TEKIJÄ 20200602 Patricia Enström, skogsmaskinförare. By Johannes Tervo

Proffs med verk­tyg för livet

Studie­ti­den för dem som i år får sin yrke­sexa­men har präglats av neds­kär­nin­gar i yrke­sut­bild­nin­gen, målet att flytta över allt mer av utbild­nin­gen till arbetsplat­serna – och en minst sagt excep­tio­nell coro­navår. Tekijä tog en prats­tund med två unga yrkes­proffs från Yrke­sa­ka­de­min i Österbotten.

PATRICIA ENSTRÖM
Skogs­mas­kinfö­rare
Kors­holm

27.8.2020

För Patricia Enström från Kvev­lax blev yrkes­va­let ett beslut hon tog redan tidigt. Att arbeta i skogen var inget nytt för Patricia vars pappa vid sidan om jord­bruk och djuruppföd­ning också driver ett före­tag som specia­li­se­rat sig skogsgallring.

– När jag var 14 sa jag till pappa att jag vill komma med och jobba i skogen och testa motorsågen.

Pappa köpte en egen liten motorsåg åt henne. Snabbt avance­rade hon till de större. I maj fick Enström sin examen från Yrke­sa­ka­de­min i Österbotten.

– Det var ju ingen dimis­sion på grund av coro­nan, utan bety­gen kom hem på posten.

Under utbild­nin­gen har hon också hunnit göra ett utbyte till Sverige, där hon prak­ti­se­rade i Uppsala och samlade på sig erfa­ren­het av tyngre skogsmaskiner.

– En del av termi­no­lo­gin är annor­lunda i Sverige, men visst funkade det bra.

Man gör en bedöm­ning av läget, hand­lar det om en första gall­ring eller andra gall­ring, vart ska det, till UPM i Kris­ti­nes­tad eller till kraft­ver­ket Vasklot i Vasa, berät­tar hon.

Det är en kul utbild­ning och jätteint­res­sant. Det som är bra är att man kan ta last­bils­kör­kort i skolan, säger Patricia Enström om sin utbildning.

Det är mycket annat än att bara köra skogs­mas­kin som hör till yrkesexamen.

– Det finns mycket att lära sig i certi­fie­ring av trä, viltvårdsåt­gär­der och vattenvårdsåt­gär­der, nämner Enström.

Den enda nega­tiva sidan av arbete som skogs­mas­kinfö­rare hon kommer på är att arbe­tet kan bli lite ensamt ibland. De goda sidorna väger ändå tyngre.

– Men man får vara ute i skogen hela dagarna. Man kan kanske se en räv när man ska börja jobba på morgonen.

Ett avkla­rat yrkes­prov innehål­ler bland annat 200 arbets­tim­mar ensam i maskin. Hon anser att samar­be­tet mellan skolan och hemmet funge­rat bra.

Det bästa är att man får vara ute i skogen hela dagarna.

Träva­rubranschen över­lag och speciellt skogs­mas­kinsfö­rarna är minst sagt en mans­do­mi­ne­rad yrkesgrupp. Hon var den enda flic­kan av 16 stude­rande på klas­sen, vilket hon tyckte gick riktigt bra.

– Det är en kul utbild­ning och jätteint­res­sant. Det som är bra är att man kan ta last­bils­kör­kort i skolan.

Hon rekom­men­de­rar också att man tänker på vilka förde­lar en viss utbild­ning kan ha.

Patricia Enströms sikte är inställt på att i någon gång i fram­ti­den jobba som skogsvårdsråd­gi­vare. Följande steg är vidare studier till skogsingengör.

Utbild­nin­gen på svenska finns i Ekenäs i Rase­borg, men Patricia valde att söka till en finsksprå­kig utbild­ning i Tammer­fors, vid yrkes­högs­ko­lan TAMK.

– Jag tänkte att jag vill satsa på att lära mig finska samti­digt. Jag var ganska nervös inför inträ­des­pro­vet, och nu väntar jag på att få höra om jag kommit till andra skedet.

KASPER HAGNÄS
Verks­tads­me­ka­ni­ker
Vasa

 

Vi byggde en mikro­bil i slöj­den på 9:an. Det var egent­li­gen där som det gick upp för mig vad jag ville börja göra i fram­ti­den, säger Kasper Hagnäs från Vasa.

Hagnäs fick ut pappren från YA i våras, strax innan coro­na­pan­de­min satt så gott som hela samhäl­let på paus.

– Första året gick ganska långt i skolan, men på tvåan var det redan så gott som 50–50 mellan skolan och praktik.

Man lär sig kanske jobba enligt det som krävs på en viss arbetsplats, men hur mycket den bredare yrkess­kicklig­he­ten utvecklas hänger mycket på arbetsplatsen.

– En del firmor kanske ser stude­rande bara som arbets­kraft. Du står vid en CNC-fräs med ett färdigt inma­tat program och lär dig egent­li­gen ingenting.

Hagnäs säger ändå att det varie­rar mycket mellan arbetsplat­serna och till exem­pel svetsprak­ti­ken var något som var riktigt bra och gav mycket med tanke på framtiden.

Kasper Hagnäs inledde sin mili­tärt­jänst­gö­ring vid Nylands Brigad i Drags­vik i juli.

– I skolan har lära­ren kanske tid med bara en stude­rande i taget. På jobbet kan du alltid dra någon i ärmen om du har något att fråga.

En del firmor ser kanske bara stude­rande som arbets­kraft. Du står vid en CNC-fräs med ett färdigt inma­tat program och lär dig egent­li­gen ingenting.

Han hade egent­li­gen avkla­rat alla studierna redan på vårvin­tern strax innan coro­na­pan­de­min ställde till det. Direkt efter examen landade Kasper Hagnäs en tills­vi­da­reans­täll­ning på Famkro i Vasa.

Före­ta­get som specia­li­se­rar sig på målande av skepps­mo­to­rer är under­le­ve­ran­tör till bland annat Wärt­silä. För tillfäl­let arbe­tar han med så kallade eftermålningen.

– Det är nog det roli­gaste jobbet jag haft hittills. Dagarna går snabbt då man inte bara jobbar vid en och samma maskin.

Av de runt 15 stude­rande som började samti­digt som Hagnäs, upps­kat­tar han att så gott alla fått sin examen vid det här skedet och de flesta har också hittat jobb.

I juli inledde Hagnäs sin bevä­ringst­jänst vid Nylands Brigad i Drags­vik. Det är ändå tryggt att det finns ett jobb att åter­vända till.

– Det som är bra med mitt jobb är att man kan kombi­nera det bra med till exem­pel studier. Men inte kan jag säga att jag har bråt­tom bort från mili­tä­ren, säger han.

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO JOHANNES TERVO