Fullt upp på Botnia Marin – ”Båtarna blir större och vi på golvet blir fler”
På motorbåtstillverkaren Botnia Marin i Malax är gasen alltid i botten inför sommaren. Båtbranschens uppsving har lugnat sig en aning men här satsar man på tillväxt.
– Båtsäsongen börjar komma i gång och då har vi alltid bråttom, men det börjar ju nog redan tidigare på våren. Vi har haft fullt upp i två månader, berättar huvudförtroendeman Johnny Söderholm när han hälsar Tekijä välkommen till fabrikshallen.
En av fem, eftersom företaget vuxit och byggt ut under den senaste tiden. Det är juni då vi besöker fabriken i Malax – och arbetet, det är i full gång.
Efter väldigt goda år för båtbranschen under och strax efter coronapandemin meddelade Båtbranschens centralförbund i våras att takten mattats av en aning i Finland.
Nyregistreringarna av båtar minskade med nästan en tredjedel från året innan.
I Finland är runt 90 procent av de registrerade båtarna mindre än sju fot.
På Botnia Marin tillverkar de anställda motorbåtar av modell Targa, och då rör det sig om större motorbåtar, 23 fot och uppåt.
Den största modellen i sortimentet för tillfället är en 46 fotare. Dessutom går de allra flesta båtarna på export. Sverige och Norge är viktiga marknader, men köpare finns över nästan hela världen.
Bland kunderna finns både privatpersoner och myndigheter som gränsbevakningsväsende och polis.
– Vi bygger allt själv. Prislappen kan lätt stiga till över en miljon, så visst finns det folk som verkar ha pengar och vet vad de vill ha, säger Söderholm.
I en av fabrikshallarna håller Peter Gästgivar och Malin Mäkinen på med inredningen till en av vad de kallar ”mindre” båtarna som tillverkas i Malax, en 32-fotare.
– Jag håller på med en så kallad svängskiva som kommer under stolen vid föraren, berättar Gästgivar.
Mäkinens väg till båtvarvet har gått en lite annan väg än för de flesta anställda i produktion.
– Jag har gått en utbildning i allmogebåtar, men det finns inte så många jobb där. Jag har jobbat lite på museum, men efter coronan fanns det ganska lite jobb där. Här får man ändå jobba med trä, säger Mäkinen.
Robin Hed jobbar som beslagsmontör. Det betyder att han monterar fast till exempel handtag, trycklås och durkbeslag.
– Det är ett väldigt flexibelt jobb. Man har en tidsplan men jag kan fritt bestämma vad jag gör idag och vad jag gör imorgon, säger Hed.
VIKTIGT ATT GE ÖVER KUNSKAP
Oskar Ström är sedan årsskiftet ny arbetarskyddsfullmäktige på Botnia Marins fabrik i Malax.
– Under de tolv åren jag har jobbat här har det inte skett några allvarligare olyckor, om jag kommer rätt ihåg, säger Ström.
– Arbetsgivaren stöder nog det vi vill göra inom arbetarskyddet, men det är vi som måste ta initiativet, säger Ström.
Våren präglas alltid av mycket jobb då kunderna ska sina båtar inför säsongen. Då höjs tempot på fabriksgolvet. Då ökar också riskerna för olyckor.
Det är viktigt att se till att kunskapen går vidare till den som tar över uppdraget. Då är det lättare att komma i gång med arbetet.
– Det som kanske blivit vanligare är sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa och att folk tvingas stanna hemma längre perioder, säger Ström.
Ström anser att det är viktigt att utbilda sig i sitt förtroendeuppdrag. Han har själv avlagt grundkursen och första fortsättningskursen i arbetarskyddsfrågor på Murikka. I höst väntar den sista delen i kurshelheten.
– Det är viktigt att se till att kunskapen går vidare till den som tar över uppdraget. Då är det lättare att komma i gång med arbetet.
VALSAFARI OCH TAXIBÅTAR I GRÖNLAND
En liten egenhet på listan över exportländerna är Grönland som står för ungefär fem procent. Där finns ett behov av taxibåtar.
I den nya hallen står en så kallad ”grönlandsbåt” som ska genomgå kvalitetskontroll och de sista detaljerna innan det bär av mot kyligare breddgrader.
Samtidigt håller Alija Kilic på med det sista finliret på däck. Hon tvättar fönster, drar bort små tejpbitar och väntar på semestern som står in för dörren.
– Jag ska resa till Bihać i Bosnien och hälsa på mina föräldrar och släktingar, berättar hon.
I personalstyrkan på Botnia Marin är 14 nationaliteter representerade för tillfället, berättar Söderholm.
På företaget jobbar det av dem som har flera årtionden på nacken, men det finns också anställda som bara trivs ett tag.
– En del som tidigare jobbat på byggen har börjat här och då jobbar de ofta med inredningen. Man märker tydligt att det är svårare i byggbranschen nu, säger Söderholm.
Huvudförtroendemannen säger att samarbetet med arbetsgivaren fungerar rätt bra och diskussionsläget är gott. Lokala avtal, som varit mycket på tapeten under den senaste tiden, hör till vardagen här.
Det handlar till exempel om ett avtal gällande lördagsjobb, där man avtalat lokalt om att lunchrasten inte dras av i lönen utan i stället har man en kaffepaus på 20 minuter.
Man märker tydligt att det är svårare i byggbranschen nu.
– Man får lite pusha på folk och påminna om att vi har ett avtal om det här med kortare rast på lördagar, säger Söderholm.
Något som flera anställda säger att de uppskattar är flextiden som varit i bruk redan i flera år.
Blir det mycket båtliv på fritiden då? Huvudförtroendemannen Johnny Söderholm berättar att fritiden går mera i motorcyklarnas och jänkarbilarnas tecken än på fly bridgen till en Targa.