Amma­til­li­sen opetuk­sen uudis­tuk­sen piti lisätä työssä oppi­mista – opis­ke­li­joi­den määrä työpai­koilla ei kasvanut

”Amma­til­li­nen opetus elää väli­vai­hetta. Siihen on pakko tehdä korjauk­sia, jotta se lähtee mene­mään uomil­leen”, sanoo Teol­li­suus­lii­ton koulu­tus­pääl­likkö Hannu Siltala.

28.1.2019

Teol­li­suus­liitto totesi viime loka­kuussa anta­mas­saan lausun­nossa, että viime vuonna voimaan tullut amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudis­tus on perus­ta­voit­teil­taan kanna­tet­tava ja hyvä. Parhaim­mil­laan se lisää amma­til­li­sen koulu­tuk­sen työelä­mä­läh­töi­syyttä, vähen­tää turhia keskey­tyk­siä ja edis­tää työllisyyttä.

Työpaik­ko­jen luot­ta­mus­hen­ki­löille tehty­jen kyse­ly­jen tulok­set viit­taa­vat siihen, että tavoit­tee­seen on matkaa. Uudis­tuk­sen työpai­koilla toteu­tu­mista selvitti äsket­täin SAK luot­ta­mus­mies­pa­nee­lis­saan ja Teol­li­suus­liitto aluefoorumeissaan.

Selvi­tys­ten tulok­set ovat saman­suun­tai­set: Uudis­tus tunne­taan työpai­koilla huonosti. Työpaik­kaoh­jaa­jien asemassa ja moti­voin­nissa on haas­teita. Työs­sä­op­pi­joi­den määrä ei ole kasvussa, vaan pikem­min­kin laskussa, vaikka uudis­tuk­sen tavoit­teet edel­lyt­täi­si­vät päin­vas­taista suuntaa.

KESKEINEN SUDENKUOPPA

Teol­li­suus­lii­ton koulu­tus­pääl­likkö Hannu Silta­lan mukaan uudis­tuk­sen toteu­tuk­sessa on puut­teita, jopa suden­kuop­pia. Työpai­koilla tapah­tu­vassa opetuk­sessa keskiössä ovat opis­ke­li­joille nime­tyt työpaik­kaoh­jaa­jat, joiden asema on suurim­maksi osaksi järjestämättä.

Ohjausta työpai­kalla teke­vät ammat­ti­lai­set työnsä ohella usein vailla riit­tä­vää koulu­tusta. Ohjauk­sen tuomasta lisä­työstä heille makse­taan harvoin.

– Lain­laa­ti­jan jättämä tietoi­nen suden­kuoppa piilee siinä, että työnan­ta­jat eivät saa koulu­tus­kor­vausta koulu­tus­so­pi­musop­pi­laista. Tästä seuraa, että he eivät ole valmiita maksa­maan työpaik­kaoh­jaa­jille vaati­vasta ohjaus­työstä lisä­kor­vauk­sia. Muuten­kaan työeh­to­so­pi­muk­sissa ei ole suurem­min kirjauk­sia työpaik­kaoh­jaa­jien ajan­käy­töstä tai vapau­tuk­sesta heidän varsi­nai­sesta työs­tään, Siltala pohtii.

Jotta työelä­mässä tapah­tu­vassa koulu­tuk­sessa oleel­li­nen työpaik­kaoh­jaus saatai­siin kuntoon, tule­vassa halli­tus­oh­jel­massa pitäisi hänen mieles­tään varata rahaa koulu­tus­kor­vauk­siin, työpaik­kaoh­jaa­jien aseman selkeyt­tä­mi­seen ja heidän koulu­tus­oh­jel­miinsa. Ilman tähän keskei­seen seik­kaan puut­tu­mista uudis­tuk­sesta on työpai­koilla vaikea saada toimivaa.

TYÖSSÄ OPPIMINEN EI OLE LISÄÄNTYNYT

Uudis­tuk­sen suuri tavoite on siir­tää opetuk­sen pain­opis­tettä aitoon ympä­ris­töön työpai­koilla tapah­tu­vaksi. SAK:n vuoden 2018 luot­ta­mus­hen­ki­lö­pa­nee­lin tulos kertoo, että uudis­tus työpai­koilla on vielä lähtö­te­li­neissä uudis­tuk­sen oltua voimassa vuoden ajan.

Työs­sä­op­pi­joi­den määrä ei SAK:n koulu­tus- ja työvoi­ma­po­liit­ti­sen asian­tun­ti­jan Kirsi Rasi­na­hon mukaan ole lisään­ty­nyt, kun sitä vertaa vanhan lain voimas­sao­loai­kana keväällä 2017 tehdyn panee­lin tuloksiin.

–  Silloin liki puolessa eli 48 prosen­tissa panee­liin osal­lis­tu­nei­den työpai­koista oli työs­sä­op­pi­joita. Viime syksynä heitä oli noin 40 prosen­tissa vastaa­jien työpai­koista. Vuonna 2017 asiaa tiedus­tel­tiin hieman eri kysy­myk­sellä, joten luku ei ole suoraan vertai­lu­kel­poi­nen. Opis­ke­li­joi­den määrä työpai­koilla ei kuiten­kaan ole lisään­ty­nyt olete­tulla tavalla.

Vastaa­jista 64 prosen­tin mielestä uudis­tus ei ollut vaikut­ta­nut heidän työpai­kal­laan työs­sä­op­pi­joi­den määrään miten­kään. Yhdek­sän prosen­tin mukaan se oli vaikut­ta­nut lisää­västi, viiden prosen­tin mukaan vähen­tä­västi ja 22 prosent­tia ei osan­nut sanoa.

Ohjaa­jan asema vaatii korjausta

SAK:n Rasi­na­hon mukaan uudis­tuk­sen tavoite, opetuk­sen siir­ty­mi­nen oppi­lai­tos­ten seinien ulko­puo­lelle, ei tois­tai­seksi näytä toteutuneen.

– Siksi on toivot­ta­vaa, että oppi­lai­tok­set kyke­ne­vät järjes­tä­mään opetuk­sen oppi­lai­tos­ten omissa oppimisympäristöissä.

Hän epäi­lee kuiten­kin sen vaih­toeh­don realistisuutta.

– Amma­til­li­seen koulu­tuk­seen kohdis­tu­neet massii­vi­set sääs­töt ovat heiken­tä­neet oppi­lai­tos­ten toimin­tae­del­ly­tyk­siä. Vaarana on, että oppi­laat jäävät vaille tarvit­se­mansa opetusta ja ohjausta. Oppi­lai­tos­ten resurs­sit ovat­kin yksi ehdo­ton korjauk­sen paikka.

SAK:lainen ammat­tiyh­dis­tys­liike, johon Teol­li­suus­liitto kuuluu, on rummut­ta­nut työpaik­kaoh­jaa­jien aseman, ajan­käy­tön ja korvauk­sen huomioi­mista osana uudis­tusta. Rasi­na­hon mukaan kyse­lyn valossa paran­nusta ei ole juuri tapah­tu­nut edel­li­seen kevään 2017 kyse­lyyn nähden.

– Työpaik­kaoh­jaaja on selvi­tyk­sen mukaan nimetty vain alle puolessa työpai­koista. Vain vajaassa 30 prosen­tissa on tehty työpaik­kaoh­jauk­sesta eril­li­nen suun­ni­telma. Sellais­ten työpaik­ko­jen määrä, jossa suun­ni­tel­maa ei tehdä, on itse asiassa lisään­ty­nyt vuoteen 2017 verrattuna.

Työpaik­kaoh­jaa­jien tarvit­sema koulu­tus ei panee­lin mukaan ole lisään­ty­nyt, eivätkä korvauk­set ole kasvaneet.

– Kuor­mit­ta­vuu­den koke­mus ohjaa­jilla on keski­mää­rin jonkin verran vähen­ty­nyt, mutta erit­täin suuri kuor­mit­ta­vuus on hienoi­sesti nous­sut. Kehi­tys­suunta ei ole hyvä.

OHJAUSTYÖSTÄ PITÄISI MAKSAA

Jos työpai­kalla on koulu­tus­so­pi­mus­opis­ke­li­joita, on heillä lain mukaan oltava työpaik­kaoh­jaa­jat. Teol­li­suus­lii­ton alue­foo­ru­meissa vain joka viides kyse­lyyn vastan­nut ilmoitti, että heidän työpai­kal­laan oli nimetty ohjaajia.

Korvausta ohjauk­sesta saivat vastaus­ten mukaan harvat. Vain 16 prosent­tia vastaa­jista kertoi, että heidän työpai­kal­laan työpaik­kaoh­jauk­sesta makse­taan. Peräti 58 prosen­tissa työpai­koista ohjausta suori­tet­tiin ilman korvausta. Vastaa­jista 26 prosent­tia ei tunte­nut työpaik­kansa korvauskäytäntöä.

SAK:n luot­ta­mus­hen­ki­lö­pa­nee­lissa tekemä kysely antoi saman­suun­tai­sen tulok­sen: 21 prosent­tia työpai­koista oli sellai­sia, jiossa korvat­tiin ohjauk­sesta. Enem­mistö eli 55 prosent­tia mainitsi, että ohjauk­sesta ei makseta, ja 24,5 prosent­tia ei ollut tietoi­nen työpai­kal­laan vallit­se­vasta käytännöstä.

Koulu­tus­pääl­likkö Silta­lan mukaan tapauk­set, joissa teol­li­suus­liit­to­lai­sille makse­taan korvauk­sia perus­tu­vat toden­nä­köi­sesti paikal­li­siin sopi­muk­siin, sillä käytän­nöstä ei vielä ole kirjausta liiton työeh­to­so­pi­muk­sissa. Sellai­nen pitäisi hänen mieles­tään sopi­muk­siin kipeästi saada.

OPISKELIJOILLA EI SAISI KORVATA TYÖVOIMAA

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudis­tuk­sen myötä jokai­selle opis­ke­li­jalle on tehtävä henki­lö­koh­tai­nen opin­to­jen kehit­tä­mis­suun­ni­telma (HOKS). Tämä prosessi ei Rasi­na­hon mukaan näytä vielä olevan työpai­koilla tunnettu.

– Ylei­sim­min työs­sä­op­pi­mi­sesta tehdään koulu­tus­so­pi­mus tai oppi­so­pi­mus. Uudis­tuk­sen myötä koulu­tus­so­pi­muk­sen ja oppi­so­pi­muk­sen jous­tava yhdis­tä­mi­nen on mahdol­lista. Tämä ei kuiten­kaan kyse­lyn perus­teella ole yleistä.

Vanhan lain aikaan työs­sä­op­pi­joita käytet­tiin korvaa­maan puut­tu­vaa vaki­tuista henki­lös­töä. SAK:n luot­ta­mus­hen­ki­lö­pa­nee­lin kysely vahvis­taa sen, että tämä opis­ke­lussa ja työssä epätoi­vottu käytäntö jatkuu. Valta­vir­taa se ei kuiten­kaan ole.

– Vuonna 2017 62 prosent­tia ilmoitti, että opis­ke­li­joita ei käytetä korvaa­maan vaki­tuista työvoi­maa. Nyt ei-linjalla oli enää 58 prosent­tia. Myös niiden vastaus­ten määrä, joissa joskus tai sään­nöl­li­sesti työs­sä­op­pi­joita on käytetty korvaa­vana työvoi­mana, oli uusim­massa kyse­lyssä lisääntynyt.

UUDISTUS TUNNETAAN VIELÄ HUONOSTI

Ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen tavoit­teena on henki­lös­tön tiedon­saanti työpai­kalla tapah­tu­vasta oppi­mi­sesta. SAK:n luot­ta­mus­hen­ki­lö­pa­nee­lin mukaan sellais­ten työpaik­ko­jen määrä, joissa harjoit­te­lusta sovi­taan yhdessä työn­te­ki­jöi­den kanssa, on kuiten­kin jonkin verran vähen­ty­nyt vuoden 2017 kyse­lyyn verrat­tuna. Vastaa­vasti sellais­ten, joissa yhteis­työtä ei esiinny, on lisään­ty­nyt. Käytän­nössä on Rasi­na­hon mielestä parannettavaa.

– Kuiten­kin noin 60 prosent­tia työpai­koista tiedot­taa henki­lös­töä aina tai vähin­tään joskus työs­sä­op­pi­joi­den tulosta työpai­kalle ja näiden tehtävistä.

Sitä, miten vähän uudis­tuk­sesta työpai­koilla keskus­tel­laan, kuvaa Teol­li­suus­lii­ton alue­foo­ru­mien kyse­lyssä saatu tulos. Kysy­myk­seen, onko työpai­kal­lasi käsi­telty amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudis­tuk­sen lain­sää­dän­töön liit­ty­viä asioita, vain seit­se­män prosent­tia vastasi myöntävästi.

Silta­lan mielestä tulos on erit­täin huoles­tut­tava, sillä lain­sää­däntö astui voimaan jo vuoden 2018 alussa, ja työpai­koilla tulisi olla laajasti valmiu­det toimia uuden lain­sää­dän­nön mukaisesti.

Yrit­tä­jien jäsen­tensä keskuu­dessa tekemä gallup antaa viit­teen siitä, että myös työnan­ta­jien enem­mistö tuntee uudis­tusta heikosti. Yrit­tä­jistä vain 39 prosent­tia tiesi, että on tapah­tu­nut amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudistus.

LÄHIOPETUS KAIPAA RESURSSEJA

Koulu­tus­pääl­likkö Siltala nostaa esiin kritii­kin kohteeksi nous­seen lähio­pe­tuk­sen merki­tyk­sen. Sen alas­ajo on johta­nut tilan­tee­seen, jossa osa opis­ke­li­joista uhkaa joutua tuulia­jolle, koska opis­ke­lusta on resurs­si­pu­lan vuoksi tullut katko­naista. Väliin jää hyppy­tun­teja ja koko­nai­sia hyppy­päi­viä, jotka opis­ke­li­joi­den tulisi täyt­tää omaeh­toi­sella työskentelyllä.

Silta­lan mukaan valtao­salla, ehkä 70 prosen­tilla opis­ke­li­joista, se onnis­tuu. Kuiten­kin vasta perus­kou­lusta tulleessa nuorem­massa joukossa on paljon niitä, jotka eivät siihen kykene. Myös heidän opis­ke­lunsa ja moti­vaa­tionsa tulisi turvata.

– Nykyi­nen systeemi ei ota huomioon sitä, että tuon ikäi­set tarvit­se­vat vielä ryhmäy­ty­mistä, yhdessä teke­mistä ja selkeää ohjausta.

Lähio­pe­tuk­sen nykyi­set resurs­sit eivät Silta­lan mukaan tarjoa riit­tä­västi tukea opiskelulle.

– Ennen supis­tuk­sia ja uudis­tuk­sia oli kunnon luku­jär­jes­tyk­set ja yhteistä teke­mistä oppi­laille. Päivät ja viikot oli suun­ni­teltu. Kun on lähdetty supis­tus- ja uudis­tus­työ­hön, opet­ta­ja­kunta on vähen­ty­nyt 1 600 henki­löllä. Heitä ei ole riittävästi.

Siltala muis­tut­taa, että kyseessä on pitkän ajan ongelma. Resurs­si­pula vallitsi jo ennen uudistusta.

– Amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta on leikattu yli 200 miljoo­naa euroa. Leik­kausta tapah­tui jo edel­li­sen halli­tuk­sen aikana. Nyt näyt­tää olevan vahvaa yhteistä tahtoa, että asialle pitäisi tehdä jotakin.

Silta­lan mielestä ammat­tio­pe­tuk­sen pitäisi saat­taa lähio­pe­tuk­sessa lukio-opetuk­sen kanssa samalle viivalle.

– Lukioissa anne­taan jokaista opin­to­pis­tettä kohden 14,5 tuntia ohjausta. Ammat­ti­kou­lu­lais­ten puolella laissa ei ole määri­telty henki­lö­koh­tai­seen opetuk­seen vastaa­vaa kriteeriä.

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVITUS TUOMAS IKONEN