För Albin Heiseler och Melker Amper var det klart från första början att de skulle studera till ett yrke efter grundskolan.

Lärare i yrkesämnen skeptiska till kortare utbild­ningar – ”Om man bara öser på så kanske inte så mycket fastnar i huvudet”

13.9.2023

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM 

Yrkesut­bild­ningen i Finland har under de senaste åren gått igenom omfat­tande reformer. På Axxell i Karis önskar lärarna att besluts­fat­tarna ska förstå att det inte är enbart ett jobb man studerar för.

Skolåret har börjat och i korri­do­rerna på yrkesut­bil­daren Axxells enhet i Karis i Raseborg traskar ungdomar omkring på campus eller hänger vid soffgrupperna.

En vänlig men bestämd röst i högta­lar­sys­temet påminner stude­rande om var mopederna ska stå parke­rade så att klagomål från stadens håll kan undvikas.

– Man ska komma ihåg att de här är tonåringar, säger Harry Åkerfelt, enhetschef för de tekniska utbild­nin­garna vid Axxell då han traskar bland de stude­rande och hälsar till höger och vänster.

På de tekniska linjerna studerar runt 400 blivande yrkes­proffs, både ungdomar, vuxna bransch­by­tare och personer som håller på med påbygg­nadss­tu­dier i samma utrymmen.

“I dagens läge är det nästan en förut­sätt­ning för fastans­täll­ning att man har en examen. Annars blir det ofta tidsbundna kontrakt på varandra”, säger Harry Åkerfelt, enhetschef för tekniska ämnena vid Axxell.

Det erbjuds samman­lagt drygt 100 yrkesin­rik­tade studie­hel­heter på läroans­talter runtom i Svensk­fin­land. Det finns stora regio­nala skill­nader i hur populär yrkesut­bild­ningen är som ett alter­nativ efter grundskolan.

I Öster­botten söker drygt hälften av ungdo­marna till en yrkesin­riktad utbild­ning, medan i Nyland ligger andelen på runt 25 procent. För svensksprå­kiga ungdomar i huvuds­tads­re­gionen kan det vissa år röra sig om bara runt en på tio stude­rande som söker till yrkesskola.

I Öster­botten söker drygt hälften av ungdo­marna till en yrkesin­riktad utbild­ning, medan i Nyland ligger andelen på runt 25 procent.

De blivande plåts­la­gare-svetsarna Melker Amper från Pojo i Raseborg och Albin Heiseler från Ingå har nyss inlett sitt andra år på metal­linjen vid Axxell, ett antal erfaren­heter rikare efter första årets UA-perioder (Utbild­ning i arbete) och sommarjobb.

En av de största skill­na­derna mellan skola och praktik är arbets­miljön, anser killarna.

– Här är det skydd på alla maskiner och städat i verks­taden. På arbetsplat­serna kan det vara metall­backar och rör huller om buller och man får stiga över arbeten för att komma fram till bandsågen, säger Amper.

Andra årets metalls­tu­de­rande Albin Heiseler (t.v) och Melker Amper tycker att de har fått bra grunder i skolan, men att man lär sig mer ute i arbetslivet.

Här måste det finnas utrymme i verks­taden. Till exempel har den vagn Finlands Lucia färdas och lyser upp mörkret i Helsing­fors tillver­kats av studerande.

För både Amper och Heiseler har det varit klart från första början att det är yrkesut­bild­ning som gäller efter grunds­kolan. Båda övervägde också andra alter­nativ än metall men närheten till hemmet vägde tungt.

Studie­lin­jerna för skogsar­bete och lantbruk finns på Axxells enhet i Brusaby på Kimitoön, vilket skulle ha inneburit en betyd­ligt längre väg till skolan.  Nu kan killarna fortsätt­ningsvis bo hemma.

Lundell anser också att besluts­fat­tarna ska komma ihåg att yrkesut­bild­nin­garna på andra stadiet är skolor – inte fabriker.

På det stora hela är båda nöjda med studierna, även om de anser att det skulle få gå framåt i raskare takt.

– Man får en bra grund här men nog lär man sig mer om jobbet på arbetsplatsen. Det kan hända att man går igenom på en vecka det som man lär sig på en månad i skolan, säger Heiseler.

”DET SKULLE BLI LÅNGA DAGAR”

Det har redan en längre tid talats om att yrkesut­bild­ningen ska effek­ti­veras. I våras presen­te­rade finans­mi­nis­te­riet idén om att dra ner på tiden på tiden för yrkesut­bild­nin­garna för att få unga ut i arbets­livet snabbare.

Enligt minis­te­riet kunde staten spara drygt 100 miljoner euro om 40 procent av de yrkesin­rik­tade grundut­bild­nin­garna förkor­tades från tre år till två.

Lärare Tom Lundell tror inte att en två-årig yrkesut­bild­ning inom de tekniska utbild­nin­garna är en bra idé. ”Det blir väldigt långa dagar för de stude­rande och man kan inte bara ösa på”.

Intill metall­verks­taden följer de knappt 20 nya ettorna på VVS-linjen med lärare Tom Lundells under­vis­ning. Han har drygt 20 år bakom sig som lärare i yrkesämnen och en klar åsikt i frågan om två-årig yrkesutbildning.

– Inte är det på något sätt optimalt. Vi gick ju redan tidigare mot utbild­ningen på två och ett halvt då finan­sie­rings­mo­dellen ändrades men märkte att det inte riktigt funge­rade, säger Lundell.

Lundell anser också att besluts­fat­tarna ska komma ihåg att yrkesut­bild­nin­garna på andra stadiet är skolor – inte fabriker.

För ungdo­marna är två år väldigt tajt.

– Timan­talet i utbild­ningen är ju ändå samma så det skulle bli väldigt långa dagar. Om man bara öser på och öser på så kanske inte så mycket fastnar i huvudet.

Tom Wernér, lärare vid metal­linjen, är inne på samma linje.

– För ungdo­marna är två år väldigt tajt. Om grunds­kolan skulle vara ett år längre, skulle det kanske kunna funka. Det här handlar också om fostran på något vis för ungdo­marna, säger Wernér.

Dessutom är det redan många som avlägger sin examen på en kortare tid, då utbild­ningen i allt högre grad bygger på en modell med studie­mo­duler och arbetsprov.

I praktiken finns det fem utbil­dare som erbjuder yrkess­tu­dier för ungdomar inom de tekniska områden i Svensk­fin­land.  YA och Optima i Öster­botten, Axxell i Nyland och Egent­liga Finland samt Ålands yrkesgymnasium.

Enhetschef Harry Åkerfelt anser att det också stundvis verkar som om det inte riktigt alltid bland de som tycker till om utbild­ningen riktigt har koll på hur den i verklig­heten ser ut idag.

– Det är ju inte så att man går metal­linjen och blir svetsare utan det är en examen som också förbe­reder till exempel för underhåll­sar­beten inom industrin eller till att jobba med försälj­ning, säger han.

GEMENSAMMA ÄMNEN OCKSÅ VIKTIGA

På vissa håll har man presen­terat idéer om skära i timan­talet för så kallade gemen­samma ämnen som språk, matematik och samhällslära.

Tanken rimmar illa med målet på att inte skapa återvändsgränder på studies­tigen. Det ska vara möjligt att bli doktor i teknik med en yrkesexamen i bagaget.

”Det är trevligt att det är färre stude­rande som avbryter studierna, det var vanli­gare tidigare”, säger Tom Wernér, lärare vid metallinjen.

De senaste åren har runt 6o procent av dem som tagit en yrkesexamen inom de tekniska branscherna varit i arbets­livet ett år efter examen. En knapp fjärdedel har varit arbets­lösa och resten i vidare studier eller i militär- eller civiltjänstgöring.

På Axxell är uppfatt­ningen att de utexa­mi­ne­rade från de tekniska linjerna rätt bra hittat arbete efter examen.

Här kan det spela in att de stude­rande kommer i stort sett från längs hela sydkusten och därför inte söker jobb på en och samma ort, tror man här.

Det kan också hända att situa­tionen förän­dras snabbt, delvis på grund av det ekono­miska läget.  För knappt tio år sedan lades Axxells maskin- och metal­lut­bild­ning på enheten i Pargas ner. Efter det har draget inom tekno­lo­giin­dustrin i Åboland ökat avsevärt.

Andra trender styr också vilka studie­linjer som ungdomar söker sig till.

– För några år sedan då det kom en massa kockpro­gram och kockarna blev kändisar ville många ungdomar söka till kocklin­jerna. Det har lugnat sig en aning, säger Åkerfelt.

De tekniska utbild­ning­sområ­dena, kanske bilbranschen undan­taget, har inte fått njuta av en trendig image med dragh­jälp från reality-TV. I antal stude­rande hör inte de tekniska linjerna till de som lockar mest i Finland.

Det är utbild­nings­pro­grammen inom social- och hälsovården och handeln som är populä­rast om man ser till antalet studerande.

Elevar­beten i metall­verks­taden i Karis.

I metall­verks­taden är det dags för ”metalltvåorna” att söka sig mot matsalen för lunch. Albin Heiseler och Melker Amper känner att de valt rätt och är inne på rätt bana.

– Jag vill jobba med maskiner i framtiden, säger Heiseler.

Amper håller med.

– Gärna får det vara omväx­ling så att man inte sitter på samma ställe hela tiden.