VIERAILIJA: Anna-Kaisa Auvi­nen: Teks­tii­liala kasvaa ja kehittyy

Suoma­lai­sella teks­tiili- ja muotia­lalla tehtävä työ muut­tuu, mutta alalla on edel­leen runsaasti työtä ja kasvun ja kehit­ty­mi­sen mahdol­li­suuk­sia monen­lai­sille osaa­jille perin­tei­sistä tuotan­to­teh­tä­vistä aivan uuden­lai­siin työrooleihin.

Alan yritys­ten toiminta Suomessa on laaja-alaista ja se vaih­te­lee pienistä design-vetoi­sista brän­deistä teol­li­seen kuitu­kan­gas­tuo­tan­toon ja työvaat­teista uusiin inno­va­tii­vi­siin kier­rä­tys- ja bioma­te­ri­aa­lei­hin. Yhteistä yrityk­sille on se, että niiden liike­toi­minta on entistä kansain­vä­li­sem­pää ja kasvuhakuisempaa.

Alan valmis­tus­ket­jut ovat tyypil­li­sesti moniu­lot­tei­sia ja globaa­listi hyvin pirs­ta­loi­tu­neita. Puuvil­lan matka pelloilta paidaksi edel­lyt­tää lukui­sia yrityk­siä ja yhteis­työ­kump­pa­neita. Raaka-aineen viljely ja tuotanto, langan kehrää­mi­nen, kankaan valmis­tus ja tuot­teen ompelu tapah­tu­vat usein eri paikoissa. Suomessa ei käytän­nössä tällä hetkellä tuoteta kuituja suuressa mitta­kaa­vassa, joten teks­tii­lien ja vaat­tei­den raaka-aineet tule­vat lähes poik­keuk­setta ulko­mailta. Käytän­nössä kaikki suoma­lai­set teks­tiili- ja vaatea­lan yrityk­set toimi­vat yhteis­työssä koti­mais­ten tai ulko­mais­ten kump­pa­nei­den kanssa.

”Yrityk­set, jotka valmis­ta­vat tuot­teita Suomessa, ovat yleensä vahvasti keskit­ty­neet erikois­osaa­mista vaati­viin tuotteisiin.”

Teks­tiili- ja vaatea­lan kokema globaali raken­ne­muu­tos on mullis­ta­nut alaa myös Suomessa viime vuosi­kym­me­ninä. Jos teks­tiili- ja vaatey­ri­tys aikai­sem­min keskit­tyi tuot­tei­den valmis­tuk­seen, nyt pääosa toimin­nasta voi olla esimer­kiksi niin sanot­tuja pääkont­to­ri­teh­tä­viä, tuote­ke­hi­tystä, suun­nit­te­lua, hankin­taa ja laadun­var­mis­tusta sekä myyn­tiä ja mark­ki­noin­tia. Ne yrityk­set, jotka valmis­ta­vat tuot­teita Suomessa, ovat yleensä vahvasti keskit­ty­neet erikois­osaa­mista vaati­viin tuotteisiin.

Tuotan­toa edel­tävä ja sen jälkeen tapah­tuva työ on aiem­paa merkit­tä­väm­mässä osassa tuot­teen arvon­muo­dos­tuk­sessa. Myös työteh­tä­vät ovat muut­tu­neet: teks­tiili- ja muotiala on toimi­hen­ki­löis­ty­nyt ja yhä useampi tekee asian­tun­ti­ja­työtä. Raken­ne­muu­tok­sesta huoli­matta tuot­teen ja tuotan­non ymmär­rys on yhä keskeistä teks­tiili- ja muotialalla.

Suoma­lai­sissa yrityk­sissä tarvi­taan edel­leen myös tuotan­non työn­te­ki­jöitä, mutta muutos työn luon­teessa on tullut jäädäk­seen. Työn­te­ki­jältä tämä vaatii avointa mieltä uutta kohtaan ja jous­ta­vuutta hoitaa monen­lai­sia työteh­tä­viä. Tule­vai­suu­den teks­tiili- ja muotia­lan teki­jällä on halua oppia uutta ja kehit­tyä moni­puo­li­seksi osaajaksi.

Suomessa kehi­te­tään parhail­laan huikeita teks­tii­li­tek­no­lo­gian inno­vaa­tioita ja koulu­te­taan maail­man parhaita muoti­suun­nit­te­li­joita. Lasten­vaa­te­buumi ja suoma­lais­ten merk­kien suosio on myös hyvä esimerkki nykyi­sestä nosteesta. Täkä­läi­selle tekni­selle erikois­osaa­mi­selle ja laaduk­kaille tuot­teille on kysyn­tää ja yritys­ten kasvu­po­ten­ti­aali on vahva. Teks­tii­lin ja muodin valta­vasta globaa­lista mark­ki­nasta riit­tää mahdol­li­suuk­sia myös suoma­lai­sille yrityk­sille, joiden kasvu hyödyt­tää meitä kaikkia.

ANNA-KAISA AUVINEN
Kirjoit­taja on tekstiili‑, vaate- ja muotia­lan yritys­ten järjestö Suomen Teks­tiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja.