Kalle Lintula on työskennellyt pian kaksi vuotta tiiminvetäjänä viimeistelyssä. Asentaja Henry Kouri kuuluu hänen tiimiinsä.

Ylöjärven ylpeys Avant Tecno vie pienkuor­maajia maailmalle

Noin 180 tuotannon työnte­kijää valmistaa vihreitä pienkuor­maajia Avant Tecnon tehtaalla Ylöjär­vellä. Yritys syntyi maata­lous­ko­neita valmis­ta­neen Ylö-Tehtaiden raunioille vuonna 1991. Aktii­visen tuote­ke­hi­tyksen ansiosta asiakas­kunta on laajen­tunut ja kysyntää riittää. Avant Tecno vie kuormaajia yli 50 maahan, ja tuotan­toon on palkattu viime vuonnakin toista­kym­mentä uutta työntekijää.

4.1.2021

AVANT TECNO OY

PERUSTETTU 1991
KOTIPAIKKA Ylöjärvi
OMISTAJA Risto Käkelä perheineen
TUOTANTO Pienkuor­maajat maata­lou­teen, kiinteis­tön­hoi­toon ja viherrakentamiseen
HENKILÖSTÖ Suomessa 230 työnte­kijää, joista tuotan­nossa noin 180
LIIKEVAIHTO yli 142 miljoonaa (2020)

Avant Tecnon Ylöjärven tehtaalla valmistuu 125 pienkuor­maajaa viikossa.

Viisi­toista vihreää pienkuor­maajaa odottaa loppusi­lausta Avant Tecnon tehtaalla Ylöjärvellä.

– Viimeis­tely on nyt vähän tukkeu­tunut. Meillä on ollut joitakin poissao­loja. Eilen oli kolme kaveria ylitöissä, jotta saatiin sumaa purettua, sanoo tiimin­ve­täjä Kalle Lintula.

Tehtaassa valmistuu 125 pienkuor­maajaa viikossa. Lintula tiimei­neen asentaa niihin tilatut lisäva­rus­teet, tekee viimeisen koeajon ja laittaa tarrat koneiden kylkiin.

– Tämä vähäpääs­töinen malli, 860i Stage V, on uusinta uutta. Kyseinen kone toimi­te­taan Yhdys­val­toihin, Lintula kertoo ja liimaa musta­poh­jaiset tarrat paikoilleen.

Kuormaa­jista yli 80 prosenttia menee vientiin. Yhtiöllä on omat myynti­kont­torit Isossa-Britan­niassa, Saksassa ja Yhdys­val­loissa. Kaikkiaan Avanteja viedään yli 50 maahan.

Avant Tecno Oy syntyi maata­lous­ko­neita valmis­ta­neen Ylö-Tehtaiden raunioille vuonna 1991, kun diplomi-insinööri Risto Käkelä osti osan entisestä työpaikastaan.

Nykyään Avantin pienkuor­maajat ovat kysyt­tyjä paitsi maata­lou­dessa myös kiinteis­tön­hoi­dossa ja viherrakentamisessa.

– Jatkuva tuote­ke­hitys on yksi yrityksen menes­tys­te­ki­jöistä, sanoo pääluot­ta­mus­mies Jari Kaira­järvi.

Työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Tero Kaukonen (vas.) ja pääluot­ta­mus­mies Jari Kaira­järvi arvos­tavat sitä,
että työnan­taja maksaa hyvin tehdystä työstä tuntuvan bonuksen.

Avantin pienkuor­maaja on avain­lip­pu­tuote. Se tehdään levyta­va­rasta valmiiksi kuormaa­jaksi asti Ylöjärvellä.

– Kun valmistus on omissa käsissä, pystymme vastaa­maan nopeasti tuotannon ja tuote­ke­hi­tyksen tarpei­siin, Kaira­järvi sanoo.

Hän työsken­telee tiimin­ve­tä­jänä keskus­va­ras­tossa. Pääluot­ta­mus­mies hänestä tuli vuonna 2017, kun edeltäjä ilmoitti, ettei ole enää käytettävissä.

Järjes­täy­ty­mi­saste Avant Tecnolla on korkea. Jopa 90 prosenttia tuotannon työnte­ki­jöistä kuuluu Teolli­suus­liit­toon. Yksi heistä on tiimin­ve­täjä Lintula.

– Olin vähän aikaa pois liitosta. Minun kohdal­lani on aika iso merkitys sillä, miten pääluot­ta­mus­mies hoitaa hommat. Jari vakuutti minut, ja siksi liityin takaisin liittoon.

TYÖNTEKIJÄYSTÄVÄLLISET VUOROT

Kolme laser­leik­kuria leikkaa teräs­le­vystä kappa­leita suuressa tehdas­hal­lissa. Kahden leikkurin välissä lasero­pe­raat­tori Markus Hanhi­kangas kerää valmiita leikkeitä kasalle.

– Puramme käsin pienet osat, joita robotti ei saa poimittua, Hanhi­kangas kertoo.

Hanhi­kangas käyttää laser­leik­ku­reita kahdessa vuorossa. Kesälo­mien jälkeen hänen työvuo­ronsa menivät uusiksi. Nykyään hän on iltavuo­rossa vain joka kolmas viikko.

– Tämä on nyt paljon mukavampaa. Tein aika monta vuotta töitä niin, että joka toinen viikko oli iltaa. Kun olen iltavuo­rossa, en näe lapsia käytän­nössä ollenkaan.

Avant Tecnolla on paljon osasto­koh­taisia työai­ka­jär­jes­te­lyjä, Kaira­järvi kertoo.

– Menemme pitkälti työnte­ki­jöiden ja tuotannon tarpeet yhteen­so­vit­taen. Esimer­kiksi yksi lasero­pe­raat­to­reista tekee vallan yövuoroa, Kaira­järvi sanoo.

Lasero­pe­raat­tori Markus Hanhi­kangas hoitaa täysau­to­maat­tista laserleikkauslinjaa.

Ylöjär­ve­läinen Hanhi­kangas tuli Avant Tecnolle suoraan ammat­ti­kou­lusta 20 vuotta sitten. Välillä hän oli vuoden Sandvi­killa, mutta palasi, kun työt siellä loppuivat.

– En ole miettinyt työpaikan vaihta­mista. Täällä saa tehdä töitä monipuo­li­sesti. Vuosien varrella olen ollut hitsaa­jana, robot­ti­hit­saa­jana ja koneistajana.

Kello on yli yksitoista. Hanhi­kangas mielii ruokatunnille.

– Meillä ei ole työmaa­ruo­kalaa. Aika usein minulla on eväät, mutta nyt menen autolla syömään lähei­seen palvaa­moon, hän kertoo.

– Omasta ruoka­lasta on keskus­teltu työnte­ki­jöiden kesken jo pitkään, mutta toistai­seksi sitä ei ole saatu maaliin, Kaira­järvi lisää.

Ruoka­tunnin jälkeen Hanhi­kangas selvittää järjes­telmän tuen kanssa, miksi hän ei saa tehtyä laser­leik­ku­reille uusia ajoja.

– Ohjel­massa on jotakin häikkää. Ajoja on kuitenkin sen verran paljon valmiina, ettei se haittaa tuotantoa, hän sanoo.

“IKÄVÄ ASIAKASKONTAKTEJA”

Tuotanto on pitkälle automa­ti­soitu. Tehtaalla on särmäy­sau­to­maatti ja kymmenen hitsaus­ro­bottia, mutta hitsaa­jiakin tarvi­taan yhä. Yksi heistä on Matti Rannikko Ikaalisista.

– Olin tätä ennen viisi vuotta töissä kaupassa. Kun aukio­lo­muu­tokset tulivat, työtunnit ja vapaat vähenivät. Olin joka päivä töissä muutaman tunnin, hän kertoo.

Eräänä torstaina tammi­kuussa 2018 Rannikon mitta tuli täyteen. Hän istui töiden jälkeen autoonsa ja soitti Avant Tecnon tuotan­to­joh­ta­jalle Saku Vasta­mäelle.

– Kysyin, että olisiko hommia. Olin ollut täällä työhar­joit­te­lussa, kun opiskelin erikoismetalliartesaaniksi.

Rannikko täytti avoimen hakemuksen Avant Tecnon netti­si­vuilla, kävi haastat­te­lussa ja sai muutaman päivän kuluttua Vasta­mäeltä puhelun. Työt alkoivat maaliskuussa.

– Yllätyin siitä, kuinka paljon köykäi­sempää työ on kuin kaupassa. Painavia kappa­leita ei tarvitse nostella käsin, ja ainakin pyritään siihen, että työsken­te­ly­asennot ovat hyviä.

Hitsaaja Matti Rannikko (vas.) opettaa työhar­joit­te­lija Leevi Rinteelle korkean v‑railon täyttöä.

Tehdastyö on Rannikon mukaan välillä yksitoik­koista. Esimer­kiksi hän hitsaa joka viikko kolme päivää vakaajan koteloita. Hän löytää työstään silti paljon positiivista.

– Palkka on hyvä, ja työil­ma­piiri on sellainen, että viihdyn. Työnan­taja on iso ja vakaa, ja jos työkyvyn kanssa tulee jotain ongelmia, niin talon sisältä löytyy joku toinen työ.

Vaihtelua Rannikon päiviin tuovat työhar­joit­te­li­joiden opetta­minen ja tammi­kuussa alkavat osaston luotta­mus­miehen tehtävät.

– Kaupan puolelta jäi vähän ikävä asiakas­kon­tak­teja, hän perus­telee luotta­mus­mie­heksi ryhtymistään.

TYÖHARJOITTELU POIKI OPPISOPIMUSPAIKAN

Viisi vuotta sitten Avant Tecno osti naapu­ri­ton­tilta tuuli­la­si­val­mis­taja Pilking­tonin hylkäämät hallit. Nyt sillä on kolmos­tien kupeessa seitsemän hehtaaria lämmintä tilaa.

– Tehtaiden väliin raken­net­tiin yhdys­tun­neli, Kaira­järvi kertoo.

Uudella puolella sijaitsee maalaamo, jossa metal­liosat saavat Avantille tunnuso­maisen vihreän värin. Sen jälkeen on 120 metriä pitkä halli, jossa on useita tuotantolinjoja.

Opiske­lija Juuso Koivisto työsken­telee hallin toisessa päässä osako­koon­pa­nossa. Hän kasaa osia, joista asentajat puoles­taan kokoavat Avantin hyttejä.

– Katson vähän, mitä osia kulloinkin tarvi­taan, ja kasaan niitä sen mukaan valmiiksi laati­koihin. Nyt tarvit­sisi tehdä B‑pilareita, vilkkuja ja kojetau­luja, Koivisto toteaa.

”Minua on ohjeis­tettu tosi hyvin, ja olen saanut apua aina, kun olen kysynyt”, sanoo oppiso­pi­muk­sella konee­na­sen­ta­jaksi opiske­leva Juuso Koivisto.

Kompo­nentit tulevat Ylöjär­velle eri puolilta maailmaa, Kaira­järvi kertoo. Korona­virus vaikeutti keväällä sähkö­kom­po­nent­tien ja ajomoot­to­rien saantia Italiasta ja Tšekistä.

– Jollain ihmeen kaupalla tehtaat saivat toimi­tettua meille tavaraa. Pystyimme pitämään tuotannon käynnissä muuta­milla pekkas­päi­villä, eikä ketään tarvinnut lomauttaa.

Koivisto kasaa vilkun käden käänteessä. Hän opiskelee Avantilla oppisopimuksella.

– Tulin tänne työhar­joit­te­luun. Se vaihtui kahdeksan viikon jälkeen oppiso­pi­muk­seen. Se oli tosi hyvä ratkaisu. Kun saan työstä rahaakin, tuo se lisää motivaatiota.

Koivisto valmistuu Tampe­reen seudun ammat­tio­pisto Tredusta ensi keväänä. Hänelle on luvassa töitä Avantilla siihen saakka, kun hän menee armeijaan.

”MENOISTA HELPPO NEUVOTELLA”

Koiviston kanssa lyhyellä kolmi­vai­hei­sella linjalla työsken­telee asentaja Marita Rajakoski-Tuomela. Hän nostaa ovet paikoil­leen Avantin uusim­paan ohjaamomalliin.

– Näitä GT-ohjaa­moja menee isoihin konei­siin. Niissä on hyvä äänie­ristys. Pojat sanovat, että ohjaamo on niin hiljainen, ettei sinne edes kuule, onko kone käynnissä.

Ohjaamon raaki­leet tulevat linjalle suoraan maalaa­mosta. Kierteiden avaamisen ja puhdis­tuksen jälkeen Rajakoski-Tuomela aloittaa ohjaamon kasaamisen.

– Normaa­listi meitä on linjalla kolme, mutta näitä hyttejä on nyt mennyt sen verran vähän, että työka­veri lähti kasaa­maan moottoreita.

”Jos teen ohjaamon yksin ja siihen tulee kaikki herkut, niin siinä menee koko päivä”, kertoo asentaja Marita Rajakoski-Tuomela.

Rajakoski-Tuomela on ollut Avant Tecnolla 13 vuotta.

– Palkka on hyvä, ja työnan­tajan kanssa on helppo neuvo­tella ihan kaikista henki­lö­koh­tai­sista menoista, mitä nyt voi tulla.

Hän kiittelee myös työnan­tajan tarjoamaa liikunta- ja kulttuu­rietua. Läsnä­olo­päi­vistä riippuen Avant Tecnon työnte­kijät saavat sitä 200–400 euron edestä vuodessa.

– Tärvään sen heti Nokian Jumppik­selle. Maksan sillä jo monta kuukausi­maksua. Se on tosi hyvä, että työnan­taja kannustaa pitämään omasta kunnosta huolta.

Rajakoski-Tuomela kytkee sähköt testi­lait­tee­seen ja varmistaa, että ohjaamon sisä- ja työvalot palavat, lämmitin toimii, pyyhkijät pelaavat ja radio pauhaa.

– Penkin painoan­tu­rissa on jotain häikkää. Katson nyt ensin, ovatko kaikki johdot varmasti kiinni.

Vika löytyy irtonai­sesta liitti­mestä. Kun painoan­tu­rikin toimii, Rajakoski-Tuomela siirtää valmiin ohjaamon käytävän toiselle puolelle.

TUOTANTOMÄÄRÄT KASVUSSA

Kuormaa­jille on kysyntää. Tuotan­to­joh­taja Vasta­mäen mukaan tavoit­teena on nostaa tuotan­to­määrä 150:een viikossa.

– Lokakuun viimei­sellä viikolla teimme tuotan­toen­nä­tyksen. Silloin valmistui yli 130 konetta, kertoo pääluot­ta­mus­mies Kairajärvi.

Avant Tecno onkin palkannut tuotan­toon vuonna 2020 viiti­sen­toista käsiparia lisää, ja loppu­vuo­desta yritys haki vielä levyseppähitsaajia.

– Työntekijän tärkein ominai­suus on jousta­vuus. Meillä viimeis­te­lyssä on hyvä porukka. Kaikki toimivat yhteen, kehuu tiimin­ve­täjä Lintula.

Syytä onkin, sillä jos viimeis­tely sakkaa, jää pian koko tehtaan väeltä bonukset saamatta.

– Jos viikossa tulee valmiiksi 125 konetta, napsahtaa jokai­selle työnte­ki­jälle kuusi euroa bonusta tunnille, Kaira­järvi kertoo.

Siinä kannattaa jo vähän huhkiakin.

 

“TYÖSUOJELU HYVÄLLÄ MALLILLA”

Avant Tecnolla otettiin syyskuussa käyttöön sisälo­gis­tiikan liiken­ne­säännöt. Työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Tero Kaukonen ja pääluot­ta­mus­mies Jari Kaira­järvi näyttävät mallia suoja­tien käytöstä.

Avant Tecnon tehtaalla Ylöjär­vellä otettiin syyskuussa käyttöön sisälo­gis­tiikan liiken­ne­säännöt, kertoo työsuo­je­lu­val­tuu­tettu, asentaja Tero Kaukonen.

– Säännöt oli pakko luoda, sillä väkimäärä ja pinta-ala ovat kasva­neet, eikä liikenne tule vähene­mään. Menee oma aikansa, että ne iskos­tuvat työnte­ki­jöiden selkärankaan.

Työte­kijät liikkuvat halleissa jalan, potku­lau­doilla, polku­pyö­rillä, trukeilla ja tietysti myös oman talon tuotteilla eli pienkuormaajilla.

– Työsuo­jelu on täällä todella hyvällä mallilla. Työnan­taja on antanut aika hyvin resurs­seja, ja täällä on aina tartuttu heti toimeen, jos jotain epäkohtia on löytynyt.

Melu ja ilman­laatu ovat Kaukosen mukaan ikuisuus­ky­sy­myksiä. Niitä on koetettu saada kuriin muun muassa työka­lu­va­lin­noilla ja kohdepoistoilla.

Viimeksi tehtaassa on paran­nettu hitsaamon ilman­vaihtoa vaihta­malla käsihit­sauksen kohde­pois­to­letkut työpis­te­koh­tai­siin huuviin.

– Niiden ansiosta hitsaaja voi työsken­nellä keskey­tyk­settä, koska huuva kerää hitsaus­huurun koko työskentelyalueelta.

Uusissa huuvissa on myös nykyai­kainen led-valaistus, Kaukonen kertoo.

– Hyvä valaistus parantaa työn laatua. Ratkaisu oli hitsaamon työnte­ki­jöiden mieleen ja se on lisännyt myös työn mielekkyyttä.

 

HUOLLOT HOITUVAT SUKKELAAN

”Tässä työssä on haastetta ja vapautta”, sanoo huoltoa­sen­taja Erkki Lahtinen.

Tulite­rien kuormaa­jien lisäksi Avant Tecnon tehtaalla näkee käytet­tyjä koneita, sillä tehtaan tiloissa toimii myös huolto.

– Pääkau­pun­ki­seu­dul­takin asiak­kaat käyttävät konei­taan täällä huollossa, koska he tietävät, että täältä saa nopean palvelun, kertoo huoltoa­sen­taja Erkki Lahtinen.

Sukkelan palvelun tae on se, että tehtaalla varaosat ovat paremmin asenta­jien ulottu­villa kuin sopimushuoltajilla.

Lahtinen tuli taloon jo Avant Tecnon edeltäjän, Ylö-Tehtaiden, aikaan. Hyvä työil­ma­piiri, mukavat esimiehet ja työn vaihte­le­vuus ovat pitäneet hänet samalla tontilla 39 vuotta.

– Tässä työssä on haastetta ja vapautta. Jos homma luistaa, pomo ei puutu asioihin, ja päivät ovat aina erilaisia. Yhteistä on vain se, että kädet ovat sanan­mu­kai­sesti paskassa, Lahtinen nauraa.

Se onkin Lahtisen työn ainoa varjo­puoli. Karja­ti­loilla käytet­tävät laitteet kun tulevat huoltoon usein suoraan navetasta.

– Päivää­kään en ole ollut työttö­mänä. Vuosina 2008-09 oli lomau­tuksia, mutta ne oli niin hienosti järjes­tetty, että joka tili tuli, mutta se oli vaan taval­lista pienempi.

Liittoon Lahtinen on kuulunut pian 40 vuotta.

– Se on vähän kuin vakuu­tus­maksu. Se turva on olemassa, jos jotain sattuu – sillä erotuk­sella, että Teolli­suus­lii­tossa on saata­vana muitakin palveluita.

 

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN
KUVAT EMMI KALLIO