Alusta­ta­lous helpottaa vertailua

Alustat ovat muutta­neet kulut­ta­jien käyttäy­ty­mistä ympäri maailmaa. Yleisemmin alustat määri­tel­lään DIGITAALISIKSI MARKKINAPAIKOIKSI, jossa yksityiset henkilöt tai yritykset voivat tarjota tuotteita tai palveluita.

Hyvänä esimerk­kinä alustasta on vaikkapa Booking.com-verkkosivusto. Tällä alustalla yritykset tai yksityis­hen­kilöt voivat laittaa majoi­tus­vaih­toehdon vuokrat­ta­vaksi halua­mal­laan hinnalla. Käyttäjät sitten vertai­levat sivuston avulla majoi­tus­vaih­toeh­toja, valit­sevat halua­mansa ja maksavat yöpymisestä.

Fyysisten tuotteiden osalta hyvä esimerkki alustasta on Tori.fi. Siellä ihmiset myyvät omista­miaan tavaroita ja toimit­tavat ne SUORAAN ASIAKKAILLE.

Alustat ovatkin vähän kuin jälleen­myyjiä, mutta sillä erotuk­sella, että alustat eivät itse tilaa tai valikoi tuotteita, vaan ainoas­taan välit­tävät niitä. Tämän takia verkko­kaupat eivät ole useim­miten alustoja.

Alusta­ta­lou­dessa tavarat ja palvelut eivät mene lukuisten myymä­löiden tai jälleen­myy­jien kautta, vaan muuta­mien digitaa­listen markki­na­paik­kojen kautta suoraan asiakkaille.

Maailman suurim­maksi hotel­liyh­tiöksi kasvanut Airbnb ei omista yhtään hotellia.

Alusta­ta­louden mullis­ta­vasta vaiku­tuk­sesta kertoo, että maailman suurim­maksi hotel­liyh­tiöksi kasvanut Airbnb ei omista yhtään hotellia. Uber on maailman suurin taksiyhtiö, mutta ei omista yhtään autoa.

Kuten monessa muussakin talouden trendissä, alusta­lou­dessa on kyse RESURSSIEN TEHOSTAMISESTA. Hotel­lien ei tarvitse enää markki­noida lukui­sissa lehdissä tai verkko­si­vuilla majoi­tus­taan, vaan siihen riittää muutama digitaa­linen alusta.

Käytet­tyjen tavaroiden myyjän puoles­taan ei tarvitse maksaa lehti-ilmoi­tuk­sista tai varata pöytää kirppu­to­rilta. Hän voi yksin­ker­tai­sesti ottaa kotona kuvan tuotteesta ja täyttää siitä ilmoi­tuksen verkossa.

Kun VÄLIKÄSIÄ JÄÄ POIS tai ne vähenevät, tuotteiden tai palve­luiden hinnat yleensä laskevat. Alusta­ta­louden suurimmat voittajat ovat asiak­kaat ja ne muutamat alustayh­tiöt, jotka onnis­tuvat nouse­maan suosituiksi.

Toisaalta alustat voivat tuoda hyville tuotteille tai palve­luille myös aivan uusia asiak­kaita vaikkapa toiselta puolelta maailmaa.

Yrityk­sille alusta­ta­louden yleis­ty­minen ei olekaan tekninen kysymys, vaan strate­ginen. Alusta­ta­lous pakottaa yrityksiä MUOKKAAMAAN LIIKETOIMINTAMALLEJA ja mietti­mään, mikä on yrityksen tärkein lisäarvo asiak­kaalle ja paljonko asiak­kaat suostuvat siitä maksamaan.

SEITSEMÄN JÄTTILÄISTÄ

Aivan kuten hakuko­ne­maa­il­massa on kaksi isoa toimijaa, Google ja Bing, myös alusta­ta­lou­dessa on muutama valtavan iso alusta, kuten kiina­lainen Alibaba ja yhdys­val­ta­lainen Amazon.

Isot toimijat usein myös ostavat pienempiä alustoja. Esimer­kiksi matkai­lu­pal­ve­lu­kon­serni Expedia Group omistaa Expedian lisäksi Hotels.comin, Ebookersin, Trivagon ja lukuisia muita verkkopalveluita.

Konsult­tiyhtiö KPMG pyrki selvit­tä­mään viime vuonna maail­man­laa­juisen alusta­ta­louden kokoa yhtiöiden markkina-arvojen avulla. Selvi­tyk­seen otettiin mukaan kaikki yli 100 miljoonan dollarin arvoiset yhtiöt, joilla on avoimia alustoja.

Seitsemän suurimman yhtiön yhteen­las­kettu markkina-arvo vastasi 69 prosenttia kaikkien alusta­ta­lous­yh­tiöiden markkina-arvosta.

TEOLLISUUDESSAKIN UUSIA AVAUKSIA

Alusta­ta­lous on tuomassa teolli­suu­teenkin uusia mahdol­li­suuksia. Esimer­kiksi konepa­joissa eivät kaikki kalliit laitteet ja sorvit ole koko ajan käytössä.

Jos konepaja pystyisi löytä­mään uusia tilauksia hiljai­sem­mille kausille, se toisi lisää töitä. Parhaassa tapauk­sessa yhtiö voisi palkata lisää väkeä tai laajentaa toimintaansa.

Suoma­lainen Combi Works on lähtenyt tältä pohjalta kehit­tä­mään liike­toi­min­taansa. Yhtiö ei itse omista tuotan­to­lait­teita, vaan välittää tilauksia eri puolille maailmaa asiak­kaiden tarpeiden mukaisesti.

Tämä mahdol­listaa sen, että Combi Worksin asiak­kaat voivat keskittyä siihen, minkä parhaiten osaavat, oli se sitten tuote­ke­hi­tystä tai laadu­kasta tuotantoa.

TEKSTI PEKKA LEIVISKÄ /​ UP