Omistaminen vähenee
Maailma hukkuu tavaraan ja suurin osa siitä lojuu valtaosan ajasta käyttämättömänä kaappien perukoilla, varastoissa tai parkkipaikoilla. Pikkuhiljaa omistamisen suosio kuitenkin vähenee ja VUOKRAAMINEN LISÄÄNTYY.
Nykyään voi kohtuullisen helposti vuokrata muun muassa poran, retkeilytavaroita, auton, nokkakärryt, mökin, musiikkia, karaokelaitteet tai vaikka Speden Speleistä tutun nopeustestin. Esimerkiksi retkeilytavaroita vuokraavat niin yksityiset ihmiset kuin yritykset.
Vaikka muutos näkyy nyt erityisesti tavallisille ihmisille suunnatuissa palveluissa, ilmiöllä on juurensa yritysmaailmassa.
TERMI PALVELUTALOUS TARKOITTAA palveluiden kasvua kansantalouksissa ja yritysten liiketoiminnassa. Ilmiö sai nimensä jo 1960-luvulla.
Pohjimmiltaan palveluiden lisääntymisessä on kyse RAHASTA JA TEHOKKUUDESTA. Yrityksen näkökulmasta kaikkea ei kannata tehdä itse.
Jos tehtaassa on nosturi, yrityksen ei kannata itse palkata tai kouluttaa henkilöitä sen huoltamiseen, koska nosturi on harvoin rikki. Huoltopalvelun ostaminen tarvittaessa tai kuukausimaksulla tulee halvemmaksi.
Palvelut tuovat yrityksille vakaata tulovirtaa joka kuukausi.
Samalla tavalla ei ole välttämättä järkevää ostaa kaikkia kalliita koneita, koska se vaatii paljon rahaa. Jos laitteita voi vuokrata, voi päästä nopeammin ja helpommin varsinaiseen työhön.
Nykypäivänä teollisuusyritykset ostavat usein huoltopalveluiden lisäksi esimerkiksi siivouksen, työvaatteiden pesun ja kahviautomaatin täytön palveluna.
Toisaalta palvelut ovat myös yrityksille mahdollisuus. Esimerkiksi hissi- ja liukuporrasvalmistaja Koneen liikevaihdosta noin 45 prosenttia tulee huoltopalveluista.
PALVELUT TUOVAT YRITYKSILLE VAKAATA TULOVIRTAA joka kuukausi. Palvelut mahdollistavat myös UUSIA TULOVIRTOJA JA TUOVAT SÄÄSTÖJÄ.
Esimerkiksi laivojen moottoreita valmistava Wärtsilä myy moottoreiden huoltosopimuksia. Wärtsilä voi moottoreiden käyttöä seuraamalla auttaa asiakkaitaan optimoimaan moottorin käyttöä.
Samaan aikaan Wärtsilälle kertyy lisää tietoa moottoreiden käytöstä ja yleisistä vioista. Tämä auttaa suunnittelemaan parempia moottoreita.
Palveluiden markkinointikikkoja
Ohjelmistopuolella on jo pitkään tunnettu termi software as a service (SaaS). Tässä mallissa yritys myy ohjelmiston sekä sen ylläpidon asiakkaalle kuukausi- tai vuosimaksulla.
Ostava yritys tai henkilö ei siis osta ohjelmistoa itselleen, vaan käyttöoikeuden ohjelmistoon. Alkuinvestointi on näin toteutetussa palvelussa usein pieni.
SaaS löi läpi niin vauhdilla, että vastaavasti nimettyjä palveluita on kymmeniä. Esimerkiksi energiaa, paineilmaa, kuvia, tietoa, pelejä, johtamista tai maanviljelyä voi ostaa palveluna.
Tässä hienolta kalskahtavassa kirjainlyhenteessä onkin välillä kyse vain hieman eri tavalla brändätyistä tuotteista ja palveluista.
Omistajuudesta tuli taakka
Kuluttajille tarjottavien vuokraus- ja leasing-palveluiden yleistymistä edistää halu vaivattomampaan elämään. Jos käy kerran kesässä vaeltamassa ja kaksi kertaa vuodessa laskettelemassa, saattaa ostamisen sijaan olla järkevämpää vuokrata välineet ja auto.
Kun reissun jälkeen palauttaa vuokratut tavarat ja auton, ei tarvitse huolehtia niiden säilytyksestä tai huollosta.
Hyvän esimerkin antaa myös veneily. Skipperin tarjoaman palvelun avulla veneilyharrastukseen voi päästä kiinni kuukausimaksulla, kun aiemmin siihen vaadittiin vakaa työpaikka ja pankkilaina.
Skipperin kautta voi nimittäin ostaa eri puolilla Suomea sijaitsevien veneiden käyttöoikeuden kuukausimaksua vastaan.
Vuokraamisen yleistyminen vähentää luonnonvarojen käyttöä. Tavaroita tarvitsee valmistaa vähemmän, koska vuokratavaroita käytetään enemmän kuin vaikkapa keskivertoperheen komeron perukoilla makaavaa ruuviväännintä.