NGU-delta­garna funde­rade på en kampanj som verkligen funkar

Vad känne­tecknar en bra kampanj? Bland annat den frågan försökte fackak­tiva svara på under de grafiska branschernas nordiska samar­bet­sorgan NGU:s konfe­rens i Finland.

Nordisk grafisk union (NGU) är en samman­sätt­ning av fackför­bunden inom den grafiska branschen i de nordiska länderna. Samar­betet inleddes på 1970-talet. Samar­be­tet­sor­ga­nets organi­se­rings­kon­fe­rens ordnades i Kyrks­lätt i slutet av maj. Organi­se­rings­kon­fe­rensen lockade ett 20-tal aktiva medlemmar och anställda från Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Industri­fac­kets styrel­se­med­lemmar Ronny Norrgård och Peter Sjökvist liksom också Elin Sundback, fackligt ombud på Åland, stod för den finländska representationen.

Vanja Elsilä från svenska GS-facket. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

MER INFORMATION OM NORDISKT SAMARBETE

Vanja Elsilä, avdel­ning­sordfö­rande för svenska facket för Skogs- Trä och Grafisk bransch avdel­ning 6 Väst. GS-facket hör till de nyare fackför­bunden i västra grann­landet och har nyligen firat 10-årsjubileum.

GS-facket blev till år 2009 efter en samgång av Grafiska Fackför­bundet Media­facket och Skogs- och Träfacket.

– Detta var första gången jag deltog i NGU, och har fram tills nu inte haft stor insikt i samar­betet. Jag tycker att det är lagom att ses årsvis för samverkan mellan de nordiska länderna. Däremellan fortgår samar­betet genom det nätverk som skapats, sa Elsilä.

Elsilä anser att det helt enkelt behövs mer infor­ma­tion om möjlig­he­terna som finns för fackligt samar­bete mellan de nordiska länderna.

– Bristen på insyn tills nu vittnar om att det är begränsat till en liten grupp. Vårt förbund behöver helt enkelt bli bättre på kommu­nicera ut det nordiska samverkansarbetet.

Emma Watne från norska Felles­for­bundet berät­tade om kampanjen ”Flere fasta jobber” vars mål var att bland annat att få ett slut på s.k. nolltim­mar­savtal i Norge.  FOTO PATRIK LINDSTRÖM

KAMPANJ FÖR FASTA JOBB

Delta­garna jämförde erfaren­heter och lärdomar från kampanjer som förbunden i de olika länderna varit organi­serat eller deltagit i.

Emma Watne från norska Felles­for­bundet arbetade med kampanjen Flere faste jobber som lyckades i alla fall delvis få bukt med problemen som gäller inhyrd arbets­kraft i Norge. Problemen har gällt framför allt byggbranschen och servicebranschen.

– Om man tänker på den bransch som jag föret­räder, hotell- och restau­rangbranschen, så var den i början av fackfö­re­nings­rö­re­lens historia en av de mest organi­se­rade och idag hör den till de brancher där organi­se­rings­graden är lägst, sa Watne.

Ronny Norrgård räcker över den symbo­liska budkavlen till Marcus Linnros från Skåne och svenska GS-facket. I gruppens plane­ring­sar­bete deltog också Ellinor Linnea Spro från Norge (Felles­for­bundet) och Dennis Chris­tensen från Danmark (HK). FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Kristiina Linna från FFC berät­tade om kampanjen Landet för de fria, vars mål var att uppmuntra människor att rösta för förändring i vårens riksdagsval.  Dessutom presen­te­rade danskarna kampanjen mot nedskär­ningar i utbild­ningen – en kampanj som nådde framgångar.

NGU-delta­garna fick utveckla idér för kampanjer och påverk­ning­sar­bete i mindre grupper.

– Jag lärde mig mycket under dessa dagar. Fick framfö­rallt en inblick i hur de nordiska länderna arbetar med organi­sa­tionen, politiken samt vilka kampanjer och strate­gier som fungerat hos dem, och inte minst hur de framgångs­rikt gått tillväga, summerar Vanja Elsilä de tre inten­siva dagarna.

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM