männis­kor att rösta för förändring i vårens riks­dags­val.  Dessu­tom presen­te­rade dans­karna kampan­jen mot neds­kär­nin­gar i utbild­nin­gen – en kampanj som nådde framgångar.

NGU-delta­garna fick utveckla idér för kampan­jer och påverk­ning­sar­bete i mindre grupper.

– Jag lärde mig mycket under dessa dagar. Fick framfö­rallt en inblick i hur de nordiska länderna arbe­tar med orga­ni­sa­tio­nen, poli­ti­ken samt vilka kampan­jer och stra­te­gier som funge­rat hos dem, och inte minst hur de framgångs­rikt gått till­väga, summe­rar Vanja Elsilä de tre inten­siva dagarna.

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM