Pääluot­ta­mus­mies Vanhala bussi­ko­ri­teh­taan lakkaut­ta­mi­sesta: Scania käyt­tää koro­naa naamiona

”Scania naamioi bussi­ko­ri­teh­taan lakkaut­ta­mi­sen koro­nan piik­kiin”, pääluot­ta­mus­mies Tommi Vanhala kiteyttää.

24.9.2020

Scania ilmoitti 21. syys­kuuta lakkaut­ta­vansa bussi­ko­ri­tuo­tan­non Lahden Joki­maalla sijait­se­van SOE Buspro­duc­tion Finland Oy:n tehtaalla. Työn­te­ki­jöi­den rinnalla esimer­kiksi talous­a­lu­een päät­tä­jiä ravis­ta­neen ilmoi­tuk­sen teki erikoi­seksi se, että vain viikko aikai­sem­min Scania oli ilmoit­ta­nut käyn­nis­tä­vänsä yt-neuvot­te­lut 185 työn­tekijän irtisanomisesta.

– Emme pääs­seet neuvot­te­le­maan irti­sa­no­mi­sista työnan­ta­jan kanssa lain­kaan. Sen sijaan saimme neuvot­te­lu­jen kannalta tyhjä­käyn­ti­vii­kon perjan­taina kutsun yt-neuvot­te­lui­hin seuraa­vaksi maanan­taiksi. Menimme pala­ve­riin alku­pe­räi­sen ilmoi­tuk­sen pohjalta valmis­tau­tu­neina. Kokouk­sessa tapa­simme Ruot­sista paikan päälle tulleen toimi­tus­joh­ta­jan Marcelo Gallaon. Hän ilmoitti tuotan­non lakkauttamisesta.

– Kysyes­säni kävi ilmi, että lakkaut­ta­mi­nen oli ollut linjat­tuna jo ennen ensim­mäistä yt-ilmoi­tusta. En ymmärrä alkuun­kaan tällaista toimin­taa, että luot­ta­mus­mie­hille valeh­del­laan päin naamaa. Miksi ei ollut selkä­ran­kaa kertoa heti alkuun, miten asia on, Vanhala puuskahtaa.

JOUKKOLIIKENNETTÄ TARVITAAN VARMASTI

Täydel­li­senä yllä­tyk­senä Scanian päätös ei Vanha­lalle tai työn­te­ki­jöille tullut. Yrityk­sen aikai­sempi ratkaisu siir­tää turis­ti­bus­si­tuo­tanto Kiinaan ja jättää Joki­maan tehtaalle siihen nähden kevyem­pää tulosta tekevä kaupun­ki­bus­si­tuo­tanto nostatti jo kysy­myk­siä tule­vai­suu­desta. Viimeis­tään päätös tuotan­to­tah­din alen­ta­mi­sesta ja yt-ilmoi­tus mitta­vasta henki­lös­tön irti­sa­no­mi­sesta herät­ti­vät huolen siitä, että tuotan­non alas­ajo taitaa olla jo käynnissä.

Vanha­lan mukaan koro­na­pan­de­mia tuli Scanialle kuin ”manulle illallinen”.

– Yritys naamioi tuotan­non lakkaut­ta­mi­sen koro­nan aiheut­ta­man kaupun­ki­bus­sien kysyn­nän laskun piik­kiin. Ei ole mark­ki­noita eikä ole kannat­ta­vaa. No, korona kyllä hiljensi kaupan­käyn­nin, mutta kysy­myk­sessä on väliai­kai­nen tilanne. Jossain vaiheessa ihmi­set rupea­vat liik­ku­maan ja jouk­ko­lii­ken­nettä tarvi­taan ihan varmasti.

– Minusta tässä pitäisi käyt­tää malt­tia, eikä heti ruveta paina­maan paniik­ki­nap­pu­laa. Olemme tehneet vuodesta 2014 lähtien yritys­mie­lessä plus­merk­ki­sen tulok­sen. Ehkä se on kuiten­kin Scanian isossa kuvassa niin, että sijoit­ta­jien pussiin ei ole saatu riit­tä­västi miljoo­nia, ja tuotan­tomme siir­re­tään Puolaan. Tiedä sitten, päätyykö Scanian tuotanto jossain vaiheessa koko­naan Kiinaan.

TUNTEET LIIKKUVAT LAIDASTA LAITAAN

Vanha­lan mukaan työn­te­ki­jöi­den tunnel­mat ovat liik­ku­neet tuotan­non lakkaut­ta­mi­sil­moi­tuk­sen jälkeen laidasta laitaan.

– Ei tiedä itkeäkö vai nauraako. Välillä tulee viha ja suru yhtä lailla ja kaipuu, mutta huumo­ria­kin on löyty­nyt, ja jutte­lemme muis­ta­kin asioista kuin tuotan­non loppu­mi­sesta. Ihmi­set pysty­vät käsit­te­le­mään asiaa niin, että muuten elämä jatkuu ja mieti­tään niitä kaik­kia vaihtoehtoja.

– Osalle tämä on talou­del­li­sesti todella kova paikka. Osalla on pääl­lim­mäi­senä mielessä se, että tule­vai­suu­dessa tätä työyh­tei­söä, jossa monilla on kymme­niä hyviä ystä­viä, ei enää ole. Yksit­täi­set ystä­vyys­suh­teet saat­ta­vat kestää lopun elämän, mutta koko poruk­kana se yhtei­söl­li­syys kari­see pikku­hil­jaa, kun ihmi­set lähte­vät omiin suuntiinsa.

”Neuvot­te­lui­den suurim­pana tavoit­teena on se, että ihmi­set saavat lähties­sään sellai­set eväät reppuun, että pärjää­vät työmark­ki­noilla ja pääse­vät elämässä eteen­päin”, pääluot­ta­mus­mies Tommi Vanhala sanoo. Vanha­lan kuvat syys­kuulta 2019.

YT-NEUVOTTELUISTA HAETAAN TUKI TYÖNTEKIJÖILLE

– Onneksi henki­löstö vetää aika hyvin yhtä köyttä, Vanhala summaa tunnel­mat 5. loka­kuuta alka­via yt-neuvot­te­luja ajatellen.

– Neuvot­te­lui­den suurim­pana tavoit­teena on se, että ihmi­set saavat lähties­sään sellai­set eväät reppuun, että pärjää­vät työmark­ki­noilla ja pääse­vät elämässä eteen­päin. Oikeas­taan mistään muusta me emme neuvottelekaan.

– Meillä on paljon pitkän työuran tehneitä ihmi­siä, jotka ovat samassa tilan­teessa kuin minä­kin. Ammat­tia, johon ammat­ti­kou­lusta valmis­tut­tiin, ei ole juuri tehty. On tultu tänne ja tehty bussi­teh­taan töitä. Se jännit­tää, vaikka ollaan ammat­ti­tai­toi­sia ja päte­viä ihmi­siä, että ei ole viral­lista pape­ria osaamisesta.

– Kuka työnan­taja uskal­taa ottaa riskin huoma­tak­seen myöhem­min, että sai hyvän työn­tekijän. Se on kuiten­kin aika iso kynnys.

Vaikka osa työn­te­ki­jöistä on jo ruven­nut aktii­vi­sesti etsi­mään uusia mahdol­li­suuk­sia, on työn­haku Vanha­lan mukaan suurelle osalle työn­te­ki­jöistä uusi asia.

– Töitä on haettu viimeksi joskus ennen inter­ne­tiä sano­ma­lehti-ilmoi­tus­ten perus­teella. Moni asia on muut­tu­nut sen jälkeen. CV:stäkin saat­taa ensim­mäi­senä mieleen tulla rätti­si­tikka. Myös tätä yritämme edis­tää yt-neuvot­te­luissa, että ihmi­set saavat mahdol­li­sim­man hyvää koulu­tusta työn­ha­kua ajatellen.

ALASAJO TYÖPISTE KERRALLAAN

Bussi­ko­ri­teh­taan henki­lös­tön määrä on 342. Siitä pyöreät 80 työs­ken­te­lee Vanha­lan mukaan tuote­ke­hi­tyk­sessä joko toimi­hen­ki­löinä tai tuntityöläisinä.

– Tuotan­non alas­ajo tulee työnan­ta­jan anta­man tämän­het­ki­sen tiedon mukaan tapah­tu­maan portait­tain. Tyhjen­ty­mi­nen alkaa marras­kuun lopulla työpiste kerral­laan sitä mukaa kun viimei­nen auto siir­tyy tuotan­to­lin­jalla eteen­päin. Se on mennyt proses­sin läpi ensi tammi­kuun lopulla. Tuotan­non työn­te­ki­jöi­den työt päät­ty­vät helmi­kuun alussa.

– Tämä on meille annettu yleis­kuva. Yksi­tyis­koh­dat selviä­vät yt-proses­sissa kuten se, missä vaiheessa ihmi­set saavat irti­sa­no­mis­lap­puja, miten irti­sa­no­mi­sa­jat mene­vät ja miten Joki­maalle jääväksi ilmoi­te­tun tuote­ke­hi­tyk­sen kanssa menetellään.

– Saa nähdä minkä­lai­set fiilik­set ovat joulu­kuun alussa, kun asiat ovat jo konkre­ti­soi­tu­neet. Silloin katso­taan ja arvioi­daan tilan­netta eri näkö­kul­masta, Vanhala toteaa.

TEKSTI PETTERI RAITO
KUVAT ANNIKA RAUHALA