Yhteis­toi­min­ta­laissa keskeistä on jatkuva vuoro­pu­helu – henki­löstön kannattaa olla siinä aktiivinen

TEKSTI PIRJO PAJUNEN/SAK

Uudis­tettu yhteis­toi­min­ta­laki korostaa jatkuvaa vuoro­pu­helua työpai­koilla. Tavoit­teena on, että työnan­taja ja työntekijä kehit­tävät yhdessä työtä ja työoloja, ja varau­tuvat yhdessä myös tuleviin muutoksiin.

Suurin uudistus vuoden 2022 alussa voimaan tulleessa laissa on jatkuvan vuoro­pu­helun malli. Sen idea on, että yhteis­toi­mintaa harjoi­te­taan myös hyvinä aikoina. Työnte­kijät ja työnan­taja käyvät vuoro­pu­helua yrityksen tilan­teesta, näkymistä ja henki­lös­töön vaikut­ta­vista asioista säännöl­li­sesti. Näin voidaan paremmin varautua tuleviin muutok­siin ja miettiä esimer­kiksi, miten henki­löstön osaamista on kehitettävä.

Laki antaa aiempaa enemmän eväitä käydä keskus­telua yrityksen tilasta ja tulevai­suuden näkymistä sekä reagoida haastei­siin muillakin tavoilla kuin henki­löstöä vähentämällä.

Timo Koskinen

– Tavoit­teena on edistää työpai­koilla aitoa ja reaaliai­kaista keskus­telua henki­löstöä koske­vista asioista mukaan lukien yrityksen talou­del­linen tilanne, sanoo SAK:n pääla­ki­mies Timo Koskinen.

Hän painottaa, että jatku­vasta vuoro­pu­he­lusta hyötyvät niin työnan­tajat kuin työntekijät.

– Hyvin toimiva ja sujuva yhteis­toi­minta on oleel­linen osa yrityksen kilpai­lu­kykyä. Se parantaa työnte­ki­jöiden hyvin­vointia, osaamista, työn tuotta­vuutta ja yrityksen talou­del­lista menestystä.

Vuoro­pu­helu on erityisen tarpeel­lista nyt, kun työelämä on monella tavalla murrok­sessa. Yrityk­sillä on esimer­kiksi vaikeuksia saada osaavaa työvoimaa ja tietyillä aloilla kärsi­tään jopa työvoi­ma­pu­lasta. Timo Koskinen tähdentää, että toimiva vuoro­pu­helu työpai­kalla lisää luotta­musta ja auttaa ratkai­se­maan esimer­kiksi yllä mainit­tuja asioita.

– Työpaikan hyvä yhteis­toi­minta on myös toimivan rekry­toinnin edellytys, erityi­sesti kun työvoi­masta joudu­taan monella alalla kilpailemaan.

Laki antaa vuoro­pu­he­lulle raamit: sen mukaan vuoro­pu­helua tulisi käydä työpai­koilla pääsään­töi­sesti neljän­nes­vuo­sit­tain. Osana vuoro­pu­helua voidaan tehdä suunni­telma työyh­teisön kehit­tä­mi­seksi. Tähän ennakoi­vaan kehit­tä­mis­työhön kannattaa panostaa, Timo Koskinen sanoo.

TYÖNANTAJAN ON NEUVOTELTAVA HENKILÖSTÖN KANSSA

Yhteis­toi­min­ta­lain mukaan työnan­tajan on neuvo­tel­tava henki­löstön kanssa ennen henki­löstön asemaan oleel­li­sesti vaikut­tavia päätöksiä.

– Henki­löstön kannattaa olla aloit­teel­linen ja hyödyntää lain mahdol­li­suuksia täysi­mää­räi­sesti. Esimer­kiksi henki­löstön edusta­jalla on oikeus esittää muutos­neu­vot­te­luissa vaihtoeh­toisia ratkai­suja irtisanomisille.

Yhteis­toi­min­ta­lakia sovel­le­taan yrityk­siin, joissa on vähin­tään 20 työnte­kijää ja sen noudat­ta­mista valvoo yhteis­toi­minta-asiamies. Jos työnan­taja ei kehotuk­sesta huoli­matta noudata lakia, työnan­taja voi saada laimin­lyön­neistä jopa sakkorangaistuksen.

Tallenne SAK:n järjes­tä­mästä seminaa­rista, jossa aiheen oli uudis­tunut yt-laki ja yt-asiamiehen rooli

 

HENKILÖSTÖN KANNATTAA PITÄÄ KIINNI LAIN MÄÄRÄYKSISTÄ

• Lain mukaan vuoro­pu­helu pitää järjestää yli 29 työntekijän yrityk­sissä neljä kertaa vuodessa, 20–29 työntekijän yrityk­sissä kaksi kertaa vuodessa ja ilman henki­löstön edustajaa olevissa yrityk­sissä vähin­tään kerran vuodessa.
• Vuoro­pu­helun käytännön toteut­ta­mi­sesta voidaan sopia paikal­li­sesti toisin, mutta henki­löstön edun mukaista on pitää kiinni vähin­tään lain mukai­sista neuvotteluista.
• Työpaikan kehit­tä­mis­suun­ni­tel­maan kirja­taan sovit­tujen toimen­pi­teiden vastuun­jako, aikataulu sekä seuranta.

 

Lue lisää:
Opas yhteis­toi­min­ta­laista luotta­mus­hen­ki­löille (SAK)