Anna Andersson kertoo, että opiskelu onnistui työn ohessa, mutta opinnot veivät valtaosan vapaa-ajasta.

Korkea­kou­lu­tut­kinto päivä­töi­den ohessa – ”Suosit­te­len lämpi­mästi kokei­le­maan, jos opin­to­jal­kaa kutittaa”

29.4.2025

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT PATRIK LINDSTRÖM

Kulta­seppä Anna Anders­son valmis­tuu kesä­kuussa 2025 yhtei­sö­pe­da­go­giksi ammat­ti­kor­kea­kou­lusta. Kolmen vuoden urakka lähti liik­keelle Teol­li­suus­lii­ton ja Murikka-opis­ton tuke­mista polkuopinnoista.

– Olin Muri­kassa kolmen kuukau­den kurs­silla. Silloin vahvis­tui, että voisin alkaa harkita jatko-opin­toja, kertoo kulta­seppä Anna Anders­son.

Koulun penkille paluu oli ollut mielessä pidem­pään. Yliop­pi­las­tut­kin­non, kulta­sep­pä­ar­te­saa­nin ja kulta­se­pän ammat­ti­tut­kin­non koulu­tuk­sen päälle sopii hyvin korkeakouluopintoja.

Anders­son pääsi vuonna 2022 yhtei­sö­pe­da­go­gii­kan polkuo­pin­toi­hin, joita Teol­li­suus­liitto tarjoaa jäse­nil­leen yhteis­työssä Huma­nis­ti­sen ammat­ti­kor­kea­kou­lun (Humak) ja Murikka-opis­ton kanssa. Syksyllä 2025 yhteis­työ­hön liit­ty­vät myös Suomen Elin­tar­vi­ke­työ­läis­ten liitto ja Paperiliitto.

Polkuo­pin­toi­hin kuuluu vuodesta puoleen­toista vuoteen kestä­vät 60 opin­to­pis­teen opin­not, joiden jälkeen on mahdol­lista hakea eril­lis­haun kautta yhtei­sö­pe­da­go­gii­kan tutkinto-opis­ke­li­jaksi. Yhtei­sö­pe­da­gogi on muun muassa yhdis­tys­ten ja työyh­tei­sö­jen kehit­tä­mi­sen ammattilainen.

Otin ilolla vastaan opin­to­ryh­män ja Muri­kan opet­ta­jien tuoman tuen.

Anders­so­nin polkuun sisäl­tyi heti alussa käänne, sillä hänet valit­tiin Huma­kiin yhteis­haun kautta yliop­pi­las­tut­kin­non perus­teella suoraan tutkinto-opis­ke­li­jaksi. Hän kuiten­kin halusi ja sai luvan osal­lis­tua liit­to­jen ja Muri­kan tuke­maan polkuun.

– Otin ilolla vastaan opin­to­ryh­män ja Muri­kan opet­ta­jien tuoman tuen.

Tuki tarkoit­taa muuta­mia lähi­päi­viä Muri­kassa ja verk­ko­poh­jai­sia tapaa­mi­sia. Tuki on sekä opin­toi­hin tsemp­pausta että käytän­nön apua esimer­kiksi tieto­ko­neoh­jel­mien käytössä.

– Joe Exce­lillä teke­mi­nen ei meinaa suttaan­tua, opin­to­ka­ve­reilta tai opet­ta­jilta saa tukea mata­lalla kynnyksellä.

VERKKO-OPINNOT TUOVAT JOUSTAVUUTTA

Anders­so­nilla on vuoden verran koke­musta taide­his­to­rian opin­noista yliopis­tossa. Vuosi­tu­han­nen tait­teessa yliopisto-opin­to­jen ja työn­teon yhdis­tä­mi­nen oli raskasta.

– Maailma on muut­tu­nut, ja opin­noista on tullut paljon joustavampia.

Yhtei­sö­pe­da­go­gii­kan opin­not Anders­son teki monimuoto-opiskeluna.

– Ensim­mäi­set kaksi päivää kävin tutus­tu­massa Helsin­gin toimi­pis­teellä. Muuten kaikki opin­not olivat verkossa.

Kun tutkin­to­pa­pe­rit saapu­vat, on aika kartoit­taa tule­vai­suu­den suun­tia, Anna Anders­son kertoo.

Verkko-opin­toi­hin sisäl­tyi muun muassa luen­toja ja ryhmä­töitä. Täysi­päi­väi­sen työn ja opis­ke­lun yhdis­tä­mi­nen osoit­tau­tui mahdol­li­seksi, joskin lomat ja muu vapaa-aika täyt­tyi­vät kolmen vuoden ajan opiskelusta.

– Opis­kelu meni parem­min kuin olin kuvi­tel­lut. Ei ollut paikasta toiseen siir­ty­mistä, riit­tää kun avaa koneen, niin pääsee luennolle.

TYÖHARJOITTELU JA LOPPUTYÖ AY-AIHEISTA

Opin­toi­hin kuului muun muassa kymme­nen viikon työhar­joit­telu, jonka Anders­son teki Teollisuusliitossa.

– Harjoit­telu työym­pä­ris­töyk­si­kössä oli antoisaa.

Harjoit­te­luun kuului muun muassa työeh­to­so­pi­mus­ten sosi­aa­lis­ten määräys­ten vertai­lua, lehti­ju­tun kirjoi­tus ja osal­lis­tu­mista työym­pä­ris­töyk­si­kön koulu­tus­toi­min­taan alueilla ja Murikassa.

Loppu­työnsä aiheena Anders­so­nilla oli ammat­tio­sas­to­jen jäse­nis­tön tuen tarpeet työtais­te­lu­ti­lan­teissa, jota hän kartoitti luot­ta­mus­hen­ki­löille lähe­te­tyllä kyse­lyllä. Kyse­lyyn tuli 32 vastausta, jotka piir­si­vät kuvaa teol­li­suus­liit­to­lais­ten tilan­teista ja tarpeista työtais­te­lu­jen aikana.

– Olin hirmu iloi­nen, että vaikka ilma­piiri on kiris­ty­nyt, väki­val­lan uhkaa ei ole nous­sut, Anders­son kertoo tuloksista.

Opin­noista saa ennen kaik­kea innostusta.

Pääsään­töi­sesti vastaa­jat kertoi­vat, että ovat saaneet tukea tai tietä­vät, mistä tukea on saata­villa. Kaiken­lai­selle tiedo­tuk­selle ja tuelle on kova kysyntä työtaistelutilanteissa.

– Vastauk­sissa toivot­tiin liiton työn­te­ki­jöitä käymään kentällä ja työpai­koilla mahdol­li­sim­man paljon.

Loppu­työn tilaaja oli Tampe­reen Teol­li­suus­työ­väen ammat­tio­sasto 7, jolle Anders­son teki myös diae­si­tyk­sen, jossa pähki­nän­kuo­ressa kerro­taan liiton ja ammat­tio­sas­ton toimin­nasta ja palve­luista sekä työtaisteluista.

EDUNVALVONTA KIINNOSTAA TYÖNÄKIN

Nyt vajaa kolme vuotta opin­to­jen alusta Anders­so­nilla on vaadit­ta­vat 210 opin­to­pis­tettä suori­tet­tuna ja loppu­työ tehtynä, joten yhtei­sö­pe­da­go­gin pape­rit ovat tulossa taskuun 6. kesäkuuta.

– Täytyy myön­tää, että ilolla terveh­din lisään­ty­nyttä vapaa-aikaa.

Yhtei­sö­pe­da­go­gin amma­til­li­sen osaa­mi­sen ytimessä on yhtei­sö­jen kehit­tä­mi­nen ja ohjaa­mi­nen. Huma­kissa opin­not voi keskit­tää nuori­so­työ­hön, järjes­tö­työ­hön, seik­kai­lu­kas­va­tuk­seen tai työyh­tei­sö­jen kehitykseen.

Pitkä­ai­kai­sena ammat­tiyh­dis­ty­sak­tii­vina Anders­so­nin ominta osaa oli järjes­tö­työn opin­not, joiden tavoit­teena on edis­tää kansa­lais­jär­jes­tö­jen ja yhteis­kun­nal­lis­ten liik­kei­den vastuul­lista toimin­taa sekä vahvis­taa niiden toimin­ta­ky­kyä, laatua ja vaikuttavuutta.

– Edun­val­vonta kiin­nos­taa työnäkin.

Jalo­me­tal­liala on mata­la­palkka-ala, jolla Anders­son ei näe suuria etenemismahdollisuuksia.

– Kun todis­tus tulee, pitää alkaa kartoit­ta­maan, minkä­lai­sia työpaik­koja on haet­ta­vana. Tällä hetkellä olen hyvin työl­lis­tetty kulta­sep­pä­hom­massa, joten kiirettä ei ole.

ANNA ANDERSSON

Kulta­seppä ja 1. varatyösuojeluvaltuutettu
Kale­vala Koru Oy, Helsinki
Helsin­gin jalo­me­tal­li­työ­väen ao. 82:n puheenjohtaja
Kemian sekto­rin sekto­ri­joh­to­kun­nan jäsen
Jalo­me­tal­lia­lan työeh­to­so­pi­mus­neu­vot­te­lu­kun­nan jäsen
Valmis­tuu yhtei­sö­pe­da­go­giksi 6.6.2025

INNOSTUSTA JA KÄYTÄNNÖN OPPEJA

Anders­son on Helsin­gin jalo­me­tal­li­työ­väen ammat­tio­sasto 82:n puheen­joh­taja. Yhtei­sö­pe­da­go­gii­kan opin­to­jen osana hän on tehnyt mate­ri­aa­leja myös omalle osastolleen.

– Opin­noissa aukeaa, miten help­poa nyky­ään on tehdä esimer­kiksi ammat­tio­sas­ton mainok­sia tai suun­ni­tella toimin­taa ammattimaisemmin.

Opin­not anta­vat käytän­nön­lä­heistä apua arjen järjes­tö­as­ka­rei­siin, mutta siinä on vasta toinen puoli annista.

– Opin­noista saa ennen kaik­kea innos­tusta. Järjes­tö­työ ei ole kivi­reki, vaan muka­vaa ja antoi­saa hommaa.

Anders­son suosit­te­lee yhtei­sö­pe­da­go­gii­kan polkuo­pin­toja kaikille, jotka ovat aiheesta kiin­nos­tu­neita ja usko­vat arkeensa mahtu­van opiskelua.

– Tämän parem­min tuet­tua opis­ke­lua on vaikea keksiä. Suosit­te­len lämpi­mästi kokei­le­maan, jos opin­to­jal­kaa kutittaa.

 

Lue lisää polkuo­pin­noista ja hae opis­ke­le­maan. Syksyllä 2025 alka­vien opin­to­jen haku päät­tyy 5.5.2025.