Fullt upp på Botnia Marin – ”Båtarna blir större och vi på golvet blir fler”

1.8.2024

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO CHRISTOFFER BJÖRKLUND

På motorbåts­till­ver­ka­ren Botnia Marin i Malax är gasen alltid i botten inför somma­ren. Båtbranschens upps­ving har lugnat sig en aning men här satsar man på tillväxt.

– Båtsä­son­gen börjar komma i gång och då har vi alltid bråt­tom, men det börjar ju nog redan tidi­gare på våren. Vi har haft fullt upp i två måna­der, berät­tar huvudfört­roen­de­man Johnny Söder­holm när han hälsar Tekijä välkom­men till fabrikshallen.

En av fem, efter­som före­ta­get vuxit och byggt ut under den senaste tiden. Det är juni då vi besö­ker fabri­ken i Malax – och arbe­tet, det är i full gång.

Arbe­tars­kydds­full­mäk­tige Oskar Ström (t.v), huvudfört­roen­de­man Johnny Söder­holm och beslags­mon­tör Robin Hed.

Efter väldigt goda år för båtbranschen under och strax efter coro­na­pan­de­min medde­lade Båtbranschens cent­ralför­bund i våras att takten mattats av en aning i Finland.

Nyre­gi­stre­rin­garna av båtar mins­kade med nästan en tred­je­del från året innan.

I Finland är runt 90 procent av de regi­stre­rade båtarna mindre än sju fot.

På Botnia Marin till­ver­kar de anställda motorbå­tar av modell Targa, och då rör det sig om större motorbå­tar, 23 fot och uppåt.

Den största model­len i sorti­men­tet för tillfäl­let är en 46 fotare. Dessu­tom går de allra flesta båtarna på export. Sverige och Norge är viktiga mark­na­der, men köpare finns över nästan hela världen.

Bland kunderna finns både privat­per­so­ner och myndig­he­ter som gräns­be­vak­nings­vä­sende och polis.

”Vi blir flera på golvet och båtarna blir större”, säger snic­ka­ren Kris­tian Rönnblad. Samman­lagt jobbar över 220 perso­ner i produk­tion på Botnia Marin i Malax och Nykarleby.

– Vi bygger allt själv. Pris­lap­pen kan lätt stiga till över en miljon, så visst finns det folk som verkar ha pengar och vet vad de vill ha, säger Söderholm.

I en av fabriks­hal­larna håller Peter Gäst­gi­var och Malin Mäki­nen på med inred­nin­gen till en av vad de kallar ”mindre” båtarna som till­ver­kas i Malax, en 32-fotare.

– Jag håller på med en så kallad svängs­kiva som kommer under stolen vid föra­ren, berät­tar Gästgivar.

Malin Mäki­nen och Peter Gäst­gi­var jobbar med inred­nin­gen till en av de ”mindre” båtarna, en Targa på 32 fot.

Mäki­nens väg till båtvar­vet har gått en lite annan väg än för de flesta anställda i produktion.

– Jag har gått en utbild­ning i allmo­gebå­tar, men det finns inte så många jobb där. Jag har jobbat lite på museum, men efter coro­nan fanns det ganska lite jobb där. Här får man ändå jobba med trä, säger Mäkinen.

Robin Hed jobbar som beslags­mon­tör. Det bety­der att  han monte­rar fast till  exem­pel hand­tag, trycklås och durkbeslag.

– Det är ett väldigt flexi­belt jobb. Man har en tidsplan men jag kan fritt bestämma vad jag gör idag och vad jag gör imor­gon, säger Hed.

VIKTIGT ATT GE ÖVER KUNSKAP

Oskar Ström är sedan årss­kif­tet ny arbe­tars­kydds­full­mäk­tige på Botnia Marins fabrik i Malax.

– Under de tolv åren jag har jobbat här har det inte skett några allvar­li­gare olyc­kor, om jag kommer rätt ihåg, säger Ström.

– Arbets­gi­va­ren stöder nog det vi vill göra inom arbe­tars­kyd­det, men det är vi som måste ta initia­ti­vet, säger Ström.

Våren präglas alltid av mycket jobb då kunderna ska sina båtar inför säson­gen. Då höjs tempot på fabriks­gol­vet. Då ökar också riskerna för olyckor.

Det är viktigt att se till att kuns­ka­pen går vidare till den som tar över uppdra­get. Då är det lättare att komma i gång med arbetet.

– Det som kanske blivit vanli­gare är sjuks­kriv­nin­gar på grund av psykisk ohälsa och att folk tvin­gas stanna hemma längre perio­der, säger Ström.

Motor­mon­tö­ren Tommy Nedermo är van vid att jobba där det är trångt. Trånga arbet­sut­rym­men är en utma­ning för arbe­tars­kyd­det inom båtbranschen.

Ström anser att det är viktigt att utbilda sig i sitt fört­roen­deupp­drag. Han har själv avlagt grund­kur­sen och första fort­sätt­nings­kur­sen i arbe­tars­kyddsfrå­gor på Murikka. I höst väntar den sista delen i kurshelheten.

– Det är viktigt att se till att kuns­ka­pen går vidare till den som tar över uppdra­get. Då är det lättare att komma i gång med arbetet.

VALSAFARI OCH TAXIBÅTAR I GRÖNLAND

En liten egen­het på listan över export­län­derna är Grön­land som står för ungefär fem procent. Där finns ett behov av taxibåtar.

I den nya hallen står en så kallad ”grön­landsbåt” som ska genomgå kvali­tets­kont­roll och de sista detal­jerna innan det bär av mot kyli­gare breddgrader.

Samti­digt håller Alija Kilic på med det sista finli­ret på däck. Hon tvät­tar föns­ter, drar bort små tejp­bi­tar och väntar på semes­tern som står in för dörren.

– Jag ska resa till Bihać i Bosnien och hälsa på mina föräl­drar och släk­tin­gar, berät­tar hon.

Alija Kilic jobbade tidi­gare på växt­hus. ”Det är ett väldigt tungt jobb och det är hett i växt­husen. Det är skönare att jobba här då det är lite svalare”, säger hon.

I perso­nals­tyr­kan på Botnia Marin är 14 natio­na­li­te­ter repre­sen­te­rade för tillfäl­let, berät­tar Söderholm.

På före­ta­get jobbar det av dem som har flera årtion­den på nacken, men det finns också anställda som bara trivs ett tag.

– En del som tidi­gare jobbat på byggen har börjat här och då jobbar de ofta med inred­nin­gen. Man märker tydligt att det är svårare i byggbranschen nu, säger Söderholm.

Senad Omano­vic har jobbat på Botnia Marin i snart 20 år, för det mesta med glasfiberlaminering.

Huvudfört­roen­de­man­nen säger att samar­be­tet med arbets­gi­va­ren funge­rar rätt bra och diskus­sions­lä­get är gott. Lokala avtal, som varit mycket på tape­ten under den senaste tiden, hör till varda­gen här.

Det hand­lar till exem­pel om ett avtal gällande lördags­jobb, där man avta­lat lokalt om att lunchras­ten inte dras av i lönen utan i stäl­let har man en kaffe­paus på 20 minuter.

Man märker tydligt att det är svårare i byggbranschen nu.

– Man får lite pusha på folk och påminna om att vi har ett avtal om det här med kortare rast på lörda­gar, säger Söderholm.

Något som flera anställda säger att de upps­kat­tar är flex­ti­den som varit i bruk redan i flera år.

Blir det mycket båtliv på friti­den då? Huvudfört­roen­de­man­nen Johnny Söder­holm berät­tar att friti­den går mera i motorcyklar­nas och jänkar­bi­lar­nas tecken än på fly brid­gen till en Targa.