Uudenkaupungin autotehtaan pääluottamusmies Satu Heijari kertoo, että tunnelmat tehtaalla ovat hyvä omistusjärjestelyuutisen jälkeen.

Uuden­kau­pun­gin auto­teh­das siir­tyy koko­naan suoma­lai­so­mis­tuk­seen – ”Järjes­tely kertoo uskosta yhti­öön ja työntekijöihin”

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

KUVAT VESA-MATTI VÄÄRÄ

Sopi­mus­val­mis­taja Valmet Auto­mo­ti­ven rahoi­tusta ja omis­tusta järjes­tel­lään uudel­leen. Suomen valtiosta tulee yhtiön enem­mis­tö­omis­taja ja se myös pääomit­taa yhtiötä. Uuden­kau­pun­gin auto­teh­taan pääluot­ta­mus­mies Satu Heijari sanoo järjes­te­lyn lisää­vän työn­te­ki­jöi­den luot­ta­musta tulevaan.

Syys­kuun alussa valtio­neu­vos­ton kans­lia kertoi, että ajoneu­vo­jen sopi­mus­val­mis­ta­jana toimi­van Valmet Auto­mo­tive Oyj:n omis­tusta ja rahoi­tusta järjes­tel­lään uudel­leen. Valmet Auto­mo­ti­ven omis­tus siir­tyy Suomen valtion pääoma­si­joi­tus­yh­tiö Suomen Teol­li­suus­si­joi­tuk­sesta valtion suoraan omis­tuk­seen. Jatkossa Valmet Auto­mo­ti­ven omis­tusta hallin­noi­daan valtio­neu­vos­ton kans­lian alai­sesta omistajaohjausosastosta.

Samassa yhtey­dessä Suomen valtio sekä sijoi­tus­yh­tiö Pontos osta­vat kiina­lai­selta Contem­po­rary Ampe­rex Tech­no­logy Limi­te­diltä sen 20,6 prosen­tin omis­tuso­suu­den Valmet Auto­mo­ti­vessa. Pontos on raken­nus­yh­tiö SRV:n perus­ta­jan Ilpo Kokki­lan ja hänen perheensä sijoitusyhtiö.

Järjes­te­lyi­hin kuuluu, että Suomen valtio sijoit­taa Valmet Auto­mo­ti­veen noin 35 miljoo­naa euroa uutta pääomaa. Rahoi­tus­jär­jes­te­lyi­den jälkeen valtio omis­taa Valmet Auto­mo­ti­vesta 79 prosent­tia ja Pontos 21 prosenttia.

Järjes­tely myös kertoo, että meihin uskotaan.

Uuden­kau­pun­gin auto­teh­taan pääluot­ta­mus­mies Satu Heijari sanoo, että omis­tus­jär­jes­te­lyt on otettu auto­teh­taalla vastaan myön­tei­sesti. Muutok­set tuli­vat yllä­tyk­senä, mutta tunte­muk­set työn­te­ki­jöi­den keskuu­dessa ovat hyvät.

– Fiilik­set ovat olleet hyvät ja ne ovat olleet myös odot­ta­vat. Monet työn­te­ki­jöistä näke­vät niin, että omis­tus­pohja on vielä vakaampi kuin aiem­min. Ja järjes­tely myös kertoo, että meihin usko­taan, Heijari sanoo.
Heija­rin mukaan yhtiön omis­tus­ku­viot eivät ole olleet aiem­min­kaan minkään­lai­nen puhee­naihe tehtaalla ja tuskin ne ovat sitä jatkos­sa­kaan. Järjes­tely enem­män­kin luo tulevaisuudenuskoa.

– Tuskin järjes­te­lyyn olisi lähdetty, jos meihin ei uskottaisi.

Omis­tus­jär­jes­te­lyi­hin kuuluu myös, että Valmet Auto­mo­tive myy akku­lii­ke­toi­min­taan keskit­ty­neen tytä­ryh­tiönsä Ionco­rin osak­keet valtiolle, Pontok­selle sekä eläkeyh­tiö Varmalle. Lisäksi valtio sijoit­taa Ionco­riin 20 miljoo­naa euroa. Rahoi­tus­jär­jes­te­lyi­den jälkeen valtion koko­naan omis­tama, akkuar­vo­ket­jua kehit­tävä Finnish Mine­rals Group omis­taa Ionco­rista 70 prosent­tia, Varma 16 prosent­tia ja Pontos 14 prosenttia.

UUTTA LIIKETOIMINTAA AUTOTEHTAALLE

Omis­tus­jär­jes­te­lyi­den lisäksi uudet tuulet puhal­ta­vat myös Valmet Auto­mo­ti­ven tuotan­nossa. Yhtiö on julkis­ta­nut uuden stra­te­giansa, jonka mukaan se aikoo laajen­taa liike­toi­min­taansa uusille teol­li­suu­den aloille. Yhtenä suun­tana on väläy­tetty puolustusteollisuutta.

Heija­rin mukaan työn­te­ki­jöi­den suhtau­tu­mi­nen uusiin liike­toi­minta-aluei­siin on ollut pääsään­töi­sesti myön­tei­nen. Auto­jen valmis­ta­jat ympäri Euroop­paa ovat olleet vaikeuk­sissa, ja ahdinko on heijas­tu­nut myös Uuteen­kau­pun­kiin. Työn­te­ki­jöi­den mielestä on hyvä, että tehtaan tuotan­nolla on muita­kin kivi­jal­koja kuin autoteollisuus.

– Meillä on henki­lös­tö­ky­se­lyllä kysytty henki­lös­tön suhtau­tu­mista ajatuk­seen, että laajen­tui­simme muil­le­kin aloille kuin vain auto­teol­li­suu­teen. Enem­mistö työn­te­ki­jöistä vastasi, ettei sopi­mus­val­mis­tet­ta­villa tuot­teilla ole sinäl­lään väliä, kunhan työtä riit­tää kaikille.

Heija­rin mukaan vielä on mahdo­tonta sanoa, mitä kaik­kea siir­ty­mi­nen uusille liike­toi­minta-alueille tarkoit­taisi työn­te­ki­jöille. Tule­vai­suus sen sitten näyt­tää, millai­sia sopi­muk­sia tehtaalle saadaan.

– Näen tässä työn­te­ki­jöille mahdol­li­suu­den oppia taas uutta. Aivan samoin kuin on ollut uuden oppi­mista vaik­kapa silloin, kun auto­merkki tai malli on vaih­tu­nut, Heijari muotoilee.

– Sitä toivon, että uusi stra­te­gia tuo meille työtä ja että omis­ta­ja­vaih­dos­kin tätä tukisi.

Uuden­kau­pun­gin auto­teh­taan pääluot­ta­mus­mies Satu Heijari toivoo, että yhtiön uusi stra­te­gia toisi lisää työtä tehtaalle.

Lue lisää Uuden­kau­pun­gin Teol­li­suus­työn­te­ki­jät ammat­tio­sasto 268:sta täältä.