Työka­verit Mika Eerola ja Tomi Toivonen: ”Työpaikka katoaa, ystävyys säilyy”

Mika Eerola ja Tomi Toivonen tekevät töitä ja harras­ta­vatkin yhdessä. Vaikka työpaikka SOE Buspro­duc­tion lähteekin alta, hyvien työka­ve­reiden side ei siihen katkea.

12.2.2021

MIKA EEROLA: Olin nuorena puheli­na­sen­ta­jana puhelin­lai­tok­sella. Kun Lahden Autokori Nasto­lassa etsi sähkö­miestä, pääsin sisään. Lahden Jokimaalle valmistui tehdas 2007, tulin sen mukana ja tein sähkö­asen­tajan töitä. Sitten aukesi tuotan­toinssin paikka. Tuen tuotantoa ongel­man­rat­kai­sussa, kaivan tietoa ja vastaan tilauksista.

TOMI TOIVONEN: Olin ravin­tola-alalla kymmenen vuotta, mutta koulut­tau­duin sähkö­asen­ta­jaksi. Olin sähkö­fir­moissa ja keikka­luon­tei­sissa töissä. Aloitin täällä 2013, kun Scania tuli omista­jaksi. Nyt olen tiimin­ve­täjä. Tarkis­tamme busseista sähköiset toiminnot ja teemme laite­tar­kas­tuksia ja vianet­sintää. Tiimissä on 5–10 jäsentä.

”NYT TULI FIKSU TYYPPI TALOON”

MIKA: Kun olin sähkö­tiimin koordi­naat­to­rina, työnjohto toi sinne uuden kaverin. Tomi vaikutti rauhal­li­selta ja asial­li­selta kaverilta, tuntui että nyt tuli fiksu tyyppi taloon. Siitä se työka­ve­ruus lähti.

TOMI: Tiimi­tau­lulla nähtiin, jutut ja mielen­kiinnon kohteet meni yksiin alusta asti. Puhuimme jääkie­kosta ja molemmat pelaamme sulkapalloa.

MIKA: Yhteiset harras­tukset on helppo tapa tutustua, ja molem­pien suosik­ki­joukkue on Pelicans.

”KOKEMUS PUHUU, EI PANIIKKIA”

MIKA: Nyt kun tuotanto on laske­maan päin, olemme vähemmän tekemi­sissä. Aiemmin oltiin yhtey­dessä muutamia kertoja päivässä.

TOMI: Yhtey­den­pitoa oli sen mukaan, tarvit­senko jotain apua – tai aina kun tuli hyvä juttu mieleen! Mikassa kokemus puhuu, hän ei lähde panikoi­maan, osaaminen tulee selkä­ran­gasta. Häneltä saa aina tukea.

MIKA EEROLA

Tuotan­toin­si­nööri
SOE Buspro­duc­tion Oy, Lahti

MIKA: Tomilla ei hermot pala millään, vielä harvemmin kuin minulla. Meissä molem­missa on se, että jos joku asia luvataan hoitaa, se varmasti hoituu.

TOMI: Bussien sielu­ne­lämän oppii ajan kanssa. Mallit vaihtuvat, uusia niksejä pitää oppia sekä kokonai­suus pitää tuntea, jotta osaa haistella vikojen syitä.

”TIIMIHENKI ON SUURIN JUTTU”

MIKA: Työpaik­kana tämä on ollut sellainen, että jos hoidat omat hommasi ja näytät että osaat, sinua ei holhota ja sinuun luotetaan.

TOMI: Hieno tiimi­henki on suurin juttu, ja täällä katso­taan toistenkin perään.

MIKA: Porukalla on käyty katso­massa lätkää, urheiltu, käyty ristei­lyillä… Kreikas­sakin käytiin joskus hurjassa nuoruudessa.

TOMI: Talo on muuttunut. Kun tulee uusia bussi­mal­leja, työkin elää. Samoin henki­löstön määrä on vaihdellut sen mukaan.

TOMI TOIVONEN

Tiimin­ve­täjä
SOE Buspro­duc­tion Oy, Lahti

MIKA: Alun perin Autokori oli perhey­ritys, mutta kun tuli konkurssi ja Scania omista­jaksi, toiminta laajentui. Scanialla on tehdas myös Puolassa, ja tänne ajettiin sisään samoja toimintamalleja.

TOMI: Scanian tavat ja järjes­telmät tuntuivat alussa oudoille. Alkoi tulla enemmän tiimin­ve­täjiä, ja asioita alettiin dokumen­toida enemmän. Kaikesta saatiin kuitenkin oppia.

MIKA: Oli myös iso muutos, että alettiin palkata naisia. Aiemmin täällä oli vain karva­naa­maisia ukkoja, ja meno sen suuntaista. Naisten kautta on opittu ajatte­le­maan uudella tavalla ja se on iso plussa.

TOMI: Naisten määrä, jopa kolmannes, oli aluksi myös hämmen­tävää. Monissa töissä he ovat miehiä parempia.

”TEHTAAN LAKKAUTUS HARMITTAA”

MIKA: Tehdas lakkau­te­taan, mutta minulle kävi hyvin ja sain töitä tuote­ke­hi­tys­osas­tolta. Toisaalta on risti­rii­taista, kun kavereita lähtee ja kaikille ei ole töitä. En täysin osaa iloita omasta­kaan työstä.

TOMI: Kyllähän loppu­minen harmittaa, koska meillä on ollut hyvä porukka. Mutta tämä kortti on nähty, nyt kohti uusia haasteita. Minulla on verkkoja vesillä, ja työttö­mäksi en jää. Vaikka tiet työssä erkanevat, kaveruus pysyy. Reissuja lätkä­mat­seihin on tulossa edelleen.

MIKA: Pelicans­kaan ei ole vielä konkassa, joten matseissa käydään. Edelleen iltaisin soitel­laan, sulka­palloa on läpsitty ja muutakin puuhailua riittää.

”HUUMORI ON VAHVA SIDE”

TOMI: Hyvä työka­ve­ruus syntyy oikeasta kemiasta. Hyvä työka­veri on lojaali, hänen kanssaan on helppo kommu­ni­koida ja hän pitää sun puolia.

MIKA: Jos jotain on luvattu, se pidetään. Se on tärkeää. Hyvä kaveruus syntyy myös samoista harras­tuk­sista ja kiinnos­tuksen kohteista. Nämä kaikki pätevät meidän välillä.

Tänne on ollut helppo tulla töihin, kun kaverit eivät ole olleet naama norsunveenä.

TOMI: Huumori on se side, joka kantaa aika pitkälle. Se kiteytyy siihen, että vittuilu on välit­tä­mistä. Joskus niitä rajoja haetaan, nälvi­tään, väänne­tään ja käännetään.

MIKA: Kyllähän se leukojen louskutus alkaa yleensä saman tien, kun aamulla nähdään.

”HYVIÄ UKKOJA ON LÖYTYNYT TYÖKAVEREIKSI”

MIKA: Omasta mielestä minusta tekee hyvän työka­verin se, että tulen kaikkien – tai ainakin monien – kanssa toimeen. Yritän kohdella kaikkia tasapuolisesti.

TOMI: Minä luulen, että osaan ottaa muutkin huomioon ja arvostaa heitä hommas­saan. Enkä kuiten­kaan ole ensim­mäi­senä suuta soittamassa.

MIKA: Olen iloinen, että tällaisia ukkoja on kavereiksi löytynyt. Siinä on omakin maail­man­kuva sivis­tynyt, kun on saanut erilaisia näkemyksiä. Tänne on ollut helppo tulla töihin, kun kaverit eivät ole olleet naama norsunveenä.

TOMI: Työ ei ole pakko­pullaa, kun tietää, että kaveri on samalla aalto­pi­tuu­della ja hänelle voi kertoa henki­lö­koh­tai­siakin juttuja. Työka­veri on tärkeä tuki, ja siksi on ollut kiva tulla tuosta portista. Voisi sanoa, että ollaan kohta­lo­to­ve­reita, se on se suuri juttu.

TEKSTI SAMI TURUNEN
KUVAT LAURI ROTKO

SOE Buspro­duc­tion ilmoitti syksyllä 2020 Lahden tehtaan tuotannon lopet­ta­mi­sesta. Juttu on tehty tammi­kuun lopulla, jolloin tuotan­nossa olivat viimeiset bussit.