sähköauton
Sähköautojen jännitetyöt tehdään työparina. Jari Lindfors valvoo, kun Taneli Lojamo vaihtaa sähköauton akun moduulia Helsingin K-Autolla.

Autoala sähköistyy – ”Suurin muutos sitten poltto­moot­torin keksimisen”

27.10.2023

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT PEKKA ELOMAA

Sähkö­au­tojen huoltoon ja korjaa­mi­seen tarvi­taan uuden­laiset työkalut ja työtavat, joten asenta­jilta vaadi­taan uutta osaamista. Helsingin K‑Autolla muutos kohda­taan työtur­val­li­suus edellä.

– Sähkö­au­tojen tulo on suurin muutos sitten poltto­moot­torin keksi­misen, sanoo Taneli Lojamo, joka työsken­telee Audin huolto­tek­nik­kona K‑Autolla Helsingin Herttoniemessä.

Autoala on kokenut muutaman viime vuoden aikana suuren muutoksen. Hybri­di­autot ja sähkö­autot valtaavat alaa perin­tei­siltä polttomoottoriautoilta.

Viisi­toista vuotta Audeja huoltanut ja korjannut Lojamo toimii työpai­kal­laan työsuo­je­lu­val­tuu­tet­tuna ja varapää­luot­ta­mus­mie­henä. Alan sähköis­ty­minen vaatii uuden­laista osaamista.

– Kaikilla täytyy olla perus­kou­lutus ja malli­koh­tainen koulutus, jotta saa työsken­nellä sähkö­au­tojen parissa. Näin varmis­te­taan, että jokainen on päässyt tutki­maan ja harjoit­te­le­maan turval­li­sessa ympäris­tössä ennen tositi­lan­netta, Lojamo kertoo.

Taneli Lojamo on huoltanut ja korjannut Audeja 15 vuotta.

Kaikki työvai­heet dokumen­toi­daan, ja turval­li­suuden takaa­mi­seksi sähkö­au­tojen jänni­te­työt tehdään parityönä.

– Toinen on valvo­jana ja pelas­ta­jana, Lojamo kertoo.

Vaara­ti­lan­teessa valvo­jalla on käytös­sään eristetty koukku­päinen sauva, jolla hän voi vetää kollegan pois vaarasta. Sauvaa ei onneksi ole tarvinnut vielä koskaan käyttää tositilanteessa.

Asentaja Jari Lindfors ja Lojamo valvovat usein toistensa töitä. Kahdeksan vuotta K‑Auton palve­luk­sessa ollut Lindfors kehuu työyhteisöä.

– Olen tykännyt. Täällä on mukavat työka­verit, Lindfors kertoo.

Poltto­moot­to­ri­au­toihin verrat­tuna sähkö­au­tojen kanssa työsken­tely on puhtaampaa. Akkupa­ket­teja korja­tessa työasennot ovat miellyt­täviä, sillä akun voi nostaa omaa pituutta vastaa­valle korkeudelle.

– Mieluummin teen näitä sähkö­au­to­töitä, Lindfors vertailee.

Asentaja Jari Lindfors korjaa sähkö­auton ilmastointia.

HUOLTOTARPEET VAIHTUVAT

Sähkö­au­tojen arkikäy­tössä sähköiskun vaara on hyvin pieni.

– Sähkö­autot ovat erittäin turval­lisia. Vaatii noin kolme saman­ai­kaista vikaa ja huonoa tuuria, että saisi sähköiskun, Lojamo sanoo.

Akut ovat lähtö­koh­tai­sesti varma­toi­misia, mutta esimer­kiksi onnet­to­muus­ti­lan­teessa vaurioi­tu­neessa akussa saattaa syntyä kemial­linen reaktio, joka sytyttää virta­läh­teen tuleen.

Palavia akkuja on erittäin hankala sammuttaa, joten palokunta tarvi­taan paikalle.

Joillekin pelas­tus­lai­tok­sille on hankittu sähkö­au­tojen sammu­tuksia varten kontteja, jotka täyte­tään vedellä ja palava sähkö­auto laske­taan nostu­rilla konttiin viilenemään.

Onneksi sähkö­au­tojen paloja tapahtuu harvoin: tilas­tojen mukaan sähkö­au­tojen tulipalot ovat suhteel­li­sesti harvi­nai­sempia kuin polttomoottoriautojen.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Moduulin vaihtoa varten irrotetun akun paikka on auton pohjassa. Taneli Lojamo kertoo, että koko pohjan peittävä akku painaa noin 500 kiloa. Auton sähkö­moot­tori näkyy keskellä ylhäällä.

Sähkö­jär­jes­tel­mässä on paljon uutta tekniikkaa, mutta sähkö­moot­torit ovat lähes huoltovapaita.

– Moottori on hyvin yksin­ker­tainen, ja vaihteis­toja ei käytän­nössä ole, Lojamo kertoo.

Moottori on hyvin yksin­ker­tainen, ja vaihteis­toja ei käytän­nössä ole.

Sähkö­au­toihin ei myöskään tarvitse vaihtaa öljyjä ja suodat­timia samaan tapaan kuin poltto­moot­to­ri­au­toihin. Toisen­laiset huolto­tar­peet kuitenkin lisääntyvät.

– Alusta­nosia menee enemmän, sillä sähkö­autot painavat enemmän.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Vaara­ti­lan­teessa valvoja vetää työka­verin pois akun luota tällä sähkö­eris­te­tyllä koukku­päi­sellä sauvalla.

Myös renkaat ovat tiukalla paina­vien autojen alla.

– Sähkö­moot­tori vääntää niin paljon, että renkaita menee paljon.

Sähkö­au­tojen akkuihin pätevät monet samat laina­lai­suudet kuin muihinkin akkuihin. Ne toimivat parhaiten, kun ne eivät ole liian kylmiä tai kuumia.

Autoissa on kehit­ty­neet akkujen neste­jääh­dy­tys­jär­jes­telmät, ja pakka­sella auto täytyy ladata ja esiläm­mittää ennen ajoa.

Myös latausten tihey­dellä ja nopeu­della on vaiku­tusta akkujen ikään. Jatku­vasti pikala­tu­rissa pidetty akku voi tulla käyttöiän päähän nopeammin kuin akku, joka on ladattu välillä hitaasti.

– Akun elinikä on paljon kiinni siitä, miten akkua käyte­tään, Lojamo sanoo.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Merkki kertoo, ettei tätä autoa saa kytkeä latausvirtaan.

TYÖTURVALLISUUS KEHITTYNYT

Sähkö­au­toilla on ajettu vasta lyhyen aikaa, joten korjaa­molla käytän­nössä kaikki sähkö­työt ovat vielä takuiden piirissä. Pidemmän ajan ominai­suuk­sista saadaan lisää tietoa vuosien mittaan.

Autoa­lalla työtur­val­li­suus on mennyt vuosi vuodelta parem­paan suuntaan.

– Työkalut ovat ergono­mi­sempia ja äänet ovat hiljen­ty­neet. Suoja­lait­teet ovat kehit­ty­neet ja välillä ne ovat myös tyylik­kään näköisiä, Lojamo sanoo.

Olkapää- ja selkä­vaivat ovat mekaa­nikon työn varjo­puolia. Sormien jääminen puris­tuk­siin on tyypil­linen autoalan työtapaturma.

– Paljon tehdään ja kiireellä, mutta mitään isoa ei ole sattunut pitkään aikaan, Lojamo kertoo.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Sähkö­au­tojen kanssa käyte­tään jänni­te­suo­jat­tuja työkaluja.

AKKUMODUULI VAIHTOON

Täyssäh­kö­auton akun moduulin vaihto on noin kahden työpäivän urakka. Lojamolla työn alla olevan auton akku painaa noin 500 kiloa. Auton pohjassa sijait­seva virta­lähde kytke­tään irti autosta ja laske­taan nosturin varaan työstettäväksi.

Tämän auton akku koostuu 12 moduu­lista, joissa jokai­sessa on sisällä lukuisia akkuken­noja. Kaikki työkalut ovat jänni­te­suo­jat­tuja ja työt tehdään puhtautta vaalien.

– Akun sisälle ei saa mennä mitään ylimää­räistä. Sormen rasva­jälki moduulin päällä voi vaikuttaa akun toimin­taan, Lojamo sanoo.

Joissain automal­leissa akut on raken­nettu osaksi kulku­pelin raken­teita ja moduu­leja saattaa olla kahdessa kerrok­sessa, jolloin irrot­ta­minen ja korjaa­minen on vaikeaa. Osassa on vaihdet­tava aina koko akku.

Lojamo on korjannut sähkö­au­toja neljä ja puoli vuotta. Viimeisen vuoden aikana työt ovat keskit­ty­neet pelkäs­tään sähköautoihin.

Sähkö­au­tossa konepellin alta omistaja voi lähinnä lisätä lasin­pe­su­nes­tettä, eikä asenta­ja­kaan pysty paljoa pellin alla tekemään. Jatkossa konepellit eivät välttä­mättä ole enää lainkaan aukeavia.

Autot sisäl­tävät hurjan määrän elekt­ro­niikkaa. Sähkö­au­tolla ajaessa on hyvä käyttää aina navigaat­toria, jotta auto osaa sovittaa akunkäytön reitin olosuh­tei­siin sopivaksi.

– Auton pitäisi tietää, minne ollaan menossa.

Sormen rasva­jälki moduulin päällä voi vaikuttaa akun toimintaan.

Lojamo pohtii, että omaan käyttöön tässä vaiheessa sopivim­malta tuntuisi hybri­di­auto, jossa on sekä sähkö- että poltto­moot­torit. Täyssäh­kö­au­tolla olisi vielä hankala käydä Keski-Suomessa sijait­se­valla kesämö­killä, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

Sähkö­autot ovat myös nykyhin­noilla tyyriitä hankit­tavia asentajan palkalla.

– Pitäisi olla rahaa ja lataus­piste kotona, Lojamo toteaa.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Korjaa­molla sähkö­au­tojen päällä on useita varoitusmerkkejä.

HARJOITTELUN KAUTTA TIIMITÖIHIN

Asentaja Timo Toriseva ajaa auton työpis­tee­seensä ja valmis­tautuu huolto­töihin. Normaa­liin työpäi­vään kuuluu kolmesta neljään huoltoa ja vaihte­le­vasti vianha­kuja sekä korjauksia.

Puoli­toista vuotta sitten ammat­tio­pin­noista valmis­tunut Toriseva suoritti myös opintoihin kuuluvan harjoit­telun Helsingin K‑Autolla.

Asentaja Timo Toriseva on ammat­tio­pin­noista valmis­tut­tuaan työsken­nellyt puoli­toista vuotta Helsingin K‑Autolla.

Toriseva on lähdössä suorit­ta­maan sähkö­au­tojen korjauk­sissa tarvit­tavan korkeajännitekoulutuksen.

– Menen koulu­tuk­seen avoimin mielin. Sähkö­au­tojen korjaa­minen kiinnostaa, Toriseva kertoo.

Hallin toisella reunalla harjoit­te­lija Aurelia Paatsi viimeis­telee auton takajar­rujen vaihtoa. Pultti­pyssy päräh­telee ja rengas asettuu paikoilleen.

Virolainen Paatsi opiskelee Stadin ammat­tio­pis­tossa autoalaa. Helsingin K‑Autolla hän on harjoit­te­li­jana toista jaksoa. Ohjaajan kanssa työsken­te­lylle hän antaa kiitosta.

– Yhteistyö on kivaa, Paatsi sanoo.

Sujuvalla suomella kysymyk­siin vastai­leva Paatsi arvioi, että sähkö­au­to­kou­lu­tuksia ja ‑töitä varten suomen kielen taito pitäisi olla vielä parempaa.

– Sähkö­autot kiinnos­tavat ehkä tulevai­suu­dessa, Paatsi sanoo.

Opiske­lija Aurelia Paatsi on toista jaksoa harjoit­te­lussa Helsingin K‑Autolla. Asentaja Joni Virkkula toimii harjoit­telun ohjaajana.

Harjoit­telun ohjaaja Joni Virkkula on työsken­nellyt alalla kohta kymmenen vuotta. Helsingin K‑Autolla hän on ollut töissä kaksi kuukautta.

– Mukavasti on lähtenyt liikkeelle. Täällä on hyvä tiimi, Virkkula kertoo.

Hän on suorit­tanut alan ammat­ti­tut­kinnon ja erikoi­sam­mat­ti­tut­kinnon. Jälkim­mäi­sissä opinnoissa hän perehtyi erityi­sesti korjaa­mo­tiimin toimin­taan, jossa kommu­ni­kaatio on tärkeässä roolissa. Työnjohdon, mekaa­nik­kojen ja varaos­a­puolen täytyy olla samalla sivulla, jotta työ sujuu.

Työn vaati­vuus on kasvanut huimasti, mutta palkka ei ole pysynyt perässä.

Paatsi on Virkku­lalle kuudes ohjat­tava harjoit­te­lija. Tavoit­teena on muokata harjoit­te­li­jasta valmis työntekijä, joka pääsee heti alaan kiinni.

Virkkula tunnistaa hybridi- ja sähkö­au­tojen tuoman muutoksen autoalalla.

– Työn vaati­vuus on kasvanut huimasti, mutta palkka ei ole pysynyt perässä, Virkkula sanoo.

VETOVOIMAA TARVITAAN

Helsingin K‑Auton pääluot­ta­mus­mies Pekka Karttunen työsken­telee työpaikan yläker­rassa, jossa huollet­tavia ja korjat­tavia merkkejä ovat Volkswagen, SEAT ja Cupra. Audien puoli on alakerrassa.

Karttunen aloitti autoalan työt VW:n parissa vuonna 1997. K‑Autolla hän on työsken­nellyt nelisen vuotta. Sähkö­au­tojen saapu­minen on suurin muutos hänen työuransa aikana.

– Meillä korjaa­molla käyvistä autoista jo yli puolet on hybri­dejä tai täyssäh­kö­au­toja, Karttunen kertoo.

Pääluot­ta­mus­mies Pekka Karttunen arvioi, että lähivuo­sina sähkö­au­tojen suosio kasvaa erityi­sesti suurissa kaupun­geissa. KUVA ANNIKA RAUHALA

Autoihin on omat korjaus­oh­jeensa, ja analy­tiikka yleensä kertoo, mistä viasta on kyse. Välillä vian tunnis­ta­minen on kuitenkin vaikeaa, sillä aina ei ole selvää, onko kyseessä ohjel­mis­to­vika vai perin­tei­sempi ongelma.

– Sähkö­auto on kuin tieto­kone, Karttunen vertaa.

Hän pohtii, että sähkö­au­tojen tulo ei ole tehnyt asenta­jien työtä fyysi­sesti raskaam­maksi, mutta monimut­kaiset järjes­telmät ja vastuu­ky­sy­mykset kuormit­tavat uudella tavalla.

– Työ on henki­sesti raskaampaa, Karttunen sanoo.

Sähkö­auto on kuin tietokone.

Pääluot­ta­mus­mie­henä Karttunen on toiminut kaksi ja puoli vuotta. Hän edustaa noin 130 työnte­kijää, joista noin 70 työsken­telee korjaamon puolella ja loput varaosa- ja automyynnissä.

Työpaikan järjes­täy­ty­mi­saste on hyvällä mallilla. Korjaamon ja varao­sien työnte­ki­jöistä noin 90 prosenttia kuuluu Teolli­suus­liit­toon ja kaikki­aankin järjes­täy­ty­mi­saste on noin 70 prosenttia.

Sähkö­au­tojen tuoma muutos ja vaati­musten kasva­minen eivät ole näkyneet suoraan autoalan palkoissa.

– Pohja­palkat ovat aika pieniä. En ihmet­tele, että ala ei ole vetävä.

Sähköautojen korjaus ja huolto.
Merkki kertoo, että korjat­ta­vasta autosta on katkaistu sähköt.

Karttunen kertoo, että K‑Autossa tehdään palkka-asioiden eteen jatkuvaa kehitys­työtä työnan­tajan ja työnte­ki­jöiden välillä. Työnte­kijät ovat antaneet positii­vista palau­tetta kehitystyöstä.

Tällä hetkellä alalle ei ole helppoa saada osaavia ja motivoi­tu­neita tekijöitä. Karttunen arvioi, että kiinnos­ta­vuus kasvaa, kun ajanta­sainen tieto saadaan leviä­mään alan töistä.

Sähkö­autot yleis­tyvät vauhdilla, joten ihmiset ovat kiinnos­tu­neita uuden­lai­sista kulku­pe­leistä ja niiden ominai­suuk­sista. Karttunen kertoo, että kysymyksiä satelee, kun selviää, että hän tekee työnsä sähkö­au­tojen parissa.

– Näen, että sähkö­autot painot­tuvat pääkau­pun­ki­seu­dulle ja isoihin kaupun­keihin, Karttunen arvioi tulevaa.