Anna Andersson kertoo, että opiskelu onnistui työn ohessa, mutta opinnot veivät valtaosan vapaa-ajasta.

Korkea­kou­lu­tut­kinto päivä­töiden ohessa – ”Suosit­telen lämpi­mästi kokei­le­maan, jos opinto­jalkaa kutittaa”

29.4.2025

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT PATRIK LINDSTRÖM

Kulta­seppä Anna Andersson valmistuu kesäkuussa 2025 yhtei­sö­pe­da­go­giksi ammat­ti­kor­kea­kou­lusta. Kolmen vuoden urakka lähti liikkeelle Teolli­suus­liiton ja Murikka-opiston tukemista polkuopinnoista.

– Olin Murikassa kolmen kuukauden kurssilla. Silloin vahvistui, että voisin alkaa harkita jatko-opintoja, kertoo kulta­seppä Anna Andersson.

Koulun penkille paluu oli ollut mielessä pidem­pään. Yliop­pi­las­tut­kinnon, kulta­sep­pä­ar­te­saanin ja kulta­sepän ammat­ti­tut­kinnon koulu­tuksen päälle sopii hyvin korkeakouluopintoja.

Andersson pääsi vuonna 2022 yhtei­sö­pe­da­go­giikan polkuo­pin­toihin, joita Teolli­suus­liitto tarjoaa jäsenil­leen yhteis­työssä Humanis­tisen ammat­ti­kor­kea­koulun (Humak) ja Murikka-opiston kanssa. Syksyllä 2025 yhteis­työhön liittyvät myös Suomen Elintar­vi­ke­työ­läisten liitto ja Paperiliitto.

Polkuo­pin­toihin kuuluu vuodesta puoleen­toista vuoteen kestävät 60 opinto­pis­teen opinnot, joiden jälkeen on mahdol­lista hakea erillis­haun kautta yhtei­sö­pe­da­go­giikan tutkinto-opiske­li­jaksi. Yhtei­sö­pe­da­gogi on muun muassa yhdis­tysten ja työyh­tei­söjen kehit­tä­misen ammattilainen.

Otin ilolla vastaan opinto­ryhmän ja Murikan opetta­jien tuoman tuen.

Anders­sonin polkuun sisältyi heti alussa käänne, sillä hänet valit­tiin Humakiin yhteis­haun kautta yliop­pi­las­tut­kinnon perus­teella suoraan tutkinto-opiske­li­jaksi. Hän kuitenkin halusi ja sai luvan osallistua liittojen ja Murikan tukemaan polkuun.

– Otin ilolla vastaan opinto­ryhmän ja Murikan opetta­jien tuoman tuen.

Tuki tarkoittaa muutamia lähipäiviä Murikassa ja verkko­poh­jaisia tapaa­misia. Tuki on sekä opintoihin tsemp­pausta että käytännön apua esimer­kiksi tieto­ko­neoh­jel­mien käytössä.

– Joe Excelillä tekeminen ei meinaa suttaantua, opinto­ka­ve­reilta tai opetta­jilta saa tukea matalalla kynnyksellä.

VERKKO-OPINNOT TUOVAT JOUSTAVUUTTA

Anders­so­nilla on vuoden verran kokemusta taide­his­to­rian opinnoista yliopis­tossa. Vuosi­tu­hannen taitteessa yliopisto-opintojen ja työnteon yhdis­tä­minen oli raskasta.

– Maailma on muuttunut, ja opinnoista on tullut paljon joustavampia.

Yhtei­sö­pe­da­go­giikan opinnot Andersson teki monimuoto-opiskeluna.

– Ensim­mäiset kaksi päivää kävin tutus­tu­massa Helsingin toimi­pis­teellä. Muuten kaikki opinnot olivat verkossa.

Kun tutkin­to­pa­perit saapuvat, on aika kartoittaa tulevai­suuden suuntia, Anna Andersson kertoo.

Verkko-opintoihin sisältyi muun muassa luentoja ja ryhmä­töitä. Täysi­päi­väisen työn ja opiskelun yhdis­tä­minen osoit­tautui mahdol­li­seksi, joskin lomat ja muu vapaa-aika täyttyivät kolmen vuoden ajan opiskelusta.

– Opiskelu meni paremmin kuin olin kuvitellut. Ei ollut paikasta toiseen siirty­mistä, riittää kun avaa koneen, niin pääsee luennolle.

TYÖHARJOITTELU JA LOPPUTYÖ AY-AIHEISTA

Opintoihin kuului muun muassa kymmenen viikon työhar­joit­telu, jonka Andersson teki Teollisuusliitossa.

– Harjoit­telu työym­pä­ris­töyk­si­kössä oli antoisaa.

Harjoit­te­luun kuului muun muassa työeh­to­so­pi­musten sosiaa­listen määräysten vertailua, lehti­jutun kirjoitus ja osallis­tu­mista työym­pä­ris­töyk­sikön koulu­tus­toi­min­taan alueilla ja Murikassa.

Loppu­työnsä aiheena Anders­so­nilla oli ammat­tio­sas­tojen jäsenistön tuen tarpeet työtais­te­lu­ti­lan­teissa, jota hän kartoitti luotta­mus­hen­ki­löille lähete­tyllä kyselyllä. Kyselyyn tuli 32 vastausta, jotka piirsivät kuvaa teolli­suus­liit­to­laisten tilan­teista ja tarpeista työtais­te­lujen aikana.

– Olin hirmu iloinen, että vaikka ilmapiiri on kiris­tynyt, väkivallan uhkaa ei ole noussut, Andersson kertoo tuloksista.

Opinnoista saa ennen kaikkea innostusta.

Pääsään­töi­sesti vastaajat kertoivat, että ovat saaneet tukea tai tietävät, mistä tukea on saata­villa. Kaiken­lai­selle tiedo­tuk­selle ja tuelle on kova kysyntä työtaistelutilanteissa.

– Vastauk­sissa toivot­tiin liiton työnte­ki­jöitä käymään kentällä ja työpai­koilla mahdol­li­simman paljon.

Loppu­työn tilaaja oli Tampe­reen Teolli­suus­työ­väen ammat­tio­sasto 7, jolle Andersson teki myös diaesi­tyksen, jossa pähki­nän­kuo­ressa kerro­taan liiton ja ammat­tio­saston toimin­nasta ja palve­luista sekä työtaisteluista.

EDUNVALVONTA KIINNOSTAA TYÖNÄKIN

Nyt vajaa kolme vuotta opintojen alusta Anders­so­nilla on vaadit­tavat 210 opinto­pis­tettä suori­tet­tuna ja lopputyö tehtynä, joten yhtei­sö­pe­da­gogin paperit ovat tulossa taskuun 6. kesäkuuta.

– Täytyy myöntää, että ilolla tervehdin lisään­ty­nyttä vapaa-aikaa.

Yhtei­sö­pe­da­gogin ammatil­lisen osaamisen ytimessä on yhtei­söjen kehit­tä­minen ja ohjaa­minen. Humakissa opinnot voi keskittää nuori­so­työhön, järjes­tö­työhön, seikkai­lu­kas­va­tuk­seen tai työyh­tei­söjen kehitykseen.

Pitkä­ai­kai­sena ammat­tiyh­dis­ty­sak­tii­vina Anders­sonin ominta osaa oli järjes­tö­työn opinnot, joiden tavoit­teena on edistää kansa­lais­jär­jes­töjen ja yhteis­kun­nal­listen liikkeiden vastuul­lista toimintaa sekä vahvistaa niiden toimin­ta­kykyä, laatua ja vaikuttavuutta.

– Edunval­vonta kiinnostaa työnäkin.

Jalome­tal­liala on matala­palkka-ala, jolla Andersson ei näe suuria etenemismahdollisuuksia.

– Kun todistus tulee, pitää alkaa kartoit­ta­maan, minkä­laisia työpaik­koja on haetta­vana. Tällä hetkellä olen hyvin työllis­tetty kulta­sep­pä­hom­massa, joten kiirettä ei ole.

ANNA ANDERSSON

Kulta­seppä ja 1. varatyösuojeluvaltuutettu
Kalevala Koru Oy, Helsinki
Helsingin jalome­tal­li­työ­väen ao. 82:n puheenjohtaja
Kemian sektorin sekto­ri­joh­to­kunnan jäsen
Jalome­tal­lialan työeh­to­so­pi­mus­neu­vot­te­lu­kunnan jäsen
Valmistuu yhtei­sö­pe­da­go­giksi 6.6.2025

INNOSTUSTA JA KÄYTÄNNÖN OPPEJA

Andersson on Helsingin jalome­tal­li­työ­väen ammat­tio­sasto 82:n puheen­joh­taja. Yhtei­sö­pe­da­go­giikan opintojen osana hän on tehnyt materi­aa­leja myös omalle osastolleen.

– Opinnoissa aukeaa, miten helppoa nykyään on tehdä esimer­kiksi ammat­tio­saston mainoksia tai suunni­tella toimintaa ammattimaisemmin.

Opinnot antavat käytän­nön­lä­heistä apua arjen järjes­tö­as­ka­rei­siin, mutta siinä on vasta toinen puoli annista.

– Opinnoista saa ennen kaikkea innos­tusta. Järjes­tötyö ei ole kivireki, vaan mukavaa ja antoisaa hommaa.

Andersson suosit­telee yhtei­sö­pe­da­go­giikan polkuo­pin­toja kaikille, jotka ovat aiheesta kiinnos­tu­neita ja uskovat arkeensa mahtuvan opiskelua.

– Tämän paremmin tuettua opiskelua on vaikea keksiä. Suosit­telen lämpi­mästi kokei­le­maan, jos opinto­jalkaa kutittaa.

 

Lue lisää polkuo­pin­noista ja hae opiske­le­maan. Syksyllä 2025 alkavien opintojen haku päättyy 5.5.2025.