Päivi Kurikka: Jokainen voi osallistua ja vaikuttaa

Kunta­lai­sella on moninaiset mahdol­li­suudet vaikuttaa. Tarjolla on vaihtoeh­toja kunnal­li­sesta päätök­sen­te­ki­jästä aloit­teen­te­ki­jäksi. Myös äänes­tä­minen on tärkeää vaikut­ta­mista. Kunta elää asukkai­densa mieli­pi­teistä ja osallis­tu­mi­sesta, sanoo Päivi Kurikka.

26.2.2021

PÄIVI KURIKKA Suomen Kunta­liiton erityis­asian­tun­tija. Opiskellut yleistä valtio-oppia ja kunnal­lis­hal­lintoa. Työsken­nellyt Kuntien keskus­jär­jes­tössä ja Kaupun­ki­lii­tossa. Aiemmin Kaupunki- ja Kunta­liiton tutki­jana keskittyi erityi­sesti nuorten kunta­ku­vaan. Vastaa Kunta­lii­tossa laajasta kunta­de­mo­kra­tia­ver­kos­tosta, johon kuuluu eri taustaisia henki­löitä kunta­joh­ta­jista järjes­tö­ak­tii­veihin. Verkos­tossa jaetaan kuntien parhaita käytäntöjä.

Kunta­laisten osallis­tu­minen päätök­sen­te­koon on kunnal­lisen itsehal­linnon perusta. Vuoden 2015 kunta­la­ki­uu­dis­tuk­sessa halut­tiin lisätä kansa­laisten osallis­tu­mista ja luotta­mus­hen­ki­lö­toi­mien houkut­ta­vuutta. Kunta­liiton mukaan kuntien osallis­ta­mis­toimet eroavat toisis­taan, sillä kunnatkin ovat erilaisia. Yhteistä kuitenkin on, että kunta­laisten osaamista ja voima­va­roja halutaan hyödyntää entistä enemmän.

Perus­tus­laki, kunta­laki ja erityis­lait takaavat kunta­lai­sille oikeuden osallistua ja vaikuttaa heitä koske­viin asioihin.

Vaikut­ta­mis­ka­navia on monia. Vaivat­tomin tapa osallistua ja vaikuttaa on antaa palau­tetta kunnalle esimer­kiksi kunnan verkko­si­vujen kautta, suoraan henki­lö­koh­tai­sesti kunnan viran­hal­ti­jalle tai vaikkapa paikal­lis­lehden yleisönosastolla.

Kunta­lainen voi myös äänestää parhaaksi katso­maansa ehdokasta päättä­jäksi kunnanvaltuustoon.

Jos kunta­lainen haluaa vaikuttaa ja sitoutua hoita­maan kunta­laisten yhteisiä asioita vapaa-aikanaan, hän voi itse hakeutua luottamustehtävään.

Myös erilaisten järjes­töjen tai vaikkapa ammat­tio­sas­tojen jäseninä pääsee vaikut­ta­maan kunnal­li­seen päätöksentekoon.

KAIKKI MUKAAN!

Osallistua voi kuka tahansa.

– Äänes­tä­mi­sessä on 18 vuoden ikäraja ja kunnassa on pitänyt asua tietty aika ennen vaali­päivää. Muita vaati­muksia ei juuri ole, Suomen Kunta­liiton erityis­asian­tun­tija Päivi Kurikka toteaa.

Alle 18-vuotias voi jo tehdä kunta­lais­aloit­teen ja olla ehdolla nuorisovaltuustoon.

Osallis­tu­mi­sella on haluttu voimaan­nuttaa kuntalaisia.

Kunnan­val­tuusto päättää, mitä osallis­tu­misen kanavia kunta­lai­sille tarjo­taan lakisää­teisten osallis­tu­mis­ka­na­vien, kuten nuoriso‑, vammais- ja vanhus­neu­voston, lisäksi.

– Neuvostot ovat lakisää­teisiä, mutta niillä ei ole päätös­valtaa. Neuvos­toilta pyyde­tään muun muassa lausun­toja kunnan päätök­sen­teon tueksi.

Neuvostot voidaan perustaa myös useamman kunnan alueel­li­siksi tai seudul­li­siksi vaikuttamistoimielimiksi.

KOULUTETUT VAIKUTTAVAT

Halu osallistua ja vaikuttaa on vahvasti yhtey­dessä koulutustaustaan.

– Tutki­musten mukaan mitä koulu­te­tumpi olet, sitä varmempi olet äänes­tä­mään ja osallis­tu­maan muutenkin eri tavoin, Kurikka sanoo.

Myös niin sanotut hyväosaiset osallis­tuvat enemmän kuin syrjäy­ty­mis­vaa­rassa olevat.

Kurikan mukaan ihmiset haluavat osallistua päätök­sen­te­koon itsel­leen lähei­sistä asioista. Esimerk­kinä hän mainitsee kyläkou­lujen lakkauttamisen.

– Kun palve­luista leika­taan ja huoma­taan jokin epäkohta, silloin ihmiset innos­tuvat osallistumaan.

RAHALLE KÄYTTÖEHDOTUKSIA

Kunta­vaa­lien lähes­tyessä Kurikka kantaa huolta, miten puolueet saisivat listoil­leen ehdok­kaita. Kuntien luotta­mus­teh­tävät vaativat sitou­tu­mista, jaksa­mista ja vapaa-ajan uhraa­mista yhteisen hyvän edistämiseksi.

Kunta­lai­sella on myös suoria tapoja vaikuttaa, joista yksi on osallis­tuva budje­tointi. Siinä kaupunki tai kunta ilmoittaa, minkä­lainen rahasumma sillä on jaetta­va­naan ja asukkaat esittävät summalle käyttökohteen.

– Tämä on uuden­lainen tapa, joka on herät­tänyt paljon kiinnos­tusta kunnissa, Kurikka toteaa.

Kunta järjestää äänes­tyksen, mitkä ideat otetaan jatko­kä­sit­te­lyyn. Sen jälkeen kunta valitsee toteut­ta­mis­kel­poiset ehdotukset.

Osallis­tuvan budje­toinnin menetelmää voi kohdistaa myös palve­lua­lu­eelle, kunnan osa-alueelle tai erilai­siin palveluihin.

OSALLISTUESSA VOIMAANTUU

2000-luvulta saakka suoralla osallis­tu­mi­sella on haluttu myös voimaan­nuttaa kuntalaisia.

– Voimaan­tu­minen liittyy osalli­suuden tuntee­seen, että toimi­taan yhdessä ja yhtei­söl­li­sesti, Kurikka selventää.

Yhtei­sö­suun­nit­te­lussa ja palve­lu­muo­toi­lussa kokoon­nu­taan suunnit­te­le­maan ja ehdot­ta­maan paran­nusta vaikkapa koulu­laisten iltapäi­vä­hoi­toon tai syrjäy­ty­mis­vaa­rassa olevien nuorten tilan­tee­seen. Kurikan mukaan näin on mahdol­lista saada kuulu­viin hiljai­siksi jääneiden kunta­lais­ryh­mien äänet.

– Ennakoin­ti­työtä pyritään viemään kuntiin hyvin vahvasti, Kurikka sanoo.

”KIIHKEITÄ TILAISUUKSIA”

Fokus­ryh­mä­työs­ken­te­lyssä kootaan ihmisiä ryhmä­haas­tat­te­luihin. Kunta­laisten mieli­pi­teistä saadaan aineksia ikävienkin ongel­mien ratkai­suun, kuten kunnan talou­del­li­siin leikkauksiin.

Kunta­lainen voi vaikuttaa suoraan myös asiakas­raa­deissa. Niissä arvioi­daan yleensä kunnan palve­luita, käyttöä, laatua ja toimintaa. Taval­li­simmin raadit kootaan palve­lujen käyttäjistä.

Kunta­laiset saavat tietää valmis­tel­ta­vista asioista liian myöhään.

Kunta­lais­foo­rumit on yleis­ni­mitys kunnan järjes­tä­mille kunta­laisten kuule­mis­ti­lai­suuk­sille ja keskus­te­lu­ti­lai­suuk­sille. Tilai­suuksia on järjes­tetty muun muassa palve­lu­verk­kojen muutok­sista ja kuntaliitoksista.

– Ne ovat usein kiihkeitä tilai­suuksia, sillä kunta­lai­silla on vankat mieli­pi­teet lähia­lueen palve­luista, Kurikka kertoo.

Uutena vaikut­ta­mis­muo­tona on kumppa­nuus­pöytä, jossa ideoi­daan ja suunni­tel­laan eri tahojen edusta­jien kanssa vaikkapa omais­hoi­ta­jien jaksa­mi­seen liittyviä asioita. Kunta toimii kokoon­kut­su­jana. Keskus­te­luun pyyde­tään esimer­kiksi järjes­töjen, yritysten ja seura­kunnan edustajia, myös oppilai­tosten edustajia sekä eri viranomaisia.

– Kumppa­nuus­pöydän ääressä keskus­tel­laan yhtei­sistä asioista. Mieli­pi­teet viedään kunnassa eteen­päin ja välite­tään päätök­sen­te­ki­jöille, Kurikka selventää.

JO VALMISTELUVAIHEESTA TIETOA

Toisi­naan käy niin, että kunta­päät­täjät tekevät päätökset asukkaiden mieli­pi­teistä ja perus­tel­luista näkemyk­sistä huolimatta.

– Tätä tapahtuu valitet­tavan paljon. Usein kunta­laiset saavat tietää valmis­tel­ta­vista asioista liian myöhään. Sen takia on yritetty kehittää erilaisia osallis­tu­misen tapoja, jotta kunta­laiset pääsevät suunnit­te­lu­vai­heessa mukaan, Kurikka kertoo.

Hänen mieles­tään on tärkeää, että kunta­laiset saavat tärkeistä asioista tiedon jo valmis­te­lu­vai­heessa, ja että kunnissa käyte­tään erilaisia yhteissuunnittelumenetelmiä.

Kurikka uskoo, että kunta­laisten pitäminen ajan tasalla on pitkälti viestintä- ja vuorovaikutuskysymys.

– Mitä enemmän asukkaat saavat olla mukana päätök­sen­teossa, sitä vähemmän kunta saa päätök­sis­tään valituksia. Asioiden uudel­leen­val­mis­telu on suuri kustan­nuserä, mikä kunta­päät­tä­jien on hyvä ottaa huomioon, Kurikka toteaa.

OSALLISTUMISEN AMMATTILAISET AUTTAVAT

Kunta­laisten osallis­tu­minen on noussut viime aikoina kuntien tärkeys­listan kärki­päähän. Kuntiin haetaan osallis­tu­misen ammat­ti­laisia, osalli­suus­koor­di­naat­to­reita, joilla on keinot kunta­laisten osallis­ta­mi­seen. He luovat erilaisia osallis­tu­misen tapoja, laativat osallis­tu­mis­oh­jelmia ja rapor­toivat kunnan johdolle osallistumistoimista.

Kunta­laisten osallis­ta­minen ei kuiten­kaan Päivi Kurikan mielestä voi olla vain yhden ihmisen työkenttä, vaan jokaisen kunnan työntekijän tulisi toimia asiakas- ja asukaslähtöisesti.

TEKSTI TIINA TENKANEN /​ UP
KUVA KITI HAILA