TEKIJÄ 20180528 Pietarsaari. Nautor,pääluottamusmies Stefan Sjölund. By Johannes Tervo

Segelbåtstillverkaren Nautor har vind i seglen

Utbyggnad av produktionsutrymmen, nyanställningar och investeringar i miljonklassen. Lyxsegelbåtstillverkningen i Jakobstad har medvind och orderstocken är fylld ända fram till nästa sommar.

Sedan 1966 har Nautor tillverkat stora och snabba lyxsegelbåtar men företaget har också fått rida ut flera stormar under årens lopp. Efter finanskrisen kämpande företaget och hela branschen i motvind med sinande efterfrågan och också på Nautor tvingades man ta till permitteringar. Idag är situationen en helt annan.

– Vi vet med säkerhet att vi har jobb så det räcker till ända fram till nästa sommar. Så läget är sällsynt bra, berättar huvudförtroendemannen Stefan Sjölund belåtet.

Produktionen går på högvarv och väggarna kommer emot. Tidigare i år flyttade företagets hela snickeriverksamhet från Kronoby till Jakobstad på bekostnad av monteringsutrymme. Nästa sommar är det tänkt att också produktionen av de mindre modellerna och de 80 arbetstagarna i Kållby ska flytta in under samma tak. Det kräver investeringar och stora tillbyggnadsarbeten som redan har börjat.

Logistiken och vardagen fungerar bättre efter att produktionen och arbetstagarna från Kronoby flyttade till Jakobstad. Vid ingången till avdelning finns ändå en påminnelse om rötterna, Krombi står det på en papperslapp, alltså Kronoby på lokal dialekt, berättar huvudförtroendemannen Stefan Sjölund. FOTO JOHANNES TERVO

– Tanken är att det ska spara på transportkostnader och göra det lättare att hålla kontakten mellan de olika avdelningarna. Det kommer att bli färre telefonsamtal och mindre körande av och an mellan Kållby och Jakobstad. Den delen blev ju bättre nu när Kronobyproduktionen flyttade in här, säger Sjölund.

Det goda arbetsläget har också fört med sig nyanställningar. Bara i år har företaget anställt ett tiotal arbetstagare till produktionen. En av de nyaste på företaget är snickaren Nemes Zoltán som började sommarjobba på snickeriet för en dryg månad sedan.

– Mitt yrke är egentligen fiolbyggare, vilket är ganska annorlunda än det jag gör här. Den enda likheten är egentligen att man jobbar med trä. Men jobbet här är jätteintressant och jag hoppas jag får fortsätta efter sommaren.

Omväxlande arbete. Snickaren Nemes Zoltán bygger bland annat hyllor, lådor, luckor, bord och durkar till olika båtmodeller. FOTO JOHANNES TERVO

Medan Zoltán mäter och sågar bitar av ek-faner som senare ska bli en hylla i en av båtarna, berättar han på god svenska att han inte bara är ny på arbetsplatsen eller inom branschen, utan också ny i landet, efter att han för ett år sedan flyttade till Finland från Ungern. Han är lycklig över jobbet på företaget.

– Om du vill jobba med trä och göra hantverk, så tror jag att det här är det bästa stället att vara på i Finland. Jag trivs jättebra.

Rasmus Dahlvik snickrar inredning till en segelbåt. FOTO JOHANNES TERVO
All inredning görs för hand. Fanerskivorna sys ihop för att få fram sömlösa ytor inne i båten, berättar Sebastian Byström. FOTO JOHANNES TERVO

HUNNIT BYGGA EN ARMADA

Under årtiondena har arbetstagarna på varvet planerat, byggt och sjösatt över 2 000 Swan-båtar av över 100 olika modeller. De flesta är fortfarande i seglingsskick.

– Vi hör till de världsledande aktörerna inom produktionen av högklassiga segelbåtar. Nautor har ju faktiskt funnits till som brand i 52 år, säger Sjölund stolt.

Trots de stora produktionsmängderna är Swan-båtarna, eller åtminstone de större modellerna, ingen helt vanlig syns i den finska skärgården. Största delen av produktionen går på export och kunderna finns i hela världen.

– Största delen går till kunder i Mellan- och Sydeuropa, men vi har också kunder längre bort i till exempel USA. Men båten far ju inte alls alltid dit ägaren bor, utan den kan vara stationerad var som helst och under annan flagg, säger Sjölund.

Oftast kommer kunden, eller segelbåtens kapten med besättning, faktiskt och hämtar båten själv.

– Så är det. Men någon från Nautor åker oftast också med på leveransseglingen. De mindre båtarna levereras ibland också med fraktfartyg eller med lastbil. De går ganska lätt att transportera när man monterar kölen och rodret på plats först när båten är framme, förklarar Sjölund.

Sjölund som själv har varit med på en leveransresa till Southhampton i England berättar att man måste kunna tänka på fötterna när man är ombord, eftersom båtarna inte är helt färdiga när de sjösätts.

– Man måste vara lite mera kreativ eftersom det blir mycket problemlösning på plats och man måste klara sig fast man inte har alla tänkbara verktyg med sig. Men man behöver inte kunna segla för att jobba här. Jag äger inte själv någon båt alls, säger han och skrattar.

Den första segelbåten som Nautor någonsin tillverkat är en vit, 11 meter lång Swan 36 från år 1966. År 2003 köpte företaget Tarantella tillbaka och arbetstagarna får nu använda båten för eget bruk. FOTO JOHANNES TERVO

FRÅN STORA BÅTAR TILL RIKTIGA JÄTTAR

Den första Swan-båten någonsin, Tarantella, en Swan 36:a som byggdes 1966 köptes tillbaka till företaget i slutet av år 2003. I samband med Nautors 50-årsjubileum. sjösattes den första nya båten i serien Swan 50 och vid det tillfället fick även Tarantella medverka. 36-fotaren (10.9 meter) har grundrenoverats och står i hörnet av produktionshallen. Bredvid den, eller snarare ovanför den, står en färdig, modern Swan 78:a (23,8 meter). Utvecklingen i både formgivning och storlek är omöjlig att undgå. Det vet också modellsnickaren Per-Ole Brännbacka med 44 års erfarenhet på företaget.

– I slutet av 70-talet kom 76-fotaren (23,1 meter), som vi då tyckte att var stor. Men den är ju liten med dagens mått mätt. I mitten av 80-talet byggde vi en 102-fotare (ca 31.1 meter) och den var började ju redan på riktigt vara ganska stor.

Brännbacka som i första hand jobbar med att ta fram nya modeller säger att också själva arbetet och arbetsmetoderna har ändrats mycket under årtiondena.

Man behöver inte kunna segla men man kan inte vara höjdrädd om man jobbar på Nautor, berättar modellsnickaren Per-Ole Brännbacka medan han förmonterar en lucka på åtta meters höjd i hallen. FOTO JOHANNES TERVO

– När man på 70-talet tog fram en ny modell så ritade vi upp hela båten i naturlig storlek med profil- och vattenlinjer på fanerskivor på golvet, men nu kommer ju allt färdigt utprintat. Det var mycket jobb och blev att gå på knäna i tre–fyra veckor när en ny modell skulle tas fram, minns han.

Produktionsutvecklingen är överlag något som företaget satsar på för att klara sig en den tuffa konkurrensen.

– Skroven kräver ganska mycket utveckling och de har ju ändrats ganska med tiden. Elektroniken går också framåt väldigt snabbt och varje båt vi bygger ska ha det nyaste som finns på marknaden. Ibland kan vi vara tvungna att vänta på att någon ny produkt lanseras, så att båten verkligen har den nyaste möjliga utrustningen när den sjösätts, säger Sjölund.

Stefan Sjölund under en modern Swan -115. FOTO JOHANNES TERVO

För tillfället har företaget nio modeller i produktion. Båtarna sträcker sig från 50-fot, eller 15,2 meter till 125-fot, eller 38,1 meter. Hur långa produktionstiderna är och hur många segelbåtar man på årsbasis hinner bygga beror helt på modellen.

– Kanske ett tiotal av de mindre båtarna och maximalt två av de större per år. Produktionstiden för 50-fotarna är runt fyra månader medan det tar omkring ett år och längre att bygga de största modellerna, berättar Sjölund.

Och hur är det med prislappen? Ja, man kan väl säga att det inte är frågan om några var mans jollar som tillverkas här.

– De minsta båtarna går från cirka en miljon euro och vad de allra största båtarna kostar kan jag inte ens svara på, för det vet jag faktiskt inte. Men jag skulle gissa på att 78:orna ligger på runt sju till åtta miljoner euro. Men det är klart att ju större båt det är frågan om, desto mer volym, material och arbete behövs, säger Sjölund.

Jobbet räcker till på Nautor. Förtroendemannen och elmontören Stefan Sjölund berättar att bara elarbetet i Swan 115 kräver ungefär 3 500 arbetstimmar. FOTO JOHANNES TERVO
Stilrena raka linjer. Fokus på detaljerna är viktigt när arbetstagarna planerar och bygger inredningar. FOTO JOHANNES TERVO

HANTVERK OCH YRKESSTOLTHET

På däcket av en 78-fotare monterar Brännbacka som bäst en lucka tillfälligt på plats för att se att allt verkligen sitter perfekt innan den går vidare till målning. Det är bara ett exempel på hur noggrannhet och uppmärksamhet på detaljer genomsyrar allt som görs på varvet.

På ytbehandlingsavdelningen lackar Calle Myrskog idag durkar, det vill säga blivande golv till en båt. Arbetsbeskrivningen och komponenterna han jobbar med är lika mångsidiga som båtmodellerna.

– Jag ytbehandlar egentligen allt annat än däck, det vill säga i princip alla slags möbler som kommer in i båtarna och ut på däck. men jag betsar och färgar också, så jobbet blir ju hyfsat omväxlande.

Calle Myrskog lackar durkar. Vanligtvis får delarna tre lager lack och slipas mellan varven. FOTO JOHANNES TERVO

Ytbehandlingen är inte heller något man skyndar med.

– Durkarna är redan betsade så nu lägger vi lacket på. I vanliga fall lägger vi tre lager lack och mellanslipar mellan varje varv. Till sist polerar vi ytan, berättar Myrskog som har jobbat på Nautor i 18 år.

På snickeriavdelningen jobbar Kristian Eklund med att bygga ett skåp som hör till de första möblerna som ska monteras i en ny båt. Han håller med om att jobbet är omväxlande och trivs med de höga kvalitetskraven.

– Innan jag började här jobbade jag på bygge. Kvalitetskraven här är nog hårda jämfört med det mesta. Allt ska vara toppen. Men jag är utbildad artesan så handarbete av hög klass passar ju mig perfekt.

Kristian Eklund tycker mest om att bygga nya modeller. Allting är inte färdigt uttänkt om man får arbete sig
fram för att hitta de bästa lösningarna, säger han. FOTO JOHANNES TERVO
Långvariga arbetstagarna Sixten Granvik och Elisabet Hyytinen trivs på Nautor. Det omväxlande arbetet och arbetskamraterna är det bästa med jobbet.

OY NAUTOR AB

GRUNDAT 1966.
HEMORT Jakobstad
PRODUKTION Tillverkar lyxsegelbåtar från 50-fot (15 meter) till 125-fot (38 meter)
VERKSAMHETSOMRÅDE Hela världen, främst Syd- och Mellaneuropa
OMSÄTTNING 38,7 miljoner euro (2016)
PERSONAL 180 produktionsarbetare i Jakobstad (100) och Kållby (80)

TEXT JOHAN LUND
FOTO JOHANNES TERVO