Borgå 13.4.2022 Autosalpa. Matias Kortman. Foto: Patrik Lindström

Tabletten allt vikti­gare verktyg i bilverkstaden

20.5.2022

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Andelen hybrid­bilar och renod­lade elbilar växer hela tiden och de stigande bräns­lepri­serna verkar inte precis hejda utvecklingen. Det märks av också på verks­taden på Autosalpa i Borgå.

Vårvädret har varit ostadigt och arbetet med däckbyten har inte kommit i gång på allvar då huvudfört­roen­deman Matias Kortman hälsar oss välkomna till verks­taden. Han håller som bäst på med att fixa en Hyundai som kommit in på service.

Kortman jobbar i teamet som specia­li­serar sig på märkes­ser­vice för Hyundai, Renault och Dacia. På andra sidan hallen är det Volvo som gäller.

– Vi har i bruk ett system med så kallade egenme­ka­niker. Det betyder att kunden sköter bokning av service och överlåter bilen direkt till montören. En del kunder vill själva köra in i verks­taden, men det sköter nog vi, berättar Kortman.

Här fanns inga fel, konsta­terar Matias Kortman 

Kortman har drygt 20 år i firman bakom sig och de senaste tio åren har han varit huvudfört­roen­deman för de anställda på verkstaden.

Inom EU låg försälj­ningen av hybrid­bilar i fjol för första gången på samma nivå som försälj­ningen av diesel­bilar. Samti­digt stod hybrid­bilar för ungefär en femtedel av alla nya person­bilar som registre­rades inom EU ifjol. Tidigare var andelen omkring 12 procent.

I Finland var långt över hälften av de nyregi­stre­rade bilarna med någon typ av el- eller hybrid­motor. På verks­tads­golven runtom i landet börjar utvecklingen också märkas av mer och mer.

Att mängden elekt­ronik har ökat i bilarna, det är sedan gammalt. Det innebär i många fall längre servicein­ter­vall och till exempel blir det färre oljebyten. Problemen är mer sällan mekaniska och något kan också ha gått snett i program­varan och då räcker det med att göra en uppdatering.

Har jobbet då blivit lättare med den nya tekniken?

– Enkelt svar, både ja och nej. Oftast ger datorn någon typ av felkod, men inte alltid. Och då måste man börja leta efter var problemet ligger, säger Kortman och studerar plattan han har i handen.

Det plingar till.

– Här fanns det inga fel, konsta­terar han.

Max Määttänen har jobbat på Autosalpa i en månad. 

Verks­taden är aukto­ri­serad för speci­fika bilmärken och det ställer också krav på att montö­rerna regel­bundet ska få utbildning.

– Det brukar vara en–två dagar i månaden. Det ordnas alltid utbild­ning då en ny modell kommer ut, berättar Kortman.

Det ordnas alltid utbild­ning då en ny modell kommer ut

Allt går ändå inte att fixa med datorn. På andra sidan väggen, på den så kallade plåtsidan, jobbar vanligtvis två personer med krocks­kador. Här finns också nyaste förstärk­ningen i gänget, Max Määttänen, som är ensam på plats och i färd med att reparera kollisionsskador.

På basen av skadorna ser det ut som om bilen krockat med något lite större än en hjort, men vad det kan varken montör, redaktör eller fotograf speku­lera i.

– Jag är riktigt ny här och började för en månad sedan. Men jag trivs bra, berättar Määttänen.

BÄTTRE ANDA ÄN NÅGONSIN TIDIGARE

– Det är ett bra gäng som jobbar här och vi har en god anda på jobbet. Jag skulle säga att nu är bättre stämning än någonsin tidigare under min tid i firman. Det ser man i att folk inte har bytts ut så mycket under de senaste åren, säger Timo Buddas, som är i färd med att byta ut delar på en Volvo.

Det kan man lugnt kalla ett gott vitsord eftersom Buddas började jobba på Autosalpa för nästan 35 år sedan.

– Nuför­tiden finns det så många grejer under motor­huven att man får lyfta ut en hel massa före man kommer åt att fixa felet, konsta­terar han.

”Nuför­tiden finns det så många grejer under motor­huven att man får lyfta ut en hel massa före man kommer åt att fixa felet”, säger Timo Buddas. 

Som motvikt till dagens bilar har Buddas en Oldsmo­bile årsmo­dell 1971 i garaget hemma i Lovisa.

– I sommar blir det igen dags för evene­mang för raggar­bilar. Det är trevligt för det har nästan inte ordnats någon­ting under de senaste två åren, säger Buddas.

Och orsaken till att det inte blivit av? Det vet vi nog alla.

PANDEMIN BROMSADE EN STUND

När corona­pan­demin slog till på allvar i mars 2020 påver­kade det också bilbranschen.

– Under första coronavåren stannade allt helt och hållet för en tid. Ingen kom med bilen på service, berättar Kortman.

Anders Rosqvist tycker det är bra att det alltid ordnas utbild­ning då det blir aktuellt med nya bilmodeller. 

På Autosalpa var person­alen permit­terad en tid. Kortman berättar att förhand­lin­garna gick bra i enlighet med det tillfäl­liga regel­verket som då gällde för permit­te­ringar. I övrigt funkar förhand­lin­garna och samar­betet bra med arbets­gi­varen, anser han.

– Det är inte allt för ofta man har varit tvungen att ringa till förbundet.

Samma ska gälla i Kouvola och Borgå

Däcksä­songen två gånger om året innebär bråda tider i bilbranschen. På Autosalpa jobbar montö­rerna i regel vardagar dagtid. Undan­taget är däcksä­songen på våren och senhösten då det blir en del kvällar och lördags­jobb. Kring däckby­tar­da­garna har man på företaget förhandlat om ett lokalt avtal.

– Det som är viktigt, och som vi håller fast vid, är att det är samma regler ska gälla på alla verksam­hetsplatser inom företaget. Samma ska gälla i Kouvola och Borgå, säger Kortman.

Chris Ek lägger sista touchen innan kunden kommer och hämtar bilen. 

Han håller regel­bundet kontakt med förtroen­de­männen och hör sig för vad som händer på Autosalpas övriga enheter runtom i södra Finland.

På verks­tads­golvet hörs det både finska och svenska om vart annat.

– För tillfället verkar det ju som om det nästan hörs mera svenska. Jag skulle säga att så gott som alla förstår svenska, men alla pratar inte det. Det är ganska 50–50 och vi använder båda språken i jobbet.

Huvudfört­roen­de­mannen anser att framtiden ser rätt ljus ut i Borgå.

– Det går rätt så bra för firman, så jag är inte orolig.

 

AUTOSALPA OY

GRUNDAT 1957 i Kouvola
HEMORT Verksamhet i Borgå, Kervo, Kotka, Kouvola, Hyvinge, Lahtis och Tavastehus
PRODUKTION Bilför­sälj­ning och bilservice
PERSONAL 13 på verks­taden i Borgå, samman­lagt runt 200
OMSÄTTNING 170 miljoner euro (2021)