Robottibusseja koekäytössä kaduilla

4.10.2024

TEKSTI RIITTA SAARINEN
KUVA REMOTED

Tampereella, Lempäälässä ja Kuopiossa on voinut nähdä liikenteessä tänä vuonna uudenlaisia ajoneuvoja: turvakuljettajan kanssa eteneviä robottibusseja.

– Meillä on nyt henkilöliikenteessä kolme bussia ja yrityskäytössä yksi bussi Kempowerilla Lahdessa, kertoo myyntitoiminnoista vastaava Mika Rytkönen suomalaisesta Remoted-yrityksestä, joka tarjoaa ja suunnittelee robottibussipalveluja täydentämään kaupunkien paikallista joukkoliikennettä.

– Kyse on nelivuotisesta SHOW-kokeiluhankkeesta, johon on saatu rahoitusta EU:lta. Laajassa hankkeessa on mukana kaikkiaan kolmetoista maata ja parikymmentä kaupunkia. Syyskuussa päättyvälle hankkeelle on luvassa jatkoa ensi vuonna.

Kaupunkien katukuvassa näkyneet pienikokoiset robottibussit ovat saaneet osakseen myönteistä huomiota. Asiakaspalaute on ollut Rytkösen mukaan rohkaisevaa.

Tampereella robottibussi on liikkunut Lintuhytin alueella Hervannassa ja Savilahdessa Kuopiossa. Lempäälässä ajanut robottibussi on kooltaan tilavin. Siinä on kaksikymmentäkaksi istumapaikkaa. Syöttöliikennettä palvelevista matkoista ei peritä maksua. Ajoneuvot ja reitit on integroitu joukkoliikennejärjestelmään. Aikataulut löytyvät reittioppaista.

Suomalainen talvi on haaste kaikille ajoneuvoille

– Robottibusseja valmistetaan nykyään monissa maissa, kuten Virossa, Ranskassa, Turkissa, Kiinassa ja Uudessa-Seelannissa, Rytkönen luettelee. Tampereen bussi on valmistettu Virossa, Lempäälän bussi Turkissa ja Kuopion bussi Uudessa-Seelannissa.

– Tarkoituksena on vertailla eri ajoneuvovalmistajien kyvykkyyksiä ja seurata, kuinka bussit toimivat eri olosuhteissa. Suomalainen talvi on haaste kaikille ajoneuvoille, mutta yllättävän hyvin on selviydytty.

Kaikkein tärkein oppi on Rytkösen mukaan se, että pitää osata varautua erilaisiin tilanteisiin ja ratkoa haasteita etukäteen. Turvallisuuteen halutaan panostaa. Ajonopeus vaihtelee 20–25 kilometriin tunnissa.

Nyt liikennöivissä robottibusseissa on ollut mukana turvakuljettaja, joka on ratkonut ongelmia tarvittaessa ja opastanut asiakkaita. Hankkeen seuraavassa vaiheessa bussien pitäisi liikennöidä itsenäisesti siten, että turvakuljettaja seuraisi ajoa etävalvontakeskuksesta.

– Teknologia on kehittynyt tosi vauhdikkaasti jo tämän neljän vuoden aikana. Aikoinaan hissejäkin kuljettivat hissipojat ja -tytöt. Kuljemme samanlaista polkua tässäkin etenemällä vaiheittain.

Robottibussin käyttöönottoon vaaditaan kokeilulupa liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta.

 

Apuna erilaisia teknologioita

Robottiauto on itseohjautuva, automatisoitu ajoneuvo. Se toimii tietokoneen ohjauksessa ja pystyy ajamaan ja navigoimaan itsenäisesti havainnoimalla ympäristöä.

Robottiautot käyttävät apunaan erilaisia teknologioita, kuten tekoälyä, antureita, kameratekniikkaa ja lidar-valotutkajärjestelmiä.

Nykyään lukuisat autonvalmistajat kehittävät autonomisia autoja. Viisiportaisessa luokituksessa taso 5 tarkoittaa täyttä automaatiota, jolloin ihmiskuljettajalla ei ole minkäänlaista roolia auton ohjausjärjestelmässä.

 

Testiradoilta liikenteeseen

Testiradoilla itseohjautuvia autoja esiteltiin ensimmäisen kerran Britanniassa 1960-luvulla. 1980-luvulla ne osasivat liikkua jo tavallisilla teillä.

Vuonna 2021 robottibusseja käytettiin liikkumiseen olympialaisten aikana Tokiossa urheilijoiden majoitus- ja suorituspaikkojen välillä.

Suomessa Vantaan asuntomessuilla kävijöillä oli mahdollisuus kulkea kesällä 2015 pienten automaattibussien kyydissä.

Sen jälkeen robottibusseja on kokeiltu muun muassa Helsingissä, Vantaalla, Tampereella ja Lahdessa.

 

Hyödyt puntarissa

Itseohjautuvien robottibussien käyttöönottoa tutkitaan ja testataan eri puolilla maailmaa, mutta kaupallisia palveluja on vielä tällä hetkellä tarjolla rajoitetusti.

Itseohjautuvan liikenteen eduiksi voidaan nähdä tehokkuus, liikenneturvallisuus, ympäristöystävällisyys ja saavutettavuus. Tavoitteena on vähentää yksityisautoilua.

Tehokkuus paranee liikenteen sujuvoitumisen myötä. Ennakoivalla toiminnalla pystytään vähentämään liikenneonnettomuuksia. Itseohjautuvat julkisen liikenteen ajoneuvot voivat olla sähkökäyttöisiä tai hyödyntää vähäpäästöisiä energialähteitä.