Teollisuusliiton edunvalvonnan puhelinpäivystys 22.11.2017. Vasemmalla Matti Rantanen, oikealla Janne Heinimäki.

Mahdol­li­simman hyvää palvelua

Uusi Teolli­suus­liitto palvelee vuoden 2018 alusta jäseniään työsuhde‑, jäsenyys- sekä sosiaali- ja työym­pä­ris­tö­asioiden neuvon­nalla. Teolli­suus­liiton muodos­ta­neiden kolmen liiton kokemusten perus­teella yhtey­den­ot­toja arvioi­daan tulevan uudelle liitolle jopa 80 000 vuodessa.

 

TYÖSUHDENEUVONTA
puh. 020 690 447
ma–pe 8.30–15.00

 

Teolli­suus­liiton tekno­lo­gia­sek­torin sekto­ri­joh­taja Jyrki Virtanen kertoo, että Teolli­suus­liiton työsuh­de­neu­von­taan arvioi­daan tulevan ensi vuoden aikana yli 30 000 puhelua. Virtasen mukaan palve­lu­nu­me­rosta kysytään kaikkea mahdol­lista, mitä työsuh­tei­siin liittyy.

– Se vähän riippuu aina vuode­na­jasta. Tietyssä kohtaa vuotta vaihde­taan enemmän työpaikkaa, ja halutaan tietää irtisa­no­mis­sään­nös­töjä, vuosi­loman aikaan halutaan tietää vuosi­lo­mista ja arkipy­hien aikaan kysel­lään arkipy­histä, Virtanen kertoo.

Työsuh­de­neu­vonnan päivys­tyk­seen on varau­duttu vastaa­van­lai­sella järjes­tel­mällä kuin vanhassa Metal­li­lii­tossa, eli tietty määrä liiton sopimus­asian­tun­ti­joita on aina päivys­tys­vuo­rossa. Tähän asti päivys­täjiä on yleensä ollut kolme kerral­laan, vuoden­vaih­teesta päivys­tä­jien lukumäärää arvioi­daan tarpeen mukaan.

Virtanen tiedostaa, että uuden liiton alojen ja työeh­to­so­pi­musten kirjo on haaste päivystyspalvelulle.

– Tavoite on, että pysty­tään mahdol­li­simman hyvin palve­le­maan jäseniä. Tässä on opettelua kaikilla, se pitää ymmärtää. Aikai­semmin esimer­kiksi vanhan Metal­li­liiton tekno­lo­gia­teol­li­suuden alalla oli kahdeksan työeh­to­so­pi­musta, niin nyt pitää osata 33. On sitä ennenkin uutta opittu, Virtanen sanoo.

– Lähtö­koh­tai­sesti kaikkien päivys­tä­jien pitää tietää kaikista yleisimmät keskeiset asiat, kuten arkipy­hä­sään­nökset, irtisa­no­mis­asiat ja sairaus­lomat. Sitten kun kysymys menee spesi­aa­liksi, siirre­tään se alasta vastaa­valle henkilölle.

Työsuh­de­neu­vonnan tulevai­suuden kehitys­koh­teena Virtanen näkee sähkö­pos­ti­pal­velun kehit­tä­misen ja liiton verkko­si­vujen kehit­tä­misen aina vain toimivammiksi.

– Siitä on hyviä esimerk­kejä, että kun kotisivut ovat riittävän selkeät ja niiltä löytyy tarvit­tava tieto, puhelin­pal­velun tarpeen määrä vähenee huomattavasti.

 

JÄSENPALVELU
puh. 020 690 446
jasenrekisteri@teollisuusliitto.fi
ma–pe 8.30–15.00

 

Jäsenyy­syk­sikön jäsen­re­kis­te­ri­vas­taava Kirsi Jääske­läinen arvioi, että ensi vuonna jäsen­pal­ve­luun saapu­vien yhtey­den­ot­tojen määrä saattaa nousta jopa 30 000 puheluun. Jääske­läinen perustaa arvionsa siihen, että vuonna 2016 pelkäs­tään entisen Metal­li­liiton puhelin­pal­ve­luun tuli yli 24 000 puhelua, ja tänäkin vuonna syyskuun loppuun mennessä jo yli 20 000.

– Eniten kysytään jäsen­mak­suista: puuttuvia jäsen­mak­su­viit­teitä, jäsen­mak­su­pro­senttia, jäsen­mak­su­va­pau­tuk­sista esimer­kiksi äitiys­loman yhtey­dessä. Toisaalta myös ammat­tio­sas­tojen yhteys­tie­toja tai mitä pitää tehdä kun on jäämässä eläkkeelle. Kaikkea mahdol­lista jäsenyy­teen liittyvää, kuvailee Jääske­läinen jäsen­pal­ve­luun tulevia yhteydenottoja.

– Piikkejä puhelu­mää­rissä tulee aina, kun meiltä lähtee jäsen­mak­sujen rästi- tai kuule­mis­kir­jeet. Silloin kaiva­taan tietoja, kun jäsenyy­dessä on jokin katko.

Vuoden alusta yhdis­ty­vässä jäsenyy­syk­si­kössä on yhteensä 17 työnte­kijää, jotka päivys­tävät puhelin­rin­gissä. Käytän­nössä yleensä ringissä on vajaa kymmen­kunta työntekijää.

– Soittajan keski­mää­räinen odotusaika oli viime vuonna yhdeksän sekuntia, tänä syksynä noin kuusi sekuntia, Jääske­läinen kertoo.

Jäsen­kunnan ja ajan muuttu­minen näkyy Jääske­läisen mukaan siinä, että puhelujen määrä on vähen­tynyt ja sähkö­postin määrä on lisään­tynyt. Tänä syksynä entisen Metal­li­liiton jäsen­pal­ve­lusäh­kö­pos­tiin on tullut yli 50 sähkö­postia päivässä. Jääske­läinen veikkaa tulevai­suu­dessa määrän olevan lähem­pänä sataa päivässä.

– Tutkimme myös mahdol­li­suutta chat-palvelun järjes­tä­mi­seen liiton kotisi­vujen kautta, aluksi vaikka edes muutaman tunnin päivässä. Samoin some-kanavien hyödyn­tä­mistä selvit­te­lemme, Jääske­läinen kertoo mahdol­li­sista tulevista palveluista.

 

SOSIAALI- JA TYÖYMPÄRISTÖNEUVONTA
puh. 020 690 449
ma–pe 8.30–15.00

 

Suurin uutuus Teolli­suus­liiton päivys­tys­pal­ve­luihin verrat­tuna entisten kolmen liiton palve­luihin on erillinen sosiaali- ja työym­pä­ris­tö­asioiden neuvonta. Työym­pä­ris­töyk­sikön päällikkö Juha Pesola kertoo, että näiden asioiden oman palve­lu­ka­navan perus­ta­mi­selle nähtiin selkeä tarve.

– Meidän työsuo­je­lu­val­tuu­tetut joka tapauk­sessa soittavat näissä sosiaali- ja työsuo­je­lu­asioissa, joten olisi hyvä, että vastaa­massa olisi aina alan asian­tun­tija. Aina olisi joku, jonka tavoittaa, joka olisi valmis­tau­tunut asioihin, ja jolla olisi aikaa niihin asioihin sinä päivänä vastata, Pesola kertoo.

– Samoin ajatel­tiin, että omankin työn järjes­tä­misen kannalta olisi fiksumpaa vuoro­tella päivys­tystä, kuin että kaikki vastaavat koko ajan.

Pesolan mukaan päivys­tys­pal­velun tuotta­minen on suuri ponnistus uuden Teolli­suus­liiton kymmenen hengen työympäristöyksiköltä.

– Tällaisen palvelun antaminen on meidän isoin hankkeemme alkavassa liitossa.

Palvelun ensisi­jainen kanava on puhelin, ja sähkö­pos­tio­soi­tekin on tulossa alkuvuo­desta. Chatia ja sosiaa­lisen median palve­lui­takin Pesolan mukaan tutkitaan.

– Mutta ensin pitää nähdä, miten resurssit riittävät. Lähde­tään liikkeelle matalalla kynnyk­sellä ja varmalla palve­lulla. Jokai­selle työsuo­je­lu­val­tuu­te­tulle ja jäsenelle halutaan tarjota suora ja nopea kontakti, mistä kysyä asioita.

TEKSTI ASKO-MATTI KOSKELAINEN
KUVA KITI HAILA

Sivun yläreunan kuva: Teolli­suus­liiton työsuh­de­neu­vonnan päivys­tyk­sessä puheluihin vastaavat muun muassa sopimus­asian­tun­tijat Matti Rantanen (vas.) ja Janne Heini­mäki.