Neste valde Rotterdam – I Borgå väntar person­alen på konkreta utvecklingsplaner

Huvudfört­roe­deman Sami Ryynänen vid Nestes raffi­na­deri i Borgå berättar att förlusten av en miljar­din­ves­te­ring natur­ligtvis grämer, men att det inte kom som en överraskning.

15.3.2021

Neste medde­lade att företa­gets nya bioraf­fi­na­deri placeras i Rotterdam i Neder­län­derna.  Företaget infor­me­rade om beslutet den 15 mars.

– Det känns för jävligt, men inte kan vi längre göra något åt det, säger Borgå­raf­fi­na­de­riets huvudfört­roen­deman Sami Ryynänen.

För tillfället arbetar runt 800 arbets­ta­gare i Borgå. Ett bioraf­fi­na­deri för förny­bara bränslen skulle ha skapat arbets­tillfällen i Borgå.

Speciellt byggnadss­kedet skulle ha syssel­satt flera människor.

– En anlägg­ning här skulle han gjort det lättare att göra även andra inves­te­ringar på den förny­bara sidan, säger Ryynänen.

DRAGKAMPEN PÅGICK I ETT ÅR

Ryynänen berättar att dragkampen mellan Borgå och Rotterdam, som pågått i ett år, varit ett ständigt samtal­sämne i diskus­sio­nerna runt kaffe­bordet, men inte nämnvärt påverkat stämningen.

Neste har motiverat beslutet med lägre helhetskostnader.

I jämfö­relse med Borgå var Rotterdam ett förmån­li­gare alter­nativ med tanke på logistik och byggkost­nader samt tillgången på koldioxidsnål vätgas,

– Vårt beslut grundar sig på att kunna säkers­tälla vår framtida konkur­rens­kraft och på våra tillväxt­stra­te­gier, som möjliggör produk­tion av förny­bara bränslen, säger Nestes  verks­täl­lande direktör Peter Vanecker i ett pressmedelande.

På Nestes raffi­na­deri i Borgå har man följt med processen och stämningen har stundvis varit hoppfull,  men det slutliga beslutet var ändå ongen överraskning.

– Person­alen har förbe­rett sig på det. Rotterdam var ju förhands­fa­vorit med tanke på plats och logistik, säger Ryynänen.

BORGÅ  EN DEL AV DEN NYA STRATEGIN

De produkter som i dagsläget produceras i Borgå är i första hand fossila bränslen. Neste har under den senaste tiden riktat sig allt mer på förny­bara bränslen och det är där företaget skapat vinst under de senaste åren.

– Det kommer att vara en utmaning för ledningen att få gänget i Borgå att känna sig delak­tiga i Nestes nya strategi, säger Ryynänen.

I  slutet av 2020 medde­lade Neste att man lägger ner raffi­na­de­riet i Nådendal. Nedkö­ningen pågår samti­digt som beslutet om inves­te­ringen i Rotterdam presenterades.

– Det finns rädslor kring att det inte kommer att ske någon utveckling i Borgå, säger Ryynänen.

KONKRETA PLANER EFTERLYSES

Neste har meddelat att företaget kommer att utveckla enheten i Borgå.

Europa- och ägars­tyr­nings­mi­nister Tytti Tuppu­rainen (sd.) medde­lade efter på sitt twitter­konto att Neste inte kommer att lämna Finland och att man kommer att göra omfat­tande inves­te­ringar i Borgå. Neste är ett börsbolag och Finska starten är en av de största ägarna i bolaget.

Ryynänen hoppas att företaget nu presen­terar konkreta planer för framtiden så att de anställda skulle kunna känna framtidstro.

– Det är och andra sidan bra att utred­ningen är grundlig. Vi måste jobba hårt för att Borgå ska vara place­ring­sort då man på företaget funderar på följande anlägg­ningar, konsta­terar Ryynänen.

TEXT ANTTI HYVÄRINEN
FOTO PEKKA ELOMAA

ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS

uppda­terad 16.3 med infor­ma­tion om Europa- och ägars­tyr­nings­mi­nis­terns utlåtande och VD Vanec­kers kommentar