Då man kör tar adrenalinet över i kroppen. Trots det är det viktigt att hålla huvudet kallt, berättar Jimmy Rajalin.

Adrenalinrusch vid ratten – en egen rallybil har varit Jimmy Rajalins dröm sedan barndomen

12.10.2023

TEXT MIKKO NIKULA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Jimmy Rajalin och hans Ford Escort RS 2000 årsmodell 1995 har upplevt en hel del tillsammans. Rally är en hobby som slukar pengar men samtidigt känns det fantastiskt att köra.

JIMMY RAJALIN

Ekenäs
Metallarbetare
Fiskars Finland Ab Billnäs

– En egen rallybil har varit min dröm sedan barndomen. Jag såg till att drömmen blev verklighet genast då det var ekonomiskt möjligt, alltså ungefär tio år sedan.

Rajalin är 33 år gammal och tävlar i något som kallas F-gruppen. Klassen är till för bilar med tvåhjulsdrift som saknar turbo.

– Jag har deltagit i ganska många tävlingar i rallysprint. Då kör man oftast en sträcka på 3–4 kilometer en par tre gånger.

Man måste koncentrera sig till hundra procent då man kör.

– Vid ratten kan man glömma allt annat. Då man släpper kopplingen och gasar på så känner man verkligen en adrenalinrusch i kroppen.

Jimmy Rajalin uppskattar att hobbyn slukar mellan 10 000 och 15 000 euro i året.

ÖVERVÄGER ATT AVLSUTA – ELLER KANSKE…

– Ja, vad det kostar att hålla på med det här? Nå kort och gott kan man säga att hobbyn slukar alla ens pengar, säger Rajalin med ett skratt.

Utgifterna samlar sig snabbt på hög.

– Försäkringar, deltagaravgifter, däck, bränsle, serviceavgifter…

Rajalin har några sponsorer men det mesta betalar han ur egen ficka.

Det var Jimmy Rajalins farbror som i tiderna gjorde att rallyflugan bet Rajalin.  ”Jag gick på tävlingar tillsammans med min farbror redan då jag var liten.”

– Sponsorerna är för det mesta lokala småföretagare så man vill inte be om för mycket, säger han.

Rajalins bedömer att utgifterna för hobbyn ligger på10 000–15 000 euro i året. Escorten är nu till salu.

– Vintern kommer och man måste betala elräkningarna också. Det kan hända att det får bli slut på rally.

Vintern kommer och man måste betala elräkningarna också. Det kan hända att det får bli ett slut på rally.

Beslutet är inte hugget i sten. Då man vuxit fast i grenen kan det vara svårt att släppa taget.

– Jag ändrar mig nästan varje dag i den här frågan. Det kan hända att jag drar bort försäljningsannonsen och fortsätter köra på våren.

DYRT ATT STIGA TILL ”ÖVRE SERIEN”

Rajalins klubb är Ekenäs motorklubb i Raseborg. Han kör fem eller sex tävlingar per säsong. Säsongen inleds i mars-april och från oktober är det garaget som gäller.

– Jag har inte deltagit i några vintertävlingar. Jag kör hellre på asfalt, säger Rajalin.

Rajalin kör i juniorklassen i F-gruppen – vilket inte betyder att förarna måste vara ungdomar. Det är möjligt att stiga från juniorklassen till den allmänna klassen, men det är något han inte vill.

Hjälmen är tillverkad i glasfiber och kevlar.

– Jag har samlat tillräckligt med poäng för att stiga till den allmänna klassen men jag har inte velat ge mig in i stora pojkarnas lek. Där kostar toppbilarna runt 50 000 eller 60 000 eur0. Med en sådan här 15 000 euros bil har man inte en chans.

Rajalins tävlingsresor har gått främst till olika orter i Nyland och Sydvästra Finland.

– I somras var vi på Åland och då kombinerade vi familjesemestern med min tävling.

Rajalin anser att hans bästa merit inom grenen är distriktmästerskapet i rallysprint i Södra Finland från 2018.

TIO ÅR AV TÄVLINGAR, FÅ SKADOR

Jimmy Rajalin har gått metallinjen i yrkesskolan och är plåtslagare-svetsare till utbildningen. Jobbet på Fiskars fabrik i Billnäs stöder hobbyverksamheten, anser han.

– Om jag behöver någon del till bilen så har vi verktygen på jobbet för att tillverka den.

Rajalin har  nått en hel del framgångar i  sin hobby. Han rankar distriktmästerskapet i rallysprint från 2018 högst.

Några större olyckor har Rajalin inte hamnat ut för.

– En gång körde jag på ett hinder och drivaxeln gick av, men inget värre har hänt.

Om jag behöver någon del till bilen så har vi verktygen på jobbet för att tillverka den.

En gammal sanning inom motorsporten är ändå att ingen klarar av att hålla sig på banan i evighet.

– Man kan säga att det finns två typer av förare: De som har kört ut någon gång och de som kommer att köra ut. Jag borde väl sluta köra vid det här skedet.

GENERATIONER I GARAGET

Rajalin har ärvt sin kärlek till rally av släktingar.

– Jag gick på tävlingar tillsammans med min farbror redan då jag var liten.

Har levande västnyländska rallytraditionen påverkat Rajalins val av hobby? Till exempel världsmästaren Marcus Grönholm och åttafaldiga FM-mästaren Sebastian Lindholm är hemma i Ingå.

Rajalin tror inte det spelat en så stor roll.

Sonen Leevi, 4 år, hjälper ofta pappa Jimmy i garaget.

– Jag har aldrig egentligen varit intresserad av WRC (VM-serien i rally). Jag tycker det är mer stil på bilarna i F-gruppen då det är frågan om aningen äldre bilar.

Det kan mycket väl hända att rallyflugan också bitit den yngre generation. Fyraåringen Leevi följer med pappa till tävlingarna och håller till i garaget under hela intervjun.

– Han tycker om att ligga under bilen och leka att han skruvar på den. Han tog här isär gräsklipparmotorn helt själv.

Pappa tycker det är roligt att följa med Leevis iver.

– Ibland tänker jag nog att hoppas inte pojken väljer en hobby som är så jäkla dyr. Att han skulle veta bättre än sin pappa, säger Jimmy Rajalin och skrattar.