Helsingin telakan pääluottamusmies Reijo Sallinen toivoo, että jäänmurtajia rakentamaan palkataan yritykseen omia työntekijöitä laajan alihankkijoiden käytön sijaan.

”Toivoa ja valoa” Helsin­gin tela­kalle – Jään­mur­ta­jat on raken­net­tava reiluilla työehdoilla

15.10.2025

TEKSTI ANTERO EEROLA
KUVAT ANNIKA RAUHALA

Helsin­gin tela­kalla uuti­set Suomen ja Yhdys­val­to­jen uudesta jään­mur­ta­jayh­teis­työstä otet­tiin myön­tei­sesti vastaan. Se antaa toivoa ja valoa, mutta omaa väkeä pitäisi palkata, tela­kan pääluot­ta­mus­mies Reijo Salli­nen sanoo. Teol­li­suus­liitto koros­taa, että harmaalle talou­delle ja hyväk­si­käy­tölle pitää tule­vissa tilauk­sissa olla nollatoleranssi.

Suomen laivan­ra­ken­nus­teol­li­suus pääsi suur­ten uutis­ten keskellä viime viikolla, kun Suomi ja Yhdys­val­lat alle­kir­joit­ti­vat yhtei­sym­mär­rys­pöy­tä­kir­jan maiden väli­sen jään­mur­ta­jayh­teis­työn tiivis­tä­mi­sestä. Maiden presi­den­tit Alexan­der Stubb ja Donald Trump sopi­vat asiasta Washingtonissa.

Tarkoi­tus on, että Yhdys­val­lat hank­kii rannik­ko­var­tios­tonsa käyt­töön yhteensä 11 koko­naan uutta jään­mur­ta­jaa, joista neljä raken­net­tai­siin Suomessa.

Taus­talla on kolmi­kan­tai­nen ICE Pact – julki­lausuma, jonka maat hyväk­syi­vät yhdessä Kana­dan kanssa heinä­kuussa 2024.

Kaikella toden­nä­köi­syy­dellä kaksi Suomessa raken­net­ta­vista murta­jista tehtäi­siin Rauman ja kaksi Helsin­gin telakalla.

TOIVEENA ENNEN MUUTA OMA VÄKI

Helsin­gin tela­kalla työn­te­ki­jät ovat otta­neet uuti­set vastaan myön­tei­sesti. Tela­kan pääluot­ta­mus­mies Reijo Salli­nen sanoo, että tietoa on osattu odottaa.

– Totta kai se antaa toivoa ja valoa, hän sanoo tela­kan pihalla, jota hyinen meri­tuuli pyyhkii.

Salli­nen toivoo, että töihin pääs­täi­siin palk­kaa­maan nime­no­maan yhtiön omaa väkeä.

– Nyt on käytetty hyvin paljon alihan­kin­taa. Omia työn­te­ki­jöitä on lähte­nyt pois kymme­niä eikä uusia ole otettu. Nyt omalle väelle olisi kuiten­kin tarvetta.

Omia työn­te­ki­jöitä on lähte­nyt pois kymme­niä eikä uusia ole otettu. Nyt omalle väelle olisi kuiten­kin tarvetta.

Hän muis­tut­taa, että Helsin­gin tela­kalla työn­te­ki­jöille on jaettu jopa kahden vuoden lomautuksia.

Tela­kan hallien uume­nissa työn alla on jo yhtiön uuden omis­ta­jan, kana­da­lai­sen Davien jään­mur­ta­ja­hanke, joka julkis­tet­tiin tämän vuoden maalis­kuussa. Pohja­ra­ken­teet ovat selvästi jo hahmol­laan suuressa hitsaushallissa.

– Kana­daan tehtävä jään­mur­taja ei olisi työl­lis­tä­nyt pitkäksi aikaa.

Salli­nen arvioi, että uusien tilauk­sien myötä tela­kan duuna­ri­määrä voisi kasvaa noin 400 tienoille. Tämän päälle tuli­si­vat toimi­hen­ki­löt. Jos ja kun poliit­ti­set julis­tuk­set muut­tu­vat konkreet­ti­seksi tuotan­noksi, töitä riit­täisi vuoteen 2028–2029.

Tela­kalla on ennes­tään työn alla kana­da­lai­sen omis­ta­jan jäänmurtajahanke.

OSAAMINEN EI MAHDU MATKALAUKKUUN

Helsin­gin tela­kan työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Markku Kyrö­läi­nen ei usko, että Suomi luovut­taa nyt Trum­pin kanssa tehdyllä diilillä jään­mur­ta­jao­saa­mi­sensa Yhdysvaltoihin.

– Toki jenkit vievät varmasti jotain. Mutta meillä aina­kin johta­jat ovat sitä mieltä, että koko­nais­val­tai­sen osaa­mi­sen ulos­vienti on todella hankalaa.

Kyrö­läi­nen muis­tut­taa, että Suomessa telak­ka­teol­li­suu­den ympä­rille on vuosi­kym­men­ten aikana kasva­nut ainut­laa­tui­nen alihank­ki­joi­den ja osaa­mi­sen verkosto.

– Se ei ole matka­lau­kulla vietävissä.

Siihen eivät ole kyen­neet tela­kan aiem­mat venä­läi­set, norja­lai­set tai korea­lai­set omistajat.

Työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Markku Kyrö­läi­nen arvioi, että koko­nais­val­tai­sen osaa­mi­sen ulos­vienti muihin maihin on vaikeaa. Takana pääluot­ta­mus­mies Reijo Sallinen.

HARMAALLE TALOUDELLE NOLLATOLERANSSI

Teol­li­suus­liitto on julki­suu­dessa koros­ta­nut, että jään­mur­ta­jat on raken­net­tava suoma­lai­silla työeh­doilla. Liiton puheen­joh­taja Riku Aalto vaatii, että hyväk­si­käy­tölle ja harmaalle talou­delle sanot­tava jyrkkä ei.

– Tämä on oikea hetki lait­taa tela­koi­den peli­sään­nöt kuntoon, Aalto sanoo Teol­li­suus­lii­ton tiedotteessa.

Esimer­kiksi Turun Meye­rin tela­kalta on viime aikoina tullut julki­suu­teen tapauk­sia, jossa ukrai­na­lai­sia työn­te­ki­jöitä on painos­tettu ylipit­kiin työpäi­viin ja maksettu liian pieniä palk­koja. Epäkoh­dista on uuti­soitu myös Rauman telakalla.

– Tuskin Yhdys­val­lois­sa­kaan halu­taan, että myöhem­min paljas­tuu jään­mur­ta­jien raken­tu­neen ukrai­na­lais­ten sota­pa­ko­lais­ten hyväk­si­käy­tön varaan – se olisi häpeä sekä Suomelle että tilaa­jalle, Aalto sanoo.

TIIVIS LUOTTAMIESVERKOSTO

Teol­li­suus­lii­ton Uuden­maan toiminta-alueen pääl­likkö Tanja Metto­vaara sanoo, että jään­mur­ta­ja­uu­tis­ten seurauk­sena työpaik­ko­jen luot­ta­mus­hen­ki­löt ovat jo olleet koolla ja keskus­tel­leet järjes­täy­ty­mi­sen hoitamisesta.

– Nyt jos koskaan täytyy varmis­taa, että kaikki uudet työn­te­ki­jät kontak­toi­daan ja tehdään selväksi, mitkä työeh­dot työpai­kalla on.

Tiivis ja toimiva luot­ta­mus­mies­ver­kosto on olen­nai­nen osa tätä.

– Kun puhu­taan yrityk­sestä, jossa työn­te­ki­jät ovat saman tuotan­to­lai­tok­sen seinien sisällä, silloin on paljon helpompi puut­tua siihen, mitä tuotan­nossa tapahtuu.

Nyt jos koskaan täytyy varmis­taa, että kaikki uudet työn­te­ki­jät kontak­toi­daan ja tehdään selväksi, mitkä työeh­dot työpai­kalla on.

Vaikka tule­vat tilauk­set tarkoit­ta­vat työtä suoma­lai­sille, on toden­nä­köistä, että myös ulko­mai­seen työvoi­maan joudu­taan turvau­tu­maan. Metto­vaara sanoo, että monella tänne tule­valla ei juuri ole tietoa Suomen työmark­ki­noi­den pelisäännöistä.

– Joskus on työn ja tuskan takana saada heidät ymmär­tä­mään, millai­sessa yhteis­kun­nassa he teke­vät töitä, että ay-liike ajaa heidän etujaan.

Helsin­gin tela­kalla on pitkät laivan­ra­ken­nuk­sen perinteet.

YHDYSVALLAT RUTKASTI JÄLJESSÄ

Myös Teol­li­suus­lii­ton pääe­ko­no­misti Timo Eklund muis­tut­taa, että tois­tai­seksi alle­kir­joi­tuk­set löyty­vät vasta poliit­ti­sesta julistuksesta.

– Laivan­ra­ken­nuk­sessa perin­tei­nen totuus on, että mikään ei ole varmaa ennen kuin raken­ta­mi­nen on aloi­tettu eikä se silti­kään ihan varmaa ole. Mutta kyllä tämä hyvältä vaikuttaa.

Eklund katsoo, että julki­suu­dessa liik­ku­neet luvut noin kahden miljar­din euron arvoi­sista tilauk­sista ja noin 10 000 henki­lö­työ­vuo­desta ovat oikeaa kokoluokkaa.

Hänestä on selvä, että osa sopi­mus­jär­jes­te­lyä on myös osaa­mi­sen siirto Yhdys­val­toi­hin. Jään­mur­taja-alalla suur­valta pelaa kuiten­kin selvästi alemassa divi­sioo­nassa kuin Suomi.

– Jos katso­taan, miten paljon he ovat esimer­kiksi työn tehok­kuu­dessa ja aika­tau­luissa pysy­mi­sessä Suomea jäljessä, osaa­mi­sen siir­tä­mi­sen pitäisi olla todella voima­kasta, että he vaikka viiden kulut­tua olisi­vat edes lähellä suoma­laista osaamista.

 

LUE MYÖS:

Telak­ka­teol­li­suu­den uusi jääkausi – arkti­sen laivan­ra­ken­nuk­sen yhteis­työ solmii suhteita Atlan­tin yli (Tekijä 13.5.2025)