Viking Söderling kertoo, että työkalut valmistetaan itse alusta loppuun.

Manne­rin kone­pa­jalla pyörät pyörivät

30.11.2021

TEKSTI JOHANNES WARIS
KÄÄNNÖS JOHANNA MINKKINEN
KUVAT PATRIK LINDSTRÖM

Metalli on vaih­tu­nut muoviin, mutta pyörät ovat edel­leen pääosassa Manne­rin kone­pa­jalla Hangossa.

Hanko­lai­nen Manne­rin Kone­paja on vuosien varrella tuot­ta­nut kaik­kea pelti­sistä keksi­pur­keista radio­mas­toi­hin. Kohta viiden­kym­me­nen vuoden ajan yritys on kuiten­kin panos­ta­nut kuljetuspyöriin.

– Yrityk­sen nimi on Manne­rin Kone­paja, mutta nyky­ään käytämme aika vähän metal­lia. Ehkä pyörän­na­vassa, mutta eniten käytämme muovia, pääluot­ta­mus­mies Manne Björk­qvist sanoo.

Teol­li­suus­pyö­rät ovat yhä pienempi osa tuotan­toa. Viime vuosina eten­kin tervey­den­huol­lossa käytet­tä­vien pyörien kysyntä on kasva­nut. Pyöriä käyte­tään esimer­kiksi sairaala- ja kuntoutuslaitteissa.

– Yhdessä pyörä­sar­jois­tamme ei ole yhtä­kään metal­lio­saa, ja se sovel­tuu esimer­kiksi magneet­ti­rönt­ge­nissä tarvit­ta­viin laitteisiin.

Pääluottamusmies Manne Björkqvist
Pääluot­ta­mus­mies Manne Björkqvist

Tuotan­to­hal­lissa koneet sylke­vät ulos koko­nai­sia pyöriä tai pyörien osia.

– Voi sanoa, että tuotamme pyörien ”high techiä”. Suomessa massa­tuo­tanto ei kannata, Björk­qvist sanoo.

Ketään tuskin yllät­tää, että globaa­listi suurin osa pyöristä tuote­taan Kiinassa.

Sami Rantala hoitaa yhdessä työpa­rinsa kanssa muovin tuotanto-osas­ton koneita. Rakkaus toi turku­lai­sen Suomen eteläi­sim­pään kaupun­kiin ja töihin Mannerille.

– Työ sopii täydel­li­sesti opin­toi­hini Kemin ammat­ti­kor­kea­kou­lussa. Opin­not tehdään etänä, ja minun tarvit­see käydä Kemissä vain joka toinen kuukausi, Rantala sanoo.

KORONA TULI HUONOON SAUMAAN

Manne­rin kone­paja panos­taa vien­tiin, eten­kin Euroo­passa. Suomessa yritys on vakiin­nut­ta­nut asemansa, ja tänä päivänä vajaa 70 prosent­tia tuotan­nosta menee vien­tiin, ja osuus kasvaa koko ajan.

– Olimme juuri lansee­ran­neet uusia tuot­teita, kun pande­mia alkoi. On vaikeaa myydä tuot­teita tapaa­matta asiak­kaita, väliai­kai­seksi toimi­tus­joh­ta­jaksi nimetty Jukka Immo­nen sanoo.

Liike­vaihto on tänä vuonna kuiten­kin kasva­nut noin viidellä prosen­tilla. Immo­nen on suhteel­li­sen uusi toimi­tus­joh­ta­jana, mutta on työs­ken­nel­lyt yrityk­sessä kolme vuotta.

Olimme juuri lansee­ran­neet uusia tuot­teita, kun pande­mia alkoi. On vaikeaa myydä tuot­teita tapaa­matta asiakkaita.

Tuotan­non puolella koro­na­toi­met näky­vät turva­vä­lien ja käsi­de­sin lisäksi siinä, että jotkut osas­tot ovat siir­ty­neet työs­ken­te­le­mään yhden vuoron sijaan kahdessa vuorossa tungok­sen välttämiseksi.

– Tämä ei ole sopi­nut kaikille työn­te­ki­jöille, esimer­kiksi lapsi­per­heille, joten moni on iloi­nen, kun pala­taan taas yhteen vuoroon, Björk­qvist sanoo.

Hän on tyyty­väi­nen, ettei kukaan työka­ve­reista ole saanut covid-19 ‑tautia. Vaikeuk­sista on selvitty myös aiemmin.

– Vuoden 2008 romah­duk­sen ja vuoden 2018 välissä oli monta todella vaikeaa vuotta. Koimme lomau­tuk­sia ja YT-neuvot­te­luita sään­nöl­li­sin välia­join, Björk­qvist kertoo.

KAIKKEA EI VOIDA AUTOMATISOIDA

Yhä suurempi osa pyöristä kootaan robot­tien avulla, mutta edel­leen on paljon käsin tehtä­vää työtä. Silloin kyse on yleensä pienem­mistä sarjoista.

– Tämä koko ei sovi auto­maat­tiin. Teemme nyt 500 kappa­leen sarjaa, Barbro Lignell sanoo ja näyt­tää Tango-mallista pyörää, joka on yksi Manne­rin kone­pa­jan standardituotteista.

Barbro Lignell
”Työsuo­je­lun suhteen on vielä paljon tehtä­vää”, Barbro Lignell sanoo.

Lignell on runsaan 20 Manne­rin vuoden aikana ehti­nyt tehdä monta eri työteh­tä­vää. Hän on työs­ken­nel­lyt nyt jo lopet­ta­neella metal­lio­sas­tolla sekä kokoon­pa­ni­jana. Sen lisäksi hän toimi esimie­henä yli kymme­nen vuotta. Hyviä hetkiä on ollut, mutta kaikki muis­tot eivät ole iloisia.

– Ollak­seni täysin rehel­li­nen sain erään orga­ni­saa­tio­muu­tok­sen aikana valita, tuleeko minusta työtön vai kokoon­pa­nija. Kaksi nais­puo­lista esimiestä uudel­leen­si­joi­tet­tiin. Minulla oli mieli­pi­teitä, ja voi sanoa, ettei sitä aina arvostettu.

Tuotan­to­ti­lat alka­vat olla vuosia nähneitä, ja sen huomaa.

– Täällä on aika ahdasta. Nyt tilat suun­ni­tel­tai­siin täysin eri tavalla. Hyvä asia on kuiten­kin, että meillä nyky­ään on nostet­ta­vat sähköi­set pöydät.

PERHEYRITYS MONELLA TAPAA

Tuotan­to­puo­leen verrat­tuna on työpa­jalla miltei hiljaista. Täällä Viking Söder­ling yllä­pi­tää ja korjaa tuotan­to­työ­ka­luja Yle Väst­ny­lan­din aamu­päi­vä­oh­jel­maa kuunnellen.

– Tämä on monella tapaa vaih­te­le­vaa työtä. Työka­luissa on monta liik­ku­vaa osaa, joten tässä pitää saada monta asiaa sopi­maan yhteen. Haluan myös tehdä työn ripeästi, sillä muuten tuotan­to­ko­neet seisovat.

Söder­lin­gillä on 42 Manne­rin vuotta taka­naan. Kun hän aloitti yrityk­sessä, Manne­rilla työs­ken­teli yli 100 henkilöä.

Tuotan­to­puo­lella on useampi pitkään yrityk­sessä työs­ken­nel­lyt. Nuorem­pien työn­te­ki­jöi­den keskuu­dessa on ylei­sem­pää, että viih­dy­tään muutama vuosi, kunnes hakeu­du­taan muualle.

Tämä on monella tapaa vaih­te­le­vaa työtä. Työka­luissa on monta liik­ku­vaa osaa, joten tässä pitää saada monta asiaa sopi­maan yhteen.

Kolmi­vuo­ro­työ saat­taa houku­tella alueen muihin teol­li­suus­yri­tyk­siin. Vuoro­työ nostaa palk­kaa selvästi, Björk­qvist sanoo.

Sekä Manne Björk­qvist että Viking Söder­ling kehu­vat työpai­kan ilma­pii­riä. Manner on perhey­ri­tys monella tapaa.

– Täällä on hyviä tyyp­pejä. Veljeni on täällä ja myös poikani työs­ken­teli täällä yli kymme­nen vuotta, Söder­ling sanoo.

OY MANNERIN KONEPAJA AB

PERUSTETTU 1890
KOTIPAIKKA Hanko
TUOTANTO Pyörät
HENKILÖKUNTA 25 tuotan­nossa, yhteensä noin 50
LIIKEVAIHTO 7,2 miljoo­naa euroa (2020)