Borgå 13.4.2022 Autosalpa. Matias Kortman. Foto: Patrik Lindström

Tablet­ten allt vikti­gare verk­tyg i bilverkstaden

20.5.2022

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Ande­len hybrid­bi­lar och renod­lade elbi­lar växer hela tiden och de stigande bräns­lepri­serna verkar inte precis hejda utvecklin­gen. Det märks av också på verks­ta­den på Auto­salpa i Borgå.

Vårvädret har varit osta­digt och arbe­tet med däck­by­ten har inte kommit i gång på allvar då huvudfört­roen­de­man Matias Kort­man hälsar oss välkomna till verks­ta­den. Han håller som bäst på med att fixa en Hyun­dai som kommit in på service.

Kort­man jobbar i teamet som specia­li­se­rar sig på märkes­ser­vice för Hyun­dai, Renault och Dacia. På andra sidan hallen är det Volvo som gäller.

– Vi har i bruk ett system med så kallade egen­me­ka­ni­ker. Det bety­der att kunden sköter bokning av service och överlå­ter bilen direkt till montö­ren. En del kunder vill själva köra in i verks­ta­den, men det sköter nog vi, berät­tar Kortman.

Här fanns inga fel, kons­ta­te­rar Matias Kortman 

Kort­man har drygt 20 år i firman bakom sig och de senaste tio åren har han varit huvudfört­roen­de­man för de anställda på verkstaden.

Inom EU låg försälj­nin­gen av hybrid­bi­lar i fjol för första gången på samma nivå som försälj­nin­gen av diesel­bi­lar. Samti­digt stod hybrid­bi­lar för ungefär en femte­del av alla nya person­bi­lar som regi­stre­ra­des inom EU ifjol. Tidi­gare var ande­len omkring 12 procent.

I Finland var långt över hälf­ten av de nyre­gi­stre­rade bilarna med någon typ av el- eller hybrid­mo­tor. På verks­tads­gol­ven runtom i landet börjar utvecklin­gen också märkas av mer och mer.

Att mäng­den elekt­ro­nik har ökat i bilarna, det är sedan gammalt. Det innebär i många fall längre servicein­ter­vall och till exem­pel blir det färre olje­by­ten. Proble­men är mer sällan meka­niska och något kan också ha gått snett i program­va­ran och då räcker det med att göra en uppdatering.

Har jobbet då blivit lättare med den nya tekniken?

– Enkelt svar, både ja och nej. Oftast ger datorn någon typ av felkod, men inte alltid. Och då måste man börja leta efter var proble­met ligger, säger Kort­man och stude­rar plat­tan han har i handen.

Det plin­gar till.

– Här fanns det inga fel, kons­ta­te­rar han.

Max Määt­tä­nen har jobbat på Auto­salpa i en månad. 

Verks­ta­den är aukto­ri­se­rad för speci­fika bilmär­ken och det stäl­ler också krav på att montö­rerna regel­bun­det ska få utbildning.

– Det brukar vara en–två dagar i måna­den. Det ordnas alltid utbild­ning då en ny modell kommer ut, berät­tar Kortman.

Det ordnas alltid utbild­ning då en ny modell kommer ut

Allt går ändå inte att fixa med datorn. På andra sidan väggen, på den så kallade plåt­si­dan, jobbar vanligt­vis två perso­ner med krocks­ka­dor. Här finns också nyaste förs­tärk­nin­gen i gänget, Max Määt­tä­nen, som är ensam på plats och i färd med att repa­rera kollisionsskador.

På basen av skadorna ser det ut som om bilen kroc­kat med något lite större än en hjort, men vad det kan varken montör, redak­tör eller foto­graf speku­lera i.

– Jag är riktigt ny här och började för en månad sedan. Men jag trivs bra, berät­tar Määttänen.

BÄTTRE ANDA ÄN NÅGONSIN TIDIGARE

– Det är ett bra gäng som jobbar här och vi har en god anda på jobbet. Jag skulle säga att nu är bättre stäm­ning än någon­sin tidi­gare under min tid i firman. Det ser man i att folk inte har bytts ut så mycket under de senaste åren, säger Timo Buddas, som är i färd med att byta ut delar på en Volvo.

Det kan man lugnt kalla ett gott vitsord efter­som Buddas började jobba på Auto­salpa för nästan 35 år sedan.

– Nuför­ti­den finns det så många grejer under motor­hu­ven att man får lyfta ut en hel massa före man kommer åt att fixa felet, kons­ta­te­rar han.

”Nuför­ti­den finns det så många grejer under motor­hu­ven att man får lyfta ut en hel massa före man kommer åt att fixa felet”, säger Timo Buddas. 

Som motvikt till dagens bilar har Buddas en Olds­mo­bile årsmo­dell 1971 i gara­get hemma i Lovisa.

– I sommar blir det igen dags för evene­mang för raggar­bi­lar. Det är trev­ligt för det har nästan inte ordnats någon­ting under de senaste två åren, säger Buddas.

Och orsa­ken till att det inte blivit av? Det vet vi nog alla.

PANDEMIN BROMSADE EN STUND

När coro­na­pan­de­min slog till på allvar i mars 2020 påver­kade det också bilbranschen.

– Under första coro­navå­ren stan­nade allt helt och hållet för en tid. Ingen kom med bilen på service, berät­tar Kortman.

Anders Rosqvist tycker det är bra att det alltid ordnas utbild­ning då det blir aktuellt med nya bilmodeller. 

På Auto­salpa var person­alen permit­te­rad en tid. Kort­man berät­tar att förhand­lin­garna gick bra i enlig­het med det tillfäl­liga regel­ver­ket som då gällde för permit­te­rin­gar. I övrigt funkar förhand­lin­garna och samar­be­tet bra med arbets­gi­va­ren, anser han.

– Det är inte allt för ofta man har varit tvun­gen att ringa till förbundet.

Samma ska gälla i Kouvola och Borgå

Däck­sä­son­gen två gånger om året innebär bråda tider i bilbranschen. På Auto­salpa jobbar montö­rerna i regel varda­gar dagtid. Undan­ta­get är däck­sä­son­gen på våren och senhös­ten då det blir en del kväl­lar och lördags­jobb. Kring däck­by­tar­da­garna har man på före­ta­get förhand­lat om ett lokalt avtal.

– Det som är viktigt, och som vi håller fast vid, är att det är samma regler ska gälla på alla verk­sam­hetsplat­ser inom före­ta­get. Samma ska gälla i Kouvola och Borgå, säger Kortman.

Chris Ek lägger sista touc­hen innan kunden kommer och hämtar bilen. 

Han håller regel­bun­det kontakt med fört­roen­de­män­nen och hör sig för vad som händer på Auto­sal­pas övriga enhe­ter runtom i södra Finland.

På verks­tads­gol­vet hörs det både finska och svenska om vart annat.

– För tillfäl­let verkar det ju som om det nästan hörs mera svenska. Jag skulle säga att så gott som alla förstår svenska, men alla pratar inte det. Det är ganska 50–50 och vi använ­der båda språ­ken i jobbet.

Huvudfört­roen­de­man­nen anser att fram­ti­den ser rätt ljus ut i Borgå.

– Det går rätt så bra för firman, så jag är inte orolig.

 

AUTOSALPA OY

GRUNDAT 1957 i Kouvola
HEMORT Verk­sam­het i Borgå, Kervo, Kotka, Kouvola, Hyvinge, Lahtis och Tavastehus
PRODUKTION Bilför­sälj­ning och bilservice
PERSONAL 13 på verks­ta­den i Borgå, samman­lagt runt 200
OMSÄTTNING 170 miljo­ner euro (2021)