Arturo Vasquez Sandoval och David Risberg var strejkvakter vid Teslas servicecenter i Segeltorp i närheten av Stockholm i december 2023.

Två år av strejk på Tesla i Sverige – finländskt företag försatt i blockad

3.11.2025

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO IF METALL 

Den hittills längsta strejken i modern svensk historia är nu inne på sitt tredje år. Nu berör strejken som Elon Musk kallat ”galen” även finländska Kone på ett hörn.

Den 27 oktober 2023 inleddes fackför­bundet IF Metalls strejk på sju Tesla­verks­täder i Sverige. Det innebär att strejken nu pågått i drygt två år.

Facket kräver att Teslas dotter­bolag i Sverige, TM Sweden, förhandlar om och skriver på kollek­ti­vavtal med IF Metall som repre­sen­terar de verks­tad­sans­tällda. Företaget vägrar göra det någons­tans i världen.

Trots små framsteg under de senaste två åren i form av diskus­sioner står parterna fortfa­rande långt från varandra. Det är frågan om en två till grunden olika synsätt som står på kollisionskurs.

Verks­tads­me­ka­ni­kerna och facket vill att arbets­gi­varen skriver på kollek­ti­vavtal och följer dess skrivningar.

Facket anser att Tesla inte vill garan­tera sina anställda årliga löneök­ningar i nivå med det så kallade ”märket” i Sverige.

Förbundet anser också att företaget inte är beredda att garan­tera någon form av arbets­tidsför­kort­ning, så som andra anställda på bilverks­täder har enligt kollek­ti­vavtal. Dessutom råder det en tvist om pensionslösningar.

Föret­rä­dare för Tesla har konse­kvent hävdat att anställ­nings­vill­koren för Tesla-anställda är bra och i flera fall även över minimi­nivån i kollektivavtalet.

IF Metall stöder Tesla­strejken i Norrland vintern 2024.

FINLÄNDSKA KONES ANSTÄLLDA I BLOCKAD

Redan tidigare har bland annat medlemmar i service- och kommu­nal­facket Seko bland annat vägrat tömma soptun­norna på Teslas enheter i Sverige.

I början av konflikten fick också svenska postfacket en del global uppmärk­samhet då facket blocke­rade hante­ringen av regis­terplåtar som skulle skickas per post till Tesla-ägare i Sverige.

Under hösten har fackför­bundet IF Metall trappat upp konflikten genom ytter­li­gare blockader. Det här har gällt speciellt efter att Medling­sins­ti­tutet meddelat att de inte längre försöker medla i konflikten. I Sverige har Medling­sins­ti­tutet långt den roll som riksmed­laren har i Finland.

Bland annat ska anställda vid den finländska hissjätten Kone inte utföra något som helst arbete för Tesla i Sverige från och med 6 november.

Blockaden på Kone är den femtonde stridsåt­gärden som IF Metall infört sedan början av september.

Kone har runt 1 000 anställda i Sverige.

”ETT DJUPT ANTIFACKLIGT BOLAG”

IF Metalls ordfö­rande Marie Nilsson kommen­te­rade läget i strejken inför tvåårs­dagen till Dagens Arbete.

– Jag vill säga att Tesla inte är ett stackars litet företag som vi försöker krossa på något sätt. Utan det här är en global spelare och vi kan inte accep­tera att de ska ha andra villkor i Sverige än vad andra företa­gare har. Det här är en stor och viktig spelare, och därför behöver vi ta den här konflikten. Det är omöjligt för oss att göra något annat, sa Nilsson.

I höst kom German Benders bok Frontalk­rock som handlar om Tesla­strejken ut lämpligt i bokmäs­so­tider. Bender är utred­ningschef för lönta­gar­tan­kes­medjan Arena Idé i Sverige.

Elon Musks vägran att accep­tera kollek­ti­vavtal för de anställda någons­tans i världen som en uttryckligen ideolo­gisk fråga – det handlar i första hand inte om en ekono­misk kalkyl för världens rikaste människa, anser författaren.

– Tesla är ett djupt antifackligt bolag som har en vd och majori­tet­sä­gare i Musk, som har sagt att han inte tror på idén med fackför­bund, sa Bendner till Dagens Arena.

Tesla inte är ett stackars litet företag som vi försöker krossa på något sätt.

Även på EU-nivå har det hörts kritik mot Teslas agerande i Sverige.

Kommis­sio­nären för arbets­mark­nadsfrågor i EU, Roxana Mînzatu från Rumänien uttalade sig i frågan i en intervju med Sveriges Radio i oktober.

– Alla inves­te­rare som kommer till Europa måste respek­tera europeisk standard, och jag tycker att de borde skapa jobb för européer, säger hon.

På en fråga om det är viktigt att Tesla tecknar kollek­ti­vavtal, svarade Mînzatu tydligt:

– Precis, det är vad jag säger. Det är viktigt att vi tittar på den standard som Sverige har.

I kommis­sionen sitter en kommis­sionär från varje EU-land. Personen bär ansvar för ett särskilt politi­kområde. Det kan handla till exempel om försvar, miljö eller arbets­marknad. Finlands kommis­sionär är Henna Virkkunen som ansvarar för frågor som berör teknik och framför allt säker­hetsfrågor i anslut­ning till teknik.

INTE EN VANLIG KONFLIKT

Strejken vid Tesla i Sverige är inte bara en vanlig arbets­marknads­tvist som gäller enskilda mekaniker eller andra anställda på service­verkstäder, även om facket IF Metall även själv i vissa samman­hang velat porträt­tera saken så. Visst, det handlar om anställ­nings­vill­koren för 130 arbetare.

Det är också frågan om en symbol­isk strid för den nordiska modellen för arbets­mark­naden och för hur inter­na­tio­nella bolag förhåller sig till facklig organi­se­ring och kollektivavtal.

För Tesla innebär det ökade kostnader och risk för imageförlust.

Genom facklig organi­se­ring och sympa­tiåt­gärder från andra fackför­bund har konflikten utvid­gats till att beröra anställda långt utöver den ursprungliga gruppen mekaniker i strejk på Teslas verks­täder i Sverige.

För Tesla innebär det ökade kostnader och risk för image­förlust i ett läge där företa­gets anseende och varumärke redan dalat i flera opinionsundersökningar.

Dessutom handlar det för Teslas del om prövning av hur företaget agerar på en marknad som präglas av en tradi­tion på arbets­mark­naden som kan stå i konflikt med företa­gets verksam­hets­mo­dell och defini­tivt med företa­gets kultur.

För facket och är utmaningen att lyckas försvara sin roll, anställ­nings­villkor och den nordiska modellen för arbets­mark­naden även mot globala storfö­retag som

Om konflikten får ett slut eller fortsätter att dra ut på tiden ytter­li­gare återstår att se. En sak är fortsätt­ningsvis klar så här två år inne på Tesla-strejken. Sverige har hamnat i en typ av gräns­land, där en global bil­tillverkare ledd av en något excent­risk företags­magnat med i flera frågor tvive­laktig samhällssyn möter en fast rotad och beprövad arbets­marknadskultur som bygger på förhand­lingar och avtal.

Det är där vi står idag. Därför håller man även i Finland ögonen på vad som händer hos grannen.