Elcykelboomen skapar tillväxt på Helkama Velox i Hangö
I Hangö har man tillverkat Helkama-cyklar sedan 1950-talet då Hopeasauma kom ut på marknaden. Idag går de flesta cyklarna som lämnar fabriken på el.
Helkama är ett familjeföretag som tillverkat cyklar i snart 70 år. I ett skedde en del av produktionen i Asien, men nu monteras samtliga cyklar och el-cyklar ihop i Finland igen.
Tillverkningen av de välkända Jopo-cyklarna återvände till Finland från Taiwan år 2010. Det ledde till att försäljningen fördubblades. Sedan 2019 tillverkas alla elcyklar i Finland. Företaget belönades med Nyckelflaggan i april i år.
– De flesta komponenterna kommer från ulandet, främst Centraleuropa och Asien men monteringen och målandet sker här. Varje elcykel går genom runt tjugo personers händer innan den är klar, säger produktionschef Dennis Karlsson.
– För många som besöker fabriken kommer det som en överraskning att det rör sig om arbete som utförs till hands. I produktion har vi egentligen bara en automatiserad maskin.
Det handlar om den så kallade riktningsmaskinen med vilken man kollar att ringarna är raka och ekrarna rätt spända.
När jag började här för sju år sedan så tillverkade vi på årsnivå lika många elcyklar som vi nu gör på en månad.
På Helkama Velox tillverkas runt 25 000 cyklar per år. Största delen är elcyklar, av vilka det produceras runt tjugo olika modeller. Dessutom tillverkas modeller som Aino, Ainotar, Saana, Oiva, Senator och olika versioner av Jopon.
– Elcyklarnas andel växer hela tiden. När jag började här för sju år sedan så tillverkade vi på årsnivå lika många elcyklar som vi nu gör på en månad, säger Karlsson.
Personalstyrkan har också fördubblats i antal på samma tid. Under de fem senaste åren har företaget gjort investeringar i fabriken, bland annat nya produktionslinjer och ett måleri.
EN JOPO I CHAMPAGNEFÄRG
Tom Harjaanne har jobbat för Helkama i nio år. Han började med kabeltillverkning hos grannen Helkama Bica och hoppade senare över till elcykelproduktionen på Velox. Under det senaste året har han hållit till på måleriet. Harjanne är kock till utbildningen men största delen av arbetskarriären har skett inom industrin.
– Vi hittade inte riktigt någon lämplig utbildad anställd, men när Tom visade intresse för jobbet så ville vi stöda honom, berättar Dennis Karlsson.
I Västnyland kan man inte avlägga yrkesexamen i ytbehandlingsbranschen så det blev för Harjanne att söka till en utbildning på Keuda, det vill säga Keski-Uusimaan koulutuskuntayhtymä.
Nu går Harjanne en utbildning genom läroavtal där han avlägger de flesta studierna på jobbet.
Jag har tagit cykelramar till skolan och jobbat på dem där.
– Jag är väldigt nöjd över utbildningen. De klarade av att skräddarsy den precis efter mina behov. Jag har bara gott att säga om utbildningen, säger Harjanne, som avlagt sina studier i snabbare takt än det ursprungligen var planerat.
– Jag har studieperioder på en vecka i Träskända, det är frågan om arbetstid. Vi har både teori och praktiska övningar. Jag har haft mest nytta av att lära mig att sprutmåla. Jag har tagit cykelramar till skolan och jobbat på dem där.
Det nya måleriet togs i bruk i slutet av förra året. Till arbetet på måleriet hör bland annat att sandblästra cykeldelar och att torka dem efter tvätt. Delarna torkas i ugnar efter att de gått igenom målning och lackering.
I år firade man på Helkama Velox att 500 000 jopon hade. Det var Harjanne som målade jubileumscykeln.
– Den blev champagnefärgad. Den färgen användes bara i den här ena cykeln, berättar Harjanne.
Harjanne är vice arbetarskyddsfullmäktig på Helkama Velox. På Velox tog man i bruk mobilappen Idun för ett år sedan. Appen ska fungera som ett stöd i arbetet med arbetarskyddet.
– Det är lätt att använda appen. Man till exempel ta ett foto om en nödutgång blockerad av lådor och sen kan man föra ärendet vidare. Vi går senare tillsammans igenom de här arbetarskyddskommissionens möte, säger Harjanne.
KAN JAG ANVÄNDA VERKTYGEN?
Montören Jenniina Hotti studerade ursprungligen turism men nu har hon jobbat på Velox i ett och ett halvt år. På jobbet behöver hon verktyg som borrmaskiner, spärrnycklar och skiftnycklar.
– I början var jag orolig för om jag skulle klara av att använda verktygen. Sedan får man också vara noggrann med att inte tappa bort skruvarna, säger Hotti.
Man lär sig genom att jobba och arbetet börjar flyta på. En bra bonus på jobbet är arbetskompisarna som vid behov kan visa hur man gör, anser Hotti.
Hon är medlem i Industrifacket liksom de flesta av de anställda inom produktionen på Velox.
– Det var ingen självklarhet för mig att gå med i facket eftersom jag inte riktigt visste så mycket om det från tidigare. Arbetskompisarna berättade mer om facket, säger Hotti som likt många andra på fabriken tar cykeln till jobbet.
Hottis cykel är naturligtvis en Helkama, en vit sådan.
Vi tar ett steg i taget, eftersom det tar tid att lära sig allt.
Saku Heinonen håller till på den nya produktionslinjen.
– Jag lägger cykelkedjan på plats efter vilket jag tar växelvajrnarna och drar den genom växelvaijerskalet som löper inne ramen under motorn. Sedan justerar jag växlarna, berättar Heinonen.
– Jag har mekat med allt möjligt sedan jag var liten så verktygen är bekanta för mig. Jag har också nytta av att jag är utbildad fordonsmontör.
Heinonen bodde en tid i Tammerfors men återvände till Hangö och har nu jobbat i två år på cykelfabriken. Heinon blev vald till huvudförtroendeman då föregångaren bytte jobb och flyttade från orten.
– Det var många som uppmuntrade mig att söka. Det är fortfarande lite spännande, men samtidigt är jag också väldigt nyfiken och vill ta reda på vad det här egentligen handlar om då jag inte har erfarenhet från tidigare, säger Heinonen.
– Vi tar ett steg i taget, eftersom det tar tid att lära sig allt. Jag ska i augusti på grundkursen för förtroendemän till Murikka i augusti.
På fritiden är det darts och disc golf som ligger nära Heinonens hjärta.
– Det kommer nya utmaningar under nästa säsong då jag går med i ett lag som spelar i FM-ligan.
CYKEL I ALLA VÄDER
Seija Kankkunen har nästan 30 år av erfarenhet inom cykelindustrin. Hon började jobba på Helkama år 1995. Hon cyklar till jobbet i ur och skur på sin röda Ainotar.
Hon har nyss börjat jobbat med nya uppgifter. Hennes arbetsuppgift går ut på att kontrollera att cyklarna är färdiga att skickas ut i världen och samtidigt skriva garantibevisen.
– När man jobbar med kvalitetskontroll märker man om någon inte precis har sovit. Speciellt om det kommer fler cyklar med samma brister från sanna person. Då för jag cykeln tillbaka till montören. Jag kollar till exempel att inte någon skruv är lös och låset funkar som det ska.
– Jag trivs bra här och upplever att det är en rikedom att jag har runt mig kolleger i olika åldar som kommer från olika länder, till exempel Estland, Ukraina och Turkiet.
Kankkunen har gått kurser i arbetarskydd på Murikkainstitutet och hon innehar för tillfället uppdraget som andra vice arbetarskyddsfullmäktige.
– Man får viktig info om aktuella frågor från facket. Speciellt under strejken var det bra att höra till facket. Jag läser också Tekijä gärna. Speciellt intresserad är jag av olika arbetsplatsreportage.
På fritiden håller Kankkunen på med orientalisk dans.
– Jag jobbar med händerna så på fritiden vill jag använda mig av hela kroppen.
HELKAMA VELOX OY
GRUNDAT Heikki J. Helkama grundade 1905 en affär som specialiserade sig på cyklar och symaskiner i Tammerfors. Idag är består Helkama av fyra självständiga företag i familjeägo. Helkama Emotor Oy äger cykeltillverkaren Helkama Velox
HEMORT Hangö. Produktionen inleddes 1952
ÄGARE Satu Helkama är VD och huvudägare för Emotor Oy
PERSONAL Runt 50 i produktion, sammanlagt över 80
OMSÄTTNING 28,5 miljoner euro (2023)