BussiProlla työskentelevällä Kari Annaniemellä on kokemusta lähes kaikista autoalan töistä.

Viidakon uudet lait – työllis­tä­misen palvelut muutoksessa

TEKSTI SAMI TURUNEN JA PI MÄKILÄ
KUVAT LAURI ROTKO

Suomessa on kaksi­ja­koinen tilanne: toisaalta maata riivaa työttö­myys, toisaalta osaavan ja juuri oikean­laisen työvoiman saanti on ongelma monilla aloilla. Samaan aikaan työllis­tä­misen palvelut ovat muutok­sessa ja tuntuvat joskus viida­kolta, jossa työttömän on vaikea toimia. Miten murrok­sesta luovi­taan läpi?

BussiPro palkkasi pätevää porukkaa

BussiPro tarvitsi juuri omiin tarpei­siinsa sovel­tuvia työnte­ki­jöitä, eikä heitä ole pilvin pimein vapailla markki­noilla. Yritys sai tukea rekry­toin­tiin TE-toimistolta.

Jokimaa Lahden laita­milla tunne­taan ravira­das­taan, mutta siellä kulkee muitakin kulku­pe­lejä kuin hevosia. Yksi vilkkaan teolli­suusa­lueen yrityk­sistä on linja-autolii­ken­nöit­si­jöitä ja raskasta liiken­nettä palve­leva BussiPro Oy. Siellä työsken­telee myös Ari Wahlberg.

– Kumpi on viisaampaa, koulut­tautua alalle, jossa työllis­ty­minen on epävarmaa, vai ottaa vastaan työpaikka, jota tarjo­taan, hän kysyy.

Ari Wahlberg pääsee uudessa työssään tuttujen laitteiden, linja-autojen, pariin.
Ari Wahlberg pääsee uudessa työssään tuttujen laitteiden, linja-autojen, pariin.

Wahlberg on entinen kuorma-auton­kul­jet­taja, joka oli työttö­mänä kahdeksan vuotta. Pääsyynä oli terveys: työter­veys­lää­käri ja vakuu­tus­yhtiö olivat sitä mieltä, että mies ei sovellu raskaa­seen ammat­tiin reuma­oi­reiden takia.

– Jäin, tai minut jätet­tiin, työelämän ulkopuo­lelle. Miten sen nyt ottaa, 43-vuotias Wahlberg hymähtää.

Työttö­myy­sai­kana Wahlberg opiskeli liiken­neo­pet­ta­jaksi, mutta tie alkoi nousta pystyyn. Työhar­joit­te­lu­paikkaa oli korona-aikaan vaikea saada, opinnot eivät sen takia edenneet, ja Kelakin uhkasi opinto­tu­kien takaisinperinnällä.

Mutta sitten aukeni uusi mahdollisuus.

UUSI TAPA HUOLTAA KALUSTOA

BussiPro tarjoaa linja-autojen ja muun raskaan kaluston teknisen ylläpidon palvelua.

– Hoidamme kumppa­niemme kaluston ennakoivaa huoltoa, että kalusto pysyy tien päällä. Olemme myös varao­sa­tuk­kuri, meiltä asiak­kaat saavat laaduk­kaat alkupe­räis­va­raosat. Pieni organi­saatio voi tarjota kaiken kilpai­lu­ky­kyi­seen hintaan, kertoo toimi­tus­joh­taja ja toinen omistaja Jussi Raunisto.

BusCare- ja TruckCare-paket­tien lisäksi keskeinen osa liike­toi­mintaa on FireCare, autoka­luston automaat­tisten palosam­mu­tus­lait­teis­tojen asennus, huolto ja korjaus. Omaa korjaa­mo­toi­mintaa ei ole, mutta Lahden hallissa asenne­taan bussien tuulilaseja.

– Emme ole keksi­neet pyörää uudes­taan, mutta olemme laitta­neet vanhan pyörän pyöri­mään paremmin.

Jussi Rauniston mukaan TE-keskuksesta on ollut valtavasti apua rekrytoinneissa.
Jussi Rauniston mukaan TE-keskuk­sesta on ollut valta­vasti apua rekrytoinneissa.

Koska konsepti on oma ja uniikki, Bussi­Pron ongel­mana on ollut saada juuri oikean­laista työvoimaa. Suoraan työhön valmis­tavaa koulu­tusta ei ole, eikä kokemusta vastaa­vasta työstä voi kerryttää muualla.

– Meidän on pakko kouluttaa omat työnte­kijät, tulivat he mihin rooliin tahansa. Teknistä osaamista ja kiinnos­tusta alaan pitää olla, muuten hoidamme pereh­dy­tyksen ja koulu­tuksen. Ja jotta voi oppia uutta, motivaa­tion on oltava kunnossa.

OIKEAA OSAAMISTA HAUSSA

Saadak­seen osaavia ihmisiä BussiPro käytti Hämeen TE-toimiston palvelua sekä palkka­tukea työttömän työnha­kijan palkkaa­mi­seen. Tähän saumaan Ari Wahlberg pääsi iskemään. Hän on nyt työsken­nellyt Bussi­Prolla puolisen vuotta varaosamyyjänä.

– Autot ovat aina olleet elämässä mukana, ja minulla oli kokemusta myös varaos­a­puo­lesta. Toisaalta en haluaisi sotkea työtä ja harras­tusta, mutta onhan siitä ollut hyötyäkin, nauraa Wahlberg, joka vapaa-aikanaan rakentaa busseista matkailuautoja.

Jussi Rauniston mukaan TE-toimisto on ollut heille hyvä kumppani.

– Siellä on hyviä ihmisiä töissä ja he ovat kuunnel­leet meitä herkällä korvalla, jotta heidän verkos­tois­taan on löydetty meille sopivia ihmisiä. Me olemme tottu­neet tekemään nopeita päätöksiä, ja kun löytyi sopiva kandi­daatti, alettiin järjes­tellä asioita vauhdilla.

Kari Annaniemi (vas.) ja Ari Wahlberg tuntevat BussiPron varaosat kuin omat taskunsa.
Kari Annaniemi (vas.) ja Ari Wahlberg tuntevat Bussi­Pron varaosat kuin omat taskunsa.

Vauhtia tuli myös Wahlbergin elämään. Kelan kanssa oli haettu erilaisia vaihtoeh­toja, mutta toisaalta hän mietti, mitä voi ylipää­tään tehdä, koska lääkäri oli todennut hänet tiettyihin töihin kyvyt­tö­mäksi. Mutta kun Bussi­Pron tilai­suus aukeni, ei tarvinnut miettiä kauan.

– Jussi hoiti viral­liset paperit. Kaikki tapahtui äkkiä, ja lopulta piti tehdä päivässä päätös, että jätänkö koulun kesken ja teen työso­pi­muksen. Se oli helppo päätös, kertoo Kärkö­lässä, 30 kilometrin päässä työpai­kas­taan asuva Wahlberg.

– Tänne tullessa oli heti tunne, että olen terve­tullut. Voihan joku pitää ihmistä mielen­vi­kai­sena, jos tykkää työstään, mutta olen viihtynyt todella hyvin, Wahlberg nauraa.

KAIKKI OLIVAT VOITTAJIA

Wahlbergin tapaus oli aito win-win-tilanne: yritys sai oikean­laista työvoimaa ja työtön työnha­kija työpaikan. Palkka­tuki helpotti palkkaa­mista, sillä se on noin kolmannes palkka­ku­luista ja sitä makse­taan yleensä 6–12 kuukautta.

Yksin se ei kuiten­kaan asioita ratkaissut.

– Yritys­toi­mintaa ei voi perustaa tukien varaan, kyllä kassan pitää kestää tällaiset inves­toinnit. Mutta palkka­tuki helpottaa päätöstä, jos on työttö­myyttä alla ja työnte­kijää joudu­taan koulut­ta­maan. Tosin tällaiset tyypit, joilla on asenne kohdal­laan, olisi työllis­tetty ilmankin tukea, Raunisto sanoo.

Yritys­toi­mintaa ei voi perustaa tukien varaan, kyllä kassan pitää kestää tällaiset investoinnit.

Uudet työte­kijät opette­levat ensim­mäiset kuukaudet työtään vanhemman työntekijän opastuksella.

– Alussa tehdään töitä työpa­rina, ja uusi kaveri saa hiljak­seen enemmän vastuuta. Ja onhan työssä oppiminen meille kaikille elini­käinen prosessi.

TE-TOIMISTON VAHVALLA TUELLA

Varao­sa­myyn­nissä työsken­telee myös Kari Annaniemi. Hän on autotek­nikko, jolla on työko­ke­musta niin asenta­jana, työnjoh­ta­jana, korjaa­mo­pääl­lik­könä kuin opetta­jana. Työttö­myys­jakso ennen Bussi­Prota kesti viisi vuotta – lähinnä omasta tahdosta.

– Olin tehnyt yli 30 vuotta töitä putkeen. Ei minulla ollut mitään kiirettä, mutta vähitellen alkoi tuntua, että työt voisivat maistua.

Annanie­mellä oli kontak­teja Bussi­Pron toiseen omista­jaan, Tuomas Kivis­töön. He soitte­livat, tapasivat ja jutte­livat, ja molemmin puolin syntyi tunne, että työsuhde voisi toimia.

– TE-toimisto saatiin nopeasti mukaan, ja asiat lähtivät rullaa­maan saman tien. Kohdal­lani kaikki palkka­tuen ehdotkin täyttyivät, Annaniemi kertoo.

Annaniemi on ollut Bussi­Prolla kolme vuotta. Varao­sa­myy­jänä hän tuntee tuotteet, vaikkei kaikkia ulkoa muistakaan.

– Varas­tossa on yli 10 000 varaosaa, en edes yritä, hän nauraa.

Kari Annaniemi on työskennellyt BussiProlla kolme vuotta.
Kari Annaniemi on työsken­nellyt Bussi­Prolla kolme vuotta.

TE-toimisto saatiin nopeasti mukaan, ja asiat lähtivät rullaa­maan saman tien.

Annaniemi on viihtynyt kymmen­hen­ki­sessä työyh­tei­sössä mainiosti.

– Työ on monipuo­lista, koko ajan on uusia asiak­kuuksia ja erilaisia tilauksia. Osat ja autot vaihtuvat, eikä tarvitse tehdä töitä vain yhden merkin kanssa. Muutkin ovat alkaneet ymmärtää, mitä minulla ei kannata yrittää teettää, hän virnistää.

Wahlberg ja Annaniemi ovat täyttä­neet tonttinsa, ja toimi­tus­joh­taja Raunisto on tyyty­väinen miesten osaami­seen. Hän on tyyty­väinen myös TE-toimiston palveluihin.

– He ovat olleet kanssamme samassa veneessä, souta­massa samaan suuntaan ja samaan tahtiinkin. Rekry­toin­ti­pro­sessit haastat­te­lui­neen vievät aikaa ja energiaa. Erityisen tärkeitä TE-palvelut ovatkin pk-yrityk­selle, jolla ei ole erillistä henkilöstöosastoa.

BUSSIPRO OY

KOTIPAIKKA Lahti
PERUSTETTU 2008
TOIMIALA Bussien ja raskaan kaluston huoltopalvelu
ASIAKKAAT mm. Koiviston auto, Pohjolan liikenne, Nobina, Pohjolan turis­ti­auto, Neste, Kuusa­koski ja Kulje­tus­liike Helokivi sekä joukko eriko­koisia kuljetusyrityksiä

 

Työlli­syys­pal­ve­luiden paletti uudistuu

Uusi työnhaun malli teettää jopa 14 miljoonaa työha­ke­musta vuodessa. Toinen iso muutos on työlli­syyden kunta­ko­keilu, joka on oikeas­taan jo vakiin­tunut käytäntö.

Halli­tuksen valmis­te­lema UUSI TYÖNHAUN MALLI tulee voimaan touko­kuun alussa. Niin sanotussa pohjois­mai­sessa työvoi­ma­pal­ve­lu­mal­lissa säännöl­lisiä tapaa­misia lisätään: työnhaun alussa työtön tapaa työ- ja elinkei­no­toi­miston tai kunnan virkai­lijan kahden viikon välein.

Uusi malli velvoittaa jokaisen työttömän hakemaan neljää työpaikkaa kuukau­dessa. Haetta­vien paikkojen määrässä voidaan kuitenkin joustaa, jos työtön ei ole täysin työky­kyinen tai jos alueella ei ole sopivia paikkoja tarjolla.

Hakemis­pakko tuottaa arviolta 14 miljoonaa työha­ke­musta vuodessa.

– Määrä on valtava, ja tämä voi olla haaste. Jousta­mista ja resurs­seja pitäisi pystyä kohden­ta­maan, arvioi SAK:n koulutus- ja työvoi­ma­po­liit­tinen asian­tun­tija Mikko Laakkonen.

Mikko Laakkonen
Mikko Laakkonen

– Digitaa­li­sista työnhaun alustoista voi olla iso apu, mutta huoli, etteivät esimer­kiksi TE-toimis­tojen resurssit tule riittä­mään, on suuri. Hakemusten määrän paine tunne­taan myös työpai­koilla, jotka vastaa­not­tavat hakemuksia.

Työttö­mille on luvassa myös helpo­tuksia. Esimer­kiksi työttö­myys­päi­vä­rahan maksa­minen ei katkea yhtä herkästi kuin nykyisin, vaan seuraa­mukset kiris­tyvät vasta, jos työtön toistu­vasti laiminlyö sen, mistä on sovittu. Myös työttö­myys­turvan karens­seja lieven­ne­tään. Esimer­kiksi enimmäis­ka­renssi putoaa 90 päivästä 45 päivään.

Parhail­laan käynnissä olevassa TYÖLLISYYDEN KUNTAKOKEILUSSA noin kolmannes TE-toimis­tojen asiak­kaista siirtyi kuntien asiak­kaiksi. Kokei­lussa on mukana 118 kokei­lu­kuntaa, jotka muodos­tavat 25 kokeilualuetta.

Kunta­ko­keilun tarkoi­tuk­sena on selvittää, voidaanko palve­luja parantaa järjes­tä­mällä ne kuntien kautta. Tällä tavoi­tel­laan entistä nopeampaa työllis­ty­mistä. Kokeilun piti alun perin kestää kesään 2023, mutta hallitus on ehdot­tanut sen jatka­mista vuoden 2024 loppuun saakka – toisaalta on myös jo alustava päätös, että TE-palvelut siirtyi­sivät pysyvästi kuntien vastuulle samana vuonna. Halli­tuksen esitys on menossa eduskunnan käsit­te­lyyn 2022 syksyllä. Muutoksen myötä TE-hallinnon työnte­ki­jöitä siirtynee töihin kuntiin, kuntayh­ty­miin ja työllisyysalueille.

Kyseessä on iso uudistus, jolle pitää antaa aikaa.

Kokeilun aikana kunta vastaa suuresta osasta TE-toimiston tehtä­vistä. Työnha­kijan palve­luiden lisäksi kunnat antavat lausun­toja työttö­myys­turvan maksa­jille oikeu­desta ansio­päi­vä­ra­haan tai Kelan työttömyysturvaan.

Kunta­ko­keilu on poikinut risti­rii­taisia tuloksia. Esimer­kiksi Vantaalla palvelut ovat ruuhkau­tu­neet ajoit­tain pahoin, mikä johtuu resurs­si­pu­lasta. Toisaalta Pirkan­maan alueella kokei­lusta on saatu hyvää palautetta.

– Kyseessä on iso uudistus, jolle pitää antaa aikaa. Pirkan­maalla on nyt kolman­neksi alhaisin työttö­myy­saste koko Suomessa, joten tilanne on paran­tunut valta­vasti erityi­sesti pienem­missä kokei­lu­kun­nissa, sanoo Tampe­reen kaupungin työlli­syys­joh­taja Regina Saari.

Regina Saari
Regina Saari

– Suurin syy tilan­tee­seen on kova työvoiman tarve, mutta me pystymme myös paran­ta­maan henki­lö­koh­taista palvelua ja raken­ta­maan yksilöl­lisiä polkuja.

Työlli­syys­pal­ve­luiden varaan päätyy monen­laisia ihmisiä, monen­lai­sista syistä. TUETTU TYÖLLISTYMINEN on tarkoi­tettu henki­löille, jotka eivät työllisty omin voimin. Heillä voi olla jokin erityinen syy, kuten vamma tai sairaus, joka vaikeuttaa pääsyä työmark­ki­noille. Keskeinen väline tuetussa työllis­tä­mi­sessä on palkka­tuki – se voi olla ratkai­seva sysäys, jonka avulla työnha­kija saadaan työllis­tettyä yksityi­selle sektorille.

KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA taas on tarkoi­tettu niille, jotka eivät työ- ja toimin­ta­ky­kynsä rajoi­tusten vuoksi voi osallistua julki­siin työvoi­ma­pal­ve­luihin tai työhön. Tavoit­teena onkin ehkäistä työttö­myyden aiheut­tamia kielteisiä vaiku­tuksia ja vahvistaa elämän ja arjen hallintaa.

3 FAKTAA TYÖLLISYYSPALVELUIDEN MURROKSESTA

  1. Uusi työnhaun malli tulee voimaan touko­kuun alussa. Uusi malli muun muassa velvoittaa työttömän hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa.
  2. Työlli­syyden kunta­ko­kei­lussa kolmannes TE-toimis­tojen asiak­kaista siirtyi kuntien asiak­kaiksi. Kokeilun tarkoitus on selvittää, voidaanko palve­luja parantaa järjes­tä­mällä työnha­ki­joiden palvelut kuntien kautta.
  3. TE-palvelut ovat siirty­mässä pysyvästi kuntien vastuulle vuonna 2024.

 

Uudet palvelut tuovat helpo­tusta – ainakin teoriassa

Toimi­vatko työlli­syys­pal­velut ja saavatko työttömät apua? Asian­tun­tijat suhtau­tuvat muutok­siin risti­rii­taisin ajatuksin.

Työttö­myyden hoidossa olennainen kysymys on, miten työttö­myys katkais­taan ennen sen pitkit­ty­mistä. SAK:n Mikko Laakkosen mukaan uuden työvoi­ma­pal­ve­lu­mallin tavoit­teena on tarttua juuri tähän. Uuden mallin toimi­mi­seen käytän­nössä hän suhtautuu varauksella.

– Uuden mallin tavoit­teena on panostaa työttö­myyden hoita­mi­seen heti sen ensim­mäi­sinä kuukausina. Se on järkevää, sillä mitä kauemmin työttö­myys kestää, sen hanka­lampaa ja kalliimpaa työllis­ty­minen on. Haasteena onkin tavoittaa työttö­myyden kova ydin, noin 110 000 ihmistä, joka pysyy työttö­mänä suhdan­teista riippumatta.

Nykyisin puhutaan jatku­vasta oppimi­sesta, ja siihen kannat­taisi panostaa työvoi­ma­pal­ve­lui­takin kehittäessä.

Laakkonen näkee pohjois­mai­sessa työvoi­ma­ko­kei­lussa paljon hyvää, mutta pelkää, ettei sen avulla pystytä katso­maan tarpeeksi hyvin yksilön tilannetta.

– Nykyisin puhutaan jatku­vasta oppimi­sesta, ja siihen kannat­taisi panostaa työvoi­ma­pal­ve­lui­takin kehit­täessä. Jos perus­osaa­mi­sesta ja jatku­vasta oppimi­sesta pidetään kiinni jo työuran aikana, työllis­ty­minen on helpompaa.

JATKUVAA OPPIMISTA KAIVATAAN

Varsi­naista yhden luukun mallia työlli­syys­pal­ve­luihin ei vielä­kään ole tulossa.

– TE-toimistot kyllä auttavat työllis­ty­mi­sessä, mutta ihmisillä on monen­laisia haasteita ja tuen tarvetta voi olla monella elämän osa-alueella. Käyttäjän näkökul­masta olisi tärkeää, että palvelut olisivat helposti saata­villa ilman hallinnon viidakkoa, Laakkonen sanoo.

Myös Teolli­suus­lii­tossa odote­taan mielen­kiin­nolla, miten uudet mallit vaikuttavat.

Marjut Lumijärvi
Marjut Lumijärvi

– Meillä on kovat odotukset, että jokainen työtön saisi oikeasti nopeasti haastat­te­luajan. Asiat ovat mutkis­tu­neet valta­vasti, ja työttömän on välillä ollut hyvinkin vaikea löytää tietoa siitä, mihin hän on oikeu­tettu. Siksi on hyvä asia, jos jo alusta saakka jokai­selle tehdään henki­lö­koh­tainen, yksilöl­linen suunni­telma, kertoo sosiaali- ja työym­pä­ris­tö­asian­tun­tija Marjut Lumijärvi.

Hän toivoo, että myös yritykset kantai­sivat enemmän vastuuta työllistämisestä.

– Yritykset puhuvat työvoi­ma­pu­lasta, mutta eivät kuiten­kaan palkkaa työttömiä. Jos jatku­vasta oppimi­sesta pidet­täi­siin huolta työurien aikana, työllis­ty­minen voisi olla helpompaa ja työvoi­ma­pula vähäisempää.

KUNTAKOKEILU TUO LISÄARVOA – VIIVEELLÄ

Työlli­syyden kunta­ko­kei­lusta on toivottu helpo­tusta TE-toimis­tojen ruuhkiin ja työttö­myyden kitke­mi­seen. Kunnille tulee porkkana tehdä työ hyvin: ne säästävät sanktio­mak­suista, joita määrä­tään, jos pitkä­ai­kais­työt­tö­mien määrä ei vähene. Kyse on kirjai­mel­li­sesti tuhannen taalan paikasta.

Tampe­reen työlli­syys­joh­taja Regina Saari tietää, ettei kokeilu tarjoa pikavoit­toja. Kymmenen pirkan­maa­laista kuntaa oli mukana kunta­ko­kei­lussa jo 2017–2018. Nyt mukana ovat kaikki alueen kunnat.

– Meille tämä on tuonut valta­vasti lisäarvoa, mutta se ei ole syntynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ. Kunnilla on ollut jo aiemmin intressi järjestää työnha­ki­joiden palvelut ja huolehtia, että alueella on tarjolla osaavaa työvoimaa, mutta aiemmin se ei ollut mahdol­lista. Kun olemme voineet yhdistää sekä kuntien että valtion resurssit, tulokset ovat olleet varsin positiivisia.

Kun olemme voineet yhdistää sekä kuntien että valtion resurssit, tulokset ovat olleet varsin positiivisia.

Saaren mukaan kunta­ko­keilu on mahdol­lis­tanut sen, että jokai­sella työttö­mällä on oma nimetty henki­lö­koh­tainen valmen­taja, jonka kanssa yksilöl­liset suunni­telmat tehdään.

– Pystymme tutus­tu­maan paremmin asiak­kaa­seen sekä raken­ta­maan yhdessä polun työllis­ty­mistä tai muita ratkai­suja varten. Tämä on toiminut hyvin, sillä meillä on myös paljon heikossa työmark­ki­na­ti­lan­teessa olevia asukkaita. Oman kunnan lähipal­ve­lu­mallin etuna on se, että kunnissa tunne­taan hyvin työnan­tajat ja heidän toiveensa.

Juttu­ko­ko­nai­suu­teen on haasta­teltu myös Hämeen TE-toimiston palve­lu­pääl­likköä Sami-Pekka Kallio­koskea sekä SAK:n sosiaa­li­asioiden päällikköä Pirjo Väänästä.

 

Järjes­telmät ihmisiä varten

Työvoi­ma­pal­velut ja työllis­tä­misen keinot ovat olleet vuosia käymis­ti­lassa: aktii­vi­mal­leja, kunta­ko­kei­luja sekä palve­lujen tehos­ta­mista ja siirtelyä. Osa uudis­tuk­sista tulee ja menee halli­tusten vaihtuessa, osa elää omaa elämäänsä, joskus kaukana työttömän arjesta.

Normi­kan­sa­laisen käsitys­kyky on koetuk­sella: kuka tekee ja mitä, kelle vastuu kuuluu missäkin asiassa? Kaikkein eniten kuuta­molla saattaa olla työtön työnha­kija: miltä luukulta palvelut tänä vuonna löytyvät?

Uudis­ta­minen ei ole pahaksi, jos loppu­tulos on hyvä. Kuka palvelun järjestää, ei ole käyttä­jälle oleel­linen asia, kunhan hän tietää, mille luukulle mennä ja että hän saa tarvit­se­mansa palvelun nopeasti. Täydel­li­sintä toki olisi, jos hän kaiken kukku­raksi saisi töitä. Tärkeintä ei saa olla järjes­telmä itses­sään, vaan sen toimivuus.

Lohdul­lista on, että suuri osa työttö­mäksi jäävistä ihmisistä työllistyy varsin nopeasti – esimer­kiksi ansio­si­don­naista päivä­rahaa saavista 70 prosenttia saa töitä puolen vuoden sisällä. Se pysyvä pitkä­ai­kais­työt­tö­myyden kova ydin sisältää sitten ihmisiä, joita työttö­myyden lisäksi painavat esimer­kiksi pitkä­ai­kais­sai­raudet tai elämän­hal­linnan ongelmat. He tarvit­sevat työvoi­ma­pal­ve­lujen lisäksi muutakin apua.

Keino työllis­ty­mi­seen tämän joukon kohdalla eivät ole työttö­myys­turvan leikkaukset, joita tarjoil­laan poppa­kons­tiksi. Eräs juttuun taustaksi haasta­teltu asian­tun­tija sanoikin: ”Näiden monen­laisten vaikeuk­sien kanssa paini­vien ihmisten työttö­myyden syy ei ole todel­la­kaan väitetty korkea työttömyysetuus.”

SAMI TURUNEN