De färdiga lyktorna får blinka i nästan ett dygn när de testas på SPX Aids to Navigation (tidigare Sabik).

Havets ljuspric­kar blir till i Borgå – ”smarta sjömär­ken” blir vanligare

13.9.2023

TEXT MIKKO NIKULA
FOTO ANNIKA RAUHALA
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS

Så gott som alla blin­kande sjömär­ken på finska vatten till­ver­kas i Borgå. Därifrån åker även mari­tima lyktor långt ut på de sju haven. På SPX Aids to Navi­ga­tion hänger jobben på hur mycket sjöfarts­myn­dig­he­terna i olika länder kan lägga pengar på infrastruktur.

– Den här ODSL-lyktan är en sektor­fyr, det bety­der att den har sekto­rer i olika färger, förkla­rar Tuukka Tvil­ling.

Han både till­ver­kar sjömär­ken och tittar på dem på sin fritid.

– Nuför­ti­den blir det för det mesta bara från supbrä­det. Tidi­gare hade jag en akters­nurra med en motor på tjugo häst­kraf­ter men jag sålde den för något år sedan, säger Tvilling.

Lage­rar­be­ta­ren Tuukka Tvil­ling har jobbat drygt 20 år på före­ta­get.  Under den tiden har tekni­ken utvecklats en hel del. ”Nuför­ti­den får man kontakt med lyktorna genom Blue­tooth”, säger han.

På SPX Aids to Navi­ga­tion Ab:s fabrik i Borgå till­ver­kar man sjömär­ken för att trygga färden för små båtar och stora fartyg värl­den över.

Fram till i våras gick före­ta­get under namnet Sabik Oy. Orsa­ken till namn­by­tet är att fabri­ken i Borgå och det finska aktie­bo­la­get sedan 2019 har utgjort en del av den ameri­kanska SPX-koncernen.

Det är frågan om värl­dens största till­ver­kare av skydd­sap­pa­ra­ter för sjöfar­ten även om koncer­nens kärn­verk­sam­het består av lösnin­gar inom värme, luft­kon­di­tio­ne­ring och industri.

DISCOSTÄMNING DÅ LYKTORNA SKA TESTAS

Det här är som på nattklubb, kan besö­ka­ren tänka då man stiger in i produk­tions­hal­len. Längs väggen står runt 20–30 centi­me­ter höga lyktor som blin­kar grönt med några sekun­ders mellanrum.

– Vi testar att lyktorna funge­rar som de ska innan de far ut på havet. De får blinka i nästan ett helt dygn, säger Kaj Eriks­son.

Han har jobbat för SPX och dess föregångfö­re­tag i 20 år. Han är född och uppvuxen i Borgå, utbil­dad produk­tions­tek­ni­ker och för tillfäl­let i färd med att göra kvali­tets­gransk­ning på lyktor som ska till Norge.

Tuukka Tvil­ling håller i en lykta av model VP-160. Den kommer man att fästa vid en boj som försetts med solpaneler.

– I den här satsen har vi 160 lyktor. Det är frågan om ledfy­rar, som för in fartyg på farle­der. Jag ser till att alla para­met­rar är i skick. Jobbet tar flera dagar.

Lyktorna får blinka i nästan ett helt dygn då de testas.

Vilken typ av lykta som behövs bestäms av till vad den ska använ­das till. Är det frågan om en varnings­lykta som säger ”kör inte hit”, eller ska lyktan styra farty­get i rikt­ning mot en säker farled?

Wide-lyktorna avger ett brett ljusfält på nära håll medan det ljuset från lyktor av typ narrow lyser längre bort. Färgerna är grönt, rött och vitt. Norr­män­nen har speciellt höga krav, vilket beror på landets lags­tift­ning. I något annat land skulle det räcka med en ett mindre antal lyktor och svagare ljuss­tyrka, berät­tar Eriks­son.   

Isbo­jarna som till­ver­kats i lager­brons ska klara av ett hårt tryck från ismassorna.

Det är norska Kyst­ver­ket, det vill säga sjöfarts­myn­dig­he­ten, som lagt in beställ­nin­gen.  Norge är den största enskilda utländska kunderna för SPX produk­ter från Finland.

Det behövs stora mäng­der lyktor till exem­pel runt fiskodlingarna.

SMARTA OCH ISTÅLIGA SJÖMÄRKEN

Sjömär­ken till­ver­kas inte från början till slut i Borgå, utan man monte­rar ihop dem av olika komponenter.

– De här bojarna kommer från Joen­suu. Sedan lägger vi i dem ett batteri som vi får från Estland. Och en radar­reflek­tor från Karis. Tack vare den har man hela tiden koll på var bojen ligger, berät­tar Tvilling.

Kaj Eriks­son testar sektor­fy­rer vars batteri kan hålla upp till två år.

Det finns hela tiden mer tekno­logi i sjömär­ken. Vid vägre­narna på land står fort­fa­rande trafik­mär­ken av alumi­nium och faner som inte måste vara självlysande.

Nuför­ti­den kan man få kontakt med lyktorna till och med genom Bluetooth.

Visst finns det fort­fa­rande olika typer av enkla hjälp­me­del till navi­ge­ring till havs, som till exem­pel vitmå­lade sten­rö­sen med flera hundra år på nacken, men ”smarta sjömär­ken” bli vanli­gare för varje år.

– Nuför­ti­den kan man få kontakt med lyktorna till och med genom Blue­tooth. Man kan kolla batte­riet, ändra på inter­val­let mellan blin­karna, justera lyskraf­ten eller släcka den helt och hållet, säger Tvilling.

Lyktorna får blinka i ett dygn under testfasen.

På fabri­ken i Borgå till­ver­kar man också trafik­mär­ken för vägt­ra­fik och järn­vä­garna men det utgör bara en bråk­del av den totala produktionen.

– Skulle det kanske röra sig där vid tio procent av produktionen.

De här lyktorna ska till Norge så de måste klara av hårda stormar.

En speciell typ av sjömär­ken som till­ver­kas av SPX Aids to Navi­ga­tion är isbo­jarna. De till­ver­kas av rödme­tall som ofta även kallas lager­brons. Mate­ria­let är tryck­tätt och lätt att bear­beta. Det rör sig om en bland­ning av koppar, zink och tenn, så att de ska klara av tryc­ket från isarna.

– Bojen kan ligga under isen hela vintern men stud­sar upp på våren då isen smäl­ter. De går åt i Norden och i Kanada, säger Tvilling.

BRA MED FLEXTID

Lage­rar­be­tare Riku Gustafs­son trans­por­te­rar lådor med hjälp av en truck. Han är något av en allt-i-allo på jobbet och gör det som det just nu finns behov av att få gjort.

– Jag tar emot produk­ter, packar, jobbar på slut­mon­te­rin­gen. Senast idag monte­rade jag fiske­bo­jar. Dessu­tom har jag uppgif­ter som har att göra med lagret, det vill säga blir det också en hel del sittande vid datorn.

Riku Gustafs­son upps­kat­tar möjlig­he­ten till flexibla arbets­ti­der på jobbet.

Gustafs­son, 24 år, har tidi­gare jobbat för Neste, Förs­vars­mak­ten och kyldisk­till­ver­ka­ren Viess­mann i Borgå. På SPX upps­kat­tar han speciellt de flexibla arbetstiderna.

– Jag börjar jobba någon gång mellan sex och åtta och kan gå hem mellan två och fyra. Idag har jag kommit till jobbet kloc­kan sex.

De flesta är svensksprå­kiga och det pratas mycket svenska i pausrummet.

Gustafs­son är borgåbo sedan födseln men hör till­sam­mans med lovi­sa­bon Tuukka Tvil­ling till språk­mi­no­ri­te­ten på fabri­ken: de finskspråkiga.

– De flesta är svensksprå­kiga och det pratas mycket svenska i paus­rum­met. Visst skulle det vara bra om jag skulle kunna svenska men jag lärde inte mig i skolan, säger Gustafsson.

– Jag förstår rätt bra vad det pratas om vid kaffe­bor­det, men inte kan jag riktigt delta i diskus­sio­nerna, berät­tar Tvilling.

Arbets­kom­pi­sarna pratar finska med dem och instruk­tio­nerna är i regel på finska eller engelska.

SÄKER ARBETSGIVARE GENOM ÅREN

Det finns alltid ett behov för sjömär­ken runtom i värl­den och därför har SPX och dess föregån­gare Sabik varit ur arbets­ta­ga­rens synvin­kel en rätt säker arbetsplats.

– Vi har inte haft några samar­betsför­hand­lin­gar eller omställ­ningsför­hand­lin­gar. Inte ens på Sabiks tid då kana­den­siska Carma­nah var ägare, säger Tvil­ling, som jobbat tio år på företaget.

Han anser att förhand­lings­kul­tu­ren är tunn och det har inte satsats till­räckligt på personalfrågor.

– Till exem­pel har vi lage­rar­be­tare flex­ti­den inskri­ven i arbet­sav­ta­let. Nu har vi ändå en tid haft en sådan praxis att en av oss tre ska vara på plats till kloc­kan 16 om det skulle behö­vas någon för att ta emot grejer. Man utgår från att vi tre mellan oss kommer överens om vem som stan­nar till fyra. Det här syste­met har man inte skri­vit ner någons­tans och inte får vi heller någon kompen­sa­tion för det.

Mikael Nylund ansva­rar för underhål­let. Då det inte finns underhåll­sar­bete jobbar han i produktionen.

Tvil­ling upple­ver också att det är svårt att få infor­ma­tion om moti­ve­rin­garna bakom olika beslut som till exem­pel hur de indi­vi­duella lönean­de­larna bestäms. Löne­nivån är ändå helt okej, anser Tvilling.

– De lokala löneför­höj­nin­garna som hör till tekno­lo­giin­dustrins kollek­ti­vav­tal har vi delat ut som lika stora procent­höj­nin­gar, det är positivt.

Inhyrd arbets­kraft har inte använts på åratal utan jobbet sköts av de anställda i huset, som det gärna skulle få finnas lite fler av.

– Speciellt i lagret skulle vi få vara fler. Om det kommer flera lyktor så har vi slut på arbe­tande händer ganska snabbt.

SPX Aids to Navi­ga­tion Oy
HEMORT Borgå
GRUNDAT 1992
PRODUKTION Mari­tima lyktor och säker­hets­sys­tem för export, små mäng­der trafik­mär­ken för vägtrafik
ÄGARE En del av den ameri­kanska SPX-koncernen
PERSONAL 35, av vilka runt 15 i produktion
OMSÄTTNING 17,5 miljo­ner euro (2022)

Sjöfarts­ver­ken är stamkunder

Det är svårt att bestämma åldern på SPX Aids to Marine Solutions.

– Det nuva­rande före­ta­get grun­da­des år 1992 efter att den gamla firman gick i konkurs och ett nytt före­tag tog upp produk­tio­nen av det gamla sorti­men­tet. Produk­ter­nas histo­ria går till­baka till 1970-talet då man för första gången började till­verka lyktor till sjömär­ken, berät­tar vd Lars Mans­ner.

På 1980-talet gick verk­sam­he­ten som ägdes av Olli­tuote Oy genom före­tags­köp till Borgå och Renko-tuotteet.

– De som jobbat längst här har varit med i 40 år, säger Mansner.

Före­ta­get gick igenom en period i kana­den­sisk ägo och nu är före­ta­get en del av den ameri­kanska jätte­koncer­nen SPX. Det som skapar en viss förut­säg­bar­het i verk­sam­he­ten är att en stor andel av kunderna är sjöfarts­myn­dig­he­ter i olika länder.

De som jobbat längst här har varit med i 40 år.

– Vår försälj­ning är beroende av hur stor budget som myndig­he­terna har för inköp.

Dessu­tom hand­lar det för kunderna om nödvän­diga anskaffningar.

– Det är frågan om must have ‑produk­ter. Om infra­struk­tur går sönder så måste man ersätta det. Men och andra sidan så kan det gå så att då det är skralt om pengar så byter man inte ut funge­rande appa­ra­ter före man verkli­gen måste.

Finland är inte enligt Mans­ner någon stor mark­nad för före­ta­get. Norge är nummer ett, men det finns en efterfrå­gan på produk­terna i alla värl­dens hörn.

– Det finns ett behov av våra produk­ter även på insjöar och vid floder. Egent­li­gen är det bara olje­rig­gar och vind­krafts­par­ker dit vi inte leve­re­rar så värst många produkter.

SPX Aids to Marine Solu­tions Ab är värl­dens största till­ver­kare av sjömärken.

– Nästs­törsta konkur­ren­ten har en omsätt­ning på kanske hälf­ten eller en tred­je­del av det vi har.