Päivi Kurikka: Jokai­nen voi osal­lis­tua ja vaikuttaa

Kunta­lai­sella on moni­nai­set mahdol­li­suu­det vaikut­taa. Tarjolla on vaih­toeh­toja kunnal­li­sesta päätök­sen­te­ki­jästä aloit­teen­te­ki­jäksi. Myös äänes­tä­mi­nen on tärkeää vaikut­ta­mista. Kunta elää asuk­kai­densa mieli­pi­teistä ja osal­lis­tu­mi­sesta, sanoo Päivi Kurikka.

26.2.2021

PÄIVI KURIKKA Suomen Kunta­lii­ton erityis­asian­tun­tija. Opis­kel­lut yleistä valtio-oppia ja kunnal­lis­hal­lin­toa. Työs­ken­nel­lyt Kuntien keskus­jär­jes­tössä ja Kaupun­ki­lii­tossa. Aiem­min Kaupunki- ja Kunta­lii­ton tutki­jana keskit­tyi erityi­sesti nuor­ten kunta­ku­vaan. Vastaa Kunta­lii­tossa laajasta kunta­de­mo­kra­tia­ver­kos­tosta, johon kuuluu eri taus­tai­sia henki­löitä kunta­joh­ta­jista järjes­tö­ak­tii­vei­hin. Verkos­tossa jaetaan kuntien parhaita käytäntöjä.

Kunta­lais­ten osal­lis­tu­mi­nen päätök­sen­te­koon on kunnal­li­sen itse­hal­lin­non perusta. Vuoden 2015 kunta­la­ki­uu­dis­tuk­sessa halut­tiin lisätä kansa­lais­ten osal­lis­tu­mista ja luot­ta­mus­hen­ki­lö­toi­mien houkut­ta­vuutta. Kunta­lii­ton mukaan kuntien osal­lis­ta­mis­toi­met eroa­vat toisis­taan, sillä kunnat­kin ovat erilai­sia. Yhteistä kuiten­kin on, että kunta­lais­ten osaa­mista ja voima­va­roja halu­taan hyödyn­tää entistä enemmän.

Perus­tus­laki, kunta­laki ja erityis­lait takaa­vat kunta­lai­sille oikeu­den osal­lis­tua ja vaikut­taa heitä koske­viin asioihin.

Vaikut­ta­mis­ka­na­via on monia. Vaivat­to­min tapa osal­lis­tua ja vaikut­taa on antaa palau­tetta kunnalle esimer­kiksi kunnan verk­ko­si­vu­jen kautta, suoraan henki­lö­koh­tai­sesti kunnan viran­hal­ti­jalle tai vaik­kapa paikal­lis­leh­den yleisönosastolla.

Kunta­lai­nen voi myös äänes­tää parhaaksi katso­maansa ehdo­kasta päät­tä­jäksi kunnanvaltuustoon.

Jos kunta­lai­nen haluaa vaikut­taa ja sitou­tua hoita­maan kunta­lais­ten yhtei­siä asioita vapaa-aika­naan, hän voi itse hakeu­tua luottamustehtävään.

Myös erilais­ten järjes­tö­jen tai vaik­kapa ammat­tio­sas­to­jen jäse­ninä pääsee vaikut­ta­maan kunnal­li­seen päätöksentekoon.

KAIKKI MUKAAN!

Osal­lis­tua voi kuka tahansa.

– Äänes­tä­mi­sessä on 18 vuoden ikäraja ja kunnassa on pitä­nyt asua tietty aika ennen vaali­päi­vää. Muita vaati­muk­sia ei juuri ole, Suomen Kunta­lii­ton erityis­asian­tun­tija Päivi Kurikka toteaa.

Alle 18-vuotias voi jo tehdä kunta­lais­aloit­teen ja olla ehdolla nuorisovaltuustoon.

Osal­lis­tu­mi­sella on haluttu voimaan­nut­taa kuntalaisia.

Kunnan­val­tuusto päät­tää, mitä osal­lis­tu­mi­sen kana­via kunta­lai­sille tarjo­taan laki­sää­teis­ten osal­lis­tu­mis­ka­na­vien, kuten nuoriso‑, vammais- ja vanhus­neu­vos­ton, lisäksi.

– Neuvos­tot ovat laki­sää­tei­siä, mutta niillä ei ole päätös­val­taa. Neuvos­toilta pyyde­tään muun muassa lausun­toja kunnan päätök­sen­teon tueksi.

Neuvos­tot voidaan perus­taa myös useam­man kunnan alueel­li­siksi tai seudul­li­siksi vaikuttamistoimielimiksi.

KOULUTETUT VAIKUTTAVAT

Halu osal­lis­tua ja vaikut­taa on vahvasti yhtey­dessä koulutustaustaan.

– Tutki­mus­ten mukaan mitä koulu­te­tumpi olet, sitä varmempi olet äänes­tä­mään ja osal­lis­tu­maan muuten­kin eri tavoin, Kurikka sanoo.

Myös niin sano­tut hyvä­osai­set osal­lis­tu­vat enem­män kuin syrjäy­ty­mis­vaa­rassa olevat.

Kuri­kan mukaan ihmi­set halua­vat osal­lis­tua päätök­sen­te­koon itsel­leen lähei­sistä asioista. Esimerk­kinä hän mainit­see kylä­kou­lu­jen lakkauttamisen.

– Kun palve­luista leika­taan ja huoma­taan jokin epäkohta, silloin ihmi­set innos­tu­vat osallistumaan.

RAHALLE KÄYTTÖEHDOTUKSIA

Kunta­vaa­lien lähes­tyessä Kurikka kantaa huolta, miten puolu­eet saisi­vat listoil­leen ehdok­kaita. Kuntien luot­ta­mus­teh­tä­vät vaati­vat sitou­tu­mista, jaksa­mista ja vapaa-ajan uhraa­mista yhtei­sen hyvän edistämiseksi.

Kunta­lai­sella on myös suoria tapoja vaikut­taa, joista yksi on osal­lis­tuva budje­tointi. Siinä kaupunki tai kunta ilmoit­taa, minkä­lai­nen raha­summa sillä on jaet­ta­va­naan ja asuk­kaat esit­tä­vät summalle käyttökohteen.

– Tämä on uuden­lai­nen tapa, joka on herät­tä­nyt paljon kiin­nos­tusta kunnissa, Kurikka toteaa.

Kunta järjes­tää äänes­tyk­sen, mitkä ideat otetaan jatko­kä­sit­te­lyyn. Sen jälkeen kunta valit­see toteut­ta­mis­kel­poi­set ehdotukset.

Osal­lis­tu­van budje­toin­nin mene­tel­mää voi kohdis­taa myös palve­lua­lu­eelle, kunnan osa-alueelle tai erilai­siin palveluihin.

OSALLISTUESSA VOIMAANTUU

2000-luvulta saakka suoralla osal­lis­tu­mi­sella on haluttu myös voimaan­nut­taa kuntalaisia.

– Voimaan­tu­mi­nen liit­tyy osal­li­suu­den tuntee­seen, että toimi­taan yhdessä ja yhtei­söl­li­sesti, Kurikka selventää.

Yhtei­sö­suun­nit­te­lussa ja palve­lu­muo­toi­lussa kokoon­nu­taan suun­nit­te­le­maan ja ehdot­ta­maan paran­nusta vaik­kapa koulu­lais­ten ilta­päi­vä­hoi­toon tai syrjäy­ty­mis­vaa­rassa olevien nuor­ten tilan­tee­seen. Kuri­kan mukaan näin on mahdol­lista saada kuulu­viin hiljai­siksi jäänei­den kunta­lais­ryh­mien äänet.

– Enna­koin­ti­työtä pyri­tään viemään kuntiin hyvin vahvasti, Kurikka sanoo.

”KIIHKEITÄ TILAISUUKSIA”

Fokus­ryh­mä­työs­ken­te­lyssä kootaan ihmi­siä ryhmä­haas­tat­te­lui­hin. Kunta­lais­ten mieli­pi­teistä saadaan ainek­sia ikävien­kin ongel­mien ratkai­suun, kuten kunnan talou­del­li­siin leikkauksiin.

Kunta­lai­nen voi vaikut­taa suoraan myös asia­kas­raa­deissa. Niissä arvioi­daan yleensä kunnan palve­luita, käyt­töä, laatua ja toimin­taa. Taval­li­sim­min raadit kootaan palve­lu­jen käyttäjistä.

Kunta­lai­set saavat tietää valmis­tel­ta­vista asioista liian myöhään.

Kunta­lais­foo­ru­mit on yleis­ni­mi­tys kunnan järjes­tä­mille kunta­lais­ten kuule­mis­ti­lai­suuk­sille ja keskus­te­lu­ti­lai­suuk­sille. Tilai­suuk­sia on järjes­tetty muun muassa palve­lu­verk­ko­jen muutok­sista ja kuntaliitoksista.

– Ne ovat usein kiih­keitä tilai­suuk­sia, sillä kunta­lai­silla on vankat mieli­pi­teet lähia­lu­een palve­luista, Kurikka kertoo.

Uutena vaikut­ta­mis­muo­tona on kump­pa­nuus­pöytä, jossa ideoi­daan ja suun­ni­tel­laan eri taho­jen edus­ta­jien kanssa vaik­kapa omais­hoi­ta­jien jaksa­mi­seen liit­ty­viä asioita. Kunta toimii kokoon­kut­su­jana. Keskus­te­luun pyyde­tään esimer­kiksi järjes­tö­jen, yritys­ten ja seura­kun­nan edus­ta­jia, myös oppi­lai­tos­ten edus­ta­jia sekä eri viranomaisia.

– Kump­pa­nuus­pöy­dän ääressä keskus­tel­laan yhtei­sistä asioista. Mieli­pi­teet viedään kunnassa eteen­päin ja väli­te­tään päätök­sen­te­ki­jöille, Kurikka selventää.

JO VALMISTELUVAIHEESTA TIETOA

Toisi­naan käy niin, että kunta­päät­tä­jät teke­vät päätök­set asuk­kai­den mieli­pi­teistä ja perus­tel­luista näke­myk­sistä huolimatta.

– Tätä tapah­tuu vali­tet­ta­van paljon. Usein kunta­lai­set saavat tietää valmis­tel­ta­vista asioista liian myöhään. Sen takia on yritetty kehit­tää erilai­sia osal­lis­tu­mi­sen tapoja, jotta kunta­lai­set pääse­vät suun­nit­te­lu­vai­heessa mukaan, Kurikka kertoo.

Hänen mieles­tään on tärkeää, että kunta­lai­set saavat tärkeistä asioista tiedon jo valmis­te­lu­vai­heessa, ja että kunnissa käyte­tään erilai­sia yhteissuunnittelumenetelmiä.

Kurikka uskoo, että kunta­lais­ten pitä­mi­nen ajan tasalla on pitkälti vies­tintä- ja vuorovaikutuskysymys.

– Mitä enem­män asuk­kaat saavat olla mukana päätök­sen­teossa, sitä vähem­män kunta saa päätök­sis­tään vali­tuk­sia. Asioi­den uudel­leen­val­mis­telu on suuri kustan­nuserä, mikä kunta­päät­tä­jien on hyvä ottaa huomioon, Kurikka toteaa.

OSALLISTUMISEN AMMATTILAISET AUTTAVAT

Kunta­lais­ten osal­lis­tu­mi­nen on nous­sut viime aikoina kuntien tärkeys­lis­tan kärki­pää­hän. Kuntiin haetaan osal­lis­tu­mi­sen ammat­ti­lai­sia, osal­li­suus­koor­di­naat­to­reita, joilla on keinot kunta­lais­ten osal­lis­ta­mi­seen. He luovat erilai­sia osal­lis­tu­mi­sen tapoja, laati­vat osal­lis­tu­mis­oh­jel­mia ja rapor­toi­vat kunnan johdolle osallistumistoimista.

Kunta­lais­ten osal­lis­ta­mi­nen ei kuiten­kaan Päivi Kuri­kan mielestä voi olla vain yhden ihmi­sen työkenttä, vaan jokai­sen kunnan työn­tekijän tulisi toimia asia­kas- ja asukaslähtöisesti.

TEKSTI TIINA TENKANEN /​ UP
KUVA KITI HAILA