Jarkko Mäkipää harrastaa kesäteatterissa.
”Rämsöön kesäteatterissa on mukava porukka. Harvoin näissä piireissä murjottajia on”, sanoo harrastajanäyttelijä Jarkko Mäkipää.

Teatterin taikaa – Jarkko Mäkipää jäi 20 vuotta sitten koukkuun näyttelemiseen

14.6.2023

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN
KUVAT JYRKI LUUKKONEN

Sasta­ma­la­lainen Jarkko Mäkipää nähdään tänä kesänä 2023 Hullun Hatun­te­kijän roolissa Rämsöön kesäteatterissa.

JARKKO MÄKIPÄÄ

Vaihe­työn­te­kijä, pääluottamusmies
Vexve Oy
Sasta­mala

Kevätau­rinko paistaa siniseltä taivaalta, mutta keli on vielä kolea, kun harras­ta­ja­näyt­te­lijät hakevat ensim­mäisiä askel­merk­ke­jään Rämsöön kesäteat­terin lavalla Vesilahdessa.

– Touhu vaikuttaa ihan yhtä sekavalta kuin aina, mutta kaikista on silti esitys tullut. En usko, että tämä tekee poikkeusta, sanoo sasta­ma­la­lainen harras­ta­ja­näyt­te­lijä Jarkko Mäkipää.

Suono­järven rannalla sijait­se­vassa amfiteat­te­rissa saa juhan­nuksen jälkei­sellä viikolla ensi-iltansa koko perheen näytelmä Liisa Ihmemaassa. Mäkipää esittää siinä Hullua Hatuntekijää.

– Se on riemas­tut­tava rooli, jossa ei ole järjen hiventä. Taustalla on kuitenkin isompi ajatus kaikesta siitä kiireestä ja hosumi­sesta, mitä nykyään on, Mäkipää kertoo.

Jarkko Mäkipää harrastaa kesäteatterissa.
Jarkko Mäkipää ei ”nöösinä” kuvitellut joskus häärää­vänsä harras­ta­ja­teat­te­rissa. Nyt hän on viihtynyt lavalla jo kaksi­kym­mentä vuotta.

Hän kaivaa esiin plarinsa eli oman kappa­leensa näytelmän käsikir­joi­tuk­sesta ja antaa näytteen rooli­hen­ki­lönsä replii­kistä Ihmemaahan eksyneelle Liisalle.

– Kello jätättää kaksi päivää. Minähän sanoin sinulle, että et voi rasvata kelloa voilla.

Mäkipää on ylivii­vannut vihreällä tussilla omat osuutensa. Teksti jatkuu yhtä hulvattomasti.

– Rattai­siin on mennyt leivän­mu­ruja. Et olisi saanut käyttää leipä­veistä koneiston voiteluun.

HUPAILUILLA VAUHTIIN

Mäkipää kiinnostui harras­ta­ja­teat­te­rista parikym­mentä vuotta sitten, kun hänen kotiky­läs­sään toimiva urhei­luseura Lähtö ry. alkoi tehdä hupailuja.

– Niitä esitet­tiin Mylly­maan urhei­lu­ta­lolla yleensä pääsiäis­lau­an­taisin, jotta saatiin seuralle vähän rahaa, Mäkipää muistelee.

Näytte­le­minen tuntui hänestä sen verran mukavalta puuhalta, että hän ilmoit­tautui mukaan Vesarannan kesäteat­te­riin. Se toimii Sasta­malan Houhajärvellä.

Kun kipusin lavalle, niin hyvä, kun pystyssä pysyin. Sen verran jännitti.

– Ensim­mäinen oikea näytelmä, jossa olin mukana, oli Maria Jotunin Miehen kylkiluu. Esitin siinä apteek­karia. Kun kipusin lavalle, niin hyvä, kun pystyssä pysyin. Sen verran jännitti.

Näytel­mässä apteek­kari Jussi Ollen­bergin vaimo Elli muuttaa pois kotoa tohtori Kallion luo, koska hän kuvit­telee miehensä ihastu­neen apteek­ka­riop­pilas Ainaan. Komedia yltyy lopulta lähes farssiksi väärin­kä­si­tysten ja rooli­hen­ki­löiden erilai­suuden ansiosta.

– Ohjaaja piti tarkkaan kiinni näytelmän vanhah­ta­vasta kielestä, joka ei sovi ollen­kaan nykyih­misen suuhun. Sen opette­le­mi­sessa oli aika kova työ etenkin, kun olin vielä vähän harjaantumaton.

Jarkko Mäkipää tekee Liisa Ihmemaassa ‑näytel­mään myös tarpeistoa. Vanha avain toimii mallina, kun hän valmistaa puoli­met­risen avaimen.

KOLME ESITYSTÄ VUODESSA

Nykyään Mäkipään vuoteen mahtuu kolme eri esitystä. Ensim­mäinen ensi-ilta hänellä on kevät­tal­vella Vammalan Teatte­rissa ja kesät hän viettää Rämsöössä.

– Pikku­jou­luai­kaan meillä on Vammalan Teatte­rissa vielä Tyrwää Show paikal­li­sista, valta­kun­nal­li­sista ja vähän globaa­leis­takin aiheista, Mäkipää kertoo.

Parhaim­pina kesinä hän on ollut mukana kahdes­sakin näytel­mässä, kun hän näytteli myös Nokian kesäteatterissa.

– Muutaman kerran kävi niin, että sain ajaa edelli­sestä näytök­sestä Nokialta suoraan tänne. Tai jos Nokialla ei ollut harjoi­tuksia, täällä oli.

Farsseissa kaiken pitää osua oikeaan kohtaan.

Erityi­sesti Mäkipää tykkää farsseista, koska ne ovat yhtä aikaa hauskoja ja vaativia.

– Farsseissa kaiken pitää osua oikeaan kohtaan. Siinä vitsit kuolevat äkkiä, jos näytte­lijä jää vartoi­le­maan tai ei ole ajoissa paikalla.

Farsseissa näytte­lijät perin­tei­sesti tulevat ja menevät niin, että ovet vain paukkuvat. Ovien paukut­te­lussa saattaa piillä myös vaaran­paikka etenkin, jos tavaroiden sijoit­telu lavas­teissa ei ole ihan loppuun asti harkittua.

– Kerran eräässä näytel­mässä yhden oven päällä oli kello, jonka taulu oli lasia. Kun paiskoin ovea, kello tuli alas, mutta se putosi onneksi selkäni taakse.

REPLIIKKI PELASTI

Rämsöön kesäteat­te­rissa nuoret näytte­lijät harjoit­te­levat Liisa Ihmemaassa ‑näytelmän toista kohtausta. Lavalla Kani ja Liisa törmäävät toisiinsa ja kaatuvat.

– Molem­milla puolia­joilla olen mukana vain yhdessä kohtauk­sessa. Se on siitä pirul­lista, että vuoroa odotel­lessa tarkkaa­vai­suus helposti herpaantuu ja sitten tuleekin jo kiire lavalle, Mäkipää sanoo.

Oppirahat Mäkipää maksoi vuonna 2006, kun hän näytteli ensim­mäistä kertaa Vammalan Teatte­rissa. Näytelmä oli nimel­tään Inish­maan rampa, ja Mäkipää esitti siinä rampaa Billyä.

– Hän on vähän sellainen rassukka poika, joka elättelee toiveita eloku­va­roo­lista, mutta näytelmän lopussa annetaan ymmärtää, että hän kuolee tuberkuloosiin.

Jarkko Mäkipää harrastaa kesäteatterissa.

Yhdessä esityk­sistä Mäkipää unohtui lämpiöön höpöt­te­le­mään muiden näytte­li­jöiden kanssa niitä näitä, kunnes joku tuli kysymään häneltä, että tiedätkö yhtään, missä sinun pitäisi olla.

– Onneksi minun ensim­mäinen repliik­kini siinä koko näytel­mässä oli, että anteeksi, että olen myöhässä, mutta jäin tuijot­te­le­maan lehmiä, jotka seisoivat laitumella.

Sen jälkeen Mäkipää on koittanut olla skarp­pina eikä ole myöhäs­tynyt lavalta toiste.

– Näytte­le­minen tarjoaa aika täydel­listä vasta­painoa työlle ja kaikelle muullekin. Teatte­rissa unohtuvat hetkeksi muut huolet ja murheet, koska täällä ei voi miettiä muita asioita.

AIKAA VIEVÄ HARRASTUS

Tarkkaa­vai­suuden lisäksi näytte­le­minen edellyttää heittäy­ty­mis­kykyä ja aikaa, Mäkipää sanoo. Harjoi­tukset kestävät kolmesta neljään tuntia kerral­laan ja niitä saattaa olla kolmetkin viikossa.

– Ainahan se aika on jostain muusta pois, mutta en tiedä mistä, kun olen täällä. Kotoväeltä se ainakin vaatii pitkää pinnaa, kun äijä luuhaa pitkin rantoja kaiket kesät.

Tänäkin vuonna kesänäy­telmän ensim­mäiset lukuhar­joi­tukset olivat helmi–maaliskuussa. Varsi­naiset harjoi­tukset alkoivat Mäkipään osalta toukokuussa.

– Kotona en enää juuri käytä aikaa vuoro­sa­nojen opette­luun. Ne tulee opeteltua harjoi­tusten lomassa.

Kyllä meidän kelpaa, kun saamme mitta­ti­laus­pu­kuja, Jarkko Mäkipää tuumaa, kun hän sovittaa puvus­taja Elina Korvalan ompelemia Hullun Hatun­te­kijän housuja.

Teatte­ri­har­rastus edellyttää näytte­li­jöiltä myös sitoutumista.

– Kevyellä syyllä en kehtaa jäädä kotiin. Sähly­po­ru­kassa se ei ole niin kuole­man­va­kavaa, mutta jos olen pois näytel­mä­har­joi­tuk­sista, se on pois muiltakin, esiin­ty­mi­sistä puhumattakaan.

Pahim­mil­laan Mäkipää on noussut lavalle näytök­sessä lähes 40 asteen kuumeessa.

HOUSUT VANHOISTA VERHOISTA

Omaa vuoroon odotel­lessa Jarkko Mäkipäällä on hyvää aikaa sovittaa Hullun Hatun­te­kijän housuja. Puvus­taja on loihtinut ne vanhoista verhoista.

– Minulla on myös sellainen järjet­tömän kokoinen violetti hattu. Olen jo kokeillut sitä ja se painoi aika paljon. Minun täytyy varmaan alkaa treenata niska­li­haksia, Mäkipää sanoo.

Hän ei hyppää Hullun Hatun­te­kijän rooliin, vaan ui siihen menemällä pikku­hiljaa syvem­mälle ja syvemmälle.

– Haen rooli­suo­ri­tuk­seen nyans­seja ohjaajan ohjeiden mukaan. Hyvä ohjaaja on innos­tava, kannus­tava ja sellainen, jolta opin jotain uutta.

”Pääsen tällä kertaa suhteel­lisen pienellä teksti­mää­rällä”, kertoo Hullua Hatun­te­kijää Liisa Ihmemaassa ‑näytel­mässä esittävä Jarkko Mäkipää.

Rooli­suo­ri­tuk­sensa lisäksi Mäkipää liikuttaa näytel­mässä lavas­teita. Ihmemaassa Liisa muuttuu välillä suureksi ja välillä pieneksi.

– Emme rääkkää Liisaa, vaan pidämme hänet sen kokoi­sena kuin hän on. Sen sijaan pienen­nämme ja suuren­namme tavaroita ja lavasteita.

Mäkipää kantaa kortensa kekoon myös tarpeis­tossa. Hän valmistaa esimer­kiksi ison, puoli­met­risen avaimen. Mallina hänellä on vanha avain, joka mahtuu hänen kämmeneensä.

SÄÄN ARMOILLA

Harjoi­tuk­sissa Mäkipään ei tarvitse palella. Siitä pitää huolen itse neulottu islan­ti­lais­paita. Taidon hän opetteli viisi vuotta sitten Sasta­malan opiston kurssilla.

– Islan­ti­lais­pai­dassa liikku­vuus säilyy, kun en ole topattu täyteen kuin pikkumukulat.

Kesäteat­terin lavalla näytte­lijät ovat sään armoilla myös esityksissä.

– Kerran esitin sellaista kohtausta, jossa tulin saunasta vilvoit­te­le­maan ja minulla oli muki kädessä. Vettä satoi niin kovaa, että muki melkein täyttyi siitä sateesta.

Jarkko Mäkipää harrastaa kesäteatterissa.

Joskus näytelmä on jouduttu jopa keskeyt­tä­mään ukkos­kuuron takia, kun näytte­li­jöiden ääni ei ole kantanut ukkosen pauhun yli.

Rämsöön kesäteat­te­rissa on komea katettu katsomo, joten sade ei pääse kaste­le­maan yleisöä, mutta järveltä puhal­tava kolea tuuli saattaa tulla osalle katso­jista yllätyksenä.

– Minun käy usein ihan sääliksi, kun olen lavalla ja näen, että jotkut ovat lähte­neet teatte­riin kesähe­pe­neissä. He ovat ihan sinisenä, kun näytel­mästä on vielä puolet jäljellä.

Mäkipää toivookin Rämsöö­seen kuivaa, lämmintä ja tyyntä kesää sekä runsaasti yleisöä.

 

LIISA IHMEMAASSA

Rämsöön kesäteat­teri (Rämsööntie 981, Vesilahti)
Esitykset 28.6.–6.8.2023
Liput 20 euroa, alle 15-vuotiaat 10 euroa
Lisätie­toja: ramsoo.fi/kesateatteri