sähköauton
Sähköautojen jännitetyöt tehdään työparina. Jari Lindfors valvoo, kun Taneli Lojamo vaihtaa sähköauton akun moduulia Helsingin K-Autolla.

Autoala sähköis­tyy – ”Suurin muutos sitten polt­to­moot­to­rin keksimisen”

27.10.2023

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT PEKKA ELOMAA

Sähkö­au­to­jen huol­toon ja korjaa­mi­seen tarvi­taan uuden­lai­set työka­lut ja työta­vat, joten asen­ta­jilta vaadi­taan uutta osaa­mista. Helsin­gin K‑Autolla muutos kohda­taan työtur­val­li­suus edellä.

– Sähkö­au­to­jen tulo on suurin muutos sitten polt­to­moot­to­rin keksi­mi­sen, sanoo Taneli Lojamo, joka työs­ken­te­lee Audin huol­to­tek­nik­kona K‑Autolla Helsin­gin Herttoniemessä.

Autoala on koke­nut muuta­man viime vuoden aikana suuren muutok­sen. Hybri­di­au­tot ja sähkö­au­tot valtaa­vat alaa perin­tei­siltä polttomoottoriautoilta.

Viisi­toista vuotta Audeja huol­ta­nut ja korjan­nut Lojamo toimii työpai­kal­laan työsuo­je­lu­val­tuu­tet­tuna ja vara­pää­luot­ta­mus­mie­henä. Alan sähköis­ty­mi­nen vaatii uuden­laista osaamista.

– Kaikilla täytyy olla perus­kou­lu­tus ja malli­koh­tai­nen koulu­tus, jotta saa työs­ken­nellä sähkö­au­to­jen parissa. Näin varmis­te­taan, että jokai­nen on pääs­syt tutki­maan ja harjoit­te­le­maan turval­li­sessa ympä­ris­tössä ennen tosi­ti­lan­netta, Lojamo kertoo.

Taneli Lojamo on huol­ta­nut ja korjan­nut Audeja 15 vuotta.

Kaikki työvai­heet doku­men­toi­daan, ja turval­li­suu­den takaa­mi­seksi sähkö­au­to­jen jänni­te­työt tehdään parityönä.

– Toinen on valvo­jana ja pelas­ta­jana, Lojamo kertoo.

Vaara­ti­lan­teessa valvo­jalla on käytös­sään eris­tetty kouk­ku­päi­nen sauva, jolla hän voi vetää kolle­gan pois vaarasta. Sauvaa ei onneksi ole tarvin­nut vielä koskaan käyt­tää tositilanteessa.

Asen­taja Jari Lind­fors ja Lojamo valvo­vat usein tois­tensa töitä. Kahdek­san vuotta K‑Auton palve­luk­sessa ollut Lind­fors kehuu työyhteisöä.

– Olen tykän­nyt. Täällä on muka­vat työka­ve­rit, Lind­fors kertoo.

Polt­to­moot­to­ri­au­toi­hin verrat­tuna sähkö­au­to­jen kanssa työs­ken­tely on puhtaam­paa. Akku­pa­ket­teja korja­tessa työasen­not ovat miel­lyt­tä­viä, sillä akun voi nostaa omaa pituutta vastaa­valle korkeudelle.

– Mieluum­min teen näitä sähkö­au­to­töitä, Lind­fors vertailee.

Asen­taja Jari Lind­fors korjaa sähkö­au­ton ilmastointia.

HUOLTOTARPEET VAIHTUVAT

Sähkö­au­to­jen arki­käy­tössä sähköis­kun vaara on hyvin pieni.

– Sähkö­au­tot ovat erit­täin turval­li­sia. Vaatii noin kolme saman­ai­kaista vikaa ja huonoa tuuria, että saisi sähköis­kun, Lojamo sanoo.

Akut ovat lähtö­koh­tai­sesti varma­toi­mi­sia, mutta esimer­kiksi onnet­to­muus­ti­lan­teessa vaurioi­tu­neessa akussa saat­taa syntyä kemial­li­nen reak­tio, joka sytyt­tää virta­läh­teen tuleen.

Pala­via akkuja on erit­täin hankala sammut­taa, joten palo­kunta tarvi­taan paikalle.

Joil­le­kin pelas­tus­lai­tok­sille on hankittu sähkö­au­to­jen sammu­tuk­sia varten kont­teja, jotka täyte­tään vedellä ja palava sähkö­auto laske­taan nostu­rilla kont­tiin viilenemään.

Onneksi sähkö­au­to­jen paloja tapah­tuu harvoin: tilas­to­jen mukaan sähkö­au­to­jen tuli­pa­lot ovat suhteel­li­sesti harvi­nai­sem­pia kuin polttomoottoriautojen.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Moduu­lin vaih­toa varten irro­te­tun akun paikka on auton pohjassa. Taneli Lojamo kertoo, että koko pohjan peit­tävä akku painaa noin 500 kiloa. Auton sähkö­moot­tori näkyy keskellä ylhäällä.

Sähkö­jär­jes­tel­mässä on paljon uutta tekniik­kaa, mutta sähkö­moot­to­rit ovat lähes huoltovapaita.

– Moot­tori on hyvin yksin­ker­tai­nen, ja vaih­teis­toja ei käytän­nössä ole, Lojamo kertoo.

Moot­tori on hyvin yksin­ker­tai­nen, ja vaih­teis­toja ei käytän­nössä ole.

Sähkö­au­toi­hin ei myös­kään tarvitse vaih­taa öljyjä ja suodat­ti­mia samaan tapaan kuin polt­to­moot­to­ri­au­toi­hin. Toisen­lai­set huol­to­tar­peet kuiten­kin lisääntyvät.

– Alus­ta­no­sia menee enem­män, sillä sähkö­au­tot paina­vat enemmän.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Vaara­ti­lan­teessa valvoja vetää työka­ve­rin pois akun luota tällä sähkö­eris­te­tyllä kouk­ku­päi­sellä sauvalla.

Myös renkaat ovat tiukalla paina­vien auto­jen alla.

– Sähkö­moot­tori vään­tää niin paljon, että renkaita menee paljon.

Sähkö­au­to­jen akkui­hin päte­vät monet samat laina­lai­suu­det kuin muihin­kin akkui­hin. Ne toimi­vat parhai­ten, kun ne eivät ole liian kylmiä tai kuumia.

Autoissa on kehit­ty­neet akku­jen neste­jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mät, ja pakka­sella auto täytyy ladata ja esiläm­mit­tää ennen ajoa.

Myös lataus­ten tihey­dellä ja nopeu­della on vaiku­tusta akku­jen ikään. Jatku­vasti pika­la­tu­rissa pidetty akku voi tulla käyt­töiän päähän nopeam­min kuin akku, joka on ladattu välillä hitaasti.

– Akun elinikä on paljon kiinni siitä, miten akkua käyte­tään, Lojamo sanoo.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Merkki kertoo, ettei tätä autoa saa kytkeä latausvirtaan.

TYÖTURVALLISUUS KEHITTYNYT

Sähkö­au­toilla on ajettu vasta lyhyen aikaa, joten korjaa­molla käytän­nössä kaikki sähkö­työt ovat vielä takui­den piirissä. Pidem­män ajan ominai­suuk­sista saadaan lisää tietoa vuosien mittaan.

Autoa­lalla työtur­val­li­suus on mennyt vuosi vuodelta parem­paan suuntaan.

– Työka­lut ovat ergo­no­mi­sem­pia ja äänet ovat hiljen­ty­neet. Suoja­lait­teet ovat kehit­ty­neet ja välillä ne ovat myös tyylik­kään näköi­siä, Lojamo sanoo.

Olka­pää- ja selkä­vai­vat ovat mekaa­ni­kon työn varjo­puo­lia. Sormien jäämi­nen puris­tuk­siin on tyypil­li­nen autoa­lan työtapaturma.

– Paljon tehdään ja kiireellä, mutta mitään isoa ei ole sattu­nut pitkään aikaan, Lojamo kertoo.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Sähkö­au­to­jen kanssa käyte­tään jänni­te­suo­jat­tuja työkaluja.

AKKUMODUULI VAIHTOON

Täys­säh­kö­au­ton akun moduu­lin vaihto on noin kahden työpäi­vän urakka. Loja­molla työn alla olevan auton akku painaa noin 500 kiloa. Auton pohjassa sijait­seva virta­lähde kytke­tään irti autosta ja laske­taan nostu­rin varaan työstettäväksi.

Tämän auton akku koos­tuu 12 moduu­lista, joissa jokai­sessa on sisällä lukui­sia akku­ken­noja. Kaikki työka­lut ovat jänni­te­suo­jat­tuja ja työt tehdään puhtautta vaalien.

– Akun sisälle ei saa mennä mitään ylimää­räistä. Sormen rasva­jälki moduu­lin päällä voi vaikut­taa akun toimin­taan, Lojamo sanoo.

Jois­sain auto­mal­leissa akut on raken­nettu osaksi kulku­pe­lin raken­teita ja moduu­leja saat­taa olla kahdessa kerrok­sessa, jolloin irrot­ta­mi­nen ja korjaa­mi­nen on vaikeaa. Osassa on vaih­det­tava aina koko akku.

Lojamo on korjan­nut sähkö­au­toja neljä ja puoli vuotta. Viimei­sen vuoden aikana työt ovat keskit­ty­neet pelkäs­tään sähköautoihin.

Sähkö­au­tossa kone­pel­lin alta omis­taja voi lähinnä lisätä lasin­pe­su­nes­tettä, eikä asen­ta­ja­kaan pysty paljoa pellin alla teke­mään. Jatkossa kone­pel­lit eivät vält­tä­mättä ole enää lain­kaan aukeavia.

Autot sisäl­tä­vät hurjan määrän elekt­ro­niik­kaa. Sähkö­au­tolla ajaessa on hyvä käyt­tää aina navi­gaat­to­ria, jotta auto osaa sovit­taa akun­käy­tön reitin olosuh­tei­siin sopivaksi.

– Auton pitäisi tietää, minne ollaan menossa.

Sormen rasva­jälki moduu­lin päällä voi vaikut­taa akun toimintaan.

Lojamo pohtii, että omaan käyt­töön tässä vaiheessa sopi­vim­malta tuntuisi hybri­di­auto, jossa on sekä sähkö- että polt­to­moot­to­rit. Täys­säh­kö­au­tolla olisi vielä hankala käydä Keski-Suomessa sijait­se­valla kesä­mö­killä, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

Sähkö­au­tot ovat myös nyky­hin­noilla tyyriitä hankit­ta­via asen­ta­jan palkalla.

– Pitäisi olla rahaa ja lataus­piste kotona, Lojamo toteaa.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Korjaa­molla sähkö­au­to­jen päällä on useita varoitusmerkkejä.

HARJOITTELUN KAUTTA TIIMITÖIHIN

Asen­taja Timo Tori­seva ajaa auton työpis­tee­seensä ja valmis­tau­tuu huol­to­töi­hin. Normaa­liin työpäi­vään kuuluu kolmesta neljään huol­toa ja vaih­te­le­vasti vian­ha­kuja sekä korjauksia.

Puoli­toista vuotta sitten ammat­tio­pin­noista valmis­tu­nut Tori­seva suoritti myös opin­toi­hin kuulu­van harjoit­te­lun Helsin­gin K‑Autolla.

Asen­taja Timo Tori­seva on ammat­tio­pin­noista valmis­tut­tu­aan työs­ken­nel­lyt puoli­toista vuotta Helsin­gin K‑Autolla.

Tori­seva on lähdössä suorit­ta­maan sähkö­au­to­jen korjauk­sissa tarvit­ta­van korkeajännitekoulutuksen.

– Menen koulu­tuk­seen avoi­min mielin. Sähkö­au­to­jen korjaa­mi­nen kiin­nos­taa, Tori­seva kertoo.

Hallin toisella reunalla harjoit­te­lija Aure­lia Paatsi viimeis­te­lee auton taka­jar­ru­jen vaih­toa. Pult­ti­pyssy päräh­te­lee ja rengas aset­tuu paikoilleen.

Viro­lai­nen Paatsi opis­ke­lee Stadin ammat­tio­pis­tossa autoa­laa. Helsin­gin K‑Autolla hän on harjoit­te­li­jana toista jaksoa. Ohjaa­jan kanssa työs­ken­te­lylle hän antaa kiitosta.

– Yhteis­työ on kivaa, Paatsi sanoo.

Suju­valla suomella kysy­myk­siin vastai­leva Paatsi arvioi, että sähkö­au­to­kou­lu­tuk­sia ja ‑töitä varten suomen kielen taito pitäisi olla vielä parempaa.

– Sähkö­au­tot kiin­nos­ta­vat ehkä tule­vai­suu­dessa, Paatsi sanoo.

Opis­ke­lija Aure­lia Paatsi on toista jaksoa harjoit­te­lussa Helsin­gin K‑Autolla. Asen­taja Joni Virk­kula toimii harjoit­te­lun ohjaajana.

Harjoit­te­lun ohjaaja Joni Virk­kula on työs­ken­nel­lyt alalla kohta kymme­nen vuotta. Helsin­gin K‑Autolla hän on ollut töissä kaksi kuukautta.

– Muka­vasti on lähte­nyt liik­keelle. Täällä on hyvä tiimi, Virk­kula kertoo.

Hän on suorit­ta­nut alan ammat­ti­tut­kin­non ja erikoi­sam­mat­ti­tut­kin­non. Jälkim­mäi­sissä opin­noissa hän pereh­tyi erityi­sesti korjaa­mo­tii­min toimin­taan, jossa kommu­ni­kaa­tio on tärkeässä roolissa. Työn­joh­don, mekaa­nik­ko­jen ja varaos­a­puo­len täytyy olla samalla sivulla, jotta työ sujuu.

Työn vaati­vuus on kasva­nut huimasti, mutta palkka ei ole pysy­nyt perässä.

Paatsi on Virk­ku­lalle kuudes ohjat­tava harjoit­te­lija. Tavoit­teena on muokata harjoit­te­li­jasta valmis työn­tekijä, joka pääsee heti alaan kiinni.

Virk­kula tunnis­taa hybridi- ja sähkö­au­to­jen tuoman muutok­sen autoalalla.

– Työn vaati­vuus on kasva­nut huimasti, mutta palkka ei ole pysy­nyt perässä, Virk­kula sanoo.

VETOVOIMAA TARVITAAN

Helsin­gin K‑Auton pääluot­ta­mus­mies Pekka Kart­tu­nen työs­ken­te­lee työpai­kan yläker­rassa, jossa huol­let­ta­via ja korjat­ta­via merk­kejä ovat Volkswa­gen, SEAT ja Cupra. Audien puoli on alakerrassa.

Kart­tu­nen aloitti autoa­lan työt VW:n parissa vuonna 1997. K‑Autolla hän on työs­ken­nel­lyt neli­sen vuotta. Sähkö­au­to­jen saapu­mi­nen on suurin muutos hänen työuransa aikana.

– Meillä korjaa­molla käyvistä autoista jo yli puolet on hybri­dejä tai täys­säh­kö­au­toja, Kart­tu­nen kertoo.

Pääluot­ta­mus­mies Pekka Kart­tu­nen arvioi, että lähi­vuo­sina sähkö­au­to­jen suosio kasvaa erityi­sesti suurissa kaupun­geissa. KUVA ANNIKA RAUHALA

Autoi­hin on omat korjaus­oh­jeensa, ja analy­tiikka yleensä kertoo, mistä viasta on kyse. Välillä vian tunnis­ta­mi­nen on kuiten­kin vaikeaa, sillä aina ei ole selvää, onko kyseessä ohjel­mis­to­vika vai perin­tei­sempi ongelma.

– Sähkö­auto on kuin tieto­kone, Kart­tu­nen vertaa.

Hän pohtii, että sähkö­au­to­jen tulo ei ole tehnyt asen­ta­jien työtä fyysi­sesti raskaam­maksi, mutta moni­mut­kai­set järjes­tel­mät ja vastuu­ky­sy­myk­set kuor­mit­ta­vat uudella tavalla.

– Työ on henki­sesti raskaam­paa, Kart­tu­nen sanoo.

Sähkö­auto on kuin tietokone.

Pääluot­ta­mus­mie­henä Kart­tu­nen on toimi­nut kaksi ja puoli vuotta. Hän edus­taa noin 130 työn­te­ki­jää, joista noin 70 työs­ken­te­lee korjaa­mon puolella ja loput varaosa- ja automyynnissä.

Työpai­kan järjes­täy­ty­mi­saste on hyvällä mallilla. Korjaa­mon ja varao­sien työn­te­ki­jöistä noin 90 prosent­tia kuuluu Teol­li­suus­liit­toon ja kaik­ki­aan­kin järjes­täy­ty­mi­saste on noin 70 prosenttia.

Sähkö­au­to­jen tuoma muutos ja vaati­mus­ten kasva­mi­nen eivät ole näky­neet suoraan autoa­lan palkoissa.

– Pohja­pal­kat ovat aika pieniä. En ihmet­tele, että ala ei ole vetävä.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Merkki kertoo, että korjat­ta­vasta autosta on katkaistu sähköt.

Kart­tu­nen kertoo, että K‑Autossa tehdään palkka-asioi­den eteen jatku­vaa kehi­tys­työtä työnan­ta­jan ja työn­te­ki­jöi­den välillä. Työn­te­ki­jät ovat anta­neet posi­tii­vista palau­tetta kehitystyöstä.

Tällä hetkellä alalle ei ole help­poa saada osaa­via ja moti­voi­tu­neita teki­jöitä. Kart­tu­nen arvioi, että kiin­nos­ta­vuus kasvaa, kun ajan­ta­sai­nen tieto saadaan leviä­mään alan töistä.

Sähkö­au­tot yleis­ty­vät vauh­dilla, joten ihmi­set ovat kiin­nos­tu­neita uuden­lai­sista kulku­pe­leistä ja niiden ominai­suuk­sista. Kart­tu­nen kertoo, että kysy­myk­siä sate­lee, kun selviää, että hän tekee työnsä sähkö­au­to­jen parissa.

– Näen, että sähkö­au­tot painot­tu­vat pääkau­pun­ki­seu­dulle ja isoi­hin kaupun­kei­hin, Kart­tu­nen arvioi tulevaa.