Monessa mukana ollut yritys seisoo tukevasti usealla jalalla

teollisuusliitto

Kannattaa olla monipuolinen ja nopea sopeutumaan, jos haluaa menestyä pitkällä tähtäimellä. Se tiedetään Norcar-BSB-yhtiössä, joka laajan tuotevalikoimansa ansiosta on selvinnyt läpi vaikeidenkin aikojen.

Turkistuotanto oli pitkään valtavan tärkeä tulonlähde Uusikaarlepyyssä toimivalle Norcar-BSB:lle, jonka elinvoima perustui turkisteollisuuden ruokintakoneiden asennukseen. Turkistarhaus on edelleenkin erittäin suhdanneherkkä ala ja tarhaajien kyky investoida uusiin laitteisiin perustuu täysin alalla vallitsevaan markkinahintaan. Tällä hetkellä, kun turkistuotanto kamppailee Kiinasta tulevien halpojen hintojen kourissa, yrityksen ruokintakoneiden tuotanto on täysin pysähdyksissä. Mutta Norcar-BSB:n työntekijät on onnistuttu sijoittamaan konsernin muihin tuotantohaaroihin.

– Pari vuotta sitten meillä oli lomautuksia, mutta selvisimme niistä melko hyvin. Pystyimme siirtämään työntekijät yhdestä yksiköstä toiseen. Jotkut olivat lomautettuina hieman pidempään, mutta muuten menee hyvin ja töitä on riittänyt. Meillä on vauhti päällä, sanoo pääluottamusmies Kurt Lindkvist.

Pääluottamusmies Kurt Lindkvist keskustelemassa yrityksen nuorimman asentajan Walter Granlundin kanssa. Granlund viihtyy työssään pienkuormaajan valmistuksen kaikissa vaiheissa.

Yrityksen pelastus on monipuolisuus. Norcar-konserni valmistaa nimittäin myös pienkuormaajia ja teollisuusautomaatioratkaisuja. Kummatkin yksikön käyvät suurilla kierroksilla, eikä yritys ehdi valmistaa pienkuormaajia varastoon. Kaikki mikä valmistetaan, menee suoraan asiakkaalle.

– En usko, että saamme koneita ulos yhtään tätä nopeammin. Jossain tulee aina raja vastaan. Me emme voi tehdä enempää kuin mihin kädet riittävät. Automaatiopuolella on enemmän vaihteleva tempo, koska tilausten toimitusten loppusuoralla tulee usein kiire. Mutta töitä on riittänyt hyvin, sanoo Lindkvist, joka itse työskentelee teollisuusautomaatiossa.

TÄHTÄIN KORKEALLA

Perheyrityksen johto vahvistaa, että kahdella konsernin kolmesta yksiköstä menee erittäin hyvin. Toimitusjohtaja Lotta Lindén-Svarvar sanoo kuitenkin tähtäimen olevan vieläkin korkeammalla.

– Me tavoittelemme todellakin 30 prosentin kasvua, joten tavoitteenamme on valmistaa ja myydä noin 350 konetta vuodessa. Tämä on kasvava markkina, emmekä me ole vielä niin monessa maassa, hän sanoo.

Perheytiryksen toimitusjohtaja Lotta Lindén-Svarvar kertto, että yrityksen tavoitteena on 30 prosentin kasvu tälle vuodelle.

Pienkuormaajien asiakkaita on maataloudessa, rakennusteollisuudessa, julkisella sektorilla sekä puutarhayrittäjien keskuudessa. Jopa 90 prosenttia tuotannosta menee vientiin, tällä hetkellä lähinnä Pohjoismaihin ja Pohjois-Eurooppaan. Mutta tähän yritys haluaa muutosta.

– Pyrimme laajentumaan myös muihin eteläisempiin Euroopan maihin. Olemme olleet myös Venäjällä, mutta se on ollut vaikeaa sen jälkeen, kun ruplan arvo romahti niin voimakkaasti, selvittää Lindén-Svarvar.

TYHJÄSTÄ KEHIKOSTA VALMIIKSI KUORMAAJAKSI

Tuotantohallissa rivissä seisoo eri kokoisia tulevia pienkuormaajia. Hallin takaosassa yrityksen uusin ja nuorin asentaja Walter Granlund on valmistamassa 755-mallia, joka on valikoiman pienin ja samalla suosituin pienkuormaaja.

– Aloitan hakemalla sisään tyhjän kehikon ja sitten alkaa varsinainen kokoonpanotyö. Asennan pyörämoottorit, letkut, sähköjärjestelmän ja päämoottorin. Kokoan yhteen koko koneen alusta loppuun saakka.

Walter Granlund on yrityksen uusin työntekijä tuotantolinjalla.

Granlund on äskettäin aloittanut tämän kuormaajan kokoonpanon tyhjästä kehikosta, mutta komponentit näyttävät löytävän oman paikkansa varsin nopeasti.

– Kuormaajan kokoonpano kestää noin kolmesta neljään päivään. Aika vaihtelee varustuksen mukaan. On kivaa rakentaa kaikki alusta loppuun saakka, silloin näkee, että valmiissa kuormaajassa kaikki todellakin toimii, sanoo Granlund.

Tuotannon- ja varastonohjaus perustuu Lean-menetelmään, joka tekee prosessista mahdollisimman tehokkaan ja yksinkertaisen. Varastossa on yli 10 000 komponenttia, joten prosessin pitää pysyä järjestyksessä. Erilliset työntekijät poimivat kaikki tuotantoon tarvittavat komponentit valmiiksi, jotta asentajat voivat keskittyä asennukseen. Valmistusohjelmaan kuuluu myös se, että asentajat vastaavat kuormaajista alusta loppuun saakka, mikä on hyvin mieluisaa asentajien keskuudessa.

– Se on ehdottomasti parasta, ainakin minulle. Työstä ei tule yksitoikkoista. Jos sitä työskentelisi vain saman osan parissa liukuhihnalla kahdeksan tuntia päivässä, en tiedä jaksaisiko sellaista kovinkaan pitkään. Näin työ säilyy vaihtelevana ja mielenkiintoisena, sanoo asentaja Olexander Kokovin, joka on työskennellyt Norcarilla neljä vuotta.

Asentaja Olexander Kokovin rakentaa mieluiten koneita, joissa on paljon lisävarusteita.

Kokovin viihtyy työssään ja on juuri saanut valmiiksi yhden pienimmistä malleista, 6020, johon tullaan vielä asentamaan merkittävästi lisävarusteita. Kuormaajaan tulee muun muassa hytti.

– Minun suosikkejani ovat kaikki sellaiset mallit, joihin tulee muutakin kuin vain vakiovarusteet. On aina hauskempaa valmistaa koneita, joissa on lisävarusteita.

SEITSEMÄN MALLIA JA KUUSIKYMMENTÄ TYÖLAITETTA

Asentajat ovat yhtä mieltä siitä, että työ on monipuolista ja mallit vaihtelevia. Kokovin kertoo, että noin puoleen hänen rakentamistaan pienkuormaajista asennetaan lisävarusteita.

– Se on ehkä aluksi vaikeaa, mutta ei enää. Sitä alkaa oppimaan eri mallit, hän sanoo.

Norcar valmistaa seitsemää erilaista pienkuormaajaa, jotka sitten voidaan varustaa lukemattomilla erilaisilla tavoilla. Mallien paino vaihtelee alkaen vajaasta 1 000 kilogrammasta suurimpien painaessa kaksi kertaa sen verran, ja nostovoima voi olla 500–1 500 kiloa. Kaikki rakennetaan asiakkaan toiveiden mukaan malleista varusteisiin ja työlaitteisiin.

– Meillä on 60 erilaista työlaitetta, jotka asiakas voi valita sen mukaan, mihin hän kuormaajaa käyttää. Jos mukaan lasketaan kaikkien muidenkin valmistajien työlaitteet, jotka sopivat meidän pienkuormaajiimme, vaihtoehtoja on yli 100, kertoo tuotepäällikkö Magnus Holm.

Asiakkaat voivat valita 7 erilaisen pienkuormaajan ja 60 erilaisen työlaitteen välillä, kertoo tuotepäällikkö Magnus Holm.

Tuotantolinjalla työskentelee asentaja Kjell Neumann, jonka työn alla on eräs suurimmista malleista, 7236. Hän on työskennellyt yrityksessä yli kymmenen vuotta ja viihtyy hyvin puhtaassa sisätyössään saadessaan rakentaa kokonaan uusia koneita.

– Uusia asioita tulee kaiken aikaa, sillä tuotekehitys menee eteenpäin. Siitä tulee myös hieman vaikeampaa, kun vaihtaa yhdestä mallista toiseen. Mutta vaihtelu sopii minulle. Mielestäni sähköasennukset ovat vaikein pala.

Asentaja Kjell Neumann pitää vaihtelevasta työstään.

Neumannille ei ole suurempaa väliä, minkä mallin hän asentaa, tosin hän myöntää kyllä sen, että varustetaso vaikuttaa suoraan työhön.

– Kuormaajien varustetasossa on suuria eroja. Paljon lisävarusteita sisältävän kuormaajan kokoonpano kestää paljon kauemmin.

TUOTANTOAUTOMAATIOTA OMASSA MAAILMASSAAN

Christer Nordling vihtyy todella hyvin Norcarilla. Vaihtuvuus ja oma ajattelu on parasta työssä.

Seuraavassa hallissa seinän takana kohtaamme aivan toisenlaisen tunnelman. Täällä on rauhallista ja hiljaista eikä ole yhtään kuormaajaa näkyvissä. Täällä asentajat rakentavat automatisoitua tuotantolinjaa.

– Olen kokoamassa laatikonhallintajärjestelmää, joka tulee olemaan osa uutta tuotantolinjaa eräälle asiakkaallemme, kertoo Christer Nordling, ainoa asentaja hallissa tänään.

Tuotantoautomaatiossa niin ikään työskentelevä pääluottamusmies Kurt Lindkvist selittää, että iso projekti on valmistunut vasta muutama päivä sitten ja muut työntekijät ovat jo siirtyneet asentamaan uutta tuotantolinjaa.

– Asentajat tulevat tekemään vielä useammankin työmatkan asentamaan linjoja asiakkaiden luona. Työmatkan pituus riippuu projektin laajuudesta, toisinaan selviää kolmella päivällä, mutta joskus voi mennä jopa kaksi viikkoa. Silloin pojat tulevat kotiin vain viikonlopuksi, kertoo Lindkvist, joka ei enää itse aja asennuskeikkoja.

Prosessi tilauksesta valmiiseen tuotantolinjaan on pitkä, kertoo pääluottamusmies Kurt Lindkvist.

Lindkvist, joka on ollut Norcarilla 17 vuotta, kertoo ─ ei mitenkään yllättävästi ─ ettei ole lainkaan helppo prosessi kokoonpanna aivan uusi automaattinen tuotantolinja. Kun asiakas on selvittänyt tarpeensa, tarvitaan valtavia määriä suunnittelua, aherrusta, ideointia ja asennustyötä, ennen kuin uusi linja on toiminnassa tehtaalla.

– Se alkaa siitä, että konttorin pojille annetaan haaste ja he alkavat suunnitella. Asia etenee niin, että me saamme piirustukset ja aloitamme kokoonpanotyön täällä hallissa. Prosessin loppuvaiheessa tulevat robotit, jotka me asennamme ja ohjelmoimme, sanoo Lindkvist.

Joskus asentajille tulee piirustusten kanssa ongelmia.

– Kyllä vain, sitä tapahtuu. Havaitsemme piirustuksissa puutteita tai jokin ei toimi, silloin palaamme suunnitteluun ja löydämme yhdessä ratkaisun ongelmaan, sanoo Lindkvist.

– Parasta on se, kun työ on niin vaihtelevaa ja saamme ajatella itse. Siitä minä pidän. Siitäkin huolimatta, että saamme valmiit piirustukset, erilaisten asioiden ratkaiseminen vaatii paljon omaa ajattelua. Ongelmanratkaisua on paljon, ja se on parasta, jatkaa Nordling.

Ja työskentely automaation puolella tarjoaa työntekijöille päivittäisiä vaihteluita ja haasteita.

– Se mitä teemme, on todellakin monipuolista ja meillä on uusia projekteja koko ajan. En voi kuvitella mitään työtä, joka olisi monipuolisempaa. Teemme ratkaisuja juuri sen mukaan, mitä asiakkaat tarvitsevat ja haluavat, joten juuri se tekee tapauksista niin erilaisia, sanoo Nordling, joka viihtyy työssä tosi hyvin.

Christer Nordlingin on vaikea kuvitella vaihtelevampaa työtä.

Prosessi on työvetoinen ja lopussa on usein kiire, mutta palkkio on mieluinen, kun työ on tehty.

– Joskus voi olla hieman stressaantunut. Asiakas haluaa tietenkin linjansa valmiiksi niin pian kuin mahdollista ja joskus tulee oikeasti kiire. Toisinaan teemme myös aika paljon ylitöitä. Mutta se on osa viehätystä, sanoo Nordling.

– On todella ilo nähdä, kun linja on alusta lähtien valmis ja sitten kun itse rakentama kone toimii tehtaalla, lisää Lindkvist.

Vanha klassikko. Turkisteollisuuden ruokintakoneiden valmistus oli pitkään tärkeä tulonlähde Norcar-BSB-yhtiölle. Tänä päivänä pienkuormaajat ja tuotantoautomaatiojärjestelmät ovat menneet ohi.

TEKSTI JOHAN LUND
KUVAT JOHANNES TERVO

OY NORCAR-BSB AB

PERUSTETTU 1979. Konserniin kuuluvat tytäryhtiöt ovat Norcar, Norcar-BSB Eesti sekä Norcar DK
KOTIPAIKKA Uusikaarlepyy
TUOTANTO Norcar valmistaa pienkuormaajia, Norcar-BSB omistaa kaksi liiketoimintayksikköä: Norcar Automation, joka valmistaa tuotantoautomaatioratkaisuja ja Minkomatic, joka valmistaa ruokintakoneita turkistarhoihin.
LIIKETOIMINNAN ALUEET Suomi, Pohjoismaat; Eurooppa ja USA
LIIKEVAIHTO 6,2 miljoonaa euroa (2016)
HENKILÖSTÖ 20 varasto- ja tuotantotyöntekijää