Uudenkaupungin autotehdas siirtyy kokonaan suomalaisomistukseen – ”Järjestely kertoo uskosta yhtiöön ja työntekijöihin”
Sopimusvalmistaja Valmet Automotiven rahoitusta ja omistusta järjestellään uudelleen. Suomen valtiosta tulee yhtiön enemmistöomistaja ja se myös pääomittaa yhtiötä. Uudenkaupungin autotehtaan pääluottamusmies Satu Heijari sanoo järjestelyn lisäävän työntekijöiden luottamusta tulevaan.
Syyskuun alussa valtioneuvoston kanslia kertoi, että ajoneuvojen sopimusvalmistajana toimivan Valmet Automotive Oyj:n omistusta ja rahoitusta järjestellään uudelleen. Valmet Automotiven omistus siirtyy Suomen valtion pääomasijoitusyhtiö Suomen Teollisuussijoituksesta valtion suoraan omistukseen. Jatkossa Valmet Automotiven omistusta hallinnoidaan valtioneuvoston kanslian alaisesta omistajaohjausosastosta.
Samassa yhteydessä Suomen valtio sekä sijoitusyhtiö Pontos ostavat kiinalaiselta Contemporary Amperex Technology Limitediltä sen 20,6 prosentin omistusosuuden Valmet Automotivessa. Pontos on rakennusyhtiö SRV:n perustajan Ilpo Kokkilan ja hänen perheensä sijoitusyhtiö.
Järjestelyihin kuuluu, että Suomen valtio sijoittaa Valmet Automotiveen noin 35 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Rahoitusjärjestelyiden jälkeen valtio omistaa Valmet Automotivesta 79 prosenttia ja Pontos 21 prosenttia.
Järjestely myös kertoo, että meihin uskotaan.
Uudenkaupungin autotehtaan pääluottamusmies Satu Heijari sanoo, että omistusjärjestelyt on otettu autotehtaalla vastaan myönteisesti. Muutokset tulivat yllätyksenä, mutta tuntemukset työntekijöiden keskuudessa ovat hyvät.
– Fiilikset ovat olleet hyvät ja ne ovat olleet myös odottavat. Monet työntekijöistä näkevät niin, että omistuspohja on vielä vakaampi kuin aiemmin. Ja järjestely myös kertoo, että meihin uskotaan, Heijari sanoo.
Heijarin mukaan yhtiön omistuskuviot eivät ole olleet aiemminkaan minkäänlainen puheenaihe tehtaalla ja tuskin ne ovat sitä jatkossakaan. Järjestely enemmänkin luo tulevaisuudenuskoa.
– Tuskin järjestelyyn olisi lähdetty, jos meihin ei uskottaisi.
Omistusjärjestelyihin kuuluu myös, että Valmet Automotive myy akkuliiketoimintaan keskittyneen tytäryhtiönsä Ioncorin osakkeet valtiolle, Pontokselle sekä eläkeyhtiö Varmalle. Lisäksi valtio sijoittaa Ioncoriin 20 miljoonaa euroa. Rahoitusjärjestelyiden jälkeen valtion kokonaan omistama, akkuarvoketjua kehittävä Finnish Minerals Group omistaa Ioncorista 70 prosenttia, Varma 16 prosenttia ja Pontos 14 prosenttia.
UUTTA LIIKETOIMINTAA AUTOTEHTAALLE
Omistusjärjestelyiden lisäksi uudet tuulet puhaltavat myös Valmet Automotiven tuotannossa. Yhtiö on julkistanut uuden strategiansa, jonka mukaan se aikoo laajentaa liiketoimintaansa uusille teollisuuden aloille. Yhtenä suuntana on väläytetty puolustusteollisuutta.
Heijarin mukaan työntekijöiden suhtautuminen uusiin liiketoiminta-alueisiin on ollut pääsääntöisesti myönteinen. Autojen valmistajat ympäri Eurooppaa ovat olleet vaikeuksissa, ja ahdinko on heijastunut myös Uuteenkaupunkiin. Työntekijöiden mielestä on hyvä, että tehtaan tuotannolla on muitakin kivijalkoja kuin autoteollisuus.
– Meillä on henkilöstökyselyllä kysytty henkilöstön suhtautumista ajatukseen, että laajentuisimme muillekin aloille kuin vain autoteollisuuteen. Enemmistö työntekijöistä vastasi, ettei sopimusvalmistettavilla tuotteilla ole sinällään väliä, kunhan työtä riittää kaikille.
Heijarin mukaan vielä on mahdotonta sanoa, mitä kaikkea siirtyminen uusille liiketoiminta-alueille tarkoittaisi työntekijöille. Tulevaisuus sen sitten näyttää, millaisia sopimuksia tehtaalle saadaan.
– Näen tässä työntekijöille mahdollisuuden oppia taas uutta. Aivan samoin kuin on ollut uuden oppimista vaikkapa silloin, kun automerkki tai malli on vaihtunut, Heijari muotoilee.
– Sitä toivon, että uusi strategia tuo meille työtä ja että omistajavaihdoskin tätä tukisi.

Lue lisää Uudenkaupungin Teollisuustyöntekijät ammattiosasto 268:sta täältä.