Tes­lan kis­sa ja hii­ri ‑leik­ki jat­kuu Ruotsissa

31.10.2024

TEKSTI HEIKKI JOKINEN
KUVA IF METALL 

Säh­kö­au­to­yh­tiö Tes­lan lak­ko täyt­ti vuo­den 27. loka­kuu­ta 2024. Näin sit­keä kiis­ta on Ruot­sis­sa täy­sin poik­keuk­sel­lis­ta. Yhtiö kiel­täy­tyy yhä neu­vot­te­le­mas­ta auto­kor­jaa­mo­jen­sa työehtosopimuksesta.

IF Metall ‑lii­ton lakon käyn­nis­tyt­tyä alkoi kis­sa ja hii­ri ‑leik­ki. Ensin IF Metall ja sitä tuke­vat muut lii­tot ryh­tyi­vät lak­koon Tes­laa vas­taan. Sit­ten Tes­la alkoi kier­tää lakot tai on vas­tan­nut koti­maan­sa Yhdys­val­to­jen tapaan haas­teil­la oikeuteen.

Pos­tin työn­te­ki­jöi­tä jär­jes­tä­vä liit­to kiel­täy­tyi kul­jet­ta­mas­ta lakon aika­na Tes­lan rekis­te­ri­kil­piä. Yhtiö toi­mit­ti nii­tä tuhan­sit­tain salai­siin osoit­tei­siin­sa. Arbe­tet-leh­ti pal­jas­ti juo­nen pos­tiin lii­te­tyil­lä pai­kan­ti­mil­la ja löy­si nel­jä Tes­lan salais­ta osoitetta.

Loka­kuus­sa pos­ti nii­hin­kin pysäh­tyi. Tes­la hävi­si jo aiem­min oikeus­ju­tun pos­ti­boi­ko­tin lail­li­suu­des­ta ja mak­saa Post­nor­din oikeus­ku­lut 570 000 euroa.

Poh­jois­mai­den kul­je­tus­työn­te­ki­jät eivät käsit­te­le Tes­lo­ja, mut­ta yhtiö rah­taa ne rekoil­la Juu­tin­rau­man sil­lan yli Tanskasta.

Tes­la hävi­si jo aiem­min oikeus­ju­tun pos­ti­boi­ko­tin lail­li­suu­des­ta ja mak­saa Post­nor­din oikeus­ku­lut 570 000 euroa.

Uusia Tes­lan lataus­a­se­mia ei enää asen­ne­ta eikä van­ho­ja huol­le­ta. Vii­mek­si tuki­lak­koon liit­tyi­vät pai­kal­lis­ten säh­kö­lai­tos­ten säh­kö­asen­ta­jat. Göte­bor­gis­sa ja Ljung­bys­sä uudet ase­mat sei­so­vat ilman säh­köä. Tes­la uhkaa haas­taa säh­köyh­tiöi­tä oikeuteen.

Trans­port-liit­to boi­ko­toi Tes­lan talous­jät­teen keruu­ta. Dagens Nyhe­ter rapor­toi, että Tes­la on vuo­kran­nut oman paket­ti­au­ton, jol­la ros­kat vie­dään, usein öisin. Osa jät­tees­tä kär­rä­tään naa­pu­riy­ri­tyk­seen, jos­ta se kerätään.

Alku­vuo­des­ta Tes­la len­nät­ti usei­ta kym­me­niä rik­ku­rei­ta lyhyil­le työ­kei­koil­le Ruot­siin, mut­ta tämä on hii­pu­nut. Nyt yhtiö etsii laa­jal­la ilmoit­te­lul­la ja haul­la uusia auto­me­kaa­nik­ko­ja. Jopa IF Metal­lin mui­den kor­jaa­mo­jen luot­ta­mus­hen­ki­löi­tä on kalas­tel­tu Teslalle.

Lii­tot lopet­ti­vat Tes­lo­jen kat­sas­tuk­sen. Tes­la siir­tyi toi­sel­le kat­sas­ta­jal­le, ja lii­tot lait­toi­vat Tes­lat boi­kot­tiin sielläkin.

Tes­la on vara­kas yhtiö ja sen pää­omis­ta­ja Elon Musk ehdo­ton ay-oikeuk­sien vas­tus­ta­ja. Se voi jat­kaa lak­koa ja oikeus­jut­tu­ja kau­an. Mut­ta IF Metall ei anna perik­si, sen lak­ko­kas­san sano­taan kes­tä­vän 500 vuotta.