työtapaturmissa

24 dog i olyckor på jobbet ifjol – facket vill införa “parkeringsböter” för arbetsmiljöbrott

TEXT MARIE SANDBERG-CHIBANI OCH SUVI SAJANIEMI
FOTO ISTOCK BILDBEHANDLING EMILIE UGGLA

ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS

I Fin­land dog 24 per­son­er på job­bet ifjol. Antalet döds­fall i job­bet för­dub­blades år 2022 i jäm­förelse med året innan.

Det hjälper inte med att bara ge en hand­bok i han­den på de anställ­da om man vill råda bot på prob­lemet med oly­ck­or i arbetet, anser Indus­tri­fack­ets arbetsmiljö­ex­pert Mika Poiko­lainen.

– I sta­tis­tiken för antalet oly­ck­or i arbetet lig­ger indus­trin tvåa efter byg­gnads­bran­schen, säger Poiko­lainen.

Inom Indus­tri­fack­ets avtals­bran­sch­er föroly­ck­ades fem per­son­er under år 2022. Det hand­lar om en truck­oly­c­ka, en kemikalieläc­ka på en pro­duk­tion­san­läg­gn­ing, en all­varlig kläm­ska­da där en anställd dog och en oly­c­ka som kan ha orsakats av ett sjuk­doms­fall på ett varv. Dessu­tom utsattes en brevbärare för grovt våld i arbetet och dog av skador­na. Brottsutred­nin­gen i det sist­näm­n­da fal­l­et pågår fort­farande.

Man kan inte ta några gen­vä­gar.

Poiko­lainen har i flera år följt med utveck­lin­gen i antalet arbet­splat­soly­ck­or och myn­digheter­nas oly­ck­sutred­ningar. I flera av dem lyfter man fram prob­lem med brist­fäl­lig intro­duk­tion eller kon­stat­er­ar att det bor­de ha skett en mer utförlig intro­duk­tion och utbild­ning på arbet­splat­sen.

Att kän­na till möjli­ga faror i arbetsmiljön utgör en väsentlig del av intro­duk­tio­nen till job­bet. Det är ock­så ytterst vik­tigt att den anställ­da förstår hur arbet­suppgifter­na utförs på ett säk­ert sätt. Det räck­er inte med att ge en hand­bok i hand­bo­ken, anser Poiko­lainen.

– Man kan inte ta några gen­vä­gar utan man måste kol­la igen allt som har att göra med arbet­suppgiften. Man måste kän­na igen faror­na. Att se till arbetssäk­er­heten är en del av att leda en arbet­splats, säger Poiko­lainen.

Poiko­lainen påpekar att upplevelsen av att det är bråt­tom och ont om tid på job­bet nämns säl­lan i rap­porter­na.

– Det kan man läsa mel­lan rader­na, säger Poiko­lainen.

ALLT FÄRRE GRANSKNINGAR

År 2021 gjordes 20 495 granskningar på arbet­splat­ser­na, enligt rap­porten från arbe­tarsky­dds­för­valt­nin­gen. Som mest har antalet granskningar per år rört sig runt 28 000. Den tid som i medeltal används för en granskn­ing har ock­så min­skat.

Tren­den är lik­nande run­tom i Europa. Indus­tri­fack­et och fack­fören­ingsrörelsen i stort har arbe­tat för att svän­ga rik­t­nin­gen.

– Vi vill att arbe­tarsky­ddsmyn­digheten ska synas på arbet­splat­ser­na. Det är vik­tigt att myn­digheter­na tar ställ­ning, kanske lite ruskar om arbets­gi­varen och stöder arbe­tasky­dds­fullmäk­tige på arbet­splat­ser­na, säger Poiko­lainen.

Det här berät­tar om att det finns arbet­splatser i Fin­land som inte föl­jer lagens anda.

Det är oroväckande att de fin­s­ka arbe­tarsky­ddsmyn­digheter­na hit­tade något att anmär­ka hela 40 000 gånger under sina granskningar på arbet­splat­ser­na.

– Arbe­tarsky­ddsmyn­digheter­na har delat ut 34 000 rek­om­men­da­tion­er och 5 000 varningar. Det här berät­tar om att det finns arbet­splatser i Fin­land som inte föl­jer lagens anda.

Poiko­lainen efterl­yser strän­gare sank­tion­er för att tum­ma på arbe­tarsky­d­det.

– Om man frå­gar mig så anser jag att man skulle kun­na införa ”park­er­ings­bot för arbetsmiljöbrott”. En sådan skulle man kun­na skri­va ut direkt om arbe­tarsky­ddsin­spek­tören hit­tar något att anmär­ka på under gransknin­gen. I nuläget är sank­tion­er­na väldigt lin­dri­ga. De bor­de abso­lut vara strän­gare, säger Poiko­lainen.

Arbetsmiljö­ex­perten vill ändå lyf­ta fram att det finns flera ypperli­ga arbets­gi­vare i Fin­land när det kom­mer till arbetsmiljöfrå­gor. Där­för är ”noll arbet­splat­soly­ck­or som led­er till döden” enligt hon­om ett real­is­tiskt mål.