Helsingin telakan pääluottamusmies Reijo Sallinen toivoo, että jäänmurtajia rakentamaan palkataan yritykseen omia työntekijöitä laajan alihankkijoiden käytön sijaan.

”Toivoa ja valoa” Helsingin telakalle – Jäänmur­tajat on raken­net­tava reiluilla työehdoilla

15.10.2025

TEKSTI ANTERO EEROLA
KUVAT ANNIKA RAUHALA

Helsingin telakalla uutiset Suomen ja Yhdys­val­tojen uudesta jäänmur­ta­jayh­teis­työstä otettiin myöntei­sesti vastaan. Se antaa toivoa ja valoa, mutta omaa väkeä pitäisi palkata, telakan pääluot­ta­mus­mies Reijo Sallinen sanoo. Teolli­suus­liitto korostaa, että harmaalle talou­delle ja hyväk­si­käy­tölle pitää tulevissa tilauk­sissa olla nollatoleranssi.

Suomen laivan­ra­ken­nus­teol­li­suus pääsi suurten uutisten keskellä viime viikolla, kun Suomi ja Yhdys­vallat allekir­joit­tivat yhtei­sym­mär­rys­pöy­tä­kirjan maiden välisen jäänmur­ta­jayh­teis­työn tiivis­tä­mi­sestä. Maiden presi­dentit Alexander Stubb ja Donald Trump sopivat asiasta Washingtonissa.

Tarkoitus on, että Yhdys­vallat hankkii rannik­ko­var­tios­tonsa käyttöön yhteensä 11 kokonaan uutta jäänmur­tajaa, joista neljä raken­net­tai­siin Suomessa.

Taustalla on kolmi­kan­tainen ICE Pact – julki­lausuma, jonka maat hyväk­syivät yhdessä Kanadan kanssa heinä­kuussa 2024.

Kaikella toden­nä­köi­syy­dellä kaksi Suomessa raken­net­ta­vista murta­jista tehtäi­siin Rauman ja kaksi Helsingin telakalla.

TOIVEENA ENNEN MUUTA OMA VÄKI

Helsingin telakalla työnte­kijät ovat ottaneet uutiset vastaan myöntei­sesti. Telakan pääluot­ta­mus­mies Reijo Sallinen sanoo, että tietoa on osattu odottaa.

– Totta kai se antaa toivoa ja valoa, hän sanoo telakan pihalla, jota hyinen merituuli pyyhkii.

Sallinen toivoo, että töihin päästäi­siin palkkaa­maan nimeno­maan yhtiön omaa väkeä.

– Nyt on käytetty hyvin paljon alihan­kintaa. Omia työnte­ki­jöitä on lähtenyt pois kymmeniä eikä uusia ole otettu. Nyt omalle väelle olisi kuitenkin tarvetta.

Omia työnte­ki­jöitä on lähtenyt pois kymmeniä eikä uusia ole otettu. Nyt omalle väelle olisi kuitenkin tarvetta.

Hän muistuttaa, että Helsingin telakalla työnte­ki­jöille on jaettu jopa kahden vuoden lomautuksia.

Telakan hallien uumenissa työn alla on jo yhtiön uuden omistajan, kanada­laisen Davien jäänmur­ta­ja­hanke, joka julkis­tet­tiin tämän vuoden maalis­kuussa. Pohja­ra­ken­teet ovat selvästi jo hahmol­laan suuressa hitsaushallissa.

– Kanadaan tehtävä jäänmur­taja ei olisi työllis­tänyt pitkäksi aikaa.

Sallinen arvioi, että uusien tilauk­sien myötä telakan duuna­ri­määrä voisi kasvaa noin 400 tienoille. Tämän päälle tulisivat toimi­hen­kilöt. Jos ja kun poliit­tiset julis­tukset muuttuvat konkreet­ti­seksi tuotan­noksi, töitä riittäisi vuoteen 2028–2029.

Telakalla on ennes­tään työn alla kanada­laisen omistajan jäänmurtajahanke.

OSAAMINEN EI MAHDU MATKALAUKKUUN

Helsingin telakan työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Markku Kyröläinen ei usko, että Suomi luovuttaa nyt Trumpin kanssa tehdyllä diilillä jäänmur­ta­jao­saa­mi­sensa Yhdysvaltoihin.

– Toki jenkit vievät varmasti jotain. Mutta meillä ainakin johtajat ovat sitä mieltä, että kokonais­val­taisen osaamisen ulosvienti on todella hankalaa.

Kyröläinen muistuttaa, että Suomessa telak­ka­teol­li­suuden ympärille on vuosi­kym­menten aikana kasvanut ainut­laa­tuinen alihank­ki­joiden ja osaamisen verkosto.

– Se ei ole matka­lau­kulla vietävissä.

Siihen eivät ole kyenneet telakan aiemmat venäläiset, norja­laiset tai korea­laiset omistajat.

Työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Markku Kyröläinen arvioi, että kokonais­val­taisen osaamisen ulosvienti muihin maihin on vaikeaa. Takana pääluot­ta­mus­mies Reijo Sallinen.

HARMAALLE TALOUDELLE NOLLATOLERANSSI

Teolli­suus­liitto on julki­suu­dessa koros­tanut, että jäänmur­tajat on raken­net­tava suoma­lai­silla työeh­doilla. Liiton puheen­joh­taja Riku Aalto vaatii, että hyväk­si­käy­tölle ja harmaalle talou­delle sanot­tava jyrkkä ei.

– Tämä on oikea hetki laittaa telakoiden pelisäännöt kuntoon, Aalto sanoo Teolli­suus­liiton tiedotteessa.

Esimer­kiksi Turun Meyerin telakalta on viime aikoina tullut julki­suu­teen tapauksia, jossa ukrai­na­laisia työnte­ki­jöitä on painos­tettu ylipit­kiin työpäi­viin ja maksettu liian pieniä palkkoja. Epäkoh­dista on uutisoitu myös Rauman telakalla.

– Tuskin Yhdys­val­lois­sa­kaan halutaan, että myöhemmin paljastuu jäänmur­ta­jien raken­tu­neen ukrai­na­laisten sotapa­ko­laisten hyväk­si­käytön varaan – se olisi häpeä sekä Suomelle että tilaa­jalle, Aalto sanoo.

TIIVIS LUOTTAMIESVERKOSTO

Teolli­suus­liiton Uuden­maan toiminta-alueen päällikkö Tanja Metto­vaara sanoo, että jäänmur­ta­ja­uu­tisten seurauk­sena työpaik­kojen luotta­mus­hen­kilöt ovat jo olleet koolla ja keskus­tel­leet järjes­täy­ty­misen hoitamisesta.

– Nyt jos koskaan täytyy varmistaa, että kaikki uudet työnte­kijät kontak­toi­daan ja tehdään selväksi, mitkä työehdot työpai­kalla on.

Tiivis ja toimiva luotta­mus­mies­ver­kosto on olennainen osa tätä.

– Kun puhutaan yrityk­sestä, jossa työnte­kijät ovat saman tuotan­to­lai­toksen seinien sisällä, silloin on paljon helpompi puuttua siihen, mitä tuotan­nossa tapahtuu.

Nyt jos koskaan täytyy varmistaa, että kaikki uudet työnte­kijät kontak­toi­daan ja tehdään selväksi, mitkä työehdot työpai­kalla on.

Vaikka tulevat tilaukset tarkoit­tavat työtä suoma­lai­sille, on toden­nä­köistä, että myös ulkomai­seen työvoi­maan joudu­taan turvau­tu­maan. Metto­vaara sanoo, että monella tänne tulevalla ei juuri ole tietoa Suomen työmark­ki­noiden pelisäännöistä.

– Joskus on työn ja tuskan takana saada heidät ymmär­tä­mään, millai­sessa yhteis­kun­nassa he tekevät töitä, että ay-liike ajaa heidän etujaan.

Helsingin telakalla on pitkät laivan­ra­ken­nuksen perinteet.

YHDYSVALLAT RUTKASTI JÄLJESSÄ

Myös Teolli­suus­liiton pääeko­no­misti Timo Eklund muistuttaa, että toistai­seksi allekir­joi­tukset löytyvät vasta poliit­ti­sesta julistuksesta.

– Laivan­ra­ken­nuk­sessa perin­teinen totuus on, että mikään ei ole varmaa ennen kuin raken­ta­minen on aloitettu eikä se silti­kään ihan varmaa ole. Mutta kyllä tämä hyvältä vaikuttaa.

Eklund katsoo, että julki­suu­dessa liikku­neet luvut noin kahden miljardin euron arvoi­sista tilauk­sista ja noin 10 000 henki­lö­työ­vuo­desta ovat oikeaa kokoluokkaa.

Hänestä on selvä, että osa sopimus­jär­jes­telyä on myös osaamisen siirto Yhdys­val­toihin. Jäänmur­taja-alalla suurvalta pelaa kuitenkin selvästi alemassa divisioo­nassa kuin Suomi.

– Jos katso­taan, miten paljon he ovat esimer­kiksi työn tehok­kuu­dessa ja aikatau­luissa pysymi­sessä Suomea jäljessä, osaamisen siirtä­misen pitäisi olla todella voima­kasta, että he vaikka viiden kuluttua olisivat edes lähellä suoma­laista osaamista.

 

LUE MYÖS:

Telak­ka­teol­li­suuden uusi jääkausi – arktisen laivan­ra­ken­nuksen yhteistyö solmii suhteita Atlantin yli (Tekijä 13.5.2025)