Toni Ahonen (vasemmalla) valmensi datanomista ja LVI-alan opiskelijasta Joonas Halmeesta eristyspeltisepän. KUVA JUHA METSO

Mesta­rin ja kisäl­lin paluu: Pelti­se­päksi neljässä kuukaudessa

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudis­tus tuli voimaan tämän vuoden alusta. Kuusi kotka­laista LVI-asen­ta­jao­pis­ke­li­jaa sai helmi­kuussa harjoit­te­lu­pai­kan peltie­ris­tea­lan yrityk­sestä, ja koke­neen ammat­ti­lai­sen ohjaa­mina he valmis­tui­vat touko­kuussa. Jokai­nen heistä sai työpai­kan heti.

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudis­tuk­sen yksi keskei­nen tavoite on siir­tää opis­ke­lun pain­opis­tettä ammat­tiop­pi­lai­tok­sista työpaikoille.

Uudis­tuk­sen käyn­nis­tyt­tyä kotka­lai­nen lämpö­eriste- ja teol­li­suus­put­kis­toa­lan yritys Lämpö­sulku Oy tart­tui mahdol­li­suu­teen. Se valitsi Kymen­laak­son ammat­tio­pis­tosta Ekamista kuusi opin­to­jensa loppu­vai­heessa olevaa LVI-alan opis­ke­li­jaa eris­tys­pel­ti­sep­pä­opin­toi­hin lupauk­sella, että kun kurssi on hyväk­syt­tä­västi suori­tettu, työpaikka yrityk­sestä aukeaa jokaiselle.

Pelti­sep­pä­kurssi eteni suotui­sien tähtien alla. Se alkoi Lämpö­su­lun tiloissa 5. helmi­kuuta, ja touko­kuun lopulla jokai­sella opis­ke­li­jalla oli opin­not suori­tet­tuna, LVI-asen­ta­jan pape­rit taskus­saan ja työpaikka Lämpösulussa.

DATANOMISTA PELTISEPÄKSI

Tuore eris­tys­pel­ti­seppä Joonas Halme kävi haas­tat­te­lun aikaan Lämpö­su­lusta työkei­kalla isossa kotka­lai­sessa tehtaassa. Lämpö­eris­tea­lan työteh­tä­vät ja työym­pä­ris­töt ovat vaih­tu­via, ja työtä on tarjolla runsaasti, koska ammat­ti­lai­sista on pula.

Halme luon­neh­tii työpai­kalla tarjot­tua koulu­tusta mahdol­li­suu­deksi, johon kannatti tarttua.

– Sain suori­tet­tua opin­not loppuun, ja sen jälkeen oli tiedossa, että työl­lis­tyn heti. Minun ei tarvin­nut lähteä työvoi­ma­toi­mis­ton kautta etsi­mään työpaik­kaa. Sieltä ei vält­tä­mättä edes löydy alan töitä.

Lois­tava tilai­suus, joka kannatti käyt­tää, sanoo Joonas Halme pelti­sep­pä­kurs­sista. KUVA JUHA METSO

Halme on aikai­sem­malta amma­til­taan data­nomi. Ennen Lämpö­su­lulle tuloa hän ei tarkal­leen tien­nyt, millaista työtä pelti­seppä tekee.

– Kun pääsin sitä kokei­le­maan, huoma­sin, että se on miele­kästä puuhaa. Siinä pääsee käyt­tä­mään luovuutta ja hoksot­ti­mia. Saa tehdä työtä käsillä, mikä on itsel­leni mielei­nen juttu.

Data­no­mina Halmetta kiin­nos­ti­vat tieto­ko­neet, mutta ala ei kuiten­kaan tuntu­nut aivan omalta. Kun työpaik­kaa ei löyty­nyt, hän päätti vaih­taa muihin töihin.

– Hain ammat­tio­pis­toon putki­puo­lelle opis­ke­le­maan LVI-asen­ta­jaksi. Ajat­te­lin, että sitä kautta voisi työllistyä.

PORUKKA KIITETTÄVÄN OMATOIMISTA

Halme tove­rei­neen sai Lämpö­su­lulla työno­pas­ta­jak­seen pelti­seppä Toni Ahosen.

Ahosella on 13 vuoden koke­mus eris­ty­sa­lan töistä, mutta työno­pas­ta­jana hän oli ensi­ker­ta­lai­nen. Kaikki oppi­laat olivat aikuis­opis­ke­li­joita. Ahonen kertoo alussa suhtau­tu­neensa opetuk­sen suju­mi­seen epäil­len. Vankka työko­ke­mus ja oppi­lai­den into oppia teki kuiten­kin opas­tuk­sesta helppoa.

– Porukka oli kiitet­tä­vän omatoi­mista. Heillä oli halu oppia koko ajan. Se helpotti. Tämän työn oppii vain teke­mällä, oiko­tietä ei ole. Se on vain tois­toa tois­ton perään. Sitten se rupeaa onnistumaan.

Toni Ahonen on lämpö­eris­tea­lan moni­puo­li­nen ammat­ti­lai­nen 13 vuoden koke­muk­sella. KUVA JUHA METSO

Ahonen pelkäsi, että opetus johtaisi omien töiden kasaan­tu­mi­seen. Alku­vuosi töissä on kuiten­kin muuta vuotta hiljai­sempi, joten opetus täyden­si­kin ammat­ti­lai­sen työpäi­vää sopivasti.

– Riitti, kun näytti homman pari kertaa ja seurasi sivusta, miten työ sujuu. Se oli lähinnä neuvo­mista ja työn laadun seuran­taa. Piti opet­taa liik­keet, joilla suori­tusta voi paran­taa ja helpot­taa työvai­heita. Tämä oli ryhmä, jonka jäse­net pystyi­vät neuvo­maan myös toisi­aan. Se, joka osasi parem­min, neuvoi sitä, joka ei osan­nut niin hyvin sitä hommaa.

ERISTYSALA TARVITSEE TYÖVOIMAA

Kurs­sin tule­ville pelti­se­pille olivat suun­ni­tel­leet yhteis­työssä Lämpö­su­lun toimi­tus­joh­taja Markku Kuusisto ja Kymen­laak­son ammat­tio­pis­ton työno­pas­taja Mikko Katai­nen, joka toimi projek­tissa yhdys­hen­ki­lönä koulun ja yrityk­sen välillä.

Kuusis­ton mukaan yrityk­sen sai kiin­nos­tu­maan koulu­tus­re­for­min idean mukai­sesta koulu­tuk­sesta lämpö­eris­tea­lalla jo kymme­nen vuotta jatku­nut pula ammat­ti­tai­toi­sesta työvoi­masta, erityi­sesti koti­mai­sista osaajista.

Lämpö­su­lun Oy toimi­tus­joh­taja Markku Kuusisto (vasem­malla) ja Kymen­laak­son ammat­tio­pis­ton työno­pas­taja Mikko Katai­nen suun­nit­te­li­vat yhdessä pelti­sep­pä­kurs­sin. KUVA JUHA METSO

– Kun koulu­tusuu­dis­tus vuoden­vaih­teessa tuli, se mahdol­listi räätä­löi­dyn koulut­ta­mi­sen. Meidän intres­simme on koulut­taa kave­reille niitä asioita, mitä omassa työs­sämme kentällä tarvi­taan, ja lopuksi työl­lis­tää heidät.

Kuusisto arve­lee, että harva yritys haluaa koulut­taa ihmi­siä joiden­kin yleis­ten koulu­tus­ta­voit­tei­den takia. Ne halua­vat koulut­taa työn­te­ki­jöitä nime­no­maan omiin tarpeisiinsa.

– Koulu­tus­re­formi mahdol­listi tämän ja siksi se rupesi meitä kiin­nos­ta­maan. Lähdimme siihen mukaan heti, kun se oli mahdollista.

AMMATTIIN OPPII VAIN TYÖSSÄ

Kuusis­ton mukaan koulu­tet­ta­vat seulot­tiin huolella.

– Valit­simme sellai­sia oppi­laita, joilla on oppi­jak­son jälkeen mahdol­li­suus siir­tyä suoraan työelä­mään ilman taukoa. He tuli­vat suorit­ta­maan opin­tonsa loppuun, ja keski­tyimme opet­ta­maan heille työssä oleel­li­sia asioita.

Pelti­sep­pien koulu­tuk­sessa pain­opiste oli eriste- ja pelti­se­pän­työssä sekä asen­nuk­sissa. Lämpö­su­lun toimiala on sen verran laaja, että oppi­lailla oli mahdol­li­suus erikois­tua. Neljä opis­keli pelti­se­piksi, yksi hitsa­riksi ja yksi LVI-asentajaksi.

Ahosen mukaan pelti­se­pän ammat­tiin harjaan­tuu vain teke­mällä. Taitu­ruu­den saavut­taa ehkä vasta kymme­nessä vuodessa. Työpai­kalla käyty kurssi tarjoaa uralle oival­li­sen alun. Mikään koulu ei pelti­sep­piä suoraan valmista, vaan amma­tin voi oppia ainoas­taan työssä. Tosin LVI-alan opis­kelu on amma­tissa kelpo lähtökohta.

Kuusis­ton mukaan ihmi­nen pystyy pelti­se­päksi opis­ke­le­malla turvaa­maan Suomessa työllisyytensä.

– Voi melkein sanoa, että silloin ei tarvitse ikinä olla päivää­kään työt­tö­mänä. Pelti­se­pistä on niin kova pula.

Pelti- ja eris­ty­sa­lalla hän näkee lupaa­van tulevaisuuden.

– Se on jossa­kin määrin tule­vai­suu­den ala varmasti. Me olemme varsin vihreä toimiala, jossa eris­te­tään lämpöä ja kylmää, ja sääs­te­tään ener­giaa. Ehkä suurin haas­teemme on se, että globaa­lissa maail­massa kilpail­laan ulko­maa­lai­sia kilpai­li­joita ja ulko­maa­laista työvoi­maa vastaan. Meidän täytyy omalla päte­vyy­del­lämme pystyä erot­tau­tu­maan kilpailijoista.

TYÖTÄ MAAN ALLA JA NOSTURIN NOKASSA

Eris­ty­sala, johon kotka­lai­set ammat­tio­pis­ke­li­jat koulu­tet­tiin, on liik­ku­vaa ja vaihtelevaa.

– Meidän työkoh­teemme ovat jäte­ve­den­puh­dis­ta­mosta ydin­voi­ma­laan ja kaikki siitä välistä, Kuusisto mainitsee.

– Voimme käydä eris­tä­mässä sairaa­loissa tai työs­ken­nellä biokat­ti­loilla, joissa polte­taan yhdys­kun­ta­jä­tettä. Mikä tahansa työkohde voi tulla vastaan. Kohde voi olla maan alla tai nostu­rin­no­kassa. Kaikki vari­aa­tiot löyty­vät: täys­me­tal­li­se­ris­teitä ydin­voi­ma­loissa, katti­la­ne­ris­tystä tehtaassa, ikku­na­pel­tejä raken­nuk­siin, putki­sil­toja tuotantolaitoksiin.

”Meidän intres­simme on koulut­taa kave­reille niitä asioita, mitä omassa työs­sämme kentällä tarvi­taan, ja lopuksi työl­lis­tää heidät”, sanoo Kotkan Lämpö­su­lun toimi­tus­joh­taja Markku Kuusisto. KUVA JUHA METSO

Pääasiassa työ keskit­tyy teollisuuteen.

– Eris­tämme proses­si­put­kis­toja, säiliöitä ja proses­si­teol­li­suu­teen liit­ty­viä lait­teita. Useim­mi­ten eris­te­tään lämpöä, mutta eris­tämme myös kylmää, ääntä ja sätei­lyä vastaan.

– Ylei­sin eriste on villa. Raskas­mat­toja käyte­tään ääntä vastaan, solu­ku­meja ja uretaa­nia kylmää vastaan. Sellaista eris­tys­koh­detta ei toden­nä­köi­sesti Suomen teol­li­suu­desta löydy, mitä emme joskus olisi eris­tä­neet. Olemme eris­tä­neet muun muassa Olki­luoto kolmo­sen reak­to­rias­tian, kuvaa Kuusisto alan monipuolisuutta.

OPETUS LUOTIIN TYHJÄSTÄ

Koska eris­tys­pel­ti­sep­pien koulu­tus­oh­jel­maa ei ole, piti opetus luoda Lämpö­su­lussa improvisoiden.

– Viikon alussa suun­ni­tel­tiin, että tällä viikolla opetel­laan tiet­tyä hommaa. Sitten huomat­tiin, että nehän jo maanan­taina oppi sen. Välillä tuli mieleen, että mitäs nyt keksi­tään, Ahonen kertoo.

Ahosen ja Kuusis­ton mukaan koke­muk­sen kart­tuessa työpai­kalla tapah­tu­vaa opetusta on mahdol­lista kehit­tää. Missään koulussa ei heidän mieles­tään pysty koulut­ta­maan yhtä taita­vaa pelti­sep­pää kuin työpai­kalla neljässä kuukaudessa.

Ahosen mukaan oppi­lai­den kanssa käydyillä lähtö­kes­kus­te­luilla oli iso merki­tys koulu­tuk­sen onnistumiseen.

– Ne käytiin järke­vällä tasolla. Ajatus oli se, että työpai­kalle on turha tulla, jos asioita ei haluta opetella. Mutta jos on halua, niin lupa­simme työpai­kan. Saimme valit­tua poru­kan, joka oli moti­voi­tu­nut. He jaksoi­vat opetella ja harjoitella.

TULOS YLLÄTTI MYÖNTEISESTI

– Me kaikki olemme olleet myön­tei­sesti yllät­ty­neitä siitä, miten hyvä kuvio tästä syntyi. Opis­ke­li­jat ovat kerto­neet, että he ovat tyyty­väi­siä, ja me työnan­ta­jina olemme erit­täin tyyty­väi­siä tähän ryhmään, sanoo Kuusisto.

Opetus tapah­tui työelä­män työajoilla ja säännöillä.

– Neljään kuukau­teen ei ollut ensim­mäis­tä­kään luva­tonta pois­sao­loa. Jokai­nen oli inno­kas, teki mitä pyydet­tiin, ja jokai­sen kanssa pääs­tiin siihen loppu­tu­lok­seen, että solmit­tiin työso­pi­muk­set. Nyt he ovat kentällä, ja heistä tulee pelk­kää posi­tii­vista palau­tetta niin talon sisältä kuin ulkopuolelta.

Joonas Halme ja muut­kin kurs­sin suorit­ta­neet saivat töitä Lämpö­su­lusta. Oppi­lai­den teke­miä pelti­se­pän näyt­tö­töitä kelpaa esitellä. KUVA JUHA METSO

Entä mitä miet­tii työssä oppi­mi­ses­taan tuore eris­tys­pel­ti­seppä Joonas Halme?

– Tämä oli paljon parempi vaih­toehto kuin koulussa istu­mi­nen ja teorian opis­kelu. On parempi oppia käytän­nöt tarpeit­ten mukaan. Tämmöi­nen mahdol­li­suus helpot­taa opis­ke­li­jan työl­lis­ty­mis­tä­kin paljon.

KAIKKI VOITTIVAT

Oppi­lai­tok­sen edus­ta­jan Mikko Katai­sen mukaan harjoit­telu- ja työpai­kan löytä­mi­nen opis­ke­li­jalle on koulu­tusa­lasta riip­puen haas­tava tehtävä.

– Tällai­set yhteis­työ­pro­jek­tit, jotka mahdol­lis­tui­vat uudis­tuk­sen myötä, ovat erit­täin terve­tul­leita oppi­lai­tok­sille, koska päämää­rämme on löytää koulu­tuk­sen päätyt­tyä ihmi­sille työpaikkoja.

Lämpö­su­lun projek­tissa Katai­nen pitää erin­omai­sena sitä, että koulu­tus voitiin räätä­löidä paikal­li­sen yrityk­sen tarpeisiin.

– Tällai­sissa projek­teissa kaikki voit­ta­vat. Projek­tin alussa kuusi henki­löä valit­tiin. Ajatel­tiin, että he voisi­vat olla Lämpö­su­lun tarpei­siin sopi­via, ja lopussa kaikki työl­lis­tyi­vät suun­ni­tel­mien mukaan.

”Ammat­tiop­pi­lai­tok­sissa on paljon ihmi­siä, eten­kin aikuis­puo­lella, jotka tarvit­se­vat tällai­sia koulu­tus- ja etene­mis­mah­dol­li­suuk­sia”, Kymen­laak­son ammat­tio­pis­ton työno­pas­taja Mikko Katai­nen sanoo. KUVA JUHA METSO

Katai­nen toivoo, että muut­kin yrityk­set käyt­tä­vät uudis­tuk­sen suomaa tilai­suutta hyväkseen.

– Ammat­tiop­pi­lai­tok­sissa on paljon ihmi­siä, eten­kin aikuis­puo­lella, jotka tarvit­se­vat tällai­sia koulu­tus- ja etene­mis­mah­dol­li­suuk­sia. Toivot­ta­vasti onnis­tu­nut esimerkki avaa kana­via ympäri Suomen, että saamme lisää yrityk­siä mukaan toimintaan.

YHTEISTYÖTÄ JATKETAAN

Sekä Lämpö­sulku että oppi­lai­tos halua­vat jatkaa yhteis­työtä. Uutta yhteistä koulu­tus­pro­jek­tia on suun­ni­teltu syksylle.

– Meillä on tarkoi­tus aloit­taa puolen vuoden mittai­nen teol­li­suus­put­ki­hit­saaja- ja asen­ta­ja­kou­lu­tus. Lämpö­su­lun kanssa on ollut alus­ta­vaa puhetta siitä, että tietty määrä oppi­laita tulisi sinne harjoit­te­li­joiksi, kertoo oppi­lai­tok­sen edus­taja Katainen.

Kuusis­ton mukaan myös pelti­sep­piä on mahdol­lista koulut­taa lisää.

– Toivot­ta­vasti ensi vuoden alusta tulee uusi oppi­las­ryhmä. Silloin ollaan kaikki varmasti viisaam­pia. Meillä voi jo silloin olla valmiina opetuk­sen ohjelma ja runko. Vielä sitä ei ollut. Se huomioi­den koulu­tus onnis­tui yllät­tä­vän hyvin.

Toni Ahonen katse­lee tyyty­väi­senä, miten hienosti pellin taivu­tus sujuu enti­seltä oppi­laalta Joonas Halmeelta. KUVA JUHA METSO

 

Huolena oppi­lai­den asema

”Ammat­til­li­sen koulu­tuk­sen refor­missa Teol­li­suus­lii­ton suurin haaste on huoleh­tia, että oppi­lasta työpai­kalla kohdel­laan oikein.”

Kari Hyytiä. KUVA KITI HAILA

Näin sanoo Teol­li­suus­lii­ton amma­til­li­sen koulu­tuk­sen asian­tun­tija Kari Hyytiä. Koska uudis­tus on vasta äsket­täin käyn­nis­ty­nyt, liitolla ei ole vielä tietoa ja tark­kaa arviota sen onnistumisesta.

– Tulemme syksym­mällä järjes­tä­mään luot­ta­mus­hen­ki­löille kyse­lyn, kuinka uudis­tus on työpai­koilla toteu­tu­nut. Silloin saamme enem­män tietoa siitä, kuinka asiat ovat. Sen jälkeen on mahdol­lista korjata valuvikoja.

Hyytiän mukaan uudis­tuk­sessa on myön­teistä se, että koulu­tus tapah­tuu lähem­pänä aitoa työelä­mää ja todel­lista työllistymistä.

– Ammat­ti­lii­ton suurin huoli koskee sitä, miten asia työpai­koilla hoidetaan.

OPPILAS EI SAA JÄÄDÄ HEITTEILLE

Hyytiän mukaan uudis­tus edel­lyt­tää työelä­män ja oppi­lai­tok­sen yhteis­työtä, jotta oppi­laan työl­lis­ty­mi­nen ja jatko-opin­not sujui­si­vat parhaalla mahdol­li­sella tavalla.

– Meillä on huoli niistä oppi­laista, joilla on oppi­mis­vai­keuk­sia. Ennen oppi­lai­tok­sissa pystyt­tiin hyödyn­tä­mään opet­ta­jan ammat­ti­tai­toa näissä tilan­teissa parem­min. Hän pystyi käyt­tä­mään peda­go­gi­sia taitoja, että oppi­laista saatiin yhteis­kun­ta­kel­poi­sia ja tutkin­non läpäis­seitä henkilöitä.

Hyytiän mielestä uudis­tuk­sen jälkeen koulu­pu­dok­kaista on pidet­tävä entistä parem­paa huolta, jotta he voivat löytää tiensä tule­viksi ammattilaisiksi.

Uudessa koulu­tus­sys­tee­missä Hyytiän mukaan on ilmen­nyt ja on vaara ilmetä uhkia.

– Pahin tapaus on ollut se, että oppi­mis­paik­kaa ei löydy, ja oppi­las on kotona. Hän pyörit­te­lee peuka­loi­taan ja koet­taa löytää itse itsel­leen oppi­mi­sym­pä­ris­töä eikä saa tarvit­ta­vaa apua sen löytämiseksi.

– Toinen on se, että paikka löytyy, mutta se ei vastaa tutkin­non osaa tai tutkin­toa. Oppi­las ei saa työpai­kalla opas­tusta ja ohjausta. Hän saat­taa turhau­tua ja äänes­tää sitten jossa­kin vaiheessa jaloil­laan. Tällai­sia esimerk­kejä kuulee.

Hyytiän mukaan on tärkeää, että oppi­las saa oppi­lai­tok­selta riit­tä­västi apua harjoit­te­lu­pai­kan löytä­mi­seen. Opis­ke­li­jan autta­mi­sessa koros­tu­vat opet­ta­jan työelä­mäyh­tey­det sekä työelämätaidot.

OHJAAJAN TYÖHÖN PANOSTETTAVA

Hyytiän mukaan iso kysy­mys on työnan­ta­jien valmius ottaa vastaan koulu­tet­ta­via. Yli kymme­nen vuotta kestä­neen taan­tu­man aikana koulu­tus työpai­koilla jäi hänen mukaansa lapsen­ken­kiin. Monesti mahdol­li­suutta ohjata oppi­lasta rajoit­taa työn­te­ki­jöi­den kasva­nut kiire.

– Uudis­tusta mainos­te­taan, että se tapah­tuu aidossa toimin­taym­pä­ris­tössä. Se vaatii työpai­koilla vastaa­via panos­tuk­sia, mitä oppi­lai­tok­sissa on ollut. Yrityk­sissä tarvi­taan riit­tä­västi työpaikkaohjaajia.

– Käytän­nön tehtä­vissä on ennen­kin opittu. Mutta harjoit­te­lussa tarvi­taan vieri­hoi­toa ja työpaik­kaoh­jaa­jan näke­myk­siä. Toiset oppi­vat parem­min kuin toiset. Ammat­ti­lai­set työpai­kalla ymmär­tä­vät, kenelle voi tarjota ja minkä­laista työtä.

Hyytiän mielestä uudis­tuk­sen vaiku­tuk­set kannat­taa huomioida työehtosopimuksissa.

– Silloin saamme sopi­muk­sel­li­ses­ti­kin edel­ly­tyk­siä koulut­taa työpai­koilla. Eri aloilla on hieman erilai­sia kirjauk­sia näistä asioista. Ohjaa­jan työstä meillä ei ole kirjattu juuri mitään. Monesti sitä tehdään ammat­ti­työn ohessa.

KUVA JUHA METSO

Vaativa yhtälö: Huip­pu­kou­lu­tusta niukoilla varoilla

”Suurin haaste amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa on se, miten niuk­ke­ne­villa rahoilla tehdään hyvää tulosta.”

Näin sanoo Tampe­reen seudun ammat­tiop­pi­lai­tok­sen Tredun Kanga­salla toimiva yritys­koor­di­naat­tori Antti Lyhteilä, pitkän linjan kone- ja koulu­tusa­lan toimija. Hän seuraa amma­til­li­sen koulu­tuk­sen kehi­tystä läheltä.

Niuk­kuus on Lyhtei­län mukaan perus­haaste, johon kaikki muu nivoutuu.

– Se vaikut­taa suoraan opis­ke­li­jan saamaan lähio­pe­tuk­seen. Se vaikut­taa inves­toin­tei­hin, tiloi­hin ja oppimisympäristöihin.

Ammat­tio­pe­tuk­sen valtion määrä­ra­ho­jen karsi­mi­nen 300 miljoo­nalla eurolla oli Lyhtei­län mukaan ikävä juttu.

– Se näkyy meillä toimin­nassa. Opet­ta­ja­kunta ja koulun johto ovat huolis­saan siitä, että on jouduttu karsi­maan lähio­pe­tus­tun­teja. Yksi keskei­nen asia amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa on se, että opitaan työelä­mä­tai­toja työelä­mää varten koko­nais­val­tai­sesti. Siihen kuuluu olen­nai­sesti se, että mennään seit­se­mältä töihin ja tehdään täysiä työpäi­viä. Jos koulussa on luppo­päi­viä ja vajaita viik­koja, se ei tue kokonaisuutta.

Tuore esimerkki niuk­kuu­den vaiku­tuk­sesta kosket­taa hänen omaa kotikaupunkiaan.

– Kanga­salle valmis­tui tänä kesänä uusi koulu, jossa syksyllä alkaa opetus. Meillä joudut­tiin teke­mään melkoi­sia tila­pie­nen­nyk­siä, että saatiin kustan­nuk­sia alas.

 

Metsä­ko­nea­lan pullon­kaula: Liian vähän harjoittelupaikkoja

Suomen metsä­ta­lou­den nousua jarrut­taa pula ammat­ti­tai­toi­sista metsä­ko­neen­kul­jet­ta­jista. Oppi­lai­den harjoit­te­lu­pai­kat ovat metsä­ko­ne­fir­moissa vähissä.

– Harjoit­te­lu­pai­kat ovat ongelma. Niitä ei tahdo löytyä ja siksi oppi­laita opete­taan kouluilla. Suurin syy on se, että metsä­kone on niin kallis inves­tointi, että vain suurim­mat metsä­ko­ne­fir­mat pysty­vät koulut­ta­maan itse itsel­leen työvoi­maa, kertoo hämeen­lin­na­lai­sen Metsä­ko­ne­pal­ve­lun luot­ta­mus­mies Esa Sorila, joka seuraa alan kehi­tystä Metsä­alan työelämätoimikunnassa.

Metsä­ko­nea­lalla työvoi­ma­pula on hänen mukaansa jo älytön.

– Emme pysty teke­mään lähes­kään sitä työmää­rää, mikä kesäksi on pyydetty, kun ei ole poruk­kaa. Tämä trendi on joka puolella Suomea. Joka paikassa haetaan koko ajan kuljet­ta­jia kiih­ty­vällä vauhdilla.

Metsä­ko­ney­rit­tä­jät ovat Sori­lan mukaan herää­mässä koulu­tuk­sen tarpeeseen.

– Mikäli viidestä isosta biohank­keesta suurin osa toteu­tuu, kuljet­ta­jia tarvi­taan todella paljon muuta­man vuoden päästä. Isot tehdas­hank­keet eivät saa kaatua työntekijäpulaan.

PEREHDYTYKSESTÄ KORVATAAN

Metsä­ko­ne­pal­velu kuuluu niihin isoi­hin metsä­ko­nea­lan yrityk­siin, jolla on perin­teitä kuljet­ta­jien koulutuksessa.

– Meillä nimet­tiin jo kymme­nen vuotta taak­se­päin ensim­mäi­set opas­ta­jat. Olen itse­kin pereh­dyt­tä­nyt monia henki­löitä urani aikana.

Metsä­ko­ne­pal­velu tekee yhteis­työtä Jämsän ammat­tiop­pi­lai­tok­sen kanssa.

– Oppi­lai­tok­sen Kiipu­lan osasto on ajamassa meillä metsässä. Oppi­lailla on kolmen kuukau­den harjoit­te­luaika. Siellä on koko ajan opet­taja mukana valvo­massa toimintaa.

Sori­lan mukaan opas­ta­jia työpai­kalla tarvi­taan koko ajan lisää. Se on työ, joka hänen mukaansa ei sovi aivan kaikille ammattilaisille.

– Joil­ta­kin voi palaa käämit jo muuta­man päivän jälkeen. Kun he sano­vat samasta asiasta kaksi kertaa, niin he koke­vat, että se toinen kerta on jo liikaa. Monesti harjoit­te­li­joille pitää sanoa samasta asiasta kymme­nen kertaa, eikä vielä­kään hermostua.

Metsä­ko­ne­pal­ve­lussa kuljet­ta­jille makse­taan rahal­li­sesti pereh­dy­tyk­seen käyte­tystä ajasta.

– Pereh­dyt­tä­jille makse­taan kohtuul­lista palk­kaa sekä kompen­soi­daan rahal­li­sesti myös mene­tet­tyä vapaa-aikaa, koska harjoit­te­lija ottaa usein yhteyttä työajan ulkopuolellakin.

 

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN UUDISTUS

Amma­til­li­nen koulu­tus muut­tui kulu­van vuoden alussa perusteellisesti:

  • Amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa ei enää tehdä eroa nuor­ten koulu­tuk­sen ja aikuis­kou­lu­tuk­sen välillä.
  • Koulu­tuk­seen voi hakea jous­ta­vasti jatku­vassa haussa. Keväällä järjes­te­tään kuiten­kin yhteis­haku perus­kou­lun päättäville.
  • Amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa voi suorit­taa perus‑, ammatti- ja erikoi­sam­mat­ti­tut­kin­toja. Oppi­lai­den arviointi perus­tuu näyt­töi­hin. Opis­ke­li­jalla on mahdol­li­suus opis­kella koko tutkinto tai tutkin­non osia omien tarpei­densa mukaisesti.
  • Opin­noissa otetaan huomioon aiem­min hankittu osaa­mi­nen. Opis­ke­lija opis­ke­lee vain niitä asioita, mitä hän ei osaa.
  • Jokai­selle opis­ke­li­jalle tehdään henki­lö­koh­tai­nen osaa­mi­sen kehit­tä­mis­suun­ni­telma (HOKS). Siihen kirja­taan suun­ni­telma siitä, millä opetuk­sen, ohjauk­sen ja työpai­kalla tapah­tu­van oppi­sen yhdis­tel­mällä osaa­mista kertyy niin, että hän saa opin­tonsa suoritettua.
  • Työpai­kalla tapah­tu­vaa oppi­mista ohjaa­vat työpai­kan nimeä­mät vastuul­li­set ohjaa­jat. Koulu­tuk­sen järjes­tä­jän vastuulla on heidän pereh­dyt­tä­mi­sensä. Koulu­tusta ohjaa myös opet­taja tai koulu­tuk­sen järjes­tä­jän edustaja.

Työpai­kalla oppi­mi­nen voi perus­tua oppi­so­pi­muk­seen tai koulutussopimukseen:

  • Oppi­so­pi­muk­sessa opis­ke­li­jalla pitää olla työnan­ta­jan kanssa solmittu työso­pi­mus. Opis­ke­lija tekee työtä työsuh­teen ehdoilla ja saa palk­kaa. Oppi­so­pi­muk­sella voi suorit­taa koko tutkin­non, tutkin­non osia tai pienem­piä kokonaisuuksia.
  • Koulu­tus­so­pi­muk­sessa koulu­tuk­sen järjes­täjä ja työnan­taja solmi­vat sopi­muk­sen. Opis­ke­lija ei ole työsuh­teessa eikä saa palk­kaa tai muuta vasti­ketta. Koulu­tus­so­pi­mus voidaan sopia tutkin­non osista, useam­masta tutkin­non osasta tai pienem­mistä kokonaisuuksista.
  • Amma­til­li­sissa opin­noissa osaa­mi­nen osoi­te­taan näytöissä teke­mällä käytän­nön töitä aidoissa tilanteissa.

Amma­til­li­sen tutkin­non jälkeen opis­ke­lija voi jatkaa opin­to­jaan korkea­kou­lussa. Korkea­kou­lu­jen haku­va­lin­toi­hin ollaan Suomessa miet­ti­mässä uudistuksia.

(Lähteenä käytetty opetus­hal­li­tuk­sen tieto­pa­ket­tia Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen reformi – tieto­pa­ketti ohjaajille)

 

Jos työpai­kal­lal­lasi on osaa­ja­pu­laa, oppi­lai­tok­set autta­vat koulu­tuk­sen räätälöinnissä.

 

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVAT JUHA METSO