Berit Niemi ja hänen teoksensa "All in". 
Berit Niemi ja hänen teoksensa "All in". 

HARRASTAJA: Berit Niemi loih­tii draa­maa prons­sista, tunteita hylä­tystä metallista

Prons­si­nen kobra tais­te­lee elämästä ja kuole­masta mungon kanssa, ja lintu­lapsi kurk­kaa metal­li­laat­taista, helli­vää äiti­ään. Berit Niemi keksii ja taitaa kaiken. Siksi hän opis­ke­lee nyt kuvanveistäjäksi.

BERIT NIEMI

Taideo­pis­ke­lija
Säkylä

13.1.2021

Oma tila? Sen kuvaa­mi­nen oli ensim­mäi­nen tehtävä, kun säky­lä­läi­nen, FB Ketjun enti­nen kokoon­pa­no­työn­te­kijä Berit Niemi paneu­tui Kankaan­pään taide­kou­lun pääsy­ko­kei­siin viime keväänä. Romuksi tuomi­tuista metal­leista, vimpai­mista ja vips­taa­keista uutta ja luovaa loih­tiva Niemi pääsi element­tiinsä. Safii­riksi kutsuttu Peugeot Part­ner sai kuvaan­nol­li­sesti lahjoit­taa sielunsa ja ruumiinsa taiteelle.

– Safiiri oli minun ensim­mäi­nen autoni. Vietin sen kanssa 11 vuotta. Sehän on pidempi aika kuin monen avio­liitto! Safii­rin kanssa sattui ja tapah­tui. Kun katsas­tuk­sessa sitten tuli valtaisa hylky­lista ja tielle oli jääty jo monta kertaa, auto­kor­jaa­ja­kin ehdotti jo ennen katsas­tusta: Olisiko tullut luopu­mi­sen aika?

Niemi tait­teli ja leik­keli minia­tyyri-ruumi­sar­kun, johon tehtäi­siin ratista seppele ja vivuista hauta­sep­pele – kaikki osat olisi­vat peräi­sin Safii­rista, pellistä taitel­tuja iirik­siä myöten.

Berit Niemi: Rakas­tan sinua

Kokeet kesti­vät neljä päivää. Korona-etänä.

– Toisena päivänä piti siitä ensim­mäi­sen päivän Omasta tilasta tehdä raken­ne­pii­rus­tus, kolman­tena päivänä piti maalata asetelma, jossa se oli mukana, ja neljän­tenä päivänä piti kuvata video. Näin varmis­tet­tiin, ettei hyllystä kaiveta mitään valmista esille.

Niemen mukaan piirus­tus­teh­tä­vässä hän ei metal­li­työn­te­ki­jänä oikein loistanut.

– Siitä tuli hyvin tekni­nen. Töis­sä­hän minä aina ensim­mäi­seksi aamulla luin piirustukset.

Mutta Sata­kun­nan ammat­ti­kor­kea­kou­lun alai­suu­dessa toimi­vaan taide­kou­luun Niemi pääsi, ennen kaik­kea veis­to­tai­tonsa ansiosta. Ensim­mäi­nen luku­vuosi menee avoi­mella linjalla. Sen  jälkeen Niemi valmis­tuu muiden mukana yhteensä neli­vuo­tis­ten opin­to­jen jälkeen ammat­ti­ku­van­veis­tä­jäksi. Kouluun otet­tiin vuoden 2020 syksyllä 27 opis­ke­li­jaa. Haki­joita oli 200.

”ÄLÄ JÄTÄ”

Kruu­nu­ha­ka­lai­sen kult­tuu­ri­ko­din kasvat­tiin verrat­tuna Tampe­reelta kotoi­sin olevan Niemen taitei­li­jan­tie on tain­nut olla aika kivikkoinen.

– Ensim­mäi­sen kerran lähdin opis­ke­le­maan 19-vuoti­aana, horto­no­miksi Lepaan puutar­ha­kou­luun. Haaveena oli jatkaa maa- ja metsä­tie­teel­li­seen tiede­kun­taan. Äiti kuoli viimei­senä opis­ke­lu­vuonna. Isä oli saanut kaksi aivoin­fark­tia ja pyysi, etten jättäisi häntä.

Berit Niemi: Raudasta nousseet

Lukio­lai­sena Niemi oli käynyt Tampe­reen Sampo­lan-työväen­opis­tossa pari­kin vuotta maalaa­massa ja piir­tä­mässä. Mutta nyt sivel­ti­met saivat jäädä. Puutarha-alan kausi­työ­luon­tei­suu­den ja isänsä autta­mi­sen takia horto­nomi Niemestä tuli­kin pirk­ka­la­lai­sen peite­talo Tammer­kos­ken Teol­li­suus Oy:n tras­se­lin­te­kijä ja maala­ri­kin. Tosin maalauk­set olivat teks­tejä rekko­jen pressuihin.

– En asunut kotona, mutta huoleh­din isästä. Minulla oli päivä­vuoro, joten pääsin joskus yöllä­kin autta­maan isää. Olin Suomen viimei­nen trasselintekijä.

Kun tras­se­lin­teko lope­tet­tiin, siir­tyi Niemi tuuli­myl­ly­jen teki­jäksi. Hänestä tuli viimeis­te­lijä Compo­nen­tan kone­pa­jalle Nisamo Oy:hyn Lempää­lään. Myöhem­min Niemi muutti Euraan ja sen jälkeen Säky­lään, ja vuodesta 2013 kevää­seen 2020 hän toimi vaki­tui­sena kokoon­pa­no­työn­te­ki­jänä FB Ketjussa, aiem­malta nimel­tään FB Ketjutekniikassa.

”NÄISSÄ TÖISSÄ EN SELVIÄ…”

–Tykkä­sin työs­täni, mutta en pärjän­nyt ilman särky­lääk­keitä. Doup­pa­sin itseäni särky­lääk­keillä, ja yöt olivat välillä tuskaa.

Niemi joutui toisi­naan iske­mään metal­li­ryys­teitä ketjuista irti. Keväällä 2020 oli tultu kään­ne­koh­taan, kun yläraa­joja oli jo koeteltu riit­tä­västi niin golf- ja tennis­kyy­när­päi­den, olka­pää­on­gel­mien, ranne­leik­kaus­ten kuin monin­ker­tais­ten korti­so­ni­pii­ki­tys­ten kanssa. Asiaa ei paran­ta­nut 12 vuotta aiem­min sattu­nut pyöräi­ly­on­net­to­muus, jossa auto ajoi kolmion takaa Niemen päälle.

– Minut irti­sa­not­tiin, mutta minulle oli jo valjen­nut, että en selviä näissä töissä eläkei­kään asti.

Kun kokoon­pa­no­työn­te­kijä Berit Niemelle valkeni, että metal­li­töissä keho ei kestä eläkei­kään asti, hän lähti toteut­ta­maan unel­maansa opis­kella kuvanveistäjäksi.

Niemi oli aikui­sena käynyt puu- ja metal­li­veis­to­kurs­seilla ja taon­nassa. Näyt­teitä taitu­ruu­desta ja luovuu­desta riitti, ja Säky­lässä toimi­van taide­va­li­mon omis­taja Tomi Sini­salo on ollut yksi heistä, jotka ovat kannus­ta­neet Niemeä ammattitaiteilijaksi.

– Tomi ja paikal­li­nen kuvan­veis­täjä Aki Suutari ovat potki­neet minua eteen­päin, Niemi kiittää.

Faneista tärkein löyty­nee silti kotoa. Niemi kertoo, että hänen puoli­sonsa, metal­li­mies Mika Hämä­läi­nen on taita­vana hitsa­rina opet­ta­nut hänelle ehkä kaik­kein eniten juuri hitsaa­mi­sesta. Hämä­läi­nen auttaa Niemeä muuten­kin raskai­den teos­ten siir­tä­mi­sessä ja kantamisessa.

Ja nyt Niemi saa toteut­taa unel­maansa, opis­kella ammattitaiteilijaksi.

PLASTISTA, PERUSTEELLISTA

– Olen innois­sani siitä, mitä kaik­kia teknii­koita saan täällä opetella. Muutoin ei tulisi esimer­kiksi sitä tilan­netta, että saa piir­tää elävää mallia monta päivää peräk­käin. Ihmistä ei opi piir­tä­mään, ellei häntä saa piir­tää alas­to­mana. Ja plas­ti­sessa anato­miassa katse­lemme ihmi­sen luita, jänteitä ja lihak­sia, luuran­ko­kin meillä on. Piir­rämme ihmi­sen käsiä, jalkoja ja päitä, Niemi kertoo.

Jos mielii, vaat­teet voi myöhem­min pukea ihmis­hah­mon päälle, mutta nämä vält­tä­mät­tö­mät perus­tek­nii­kat on helpointa oppia alan koulussa. Niemi­selle mielen­kiin­toi­sinta näissä ensim­mäi­sen vuoden laaja-alai­sissa opin­noissa Kankaan­päässä on tähän mennessä ollut  savimuovailu.

– Siinä olen ehkä omim­mil­lani. Myös maalaa­mi­nen on ollut valta­van hienoa. Kurs­sin aikana syntyi muoto­kuva Mikasta ja Mustikka-koirasta.

Berit Niemi: Pähkinä ihmemaassa
Berit Niemi: Linnunrata

Niemen kotona on vaikut­tava määrä töitä jo valmiina: puusta veis­tetty, täydel­li­sen elävä ja minia­tyy­ri­ko­koi­nen koira, wale­sinsprin­gers­pa­nieli ennen seuraa­jaansa, haas­tat­te­lu­nau­halle aina välillä komment­te­jansa hönki­vää Mustik­kaa; kivestä nouseva, prons­si­nen kobra, joka tais­te­lee mungon kanssa; aurin­ko­kun­nan kier­tä­viä planeet­toja kuvaava, pati­noitu valaisin…

Niemi hitsaa, takoo, juot­taa, veis­tää, rällä­köi, muotoi­lee, liimaa, maalaa, taivut­te­lee, pati­noi. On vaikea keksiä mitään metal­liin tai kekse­li­ää­seen luovuu­teen liit­ty­vää taitoa, jota Niemi ei osaisi.

MISTÄ IDEAT TULEVAT?

– Elävästä elämästä, omasta elämästä, Ylen Avarasta luon­nosta

Niemi sanoo halua­vansa esit­tää draa­maa ja tunne­ti­loja, luoda ahaa-elämyk­siä ja muis­tut­taa, että kier­rä­tet­tä­vistä esineistä löytyy kauneutta.

– Rikki mennyt pöly­ni­muri kieris­keli varas­tossa viisi vuotta. Näin, että siinä on valmiina vankka tuki­ra­kenne, pyörän muoto on kuin lonkka, Niemi paljastaa.

”Ronsu” on hellyt­tävä norsun­poi­ka­nen, jonka runkona on pöly­ni­muri ja kier­re­tan­koa. Ympä­rillä on kana­verk­koa, sano­ma­leh­teä ja mustalla ja ruskealla rautaok­si­dilla värjät­tyä beto­nia. Kärsänä on pöly­ni­mu­rin letku ja häntänä johto ja pens­se­lin karvat. Vali­tet­ta­vasti Ronsu ei pysty saman­ai­kai­sesti enää toimi­maan pöly­ni­mu­rina, sillä moot­tori piti taiteel­li­sista syistä rei´ittää.

Berit Niemi: Ronsu – imurin uusi elämä

Kaiken hengäs­tyt­tä­vän toime­liai­suu­tensa ohella (muun muassa ammat­tio­sas­ton halli­tus­jä­se­nyys) Niemi on ennät­tä­nyt elämänsä varrella toimia monien eri koira­har­ras­tus­la­jien koulut­ta­jana. Eläi­met ovat lähellä sydäntä, samoin ihmis­ten herät­tely pohti­maan eläin­ten julmaa kohtelua.

– Näin tv:stä ohjel­man, jossa kobra ja mungo laitet­tiin samaan lasi­kop­piin tais­te­le­maan ja ihmi­set löivät voit­ta­jasta vetoa. Luon­nossa kobra luiker­te­lee karkuun – jos mungolta pääsee.

Mungoa ei ole helposti saata­villa tark­kail­ta­vaksi. Siksi Niemi tutkii valo­ku­via jopa mungon luuran­gosta. Myös Mustik­kaa kään­nel­lään, jotta taitei­lija saa eläi­men varmasti luon­te­vaan asentoon.

Kuvan­veis­tä­jän työ on lopu­tonta tutki­mista ja mene­tel­mien kokei­lua. Niemellä on valmis­teilla myös prons­si­veis­tos, joka esit­tää ihmi­sen sarvet­to­maksi haavoit­ta­maa sarvi­kuo­no­äi­tiä ja sen poikasta. Sarvi­kuo­non jäykän ja röpe­löi­sen nahan luomi­nen vaatii muiden muassa isoa finn­foam-levyä ja sen iske­mistä täyteen epäta­sai­sen pientä kuoppaa.

MIKSI IHMETELLÄ?

– Niin, joku­han voisi kyllä ihme­tellä, miksi meillä on olohuo­neessa iso pesukone.

Tosi­aan, joku voisi ihme­tellä, varsin­kin kun kodin talous­puo­lelta löytyy melkoi­sen upouu­delta näyt­tävä pesu­torni. Mutta satun­nai­nen vierai­lija on jo keskus­tel­lut sen verran Niemen kanssa ymmär­tääk­seen, että tässä talossa mennään taiteen ehdoilla. Sano­mat­ta­kin on selvää, että pesu­kone tullaan vielä purka­maan alku­te­ki­jöi­hinsä, ja kaikesta tulee taidetta. Tällä hetkellä pesu­kone toimii alus­tana keske­ne­räi­selle kirah­vi­veis­tok­selle. Sen verran Niemi kertoo anta­neensa periksi, että prons­si­veis­tok­siin tarvit­ta­via kipsi­muot­teja ei enää tehdä kotona.

– On se sen verran sottaista puuhaa, Niemi naurahtaa.

Berit Niemi muotoi­le­massa teosta ”Tais­te­le­vat kirahvit”.

Niemi unel­moi, että kuvan­veis­tä­jänä hän tulee myymään teok­si­aan kunnille ja kaupun­geille, julki­siin tiloi­hin ja ulkoa­lueille. Suuret eläin­hah­mot tule­vat kieh­to­maan jatkos­sa­kin, suun­nit­teilla on merikotka-projekti.

– Puun­lat­vus, lohen kanssa pesään laskeu­tuva meri­kotka, kaksi pörröistä, rumaa poikasta…

Prons­sin ohella taitei­lija tulee pysy­mään uskol­li­sena kier­rä­tyk­sen aatteelle. Romuiksi hylä­tyistä metal­li­laa­toista voisi valita ne sopi­vim­mat kotkan liidossa harit­tu­viksi, kärjim­mäi­siksi siipisuliksi.

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVAT JYRKI LUUKKONEN