Kaksi vuotta lakossa Teslalla Ruotsissa – ”Ei ole muuta vaihtoehtoa”
Ruotsin historian pisin lakko jatkuu nyt kolmatta vuotta. Elon Muskin ”hulluksi” kutsuma lakko koskettaa nyt myös suomalaisyritys Koneen toimintaa.
Ruotsin suurin teollisuusalojen ammattiliitto IF Metall aloitti historiallisen lakon seitsemällä sähköautovalmistaja Teslan korjaamolla Ruotsissa 27. lokakuuta 2023. Liitto vaatii, että Teslan tytäryhtiö TM Sweden neuvottelee ja allekirjoittaa työehtosopimuksen IF Metallin kanssa, joka edustaa korjaamoiden työntekijöitä.
Tesla on kieltäytynyt neuvottelemasta työehtosopimuksista missään päin maailmaa.
Vaikka kahden vuoden aikana on käyty keskusteluja, osapuolet ovat yhä kaukana toisistaan. Kyse on pohjimmiltaan kahdesta perustavanlaatuisesti erilaisesta näkemyksestä ja toimintatavoista, jotka ovat törmäyskurssilla.
Korjaamomekaanikot ja heitä edustava ammattiliitto haluavat, että työnantaja allekirjoittaa työehtosopimuksen ja noudattaa sen ehtoja. Liiton mukaan Tesla ei halua taata työntekijöilleen vuosittaisia palkankorotuksia Ruotsin ns. ”märketin” mukaisesti.
Märket on Ruotsissa palkankorotuslinjaa muovaava teollisuussopimus, joka solmittiin työmarkkinaosapuolten välillä ensimmäisen kerran 1990-luvulla. Sopimuksen mukaan yleisen palkankorotusvaran asettavat vientiteollisuusalat.
Liitto katsoo myös, että Tesla ei ole valmis tarjoamaan työajan lyhennyksiä, kuten muilla autokorjaamoiden työntekijöillä on työehtosopimusten mukaan. Lisäksi osapuolet kiistelevät eläkeratkaisuista.
Teslan edustajat ovat johdonmukaisesti väittäneet, että Teslan työntekijöiden työehdot ovat hyvät ja monin paikoin ylittävät työehtosopimusten minimitason.

KONEEN TYÖNTEKIJÄT SAARTOTOIMISSA
Teslan lakkoa on alusta asti pyritty vauhdittamaan erilaisilla tukitoimenpiteillä.
Aiemmin muun muassa palvelu- ja kunnallisalojen liitto Seko on kieltäytynyt tyhjentämästä Teslan yksiköiden roskasäiliöitä Ruotsissa.
Konfliktin alussa myös Ruotsin postiliitto sai kansainvälistä huomiota, kun se esti rekisterikilpien postittamisen Tesla-omistajille. Tämä sai pääomistajan, maailman rikkaimman henkilön, Elon Muskin kutsumaan lakkoa ”hulluksi” omistamassaan sosiaalisen median kanavassa Twitterissä, (sittemmin X).
Tesla ei ole mikään pieni yritys, jonka yritämme murskata.
Syksyllä IF Metall on kiristänyt ruuvia konfliktissa uusilla saarroilla, erityisesti sen jälkeen, kun Ruotsin sovittelulaitos ilmoitti lopettavansa sovitteluyritykset kiistassa. Sovittelulaitos eli Medlingsinstitutet on Ruotsin työmarkkinaministeriön alainen valtion viranomainen, joka vastaa työriitojen sovittelusta ja esimerkiksi virallisista palkkatilastoista. Ruotsissa sovittelulaitos toimii pitkälti kuten valtakunnansovittelija Suomessa.
Nyt tukitoimet on ulotettu koskemaan suomalaisen hissiyhtiö Koneen työntekijöitä.
Koneen työntekijöiden on määrä pidättäytyä kaikesta Teslan kohteissa tehtävästä työstä Ruotsissa torstai 6. marraskuuta alkaen.
IF Metallin julistama Koneen saarto on viidestoista ilmoitettu työtaistelutoimenpide syyskuun alun jälkeen.
Kone työllistää noin 1 000 henkilöä Ruotsissa.
Liitto on julistanut saartoon myös toisen hissiyhtiön Cibes Kalean sekä lukkoja ja erilaisia elektronisia porttiratkaisuja valmistavan Assan Abloyn työt Teslan kohteissa.

”SYVÄSTI AY-VASTAINEN YRITYS”
IF Metallin puheenjohtaja Marie Nilsson kommentoi lakkoa Dagens Arbete ‑lehdelle kahden vuoden rajapyykin alla. Nilsson halusi puheenvuorossaan alleviivata konfliktin mittasuhteita.
– Tesla ei ole mikään pieni yritys, jonka yritämme murskata. Se on globaali toimija, eikä voida hyväksyä, että sillä olisi Ruotsissa erilaiset työehdot kuin muilla yrityksillä. Tesla on suuri ja tärkeä toimija, ja siksi meidän on kamppailtava. Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa, sanoi Nilsson.
Dagens Arbete on myös kysellyt lakossa jo yli kaksi vuotta olleen työntekijä tunnelmia.
– Ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana ajattelin, että ehkä pääsisimme takaisin töihin minä päivänä hyvänsä. Kesti varmaan puoli vuotta ennen kuin alkoi tuntua, että tämä tulee kestämään todella pitkään ja että on parasta valmistautua siihen, sanoo uumajalainen Olof Sjöström.
Minulla on tunne, että nyt saa riittää.
– Olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin – sekä ammattiliitossa että muihin Teslalaisiin toisilta korjaamoilta, joita en ole aiemmin tavannut. Puhumme melkein joka viikko Teamsissa. Olen myös saanut enemmän ymmärrystä ammattiliiton toiminnasta ja työmarkkinoista. Niitä asioita tulee paljon pohdittua.
Hanna Eriksson työskenteli Teslan Uppsalan merkkihuoltoliikkeessä ja liittyi lakkorintamaan marraskuussa 2024.
– Meidän täytyy lisätä kaikkia mahdollisia työtaistelutoimia. Minulla on tunne, että nyt saa riittää. Olen tietysti myös vähän vihainen siitä, että työnantajamme ei halua antaa meille sitä, mikä pitäisi olla itsestään selvää. Meidän täytyy painostaa heitä. Mitä muuta vaihtoehtoa meillä oikein on, Eriksson sanoo.

Syksyllä julkaistiin German Benderin kirja Frontalkrock, joka käsittelee Teslan lakkoa. Bender toimii ay-taustaisen Arena Idé ‑ajatushautomon tutkimuspäällikkönä.
Kirjoittajan mukaan Elon Muskin kieltäytyminen työehtosopimuksista on ideologinen kysymys – ei ensisijaisesti seurausta taloudellisista laskelmista.
– Tesla on syvästi ay-vastainen yritys, jonka toimitusjohtaja ja enemmistöomistaja Musk on sanonut, ettei usko koko ammattiliittojen ideaan, sanoi Bender Dagens Arenalle.
Myös EU-tasolla on kritisoitu Teslan toimintaa Ruotsissa.
EU:n työmarkkinakomissaari Roxana Mînzatu (Romania) kommentoi asiaa Ruotsin yleisradioyhtiön Sveriges Radion haastattelussa lokakuussa.
– Kaikkien Eurooppaan tulevien sijoittajien on kunnioitettava eurooppalaisia standardeja, ja heidän pitäisi luoda työpaikkoja eurooppalaisille, hän sanoi.
Kysymykseen siitä, onko tärkeää, että Tesla solmii työehtosopimuksen, Mînzatu vastasi selkeästi.
– Juuri niin, sitä minä sanon. On tärkeää, että tarkastelemme Ruotsin standardeja Ruotsissa.
Komissiossa on yksi komissaari kustakin EU-maasta, ja he vastaavat eri politiikan alueista, kuten puolustuksesta, ympäristöstä tai työmarkkinoista. Suomen komissaari on Henna Virkkunen, joka vastaa teknologiaan ja erityisesti teknologian turvallisuuteen liittyvistä asioista.
EI MIKÄÄN TAVALLINEN TYÖTAISTELU
Teslan lakko Ruotsissa ei ole vain tavallinen työmarkkinakiista yksittäisten mekaanikkojen tai korjaamotyöntekijöiden työehdoista, vaikka myös IF Metall on toisinaan esittänyt asian niinkin, kun liitto on nähnyt sen palvelevan tarkoitusta.
Kyse on 130 työntekijän työehdoista, mutta myös symbolisesta taistelusta pohjoismaisen työmarkkinamallin puolesta ja siitä, miten kansainväliset yritykset suhtautuvat ammattiliittoihin ja työehtosopimuksiin.
Ammattiliittojen järjestäytymisen ja muiden liittojen tukitoimenpiteiden kautta konflikti on laajentunut koskemaan paljon laajempaa työntekijäjoukkoa kuin alkuperäistä Teslan korjaamotyöntekijöitä.
Teslalle lakko merkitsee kasvavia kustannuksia ja imagohaittaa tilanteessa, jossa yhtiön maine on jo heikentynyt useissa mielipidemittauksissa eri maissa. Lisäksi kyse on siitä, miten Tesla toimii maassa, jossa työmarkkinaperinteet ovat ristiriidassa yhtiön toimintamallin ja kulttuurin kanssa.
Ammattiliitoille haasteena on puolustaa asemaansa työntekijöiden edustajana, työehtoja ja pohjoismaista työmarkkinamallia myös globaaleja suuryrityksiä vastaan.
Tässä ja nyt ei voi vielä sanoa mihin suuntaan kiistassa liikahdetaan. Yksi asia on kuitenkin varmaa: Kahdessa vuodessa Tesla-lakko on vienyt Ruotsin tilaan, jossa globaali suuryritys on vastakkain syvälle juurtuneen työmarkkinakulttuurin kanssa, joka perustuu neuvottelulle ja sopimuksiin.
Siksi myös Suomessa seurataan tarkasti, mitä naapurissa tapahtuu.



