VIERAILIJA: Pasi Vainikka: Tulevai­suuden energia olemme me

”Energia­verkko, kauko­läm­pö­laitos, energia­stra­tegia.” Kuulos­taako tylsältä? Kyllä. Miksi? Siksi, että energia-asiathan kuuluvat perin­tei­sesti jonkun muun, yleensä ison energiayh­tiön hoidet­ta­vaksi. Internet ja siihen kytketyt energia­lait­teet tuovat kuitenkin meidät kaikki aktii­vi­siksi toimi­joiksi uusilla sähköi­sillä energiamarkkinoilla.

Jos kasvi­huo­ne­kaa­su­pääs­töjä halutaan rajoittaa, täytyy energian­käyttöä sähköistää. Tämä tarkoittaa, että fossii­listen polttoai­neiden poltta­mi­sesta luovu­taan ja hiili­vapaa sähkö ottaa pääener­gia­läh­teen roolin. Tällaista sähköä tuottavat uusiu­tuvat energia­läh­teet ja ydinvoima.

Volvo ilmoitti, että vuoden 2019 jälkeen sen kaikissa uusissa henki­lö­au­to­mal­leissa on jonkin­lainen sähkö­moot­tori ja ‑akku. On myös selvää, että uudet autot kytke­tään inter­ne­tiin. Auto, sen tieto­lii­ken­neyh­teys ja sähkö­akku tekevät autosta energia­mark­ki­noille osapuolen. Se voi kuluttaa sekä syöttää sähköä verkkoon tai varas­toida sitä ilman, että auton käyttäjän tarvitsee asiasta huolehtia.

Jos sähkö­jär­jes­tel­mässä tulee häiriö, säätö­ener­giaksi ei tulevai­suu­dessa riennä­kään Pohjois-Ruotsin vesivoi­malan propellit, vaan parvi sähkö­au­tojen akkuja, jotka voidaan ohjel­moida tekemään erilaisia temppuja energia­jär­jes­telmän hyväksi. Lisäksi auton haltija voi tehdä auton kulut­ta­malle sähkölle sellaisen sähkö­so­pi­muksen kuin haluaa. Tuuli‑, norppa- tai vaikka ydinsähköä. Tai sähköä voi tuottaa omilla aurin­ko­pa­nee­leilla. Kulut­taja siis voimaantuu osaksi ratkaisua ongelman sijaan.

Entä miten on nyt? Kun tankkaamme autoa bensa-asemalla, millaista osalli­suutta voi kokea, ja millainen on dialogi, joka käydään asiak­kaan ja öljy-yhtiön välillä? Mitkä ovat asiak­kaan vaihtoehdot? Dialo­giin öljy-yhtiön kanssa ei ole olemassa mitään edelly­tyksiä, pelkkä ajatuskin kuulostaa hassulta. Ja mitä tulee uusiu­tu­viin polttoai­nei­siin, niiden osuus tankissa on määri­telty uusiu­tuvan energian edistä­mistä koske­vassa lainsää­dän­nössä eduskunnassa.

Tuntuu aika kaukai­selta. Internet ja siihen kytketyt energia­lait­teet murtavat tämän etäisyyden ja ne muodos­tavat tulevai­suuden sähköisen energia­jär­jes­telmän ytimen.

”Sähköis­ty­minen voi avata mahdol­li­suuksia uudelle liike­toi­min­nalle tai uusille teolli­suuden aloille.”

Myös teolli­suuden proses­seja pitää sähköistää. Mielen­kiin­toinen esimerkki on SSAB:n hanke korvata kivihiili sähköllä tuote­tulla vedyllä teräksen tuotannon raaka-aineena. Tämä olisi merkit­tävä uusi tekniikka, sillä teräs­teol­li­suus kuluttaa 15 prosenttia maailman kivihii­lestä ja vastaa 7 prosen­tista maailman kasvi­huo­ne­kaa­su­pääs­töjä. Sähkö ei kuiten­kaan ilmesty tyhjästä. Jos SSAB vaihtaisi kivihiilen sähköön, sitä kuluisi arviolta Suomen koko nykyisen ydinvoi­ma­tuo­tannon verran.

Maailman energia­karttaa piirre­tään parhail­laan uudel­leen. Aurin­ko­sähkön tuotan­to­kus­tannus parhaim­milla tuotan­toa­lueilla on noin puolet pohjois­maisen pörssi­sähkön hinnasta. Tämä luo kilpai­luetua aurin­ko­vyö­hyk­keelle. Ei ole siis ihme, että äsket­täin Saudi Arabia julkisti aikeensa inves­toida 200 miljardia dollaria aurin­ko­voi­maan, jonka tuotan­to­teho olisi noin 15-kertainen Suomen talviai­kai­seen sähkön­ku­lu­tuk­seen verrattuna.

Sähkö mahdol­listaa myös polttoai­neiden valmis­tuksen ilmasta erote­tusta vedestä ja hiili­diok­si­dista. Eli energia­pro­ses­sien kääntä­misen vastak­kai­seen suuntaan kuin on totuttu. Suomessa tuotet­tiin ”polttoai­netta ilmasta” aurin­ko­sähkön avulla VTT:n ja Lappeen­rannan teknil­lisen yliopiston LUT:n Soletair-pilottilaitoksella.

Sähköis­ty­minen voi siis avata uusia, yllät­täviä mahdol­li­suuksia kokonaan uudelle liike­toi­min­nalle tai uusille teolli­suuden aloille.

PASI VAINIKKA
Kirjoit­taja on VTT:n johtava tutkija ja LUT:n dosentti.