Ammatil­lisen opetuksen uudis­tuksen piti lisätä työssä oppimista – opiske­li­joiden määrä työpai­koilla ei kasvanut

”Ammatil­linen opetus elää välivai­hetta. Siihen on pakko tehdä korjauksia, jotta se lähtee menemään uomil­leen”, sanoo Teolli­suus­liiton koulu­tus­pääl­likkö Hannu Siltala.

28.1.2019

Teolli­suus­liitto totesi viime lokakuussa antamas­saan lausun­nossa, että viime vuonna voimaan tullut ammatil­lisen koulu­tuksen uudistus on perus­ta­voit­teil­taan kanna­tet­tava ja hyvä. Parhaim­mil­laan se lisää ammatil­lisen koulu­tuksen työelä­mä­läh­töi­syyttä, vähentää turhia keskey­tyksiä ja edistää työllisyyttä.

Työpaik­kojen luotta­mus­hen­ki­löille tehtyjen kyselyjen tulokset viittaavat siihen, että tavoit­tee­seen on matkaa. Uudis­tuksen työpai­koilla toteu­tu­mista selvitti äsket­täin SAK luotta­mus­mies­pa­nee­lis­saan ja Teolli­suus­liitto aluefoorumeissaan.

Selvi­tysten tulokset ovat saman­suun­taiset: Uudistus tunne­taan työpai­koilla huonosti. Työpaik­kaoh­jaa­jien asemassa ja motivoin­nissa on haasteita. Työssä­op­pi­joiden määrä ei ole kasvussa, vaan pikem­minkin laskussa, vaikka uudis­tuksen tavoit­teet edellyt­täi­sivät päinvas­taista suuntaa.

KESKEINEN SUDENKUOPPA

Teolli­suus­liiton koulu­tus­pääl­likkö Hannu Siltalan mukaan uudis­tuksen toteu­tuk­sessa on puutteita, jopa suden­kuoppia. Työpai­koilla tapah­tu­vassa opetuk­sessa keskiössä ovat opiske­li­joille nimetyt työpaik­kaoh­jaajat, joiden asema on suurim­maksi osaksi järjestämättä.

Ohjausta työpai­kalla tekevät ammat­ti­laiset työnsä ohella usein vailla riittävää koulu­tusta. Ohjauksen tuomasta lisätyöstä heille makse­taan harvoin.

– Lainlaa­tijan jättämä tietoinen suden­kuoppa piilee siinä, että työnan­tajat eivät saa koulu­tus­kor­vausta koulu­tus­so­pi­musop­pi­laista. Tästä seuraa, että he eivät ole valmiita maksa­maan työpaik­kaoh­jaa­jille vaati­vasta ohjaus­työstä lisäkor­vauksia. Muuten­kaan työeh­to­so­pi­muk­sissa ei ole suuremmin kirjauksia työpaik­kaoh­jaa­jien ajankäy­töstä tai vapau­tuk­sesta heidän varsi­nai­sesta työstään, Siltala pohtii.

Jotta työelä­mässä tapah­tu­vassa koulu­tuk­sessa oleel­linen työpaik­kaoh­jaus saatai­siin kuntoon, tulevassa halli­tus­oh­jel­massa pitäisi hänen mieles­tään varata rahaa koulu­tus­kor­vauk­siin, työpaik­kaoh­jaa­jien aseman selkeyt­tä­mi­seen ja heidän koulu­tus­oh­jel­miinsa. Ilman tähän keskei­seen seikkaan puuttu­mista uudis­tuk­sesta on työpai­koilla vaikea saada toimivaa.

TYÖSSÄ OPPIMINEN EI OLE LISÄÄNTYNYT

Uudis­tuksen suuri tavoite on siirtää opetuksen painopis­tettä aitoon ympäris­töön työpai­koilla tapah­tu­vaksi. SAK:n vuoden 2018 luotta­mus­hen­ki­lö­pa­neelin tulos kertoo, että uudistus työpai­koilla on vielä lähtö­te­li­neissä uudis­tuksen oltua voimassa vuoden ajan.

Työssä­op­pi­joiden määrä ei SAK:n koulutus- ja työvoi­ma­po­liit­tisen asian­tun­tijan Kirsi Rasinahon mukaan ole lisään­tynyt, kun sitä vertaa vanhan lain voimas­sao­loai­kana keväällä 2017 tehdyn paneelin tuloksiin.

–  Silloin liki puolessa eli 48 prosen­tissa panee­liin osallis­tu­neiden työpai­koista oli työssä­op­pi­joita. Viime syksynä heitä oli noin 40 prosen­tissa vastaa­jien työpai­koista. Vuonna 2017 asiaa tiedus­tel­tiin hieman eri kysymyk­sellä, joten luku ei ole suoraan vertai­lu­kel­poinen. Opiske­li­joiden määrä työpai­koilla ei kuiten­kaan ole lisään­tynyt olete­tulla tavalla.

Vastaa­jista 64 prosentin mielestä uudistus ei ollut vaikut­tanut heidän työpai­kal­laan työssä­op­pi­joiden määrään miten­kään. Yhdeksän prosentin mukaan se oli vaikut­tanut lisää­västi, viiden prosentin mukaan vähen­tä­västi ja 22 prosenttia ei osannut sanoa.

Ohjaajan asema vaatii korjausta

SAK:n Rasinahon mukaan uudis­tuksen tavoite, opetuksen siirty­minen oppilai­tosten seinien ulkopuo­lelle, ei toistai­seksi näytä toteutuneen.

– Siksi on toivot­tavaa, että oppilai­tokset kykenevät järjes­tä­mään opetuksen oppilai­tosten omissa oppimisympäristöissä.

Hän epäilee kuitenkin sen vaihtoehdon realistisuutta.

– Ammatil­li­seen koulu­tuk­seen kohdis­tu­neet massii­viset säästöt ovat heiken­tä­neet oppilai­tosten toimin­tae­del­ly­tyksiä. Vaarana on, että oppilaat jäävät vaille tarvit­se­mansa opetusta ja ohjausta. Oppilai­tosten resurssit ovatkin yksi ehdoton korjauksen paikka.

SAK:lainen ammat­tiyh­dis­tys­liike, johon Teolli­suus­liitto kuuluu, on rummut­tanut työpaik­kaoh­jaa­jien aseman, ajankäytön ja korvauksen huomioi­mista osana uudis­tusta. Rasinahon mukaan kyselyn valossa paran­nusta ei ole juuri tapah­tunut edelli­seen kevään 2017 kyselyyn nähden.

– Työpaik­kaoh­jaaja on selvi­tyksen mukaan nimetty vain alle puolessa työpai­koista. Vain vajaassa 30 prosen­tissa on tehty työpaik­kaoh­jauk­sesta erillinen suunni­telma. Sellaisten työpaik­kojen määrä, jossa suunni­telmaa ei tehdä, on itse asiassa lisään­tynyt vuoteen 2017 verrattuna.

Työpaik­kaoh­jaa­jien tarvit­sema koulutus ei paneelin mukaan ole lisään­tynyt, eivätkä korvaukset ole kasvaneet.

– Kuormit­ta­vuuden kokemus ohjaa­jilla on keski­määrin jonkin verran vähen­tynyt, mutta erittäin suuri kuormit­ta­vuus on hienoi­sesti noussut. Kehitys­suunta ei ole hyvä.

OHJAUSTYÖSTÄ PITÄISI MAKSAA

Jos työpai­kalla on koulu­tus­so­pi­mus­opis­ke­li­joita, on heillä lain mukaan oltava työpaik­kaoh­jaajat. Teolli­suus­liiton aluefoo­ru­meissa vain joka viides kyselyyn vastannut ilmoitti, että heidän työpai­kal­laan oli nimetty ohjaajia.

Korvausta ohjauk­sesta saivat vastausten mukaan harvat. Vain 16 prosenttia vastaa­jista kertoi, että heidän työpai­kal­laan työpaik­kaoh­jauk­sesta makse­taan. Peräti 58 prosen­tissa työpai­koista ohjausta suori­tet­tiin ilman korvausta. Vastaa­jista 26 prosenttia ei tuntenut työpaik­kansa korvauskäytäntöä.

SAK:n luotta­mus­hen­ki­lö­pa­nee­lissa tekemä kysely antoi saman­suun­taisen tuloksen: 21 prosenttia työpai­koista oli sellaisia, jiossa korvat­tiin ohjauk­sesta. Enemmistö eli 55 prosenttia mainitsi, että ohjauk­sesta ei makseta, ja 24,5 prosenttia ei ollut tietoinen työpai­kal­laan vallit­se­vasta käytännöstä.

Koulu­tus­pääl­likkö Siltalan mukaan tapaukset, joissa teolli­suus­liit­to­lai­sille makse­taan korvauksia perus­tuvat toden­nä­köi­sesti paikal­li­siin sopimuk­siin, sillä käytän­nöstä ei vielä ole kirjausta liiton työeh­to­so­pi­muk­sissa. Sellainen pitäisi hänen mieles­tään sopimuk­siin kipeästi saada.

OPISKELIJOILLA EI SAISI KORVATA TYÖVOIMAA

Ammatil­lisen koulu­tuksen uudis­tuksen myötä jokai­selle opiske­li­jalle on tehtävä henki­lö­koh­tainen opintojen kehit­tä­mis­suun­ni­telma (HOKS). Tämä prosessi ei Rasinahon mukaan näytä vielä olevan työpai­koilla tunnettu.

– Yleisimmin työssä­op­pi­mi­sesta tehdään koulu­tus­so­pimus tai oppiso­pimus. Uudis­tuksen myötä koulu­tus­so­pi­muksen ja oppiso­pi­muksen joustava yhdis­tä­minen on mahdol­lista. Tämä ei kuiten­kaan kyselyn perus­teella ole yleistä.

Vanhan lain aikaan työssä­op­pi­joita käytet­tiin korvaa­maan puuttuvaa vakituista henki­löstöä. SAK:n luotta­mus­hen­ki­lö­pa­neelin kysely vahvistaa sen, että tämä opiske­lussa ja työssä epätoi­vottu käytäntö jatkuu. Valta­virtaa se ei kuiten­kaan ole.

– Vuonna 2017 62 prosenttia ilmoitti, että opiske­li­joita ei käytetä korvaa­maan vakituista työvoimaa. Nyt ei-linjalla oli enää 58 prosenttia. Myös niiden vastausten määrä, joissa joskus tai säännöl­li­sesti työssä­op­pi­joita on käytetty korvaa­vana työvoi­mana, oli uusim­massa kyselyssä lisääntynyt.

UUDISTUS TUNNETAAN VIELÄ HUONOSTI

Ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen tavoit­teena on henki­löstön tiedon­saanti työpai­kalla tapah­tu­vasta oppimi­sesta. SAK:n luotta­mus­hen­ki­lö­pa­neelin mukaan sellaisten työpaik­kojen määrä, joissa harjoit­te­lusta sovitaan yhdessä työnte­ki­jöiden kanssa, on kuitenkin jonkin verran vähen­tynyt vuoden 2017 kyselyyn verrat­tuna. Vastaa­vasti sellaisten, joissa yhteis­työtä ei esiinny, on lisään­tynyt. Käytän­nössä on Rasinahon mielestä parannettavaa.

– Kuitenkin noin 60 prosenttia työpai­koista tiedottaa henki­löstöä aina tai vähin­tään joskus työssä­op­pi­joiden tulosta työpai­kalle ja näiden tehtävistä.

Sitä, miten vähän uudis­tuk­sesta työpai­koilla keskus­tel­laan, kuvaa Teolli­suus­liiton aluefoo­ru­mien kyselyssä saatu tulos. Kysymyk­seen, onko työpai­kal­lasi käsitelty ammatil­lisen koulu­tuksen uudis­tuksen lainsää­dän­töön liittyviä asioita, vain seitsemän prosenttia vastasi myöntävästi.

Siltalan mielestä tulos on erittäin huoles­tut­tava, sillä lainsää­däntö astui voimaan jo vuoden 2018 alussa, ja työpai­koilla tulisi olla laajasti valmiudet toimia uuden lainsää­dännön mukaisesti.

Yrittä­jien jäsen­tensä keskuu­dessa tekemä gallup antaa viitteen siitä, että myös työnan­ta­jien enemmistö tuntee uudis­tusta heikosti. Yrittä­jistä vain 39 prosenttia tiesi, että on tapah­tunut ammatil­lisen koulu­tuksen uudistus.

LÄHIOPETUS KAIPAA RESURSSEJA

Koulu­tus­pääl­likkö Siltala nostaa esiin kritiikin kohteeksi nousseen lähio­pe­tuksen merki­tyksen. Sen alasajo on johtanut tilan­tee­seen, jossa osa opiske­li­joista uhkaa joutua tuulia­jolle, koska opiske­lusta on resurs­si­pulan vuoksi tullut katko­naista. Väliin jää hyppy­tun­teja ja kokonaisia hyppy­päiviä, jotka opiske­li­joiden tulisi täyttää omaeh­toi­sella työskentelyllä.

Siltalan mukaan valtao­salla, ehkä 70 prosen­tilla opiske­li­joista, se onnistuu. Kuitenkin vasta perus­kou­lusta tulleessa nuorem­massa joukossa on paljon niitä, jotka eivät siihen kykene. Myös heidän opiske­lunsa ja motivaa­tionsa tulisi turvata.

– Nykyinen systeemi ei ota huomioon sitä, että tuon ikäiset tarvit­sevat vielä ryhmäy­ty­mistä, yhdessä tekemistä ja selkeää ohjausta.

Lähio­pe­tuksen nykyiset resurssit eivät Siltalan mukaan tarjoa riittä­västi tukea opiskelulle.

– Ennen supis­tuksia ja uudis­tuksia oli kunnon lukujär­jes­tykset ja yhteistä tekemistä oppilaille. Päivät ja viikot oli suunni­teltu. Kun on lähdetty supistus- ja uudis­tus­työhön, opetta­ja­kunta on vähen­tynyt 1 600 henki­löllä. Heitä ei ole riittävästi.

Siltala muistuttaa, että kyseessä on pitkän ajan ongelma. Resurs­si­pula vallitsi jo ennen uudistusta.

– Ammatil­li­sesta koulu­tuk­sesta on leikattu yli 200 miljoonaa euroa. Leikkausta tapahtui jo edellisen halli­tuksen aikana. Nyt näyttää olevan vahvaa yhteistä tahtoa, että asialle pitäisi tehdä jotakin.

Siltalan mielestä ammat­tio­pe­tuksen pitäisi saattaa lähio­pe­tuk­sessa lukio-opetuksen kanssa samalle viivalle.

– Lukioissa annetaan jokaista opinto­pis­tettä kohden 14,5 tuntia ohjausta. Ammat­ti­kou­lu­laisten puolella laissa ei ole määri­telty henki­lö­koh­tai­seen opetuk­seen vastaavaa kriteeriä.

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVITUS TUOMAS IKONEN