Pääluottamusmies Juha Salonen, tuotantopäällikkö Anna Lind ja konekäyttöiset öljynkeräysharjat. KUVA JUHA METSO

REPORTAASI: Porvoossa C.E. Lindgre­nillä tehdään harjoja, joilla meret puhdis­tuvat öljystä – ja muoviset hyppy­ri­mäetkin valmis­tuvat täällä

Missä päin tahansa maailman meriä tapahtuu öljyon­net­to­muus, siellä vesistöä puhdis­te­taan C.E. Lindgrenin öljyn­ke­räys­har­joilla. Ne ovat esimerkki pienen porvoo­laisen tehtaan erityisosaamisesta.

KUVA YLLÄ: Pääluot­ta­mus­mies Juha Salonen, tuotan­to­pääl­likkö Anna Lind ja konekäyt­töiset öljyn­ke­räys­harjat. KUVA JUHA METSO

Tuotan­to­pääl­likkö Anna Lind mainitsee, ettei hän osannut kuvitella, miten paljon erilaisia harjoja maail­massa on olemassa, ennen kuin hän puoli­toista vuotta sitten tuli töihin Lindgrenille.

Tehtaalla yllät­tävän pieni, 27-henkinen tuotannon porukka valmistaa uskomat­toman ison määrän erilaisia harjoja ja muita erikoisia tuotteita.

Lindgrenin öljyn­ke­räys­harjat leviävät ympäri maailmaa. Pääluot­ta­mus­mies Juha Salonen kertoo, että Meksi­kon­lahden öljyon­net­to­muus vuonna 2010 aiheutti valtavan harjojen kysynnän, kun kaikki maail­malta saata­vissa olevat öljyn­ke­räys­harjat koottiin yhteen paikkaan.

– Meille oli suuri rypistys, että sinne saatiin tarpeeksi tavaraa.

Porukasta löytyy monen­laista kansal­li­suutta ja kieli­taustaa. Työkieli on kuitenkin suomi. Vasem­malta Dasuda Sanogo, Saenglar Häkälä, Fredrik Johansson, Heikki Miilu­mäki, pääluot­ta­mus­mies Juha Salonen, Max Forström, Tero Aaltonen ja Jaana Leinonen. KUVA JUHA METSO

Öljyhar­joja valmis­te­taan erilaisia. Veden­pin­nasta poiste­taan öljyä koneiden pyörit­tä­millä isoilla harjoilla ja ranta­kiviä puhdis­te­taan käsiharjoilla.

Öljyn­ke­räys­harja on tehtä­väänsä suunniteltu.

– Kun öljyä poiste­taan vedestä, harjaksen pitää olla sen muotoinen ja paksuinen, että se kerää öljyn harjak­siin, josta öljy voidaan siirtää keräimelle.

MISSÄ TOIMITAAN, SIELLÄ HARJATAAN

Salosen mukaan Lindgren valmistaa erikois­har­joja erityi­sesti teolli­suu­delle, ja erät voivat olla pieniä, yhdestä 50 harjaan. Harjoja tehdään myös varastoon.

Lindin mukaan Lindgrenin vahvuus on se, että siellä osataan tehdä monen­laista: erilaisia mittoja ja pieniä sarjoja.

– Tämä ei ole missään nimessä sarja­tuo­tan­to­tehdas. Me olemme hyviä tekemään erikois­ko­koja ja erikois­mal­leja. Jokai­selle asiak­kaalle tehdään omat harjat.

KUVA JUHA METSO

Lindgrenin harjoihin voi törmätä mitä erilai­sem­missa käyttö­tar­koi­tuk­sissa ja eri alojen tuotan­to­lai­tok­sissa. Niitä käyte­tään muun muassa puu‑, betoni‑, auton­rengas- ja elintar­vi­ke­teol­li­suu­dessa. Harja voi olla automa­ti­soi­dussa tuotan­nossa kuljet­timen osa.

Harja puhdistaa betoni­laatan pintaa ja muokkaa puupintaa. Sillä puhdis­te­taan veneen pohjaa tai poiste­taan minkin­na­hasta rasvaa. Kalan­per­kauk­sessa harja on tarpeen. Harjoja käyte­tään nuohouk­sessa ja ilmas­toin­ti­ka­na­vien putsauk­sessa. Omanlai­sella harjalla puhdis­te­taan golf-kengät.

Viemä­ri­sa­nee­rauk­sessa sukan asennuk­sessa tarvi­taan harjaa. Siitä on Salosen mukaan tullut merkit­tävä tuote. Lindgrenin tuotteista lumihar­joilla on Salosen mukaan kysyntää ympäri vuoden.

Vuonna 1881 perus­tettu tehdas tunnet­tiin ennen sivel­ti­mis­tään. Nykyisin Lindgrenin sivel­timet valmis­te­taan alihan­kin­tana Ruotsissa. Kuuluisia tehtaan muita tuotteita on hyppy­ri­mä­kien ja pulkka­mä­kien muovitus. Siinä Lindgren on markkin­ajoh­taja. Pari vuotta sitten Lindgrenin tekemän yrity­soston myötä uutena tuote­lin­jana yrityk­selle tuli muuraus­työ­ka­lujen valmistus.

HARJANTEKO MONIPUOLISTA TYÖTÄ

Salonen kuvaa työsken­telyä harja­teh­taalla monipuoliseksi.

– Pienessä yrityk­sessä täytyy kyetä aika moneen hommaan. Pitää opetella useampaa eri työtä. Minun pääteh­tä­väni on asentaa koneita. Mutta ei asennusta jatku­vasti ole. Välillä esimer­kiksi sorvaan harja­run­koja tai tasaan valmiita harjoja. Työteh­tävät voivat vaihdella paljonkin. Sellai­seen pitää täällä oppia. Uskoisin, että se on pienissä yrityk­sissä ihan normaalia.

Hänen mukaansa porukka on erittäin kokenutta.

– Olen kohta kuusi vuotta ollut, ja minun jälkeeni ei ole monta uutta tullut. Täällä on aika pitkiä työuria.

KUVA JUHA METSO

– Tietysti on sellaisia, jotka tulevat kokei­le­maan ja toteavat puolen vuoden päästä, että tämä ei ole minun hommani. Tuotan­nossa on jonkin verran vaihtu­vuutta, kontto­ri­puo­lella vähemmän. Siellä on ollut vielä pitempiä työuria.

– Jos meillä on jotain paran­net­tavaa, niin olemme vähän kahden kerroksen väkeä sillä tavalla, että me olemme tuotanto ja konttori on omana poruk­ka­naan. Se homma ei ole hitsau­tunut yhteen.

– Oikeas­taan meillä on kaksi yhteistä juttua vuoden sisällä: pikku­joulu ja virkis­tys­päivä. Niissä me olemme yhtenä poruk­kana. Etenkin virkis­tys­päivä on ollut antoisa. Siellä tutus­tumme paremmin toisiimme.

KUVA JUHA METSO

TARVITTAVA TIETO OMASSA PÄÄSSÄ

Varaluot­ta­mus­mies Tero Aaltonen on 21 vuoden työural­laan tehnyt kaikkea mahdol­lista sivel­ti­mien teosta muovi­mä­kien valmistukseen.

– Aloitin sivel­lin­puo­lella, ja kun se lähti pois, tulin harja­puo­lelle. Kun mäkilinja tuli tänne, menin sinne tekemään. Sitten olin muutaman vuoden varas­tossa ja lähet­tämön puolella. Toimis­to­töitä lukuun ottamatta kaikkea olen Lindgre­nillä tehnyt. Työn vaihtu­vuus on ollut kiitet­tävää. Mielen­kiinto säilyy, kun tekee vähän erilaisia hommia välillä.

Aalto­selle uusien töiden omaksu­minen ei ole ollut vaikeaa.

KUVA JUHA METSO

– Jos niitä ei 20 vuodessa olisi oppinut, niin sitten kannat­taisi peilin edessä miettiä. Aika lyhyellä pereh­dy­tyk­sellä pystyy itse työt oppimaan. Mielen­kiinnon lisää­mi­seksi sitä miettii enemmän, mitä pystyisi tekemään lisäksi. Mäkipuoli on sellainen, että olen opiskellut suunnil­leen kaiken, mitä siihen liittyy: tiedän miten koneet toimivat. Jos ongel­ma­ti­lan­teita tulee, pystyn ne korjaa­maan. Ei tarvitse huolto­miestä pyytää paikalle.

– Ainoa, missä tarvi­taan ulkopuo­lista, on se tilanne, kun tulee sähkö­tek­nisiä asioita. Pitää olla sähkö­miehen paperit, että saa mennä johtoja liittä­mään yhteen.

MUOVIMÄESSÄ YKKÖSENÄ

Hyppy­ri­mä­kien muovi­tuksia Lindgren on tehnyt 1990-luvulta lähtien. Mäkiä valmis­tet­tiin aluksi Keski-Suomessa Länki­pohjan tehtaalla, kunnes kymme­nisen vuotta sitten tuotanto siirret­tiin Porvoo­seen, koska sieltä oli helpompi ja nopeampi saada tavara maailmalle.

Muovi­mäkiä tekevän Aaltosen mukaan Lindgren on alalla maailman markkinajohtaja.

– Muita valmis­tajia löytyy muun muassa Suomesta ja Italiasta. Vaikka on kilpailua, ovat projektit tulleet meille aika hyvin.

Muovi­mä­kien teko on projek­ti­luon­toista. Kun tulee tilaus, kone käynnis­te­tään. Pientä varas­toakin pidetään.

– Suuri osa työstä on prosessin valvontaa ja laadun seurantaa. Aamulla pannaan kone käyntiin ja illalla se sammu­te­taan. Väliaika pakataan valmista tavaraa ja seura­taan, että laatu pysyy tasaisena.

Robert Mäki tasaa lamel­li­har­joja. KUVA JUHA METSO

Oman laadun­val­vonnan lisäksi valvontaa suorittaa Kansain­vä­linen hiihto­liitto FIS.

– Se pitää huolen, että tavara täyttää kansain­vä­liset vaati­mukset. Meillä on se etu, että meidän tuotteemme täyttää standardit valmiiksi. Kun mäki laite­taan, niin tiede­tään, että siinä voi järjestää kisoja.

Mäen pitkästä iästä on Aaltosen mukaan tullut tekijälle ongelma, koska muovi­mäkiä uusitaan harvoin.

– Mäelle annetaan kymmenen vuoden takuu siitä, että aurinko ei polta muovia. Takuun antaminen ei ole ongelma, vaan se, että mäki kestää melkein toisenkin kymmenen vuotta.

Pieniä uusin­ta­kor­jauksia Aaltosen mukaan tehdään.

– Mäestä pysty­tään ottamaan neliö­metrin alue siitä kohtaa, mihin alastulo yleensä tapahtuu. Siihen laite­taan uusi muovi tilalle. Muovi­mäkeä pysty­tään ylläpi­tä­mään pienillä korjauksilla.

TYÖAJAN JOUSTAMINEN MIELLYTTÄÄ

Jaana Leinonen on työsken­nellyt Lindgre­nillä 21 vuotta. Hänen uransa alkoi sivel­ti­mien teosta. Vuosien varrella hänelle on kehit­tynyt monitai­toi­suus harjan­teon eri tekniikkoihin.

Leino on tyyty­väinen siihen, että työaika Lindgre­nillä joustaa.

– Hienoa on se, että työtun­teja saa tehdä sisään. Joskus voi sitten pitää pitemmän viikon­lopun. Kun tulee töihin tunti aikai­semmin aamulla, se ei tunnu missään. Jos tulee joka aamu kuuteen ja tekee yhdeksän tunnin päivän, niin silloin voi pitää melkein joka toisen perjan­tain vapaata, jos haluaa.

– Huono puoli työssä on se, että harjan­teossa irtoaa metal­li­tik­kuja, joita kulkeutuu mukana kotiin. Niitä löytyy illalla suusta ja joka paikasta.

Työssä melu on aika kova.

– Käytän kuulos­uo­jaimia. Se on mukavaa, että kuulok­keilla voi kuunnella koko päivän radiota. Sillä tavoin aika menee paremmin.

Saenglar Häkälä valmistaa vetämällä näkki­lei­pä­harjaa. KUVA JUHA METSO

Iltaisin Leinonen harrastaa.

– Käydään jumpassa ja vesijuok­suun lähde­tään töiden jälkeen kavereitten kanssa, että saa vähän vasta­painoa työlle. Työnan­tajan tarjoamat virike­se­telit ovat hyviä. Ne käyvät eloku­viin ja kaikkeen muuhunkin, muun muassa kansa­lais­opiston ryhmiin.

Kun loma koittaa, hän palaa synty­mä­seu­dul­leen Kainuuseen.

– Meillä on edelleen mökki Kainuussa. Kesäisin palaan aina sinne kalas­ta­maan ja tekemään sellaista, mitä Etelä-Suomessa ei tule tehtyä.

Työpai­kalla some on hänen mukaansa kaven­tanut keski­näistä yhtey­den­pitoa ja siihen hän kaipaa vastaliikettä.

– Meillä on vähän sillä lailla, että pojat istuvat omassa nurkassa tai kahvi­ko­pissa ja känny­källä katso­taan, mitä maail­malla on tapah­tunut. Jokainen viettää kahvi­paus­silla somehetken. Vähän enemmän saisi muutakin juttua työpai­kalla olla kuin se, mitä kuuluu someen.

Anna Lind esittelee tasausta odottavia element­ti­har­joja. KUVA JUHA METSO

PÄÄLUOTTAMUSMIEHEN VARTTI

Pääluot­ta­mus­mies Juha Salosta ja tuotan­to­pääl­likkö Anna Lindiä yhdistää joukkueur­hei­lu­tausta. Lind on Suomen naisten jääkiek­ko­maa­jouk­kueen ex-puolus­taja ja Salonen takavuo­sien amerik­ka­laisen jalka­pallon linja­mies porvoo­lai­sesta Butchers-seurasta. Jo ennen Lindgre­nille tuloa molem­milla oli kokemusta siitä, miten tiimeissä toimitaan.

Kun he selit­tävät, mitä Lindgre­nillä tarkoittaa luotta­mus­miehen vartti, vuoro­pu­helun lyhyet repliikit täyden­tävät toisiaan:

SALONEN: ”Annan kanssa on istuttu viikoittain.”

LIND: ”Se on minun mieles­täni ollut hyvä käytäntö.”

SALONEN: ”On se ollut. Vaikka käytäntö on vielä uusi, olemme jo hieman oppineet tunte­maan toisiamme.”

LIND: ”Meillä keski­viik­ko­aamu on se hetki viikossa, joka on merkitty kalen­te­riin. Se on pääluot­ta­mus­mies­vartti. Mutta vartti ei yleensä riitä.”

SALONEN: ”Pikem­minkin se on tunti ja vartti.”

Työpaikan henki on Salosen mukaan Lindgre­nillä hyvä.

– Mutta aina tulee ristiriitoja.

Lindin mielestä nekin ovat tarpeen, jotta asiat kehittyvät.

– Se tarkoittaa sitä, että olemme aidosti mukana. Jos se menee siihen, että minä aina sanon joo ja sinä aina sanot joo, niin asiat eivät kehity. Silloin joku on jo vähän niin kuin luovut­tanut. Tarvi­taan vuorovaikutusta.

Salosen mielestä työnte­kijät voisivat olla nykyistä enemmän työpaikan suunnit­te­lussa mukana, niin kulttuuria voitai­siin vielä parantaa.

– Asiaa on viety eteen­päin, mutta kehit­tä­misen varaa on.

Lindin mielestä vuoro­vai­ku­tusta voi tarkas­tella myös oppimisen näkökulmasta.

– En miten­kään ajattele, että olen valmis työhön, vaan haluan oppia koko ajan. Mitä enemmän voidaan vaihtaa osaamista, sitä paremmin mennään eteen­päin. Uskon siihen, että työyh­teisö on joukkue. Kimpassa tehdään asioita. Yhdessä ne tehdään paremmin. Tavoit­teeni täällä on se, että vähän oltai­siin niin kuin perhe.

Asentaja Timo Karlsson esittelee ilman­vaih­to­ka­navan puhdis­tus­har­joja. KUVA JUHA METSO

C.E. LINDGREN OY

PERUSTETTU 1881 Helsin­kiin, Perus­taja Carl Edvard Lindgren
KOTIPAIKKA Porvoo
OMISTAJA Brunowien suku
TOIMIALA Maalaus­työ­vä­li­neet, muut raken­nus­työ­vä­li­neet, erikois­harjat ja muovimäkituotteet
HENKILÖSTÖ 41, joista tuotan­nossa 27
LIIKEVAIHTO 8,4 miljoonaa euroa (2017)

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVAT JUHA METSO