Alus­ta­ta­lous helpot­taa vertailua

Alus­tat ovat muut­ta­neet kulut­ta­jien käyt­täy­ty­mistä ympäri maail­maa. Ylei­sem­min alus­tat määri­tel­lään DIGITAALISIKSI MARKKINAPAIKOIKSI, jossa yksi­tyi­set henki­löt tai yrityk­set voivat tarjota tuot­teita tai palveluita.

Hyvänä esimerk­kinä alus­tasta on vaik­kapa Booking.com-verkkosivusto. Tällä alus­talla yrityk­set tai yksi­tyis­hen­ki­löt voivat lait­taa majoi­tus­vaih­toeh­don vuokrat­ta­vaksi halua­mal­laan hinnalla. Käyt­tä­jät sitten vertai­le­vat sivus­ton avulla majoi­tus­vaih­toeh­toja, valit­se­vat halua­mansa ja maksa­vat yöpymisestä.

Fyysis­ten tuot­tei­den osalta hyvä esimerkki alus­tasta on Tori.fi. Siellä ihmi­set myyvät omis­ta­mi­aan tava­roita ja toimit­ta­vat ne SUORAAN ASIAKKAILLE.

Alus­tat ovat­kin vähän kuin jälleen­myy­jiä, mutta sillä erotuk­sella, että alus­tat eivät itse tilaa tai vali­koi tuot­teita, vaan ainoas­taan välit­tä­vät niitä. Tämän takia verk­ko­kau­pat eivät ole useim­mi­ten alustoja.

Alus­ta­ta­lou­dessa tava­rat ja palve­lut eivät mene lukuis­ten myymä­löi­den tai jälleen­myy­jien kautta, vaan muuta­mien digi­taa­lis­ten mark­ki­na­paik­ko­jen kautta suoraan asiakkaille.

Maail­man suurim­maksi hotel­liyh­tiöksi kasva­nut Airbnb ei omista yhtään hotellia.

Alus­ta­ta­lou­den mullis­ta­vasta vaiku­tuk­sesta kertoo, että maail­man suurim­maksi hotel­liyh­tiöksi kasva­nut Airbnb ei omista yhtään hotel­lia. Uber on maail­man suurin taksiyh­tiö, mutta ei omista yhtään autoa.

Kuten monessa muus­sa­kin talou­den tren­dissä, alus­ta­lou­dessa on kyse RESURSSIEN TEHOSTAMISESTA. Hotel­lien ei tarvitse enää mark­ki­noida lukui­sissa lehdissä tai verk­ko­si­vuilla majoi­tus­taan, vaan siihen riit­tää muutama digi­taa­li­nen alusta.

Käytet­ty­jen tava­roi­den myyjän puoles­taan ei tarvitse maksaa lehti-ilmoi­tuk­sista tai varata pöytää kirp­pu­to­rilta. Hän voi yksin­ker­tai­sesti ottaa kotona kuvan tuot­teesta ja täyt­tää siitä ilmoi­tuk­sen verkossa.

Kun VÄLIKÄSIÄ JÄÄ POIS tai ne vähe­ne­vät, tuot­tei­den tai palve­lui­den hinnat yleensä laske­vat. Alus­ta­ta­lou­den suurim­mat voit­ta­jat ovat asiak­kaat ja ne muuta­mat alus­tayh­tiöt, jotka onnis­tu­vat nouse­maan suosituiksi.

Toisaalta alus­tat voivat tuoda hyville tuot­teille tai palve­luille myös aivan uusia asiak­kaita vaik­kapa toiselta puolelta maailmaa.

Yrityk­sille alus­ta­ta­lou­den yleis­ty­mi­nen ei olekaan tekni­nen kysy­mys, vaan stra­te­gi­nen. Alus­ta­ta­lous pakot­taa yrityk­siä MUOKKAAMAAN LIIKETOIMINTAMALLEJA ja miet­ti­mään, mikä on yrityk­sen tärkein lisä­arvo asiak­kaalle ja paljonko asiak­kaat suos­tu­vat siitä maksamaan.

SEITSEMÄN JÄTTILÄISTÄ

Aivan kuten haku­ko­ne­maa­il­massa on kaksi isoa toimi­jaa, Google ja Bing, myös alus­ta­ta­lou­dessa on muutama valta­van iso alusta, kuten kiina­lai­nen Alibaba ja yhdys­val­ta­lai­nen Amazon.

Isot toimi­jat usein myös osta­vat pienem­piä alus­toja. Esimer­kiksi matkai­lu­pal­ve­lu­kon­serni Expe­dia Group omis­taa Expe­dian lisäksi Hotels.comin, Eboo­ker­sin, Triva­gon ja lukui­sia muita verkkopalveluita.

Konsult­tiyh­tiö KPMG pyrki selvit­tä­mään viime vuonna maail­man­laa­jui­sen alus­ta­ta­lou­den kokoa yhtiöi­den mark­kina-arvo­jen avulla. Selvi­tyk­seen otet­tiin mukaan kaikki yli 100 miljoo­nan dolla­rin arvoi­set yhtiöt, joilla on avoi­mia alustoja.

Seit­se­män suurim­man yhtiön yhteen­las­kettu mark­kina-arvo vastasi 69 prosent­tia kaik­kien alus­ta­ta­lous­yh­tiöi­den markkina-arvosta.

TEOLLISUUDESSAKIN UUSIA AVAUKSIA

Alus­ta­ta­lous on tuomassa teol­li­suu­teen­kin uusia mahdol­li­suuk­sia. Esimer­kiksi kone­pa­joissa eivät kaikki kalliit lait­teet ja sorvit ole koko ajan käytössä.

Jos kone­paja pystyisi löytä­mään uusia tilauk­sia hiljai­sem­mille kausille, se toisi lisää töitä. Parhaassa tapauk­sessa yhtiö voisi palkata lisää väkeä tai laajen­taa toimintaansa.

Suoma­lai­nen Combi Works on lähte­nyt tältä pohjalta kehit­tä­mään liike­toi­min­taansa. Yhtiö ei itse omista tuotan­to­lait­teita, vaan välit­tää tilauk­sia eri puolille maail­maa asiak­kai­den tarpei­den mukaisesti.

Tämä mahdol­lis­taa sen, että Combi Work­sin asiak­kaat voivat keskit­tyä siihen, minkä parhai­ten osaa­vat, oli se sitten tuote­ke­hi­tystä tai laadu­kasta tuotantoa.

TEKSTI PEKKA LEIVISKÄ /​ UP