Borgå 13.4.2022 Autosalpa. Matias Kortman. Foto: Patrik Lindström

Tabletten allt viktigare verktyg i bilverkstaden

20.5.2022

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Andelen hybridbilar och renodlade elbilar växer hela tiden och de stigande bränslepriserna verkar inte precis hejda utvecklingen. Det märks av också på verkstaden på Autosalpa i Borgå.

Vårvädret har varit ostadigt och arbetet med däckbyten har inte kommit i gång på allvar då huvudförtroendeman Matias Kortman hälsar oss välkomna till verkstaden. Han håller som bäst på med att fixa en Hyundai som kommit in på service.

Kortman jobbar i teamet som specialiserar sig på märkesservice för Hyundai, Renault och Dacia. På andra sidan hallen är det Volvo som gäller.

– Vi har i bruk ett system med så kallade egenmekaniker. Det betyder att kunden sköter bokning av service och överlåter bilen direkt till montören. En del kunder vill själva köra in i verkstaden, men det sköter nog vi, berättar Kortman.

Här fanns inga fel, konstaterar Matias Kortman 

Kortman har drygt 20 år i firman bakom sig och de senaste tio åren har han varit huvudförtroendeman för de anställda på verkstaden.

Inom EU låg försäljningen av hybridbilar i fjol för första gången på samma nivå som försäljningen av dieselbilar. Samtidigt stod hybridbilar för ungefär en femtedel av alla nya personbilar som registrerades inom EU ifjol. Tidigare var andelen omkring 12 procent.

I Finland var långt över hälften av de nyregistrerade bilarna med någon typ av el- eller hybridmotor. På verkstadsgolven runtom i landet börjar utvecklingen också märkas av mer och mer.

Att mängden elektronik har ökat i bilarna, det är sedan gammalt. Det innebär i många fall längre serviceintervall och till exempel blir det färre oljebyten. Problemen är mer sällan mekaniska och något kan också ha gått snett i programvaran och då räcker det med att göra en uppdatering.

Har jobbet då blivit lättare med den nya tekniken?

– Enkelt svar, både ja och nej. Oftast ger datorn någon typ av felkod, men inte alltid. Och då måste man börja leta efter var problemet ligger, säger Kortman och studerar plattan han har i handen.

Det plingar till.

– Här fanns det inga fel, konstaterar han.

Max Määttänen har jobbat på Autosalpa i en månad. 

Verkstaden är auktoriserad för specifika bilmärken och det ställer också krav på att montörerna regelbundet ska få utbildning.

– Det brukar vara en–två dagar i månaden. Det ordnas alltid utbildning då en ny modell kommer ut, berättar Kortman.

Det ordnas alltid utbildning då en ny modell kommer ut

Allt går ändå inte att fixa med datorn. På andra sidan väggen, på den så kallade plåtsidan, jobbar vanligtvis två personer med krockskador. Här finns också nyaste förstärkningen i gänget, Max Määttänen, som är ensam på plats och i färd med att reparera kollisionsskador.

På basen av skadorna ser det ut som om bilen krockat med något lite större än en hjort, men vad det kan varken montör, redaktör eller fotograf spekulera i.

– Jag är riktigt ny här och började för en månad sedan. Men jag trivs bra, berättar Määttänen.

BÄTTRE ANDA ÄN NÅGONSIN TIDIGARE

– Det är ett bra gäng som jobbar här och vi har en god anda på jobbet. Jag skulle säga att nu är bättre stämning än någonsin tidigare under min tid i firman. Det ser man i att folk inte har bytts ut så mycket under de senaste åren, säger Timo Buddas, som är i färd med att byta ut delar på en Volvo.

Det kan man lugnt kalla ett gott vitsord eftersom Buddas började jobba på Autosalpa för nästan 35 år sedan.

– Nuförtiden finns det så många grejer under motorhuven att man får lyfta ut en hel massa före man kommer åt att fixa felet, konstaterar han.

”Nuförtiden finns det så många grejer under motorhuven att man får lyfta ut en hel massa före man kommer åt att fixa felet”, säger Timo Buddas. 

Som motvikt till dagens bilar har Buddas en Oldsmobile årsmodell 1971 i garaget hemma i Lovisa.

– I sommar blir det igen dags för evenemang för raggarbilar. Det är trevligt för det har nästan inte ordnats någonting under de senaste två åren, säger Buddas.

Och orsaken till att det inte blivit av? Det vet vi nog alla.

PANDEMIN BROMSADE EN STUND

När coronapandemin slog till på allvar i mars 2020 påverkade det också bilbranschen.

– Under första coronavåren stannade allt helt och hållet för en tid. Ingen kom med bilen på service, berättar Kortman.

Anders Rosqvist tycker det är bra att det alltid ordnas utbildning då det blir aktuellt med nya bilmodeller. 

På Autosalpa var personalen permitterad en tid. Kortman berättar att förhandlingarna gick bra i enlighet med det tillfälliga regelverket som då gällde för permitteringar. I övrigt funkar förhandlingarna och samarbetet bra med arbetsgivaren, anser han.

– Det är inte allt för ofta man har varit tvungen att ringa till förbundet.

Samma ska gälla i Kouvola och Borgå

Däcksäsongen två gånger om året innebär bråda tider i bilbranschen. På Autosalpa jobbar montörerna i regel vardagar dagtid. Undantaget är däcksäsongen på våren och senhösten då det blir en del kvällar och lördagsjobb. Kring däckbytardagarna har man på företaget förhandlat om ett lokalt avtal.

– Det som är viktigt, och som vi håller fast vid, är att det är samma regler ska gälla på alla verksamhetsplatser inom företaget. Samma ska gälla i Kouvola och Borgå, säger Kortman.

Chris Ek lägger sista touchen innan kunden kommer och hämtar bilen. 

Han håller regelbundet kontakt med förtroendemännen och hör sig för vad som händer på Autosalpas övriga enheter runtom i södra Finland.

På verkstadsgolvet hörs det både finska och svenska om vart annat.

– För tillfället verkar det ju som om det nästan hörs mera svenska. Jag skulle säga att så gott som alla förstår svenska, men alla pratar inte det. Det är ganska 50–50 och vi använder båda språken i jobbet.

Huvudförtroendemannen anser att framtiden ser rätt ljus ut i Borgå.

– Det går rätt så bra för firman, så jag är inte orolig.

 

AUTOSALPA OY

GRUNDAT 1957 i Kouvola
HEMORT Verksamhet i Borgå, Kervo, Kotka, Kouvola, Hyvinge, Lahtis och Tavastehus
PRODUKTION Bilförsäljning och bilservice
PERSONAL 13 på verkstaden i Borgå, sammanlagt runt 200
OMSÄTTNING 170 miljoner euro (2021)