TEKIJÄ 20180528 Pietarsaari. Nautor,pääluottamusmies Stefan Sjölund. By Johannes Tervo

Segelbåts­till­ver­ka­ren Nautor har vind i seglen

Utbygg­nad av produk­tion­sut­rym­men, nyans­täll­nin­gar och inves­te­rin­gar i miljonklas­sen. Lyxse­gelbåts­till­verk­nin­gen i Jakobs­tad har medvind och orders­toc­ken är fylld ända fram till nästa sommar.

Sedan 1966 har Nautor till­ver­kat stora och snabba lyxse­gelbå­tar men före­ta­get har också fått rida ut flera stor­mar under årens lopp. Efter finans­kri­sen kämpande före­ta­get och hela branschen i motvind med sinande efterfrå­gan och också på Nautor tvin­ga­des man ta till permit­te­rin­gar. Idag är situa­tio­nen en helt annan.

– Vi vet med säker­het att vi har jobb så det räcker till ända fram till nästa sommar. Så läget är säll­synt bra, berät­tar huvudfört­roen­de­man­nen Stefan Sjölund belåtet.

Produk­tio­nen går på högvarv och väggarna kommer emot. Tidi­gare i år flyt­tade före­ta­gets hela snic­ke­ri­verk­sam­het från Kronoby till Jakobs­tad på bekost­nad av monte­ring­sut­rymme. Nästa sommar är det tänkt att också produk­tio­nen av de mindre model­lerna och de 80 arbets­ta­garna i Kållby ska flytta in under samma tak. Det kräver inves­te­rin­gar och stora till­bygg­nad­sar­be­ten som redan har börjat.

Logis­ti­ken och varda­gen funge­rar bättre efter att produk­tio­nen och arbets­ta­garna från Kronoby flyt­tade till Jakobs­tad. Vid ingån­gen till avdel­ning finns ändå en påmin­nelse om rötterna, Krombi står det på en pappers­lapp, alltså Kronoby på lokal dialekt, berät­tar huvudfört­roen­de­man­nen Stefan Sjölund. FOTO JOHANNES TERVO

– Tanken är att det ska spara på trans­port­kost­na­der och göra det lättare att hålla kontak­ten mellan de olika avdel­nin­garna. Det kommer att bli färre tele­fon­sam­tal och mindre körande av och an mellan Kållby och Jakobs­tad. Den delen blev ju bättre nu när Krono­by­pro­duk­tio­nen flyt­tade in här, säger Sjölund.

Det goda arbets­lä­get har också fört med sig nyans­täll­nin­gar. Bara i år har före­ta­get anställt ett tiotal arbets­ta­gare till produk­tio­nen. En av de nyaste på före­ta­get är snic­ka­ren Nemes Zoltán som började sommar­jobba på snic­ke­riet för en dryg månad sedan.

– Mitt yrke är egent­li­gen fiol­byg­gare, vilket är ganska annor­lunda än det jag gör här. Den enda likhe­ten är egent­li­gen att man jobbar med trä. Men jobbet här är jätteint­res­sant och jag hoppas jag får fort­sätta efter sommaren.

Omväx­lande arbete. Snic­ka­ren Nemes Zoltán bygger bland annat hyllor, lådor, luckor, bord och durkar till olika båtmo­del­ler. FOTO JOHANNES TERVO

Medan Zoltán mäter och sågar bitar av ek-faner som senare ska bli en hylla i en av båtarna, berät­tar han på god svenska att han inte bara är ny på arbetsplat­sen eller inom branschen, utan också ny i landet, efter att han för ett år sedan flyt­tade till Finland från Ungern. Han är lycklig över jobbet på företaget.

– Om du vill jobba med trä och göra hant­verk, så tror jag att det här är det bästa stäl­let att vara på i Finland. Jag trivs jättebra.

Rasmus Dahl­vik snic­krar inred­ning till en segelbåt. FOTO JOHANNES TERVO
All inred­ning görs för hand. Faners­ki­vorna sys ihop för att få fram sömlösa ytor inne i båten, berät­tar Sebas­tian Byström. FOTO JOHANNES TERVO

HUNNIT BYGGA EN ARMADA

Under årtion­dena har arbets­ta­garna på varvet plane­rat, byggt och sjösatt över 2 000 Swan-båtar av över 100 olika model­ler. De flesta är fort­fa­rande i seglingsskick.

– Vi hör till de världs­le­dande aktö­rerna inom produk­tio­nen av högklas­siga segelbå­tar. Nautor har ju faktiskt funnits till som brand i 52 år, säger Sjölund stolt.

Trots de stora produk­tions­mäng­derna är Swan-båtarna, eller åtmins­tone de större model­lerna, ingen helt vanlig syns i den finska skärgår­den. Största delen av produk­tio­nen går på export och kunderna finns i hela världen.

– Största delen går till kunder i Mellan- och Sydeu­ropa, men vi har också kunder längre bort i till exem­pel USA. Men båten far ju inte alls alltid dit ägaren bor, utan den kan vara statio­ne­rad var som helst och under annan flagg, säger Sjölund.

Oftast kommer kunden, eller segelbå­tens kapten med besätt­ning, faktiskt och hämtar båten själv.

– Så är det. Men någon från Nautor åker oftast också med på leve­rans­seglin­gen. De mindre båtarna leve­re­ras ibland också med frakt­far­tyg eller med last­bil. De går ganska lätt att trans­por­tera när man monte­rar kölen och rodret på plats först när båten är framme, förkla­rar Sjölund.

Sjölund som själv har varit med på en leve­rans­resa till South­hamp­ton i England berät­tar att man måste kunna tänka på fötterna när man är ombord, efter­som båtarna inte är helt färdiga när de sjösätts.

– Man måste vara lite mera krea­tiv efter­som det blir mycket problem­lös­ning på plats och man måste klara sig fast man inte har alla tänk­bara verk­tyg med sig. Men man behö­ver inte kunna segla för att jobba här. Jag äger inte själv någon båt alls, säger han och skrattar.

Den första segelbå­ten som Nautor någon­sin till­ver­kat är en vit, 11 meter lång Swan 36 från år 1966. År 2003 köpte före­ta­get Taran­tella till­baka och arbets­ta­garna får nu använda båten för eget bruk. FOTO JOHANNES TERVO

FRÅN STORA BÅTAR TILL RIKTIGA JÄTTAR

Den första Swan-båten någon­sin, Taran­tella, en Swan 36:a som bygg­des 1966 köptes till­baka till före­ta­get i slutet av år 2003. I samband med Nautors 50-årsju­bi­leum. sjösat­tes den första nya båten i serien Swan 50 och vid det tillfäl­let fick även Taran­tella medverka. 36-fota­ren (10.9 meter) har grundre­no­ve­rats och står i hörnet av produk­tions­hal­len. Bred­vid den, eller snarare ovanför den, står en färdig, modern Swan 78:a (23,8 meter). Utvecklin­gen i både form­giv­ning och stor­lek är omöj­lig att undgå. Det vet också modells­nic­ka­ren Per-Ole Bränn­backa med 44 års erfa­ren­het på företaget.

– I slutet av 70-talet kom 76-fota­ren (23,1 meter), som vi då tyckte att var stor. Men den är ju liten med dagens mått mätt. I mitten av 80-talet byggde vi en 102-fotare (ca 31.1 meter) och den var började ju redan på riktigt vara ganska stor.

Bränn­backa som i första hand jobbar med att ta fram nya model­ler säger att också själva arbe­tet och arbets­me­to­derna har ändrats mycket under årtiondena.

Man behö­ver inte kunna segla men man kan inte vara höjdrädd om man jobbar på Nautor, berät­tar modells­nic­ka­ren Per-Ole Bränn­backa medan han förmon­te­rar en lucka på åtta meters höjd i hallen. FOTO JOHANNES TERVO

– När man på 70-talet tog fram en ny modell så ritade vi upp hela båten i natur­lig stor­lek med profil- och vatten­lin­jer på faners­ki­vor på golvet, men nu kommer ju allt färdigt utprin­tat. Det var mycket jobb och blev att gå på knäna i tre–fyra veckor när en ny modell skulle tas fram, minns han.

Produk­tion­sut­vecklin­gen är över­lag något som före­ta­get satsar på för att klara sig en den tuffa konkurrensen.

– Skro­ven kräver ganska mycket utveckling och de har ju ändrats ganska med tiden. Elekt­ro­ni­ken går också framåt väldigt snabbt och varje båt vi bygger ska ha det nyaste som finns på mark­na­den. Ibland kan vi vara tvungna att vänta på att någon ny produkt lanse­ras, så att båten verkli­gen har den nyaste möjliga utrust­nin­gen när den sjösätts, säger Sjölund.

Stefan Sjölund under en modern Swan ‑115. FOTO JOHANNES TERVO

För tillfäl­let har före­ta­get nio model­ler i produk­tion. Båtarna sträc­ker sig från 50-fot, eller 15,2 meter till 125-fot, eller 38,1 meter. Hur långa produk­tions­ti­derna är och hur många segelbå­tar man på årsba­sis hinner bygga beror helt på modellen.

– Kanske ett tiotal av de mindre båtarna och maxi­malt två av de större per år. Produk­tions­ti­den för 50-fotarna är runt fyra måna­der medan det tar omkring ett år och längre att bygga de största model­lerna, berät­tar Sjölund.

Och hur är det med pris­lap­pen? Ja, man kan väl säga att det inte är frågan om några var mans jollar som till­ver­kas här.

– De minsta båtarna går från cirka en miljon euro och vad de allra största båtarna kostar kan jag inte ens svara på, för det vet jag faktiskt inte. Men jag skulle gissa på att 78:orna ligger på runt sju till åtta miljo­ner euro. Men det är klart att ju större båt det är frågan om, desto mer volym, mate­rial och arbete behövs, säger Sjölund.

Jobbet räcker till på Nautor. Fört­roen­de­man­nen och elmon­tö­ren Stefan Sjölund berät­tar att bara elar­be­tet i Swan 115 kräver ungefär 3 500 arbets­tim­mar. FOTO JOHANNES TERVO
Stil­rena raka linjer. Fokus på detal­jerna är viktigt när arbets­ta­garna plane­rar och bygger inred­nin­gar. FOTO JOHANNES TERVO

HANTVERK OCH YRKESSTOLTHET

På däcket av en 78-fotare monte­rar Bränn­backa som bäst en lucka tillfäl­ligt på plats för att se att allt verkli­gen sitter perfekt innan den går vidare till målning. Det är bara ett exem­pel på hur noggrann­het och uppmärk­sam­het på detal­jer genom­sy­rar allt som görs på varvet.

På ytbe­hand­ling­sav­del­nin­gen lackar Calle Myrs­kog idag durkar, det vill säga blivande golv till en båt. Arbets­bes­kriv­nin­gen och kompo­nen­terna han jobbar med är lika mång­si­diga som båtmodellerna.

– Jag ytbe­hand­lar egent­li­gen allt annat än däck, det vill säga i princip alla slags möbler som kommer in i båtarna och ut på däck. men jag betsar och färgar också, så jobbet blir ju hyfsat omväxlande.

Calle Myrs­kog lackar durkar. Vanligt­vis får delarna tre lager lack och slipas mellan varven. FOTO JOHANNES TERVO

Ytbe­hand­lin­gen är inte heller något man skyn­dar med.

– Durkarna är redan betsade så nu lägger vi lacket på. I vanliga fall lägger vi tre lager lack och mellans­li­par mellan varje varv. Till sist pole­rar vi ytan, berät­tar Myrs­kog som har jobbat på Nautor i 18 år.

På snic­ke­riav­del­nin­gen jobbar Kris­tian Eklund med att bygga ett skåp som hör till de första möblerna som ska monte­ras i en ny båt. Han håller med om att jobbet är omväx­lande och trivs med de höga kvalitetskraven.

– Innan jag började här jobbade jag på bygge. Kvali­tets­kra­ven här är nog hårda jämfört med det mesta. Allt ska vara toppen. Men jag är utbil­dad arte­san så handar­bete av hög klass passar ju mig perfekt.

Kris­tian Eklund tycker mest om att bygga nya model­ler. Allting är inte färdigt uttänkt om man får arbete sig
fram för att hitta de bästa lösnin­garna, säger han. FOTO JOHANNES TERVO
Lång­va­riga arbets­ta­garna Sixten Gran­vik och Elisa­bet Hyyti­nen trivs på Nautor. Det omväx­lande arbe­tet och arbets­kam­ra­terna är det bästa med jobbet.

OY NAUTOR AB

GRUNDAT 1966.
HEMORT Jakobstad
PRODUKTION Till­ver­kar lyxse­gelbå­tar från 50-fot (15 meter) till 125-fot (38 meter)
VERKSAMHETSOMRÅDE Hela värl­den, främst Syd- och Mellaneuropa
OMSÄTTNING 38,7 miljo­ner euro (2016)
PERSONAL 180 produk­tion­sar­be­tare i Jakobs­tad (100) och Kållby (80)

TEXT JOHAN LUND
FOTO JOHANNES TERVO