Elcyklarnas andel växer hela tiden på Helkama Velox i Hangö. Men fortfarande har också de klassiska modellerna sina anhängare.

Elcy­kel­boo­men skapar till­växt på Helkama Velox i Hangö

31.5.2024

TEXT RIITTA SAARINEN
FOTO PATRIK LINDSTRÖM
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS

I Hangö har man till­ver­kat Helkama-cyklar sedan 1950-talet då Hopea­sauma kom ut på mark­na­den. Idag går de flesta cyklarna som lämnar fabri­ken på el.

Helkama är ett famil­jefö­re­tag som till­ver­kat cyklar i snart 70 år. I ett skedde en del av produk­tio­nen i Asien, men nu monte­ras samt­liga cyklar och el-cyklar ihop i Finland igen.

Till­verk­nin­gen av de välkända Jopo-cyklarna åter­vände till Finland från Taiwan år 2010. Det ledde till att försälj­nin­gen fördubbla­des. Sedan 2019 till­ver­kas alla elcyklar i Finland. Före­ta­get belö­na­des med Nyckel­flag­gan i april i år.

– De flesta kompo­nen­terna kommer från ulan­det, främst Cent­ra­leu­ropa och Asien men monte­rin­gen och målan­det sker här. Varje elcy­kel går genom runt tjugo perso­ners händer innan den är klar, säger produk­tionschef Dennis Karls­son.

Produk­tionschef Dennis Karls­son visar upp ramen för en industris­parkbräda som är en treh­ju­ling. Föru­tom cyklar till­ver­kas också sparkbrä­den för industrins och lage­rar­be­ta­ra­res behov.

– För många som besö­ker fabri­ken kommer det som en över­rask­ning att det rör sig om arbete som utförs till hands. I produk­tion har vi egent­li­gen bara en auto­ma­ti­se­rad maskin.

Det hand­lar om den så kallade rikt­nings­mas­ki­nen med vilken man kollar att ringarna är raka och ekrarna rätt spända.

När jag började här för sju år sedan så till­ver­kade vi på årsnivå lika många elcyklar som vi nu gör på en månad.

På Helkama Velox till­ver­kas runt 25 000 cyklar per år. Största delen är elcyklar, av vilka det produce­ras runt tjugo olika model­ler. Dessu­tom till­ver­kas model­ler som Aino, Aino­tar, Saana, Oiva, Sena­tor och olika versio­ner av Jopon.

– Elcyklar­nas andel växer hela tiden. När jag började här för sju år sedan så till­ver­kade vi på årsnivå lika många elcyklar som vi nu gör på en månad, säger Karlsson.

Perso­nals­tyr­kan har också fördubblats i antal på samma tid. Under de fem senaste åren har före­ta­get gjort inves­te­rin­gar i fabri­ken, bland annat nya produk­tions­lin­jer och ett måleri.

EN JOPO I CHAMPAGNEFÄRG

Tom Harjaanne har jobbat för Helkama i nio år. Han började med kabel­till­verk­ning hos gran­nen Helkama Bica och hoppade senare över till elcy­kel­pro­duk­tio­nen på Velox. Under det senaste året har han hållit till på måle­riet. Harjanne är kock till utbild­nin­gen men största delen av arbets­kar­riä­ren har skett inom industrin.

– Vi hittade inte riktigt någon lämplig utbil­dad anställd, men när Tom visade intresse för jobbet så ville vi stöda honom, berät­tar Dennis Karlsson.

På måle­ri­lin­jen målar Tom Harjanne kompo­nen­ter och cykelramar.

I Väst­ny­land kan man inte avlägga yrke­sexa­men i ytbe­hand­lingsbranschen så det blev för Harjanne att söka till en utbild­ning på Keuda, det vill säga Keski-Uusi­maan koulutuskuntayhtymä.

Nu går Harjanne en utbild­ning genom läroav­tal där han avläg­ger de flesta studierna på jobbet.

Jag har tagit cykel­ra­mar till skolan och jobbat på dem där.

– Jag är väldigt nöjd över utbild­nin­gen. De klarade av att skräd­darsy den precis efter mina behov. Jag har bara gott att säga om utbild­nin­gen, säger Harjanne, som avlagt sina studier i snab­bare takt än det ursprungli­gen var planerat.

– Jag har studie­pe­rio­der på en vecka i Träs­kända, det är frågan om arbets­tid. Vi har både teori och prak­tiska övnin­gar. Jag har haft mest nytta av att lära mig att sprutmåla. Jag har tagit cykel­ra­mar till skolan och jobbat på dem där.

Tom Harjanne jobbar med ytbe­hand­ling på fabri­ken. Han är i färd med att avlägga en yrke­sexa­men och studierna går delvis att koppla samman med jobbet.

Det nya måle­riet togs i bruk i slutet av förra året. Till arbe­tet på måle­riet hör bland annat att sandblä­stra cykel­de­lar och att torka dem efter tvätt. Delarna torkas i ugnar efter att de gått igenom målning och lackering.

I år firade man på Helkama Velox att 500 000 jopon hade. Det var Harjanne som målade jubileumscykeln.

– Den blev cham­pag­nefär­gad. Den färgen använ­des bara i den här ena cykeln, berät­tar Harjanne.

De flesta cykel­kom­pon­ten­terna kommer från Cent­ra­leu­ropa och Asien.

Harjanne är vice arbe­tars­kydds­full­mäk­tig på Helkama Velox. På Velox tog man i bruk mobi­lap­pen Idun för ett år sedan. Appen ska fungera som ett stöd i arbe­tet med arbetarskyddet.

– Det är lätt att använda appen. Man till exem­pel ta ett foto om en nödutgång bloc­ke­rad av lådor och sen kan man föra ären­det vidare. Vi går senare till­sam­mans igenom de här arbe­tars­kydds­kom­mis­sio­nens möte, säger Harjanne.

KAN JAG ANVÄNDA VERKTYGEN?

Montö­ren Jenniina Hotti stude­rade ursprungli­gen turism men nu har hon jobbat på Velox i ett och ett halvt år. På jobbet behö­ver hon verk­tyg som borr­mas­ki­ner, spärr­nycklar och skiftnycklar.

– I början var jag orolig för om jag skulle klara av att använda verk­ty­gen. Sedan får man också vara noggrann med att inte tappa bort skru­varna, säger Hotti.

Jenniina Hotti har jobbat på Helkama Velox i 1,5 år.

Man lär sig genom att jobba och arbe­tet börjar flyta på. En bra bonus på jobbet är arbets­kom­pi­sarna som vid behov kan visa hur man gör, anser Hotti.

Hon är medlem i Industri­fac­ket liksom de flesta av de anställda inom produk­tio­nen på Velox.

– Det var ingen självklar­het för mig att gå med i facket efter­som jag inte riktigt visste så mycket om det från tidi­gare. Arbets­kom­pi­sarna berät­tade mer om facket, säger Hotti som likt många andra på fabri­ken tar cykeln till jobbet.

Hottis cykel är natur­ligt­vis en Helkama, en vit sådan.

Vi tar ett steg i taget, efter­som det tar tid att lära sig allt.

Saku Heino­nen håller till på den nya produktionslinjen.

– Jag lägger cykel­ked­jan på plats efter vilket jag tar växel­vajr­narna och drar den genom växel­vai­jers­ka­let som löper inne ramen under motorn. Sedan juste­rar jag växlarna, berät­tar Heinonen.

– Jag har mekat med allt möjligt sedan jag var liten så verk­ty­gen är bekanta för mig. Jag har också nytta av att jag är utbil­dad fordonsmontör.

Huvudfört­roen­de­man Saku Heinonen.

Heino­nen bodde en tid i Tammer­fors men åter­vände till Hangö och har nu jobbat i två år på cykel­fa­bri­ken. Heinon blev vald till huvudfört­roen­de­man då föregån­ga­ren bytte jobb och flyt­tade från orten.

– Det var många som uppmunt­rade mig att söka. Det är fort­fa­rande lite spän­nande, men samti­digt är jag också väldigt nyfi­ken och vill ta reda på vad det här egent­li­gen hand­lar om då jag inte har erfa­ren­het från tidi­gare, säger Heinonen.

”Jag lägger cykel­ked­jan på plats efter vilket jag tar växel­vajr­narna och drar den genom växel­vai­jers­ka­let som löper inne ramen under motorn. Sedan juste­rar jag växlarna”, berät­tar Saku Heinonen.

– Vi tar ett steg i taget, efter­som det tar tid att lära sig allt. Jag ska i augusti på grund­kur­sen för fört­roen­de­män till Murikka i augusti.

På friti­den är det darts och disc golf som ligger nära Heino­nens hjärta.

– Det kommer nya utma­nin­gar under nästa säsong då jag går med i ett lag som spelar i FM-ligan.

Cyklar på väg ut i världen.

CYKEL I ALLA VÄDER

Seija Kank­ku­nen har nästan 30 år av erfa­ren­het inom cyke­lin­dustrin. Hon började jobba på Helkama år 1995. Hon cyklar till jobbet i ur och skur på sin röda Ainotar.

Hon har nyss börjat jobbat med nya uppgif­ter. Hennes arbet­supp­gift går ut på att kont­rol­lera att cyklarna är färdiga att skic­kas ut i värl­den och samti­digt skriva garantibevisen.

Seija Kank­ku­nen jobbar med kvali­tets­kont­roll. ”Jag trivs bra här och upple­ver att det är en rike­dom att jag har runt mig kolle­ger i olika åldar som kommer från olika länder, till exem­pel Estland, Ukraina och Turkiet”, säger Kankkunen.

– När man jobbar med kvali­tets­kont­roll märker man om någon inte precis har sovit. Speciellt om det kommer fler cyklar med samma bris­ter från sanna person. Då för jag cykeln till­baka till montö­ren. Jag kollar till exem­pel att inte någon skruv är lös och låset funkar som det ska.

– Jag trivs bra här och upple­ver att det är en rike­dom att jag har runt mig kolle­ger i olika åldar som kommer från olika länder, till exem­pel Estland, Ukraina och Turkiet.

Seija Kank­ku­nen tar sig till jobbet på cykel i ur och skur.

Kank­ku­nen har gått kurser i arbe­tars­kydd på Murik­kains­ti­tu­tet och hon inne­har för tillfäl­let uppdra­get som andra vice arbetarskyddsfullmäktige.

– Man får viktig info om aktuella frågor från facket. Speciellt under strej­ken var det bra att höra till facket. Jag läser också Tekijä gärna. Speciellt intres­se­rad är jag av olika arbetsplatsreportage.

På friti­den håller Kank­ku­nen på med orien­ta­lisk dans.

– Jag jobbar med händerna så på friti­den vill jag använda mig av hela kroppen.

HELKAMA VELOX OY

GRUNDAT Heikki J. Helkama grun­dade 1905 en affär som specia­li­se­rade sig på cyklar och symas­ki­ner i Tammer­fors. Idag är består Helkama av fyra självs­tän­diga före­tag i famil­jeägo. Helkama Emotor Oy äger cykel­till­ver­ka­ren Helkama Velox
HEMORT Hangö. Produk­tio­nen inled­des 1952
ÄGARE Satu Helkama är VD och huvu­dä­gare för Emotor Oy
PERSONAL Runt 50 i produk­tion, samman­lagt över 80
OMSÄTTNING 28,5 miljo­ner euro (2023)