Uudenkaupungin autotehtaan pääluottamusmies Satu Heijari kertoo, että tunnelmat tehtaalla ovat hyvä omistusjärjestelyuutisen jälkeen.

Uuden­kau­pungin autotehdas siirtyy kokonaan suomalais­omistukseen – ”Järjes­tely kertoo uskosta yhtiöön ja työntekijöihin”

4.9.2025

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

KUVAT VESA-MATTI VÄÄRÄ

Sopimus­val­mis­taja Valmet Automo­tiven rahoi­tusta ja omistusta järjes­tel­lään uudel­leen. Suomen valtiosta tulee yhtiön enemmis­tö­omis­taja ja se myös pääomittaa yhtiötä. Uuden­kau­pungin autoteh­taan pääluot­ta­mus­mies Satu Heijari sanoo järjes­telyn lisäävän työnte­ki­jöiden luotta­musta tulevaan.

Syyskuun alussa valtio­neu­voston kanslia kertoi, että ajoneu­vojen sopimus­val­mis­ta­jana toimivan Valmet Automo­tive Oyj:n omistusta ja rahoi­tusta järjes­tel­lään uudel­leen. Valmet Automo­tiven omistus siirtyy Suomen valtion pääoma­si­joi­tus­yhtiö Suomen Teolli­suus­si­joi­tuk­sesta valtion suoraan omistuk­seen. Jatkossa Valmet Automo­tiven omistusta hallin­noi­daan valtio­neu­voston kanslian alaisesta omistajaohjausosastosta.

Samassa yhtey­dessä Suomen valtio sekä sijoi­tus­yhtiö Pontos ostavat kiina­lai­selta Contem­po­rary Amperex Techno­logy Limite­diltä sen 20,6 prosentin omistuso­suuden Valmet Automo­ti­vessa. Pontos on raken­nus­yhtiö SRV:n perus­tajan Ilpo Kokkilan ja hänen perheensä sijoitusyhtiö.

Järjes­te­lyihin kuuluu, että Suomen valtio sijoittaa Valmet Automo­ti­veen noin 35 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Rahoi­tus­jär­jes­te­lyiden jälkeen valtio omistaa Valmet Automo­ti­vesta 79 prosenttia ja Pontos 21 prosenttia.

Järjes­tely myös kertoo, että meihin uskotaan.

Uuden­kau­pungin autoteh­taan pääluot­ta­mus­mies Satu Heijari sanoo, että omistus­jär­jes­telyt on otettu autoteh­taalla vastaan myöntei­sesti. Muutokset tulivat yllätyk­senä, mutta tunte­mukset työnte­ki­jöiden keskuu­dessa ovat hyvät.

– Fiilikset ovat olleet hyvät ja ne ovat olleet myös odottavat. Monet työnte­ki­jöistä näkevät niin, että omistus­pohja on vielä vakaampi kuin aiemmin. Ja järjes­tely myös kertoo, että meihin uskotaan, Heijari sanoo.
Heijarin mukaan yhtiön omistus­ku­viot eivät ole olleet aiemmin­kaan minkään­lainen puhee­naihe tehtaalla ja tuskin ne ovat sitä jatkos­sa­kaan. Järjes­tely enemmänkin luo tulevaisuudenuskoa.

– Tuskin järjes­te­lyyn olisi lähdetty, jos meihin ei uskottaisi.

Omistus­jär­jes­te­lyihin kuuluu myös, että Valmet Automo­tive myy akkulii­ke­toi­min­taan keskit­ty­neen tytäryh­tiönsä Ioncorin osakkeet valtiolle, Pontok­selle sekä eläkeyhtiö Varmalle. Lisäksi valtio sijoittaa Ionco­riin 20 miljoonaa euroa. Rahoi­tus­jär­jes­te­lyiden jälkeen valtion kokonaan omistama, akkuar­vo­ketjua kehit­tävä Finnish Minerals Group omistaa Ionco­rista 70 prosenttia, Varma 16 prosenttia ja Pontos 14 prosenttia.

UUTTA LIIKETOIMINTAA AUTOTEHTAALLE

Omistus­jär­jes­te­lyiden lisäksi uudet tuulet puhal­tavat myös Valmet Automo­tiven tuotan­nossa. Yhtiö on julkis­tanut uuden strate­giansa, jonka mukaan se aikoo laajentaa liike­toi­min­taansa uusille teolli­suuden aloille. Yhtenä suuntana on väläy­tetty puolustusteollisuutta.

Heijarin mukaan työnte­ki­jöiden suhtau­tu­minen uusiin liike­toi­minta-aluei­siin on ollut pääsään­töi­sesti myönteinen. Autojen valmis­tajat ympäri Eurooppaa ovat olleet vaikeuk­sissa, ja ahdinko on heijas­tunut myös Uuteen­kau­pun­kiin. Työnte­ki­jöiden mielestä on hyvä, että tehtaan tuotan­nolla on muitakin kivijal­koja kuin autoteollisuus.

– Meillä on henki­lös­tö­ky­se­lyllä kysytty henki­löstön suhtau­tu­mista ajatuk­seen, että laajen­tui­simme muillekin aloille kuin vain autoteol­li­suu­teen. Enemmistö työnte­ki­jöistä vastasi, ettei sopimus­val­mis­tet­ta­villa tuotteilla ole sinäl­lään väliä, kunhan työtä riittää kaikille.

Heijarin mukaan vielä on mahdo­tonta sanoa, mitä kaikkea siirty­minen uusille liike­toi­minta-alueille tarkoit­taisi työnte­ki­jöille. Tulevai­suus sen sitten näyttää, millaisia sopimuksia tehtaalle saadaan.

– Näen tässä työnte­ki­jöille mahdol­li­suuden oppia taas uutta. Aivan samoin kuin on ollut uuden oppimista vaikkapa silloin, kun automerkki tai malli on vaihtunut, Heijari muotoilee.

– Sitä toivon, että uusi strategia tuo meille työtä ja että omista­ja­vaih­doskin tätä tukisi.

Uuden­kau­pungin autoteh­taan pääluot­ta­mus­mies Satu Heijari toivoo, että yhtiön uusi strategia toisi lisää työtä tehtaalle.

Lue lisää Uuden­kau­pungin Teolli­suus­työn­te­kijät ammat­tio­sasto 268:sta täältä.