Teslan kissa ja hiiri ‑leikki jatkuu Ruotsissa

31.10.2024

TEKSTI HEIKKI JOKINEN
KUVA IF METALL 

Sähkö­au­to­yhtiö Teslan lakko täytti vuoden 27. lokakuuta 2024. Näin sitkeä kiista on Ruotsissa täysin poikkeuk­sel­lista. Yhtiö kieltäytyy yhä neuvot­te­le­masta autokor­jaa­mo­jensa työehtosopimuksesta.

IF Metall ‑liiton lakon käynnis­tyttyä alkoi kissa ja hiiri ‑leikki. Ensin IF Metall ja sitä tukevat muut liitot ryhtyivät lakkoon Teslaa vastaan. Sitten Tesla alkoi kiertää lakot tai on vastannut kotimaansa Yhdys­val­tojen tapaan haasteilla oikeuteen.

Postin työnte­ki­jöitä järjes­tävä liitto kieltäytyi kuljet­ta­masta lakon aikana Teslan rekis­te­ri­kilpiä. Yhtiö toimitti niitä tuhan­sit­tain salai­siin osoit­tei­siinsa. Arbetet-lehti paljasti juonen postiin liite­tyillä paikan­ti­milla ja löysi neljä Teslan salaista osoitetta.

Lokakuussa posti niihinkin pysähtyi. Tesla hävisi jo aiemmin oikeus­jutun posti­boi­kotin lailli­suu­desta ja maksaa Postnordin oikeus­kulut 570 000 euroa.

Pohjois­maiden kulje­tus­työn­te­kijät eivät käsit­tele Tesloja, mutta yhtiö rahtaa ne rekoilla Juutin­rauman sillan yli Tanskasta.

Tesla hävisi jo aiemmin oikeus­jutun posti­boi­kotin lailli­suu­desta ja maksaa Postnordin oikeus­kulut 570 000 euroa.

Uusia Teslan lataus­a­semia ei enää asenneta eikä vanhoja huolleta. Viimeksi tukilak­koon liittyivät paikal­listen sähkö­lai­tosten sähkö­asen­tajat. Götebor­gissa ja Ljung­byssä uudet asemat seisovat ilman sähköä. Tesla uhkaa haastaa sähköyh­tiöitä oikeuteen.

Trans­port-liitto boikotoi Teslan talous­jät­teen keruuta. Dagens Nyheter raportoi, että Tesla on vuokrannut oman paket­ti­auton, jolla roskat viedään, usein öisin. Osa jätteestä kärrä­tään naapu­riy­ri­tyk­seen, josta se kerätään.

Alkuvuo­desta Tesla lennätti useita kymmeniä rikku­reita lyhyille työkei­koille Ruotsiin, mutta tämä on hiipunut. Nyt yhtiö etsii laajalla ilmoit­te­lulla ja haulla uusia autome­kaa­nik­koja. Jopa IF Metallin muiden korjaa­mojen luotta­mus­hen­ki­löitä on kalas­teltu Teslalle.

Liitot lopet­tivat Teslojen katsas­tuksen. Tesla siirtyi toiselle katsas­ta­jalle, ja liitot laittoivat Teslat boikot­tiin sielläkin.

Tesla on varakas yhtiö ja sen pääomis­taja Elon Musk ehdoton ay-oikeuk­sien vastus­taja. Se voi jatkaa lakkoa ja oikeus­jut­tuja kauan. Mutta IF Metall ei anna periksi, sen lakko­kassan sanotaan kestävän 500 vuotta.