Ekeri satsar på egen produktion: ”Arbetsgivaren lyssnar på våra förbättringsförslag”

teollisuusliitto

Släpvagnstillverkaren Ekeri i Pedersöre nyanställer och bygger ut. Arbetstagarna trivs på företaget och huvudförtroendemannen Patrik Bagarnäs konstaterar att dialogen mellan arbetstagare och ledning fungerar.

Produktionen på Ekeris fabrik i Kållby i Pedersöre går på högtryck och personalen på fabriken arbetar i tvåskift. Både huvudförtroendemannen Patrik Bagarnäs och vd:n Matti Laurila berättar att företaget rekryterar så mycket personal man bara kan, men det är svårt att få tillräckligt med arbetskraft i Pedersöre där arbetslösheten är under tre procent.

– Vi söker bland annat svetsare och montörer. Vi har inget löpande band så därför är det bra om man är montör eller elmontör i grunden, säger Bagarnäs.

Men både han och vd:n Laurila betonar att man också är intresserade av personer med annan yrkesbakgrund. Ekeri utbildar personalen enligt behov.

– Vi försöker ta kål på myten om att det här är ett tungt och smutsigt jobb, och att kvinnor inte kan jobba här, säger Laurila.

Och mycket riktigt – det är rent, prydligt och ljust i den stora monteringshallen.

– Arbetsgivaren lyssnar på våra förbättringsförslag och det sker hela tiden en process där saker utvecklas till det bättre. Till exempel fick vi ny belysning i somras, berättar huvudförtroendemannen Patrik Bagarnäs som representerar Industrifackets medlemmar på fabriken.

Med sina ungefär 30 år på Ekeri hör Tomas Ström till dem som har jobbat längst på företaget. FOTO JOHANNES TERVO

MER TILLVERKNING I EGEN REGI

Ekeri tillverkar lastbilskåp, släpvagnar och trailers. Företagets specialitet är släp där hela sidan går att öppna. Det gör det snabbare att lasta och lossa gods, och gör att lastutrymmet kan utnyttjas bättre.

I dagsläget har Ekeri ungefär 210 anställda. Sverige är den största marknaden, därefter kommer Finland och Norge. Ungefär 80 procent av produktionen går på export.

Försäljningen kraschade i samband med finanskrisen för tio år sedan, men sedan dess har det stadigt gått uppåt. Vd:n Matti Laurila berättar att företaget satsar på en behärskad tillväxt där omsättningen ska öka med fem till sju procent varje år.

– Vårt stora mål är att tillverka 900 enheter år 2022. I fjol tillverkade vi 710 enheter och i år är målet 742.

Samtidigt står Ekeri i beråd att ta i bruk en nybyggd hall på fabriksområdet i Kållby. Men nybygget hänger inte samman med tillväxten, utan det handlar om att insourca tillverkningen av golv, väggar och tak. Hittills har den tillverkningen skett på underleverans i Kauhajoki på nästan 200 kilometers avstånd, och elementen har levererats till Kållby med specialtransport.

– Det handlar om att förbättra våra processer och få ner tiden från order till leverans. Sidodörrarna tillverkar vi redan själva enligt samma metod, så kunskapen finns i huset, konstaterar Laurila.

ETT PLUS ATT ARBETET ÄR MÅNGSIDIGT

Tillverkningen av en släpvagn börjar i svetshallen där ramen monteras ihop. Vanligtvis är det två arbetstagare som arbetar med en ram, och de följer med när ramen flyttas på luftkuddar genom hallen, från ett moment till ett annat. När vi besöker fabriken står Tomas Ström vid det sista arbetsmomentet.

– Jag håller på att rikta ramen. Det ska vara en viss båge på den, berättar Ström.

Han har jobbat på Ekeri i ungefär 30 år. Under den tiden har företaget hunnit genomgå många upp- och nedgångar – men mest har det gått uppåt. Personalstyrkan har nämligen mångfaldigats under hans tid på företaget.

– Jag vill minnas att vi var 28 arbetstagare på fabriksgolvet när jag började, säger Ström. Han berättar att han trivs med arbetet och att Ekeri är en bra arbetsgivare.

Mikaela Skriko och Vesa Lehto studerar ritningarna till följande enhet. FOTO JOHANNES TERVO

Från svetshallen går släpvagnsramen vidare till blästring och målning, och sedan kommer ramen in i den stora monteringshallen där bland annat Mikaela Skriko tar över.

– På den här stationen drar vi el till ramen och vi monterar bland annat hjul och olika fästen för verktygslådor, berättar hon samtidigt som hon visar upp den enhet som hon och hennes arbetskamrat Vesa Lehto just har blivit klara med.

Nu väntar de på att enheten ska flyttas vidare till nästa station, samtidigt som de går igenom ritningarna för den ram som de ska ta itu med härnäst.

– Det bästa med jobbet är arbetskamraterna, konstaterar Skriko.

”HÄR VILL JAG JOBBA SÅ LÄNGE JAG BARA FÅR”

När underredet till släpvagnen är klart, är följande steg att montera golv, väggar, tak och dörrar.

– Vi har inga mellanlager, utan enheten går direkt vidare till följande arbetsmoment, berättar Patrik Bagarnäs.

Ville Silander håller på att montera dörrar på ett släp. Han berättar att han har jobbat på Ekeri i drygt ett år.

– Här finns hela tiden något att göra. I början var det mycket nytt att ta till sig, men nu börjar jag lära mig, berättar Silander.

Han jobbade tidigare som lantbruksavbytare, men började på Ekeri efter tips från en kompis som redan jobbade där. Det var ett beslut som han inte har behövt ångra.

– Här vill jag jobba så länge jag bara får, konstaterar han.

Ville Silander håller på att montera dörrar på ett släpvagn där hela sidan går att öppna. FOTO JOHANNES TERVO

Arbetet på Ekeri sker i tvåskift, där morgonskiftet arbetar från sex till två och kvällsskiftet arbetar från två till tio.

– Morgonskiftet är bäst för då har man hela kvällen ledig, säger Silander.

Att vakna tidigt är inte ett problem för honom.

När Silander och hans arbetskamrater har monterat dörrarna åker släpvagnen iväg till måleriet. Sedan kommer den till slutmonteringen där bland annat Simon Punsar arbetar.

Punsar är elmontör och ”lite allt-i-allo”, som han säger själv. Som elmontör hör det till hans uppgifter att bland annat installera kylaggregat och olika slags belysning – bland annat lampbalkar baktill, positionsljus på sidan och arbetsljus.

Just den här dagen har han ändå inte gjort elarbeten, utan han har monterat stänkskydd, förvaringslådor och andra grejer på ett underrede.

Alla släpvagnar anpassas enligt kundens önskemål, och det är en sak som ger variation i arbetet. Simon Punsar konstaterar ändå att det går rätt snabbt att lära sig arbetet.

– Ganska långt är det standardiserat. Vi har ett visst sortiment och det börjar gå på rutin, säger Punsar som har jobbat ett drygt år på slutmonteringen och sammanlagt sju år på Ekeri.

Simon Punsar jobbar på slutmonteringen, tillsammans med bland annat Mikael Backlund (i bakgrunden). FOTO JOHANNES TERVO

LÄTTARE ATT VARA FÖRTROENDEMAN NÄR DET GÅR BRA

När Patrik Bagarnäs inte sköter uppdraget som huvudförtroendeman, så jobbar han med slutgranskning. När arbetet med en släpvagn är klart är det alltså han som tar över.

– Jag går igenom en checklista och kollar att allt finns med och ser bra ut, så att vi kan leverera enheten till kunden.

Också Bagarnäs lyfter fram arbetskamraterna som det bästa med jobbet.

– Jag har svårt att föreställa mig att man kunde ha bättre arbetskamrater än så här.

Han konstaterar att han har en förstående arbetsledare, så han kan sköta sitt förtroendeuppdrag då när det dyker upp något som måste göras.

FOTO JOHANNES TERVO

Bagarnäs har jobbat på Ekeri i drygt 24 år. I ungefär tio år har han varit huvudförtroendeman och före det var han vice huvudförtroendeman ungefär lika länge.

– Det är lättare att vara förtroendeman när det går bra. Dialogen med ledningen fungerar jättebra. Man kan gå och tala med dem om vad som helst. Är det något problem på golvet så säger jag precis som det är, konstaterar han.

Lokalt har man bland annat avtalat om en arbetstidsbank som enligt Bagarnäs fungerar bra. Och en del av utjämningsdagarna, alltså de så kallade pekkasdagarna, har man ersatt med förkortad arbetstid varje fredag. Det innebär att både morgon- och kvällsskiftet förkortats med två timmar.

– Det är roligare att sluta klockan sex än klockan tio på fredag kväll. Det är också bra med tanke på motivationen.

TEXT JONNY SMEDS / LÖNTAGAREN
FOTO JOHANNES TERVO

Artikeln har tidigare publicerats i Löntagarens nyhetsbrev. Beställ nyhetsbrevet på adressen www.lontagaren.fi/nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna om facket och arbetslivet i din e-post varannan vecka.