Puolustusbuumi näkyy Sisu Autolla – ”Pitkät sopimukset luovat turvaa”
Euroopassa panostetaan nyt puolustukseen enemmän kuin vuosikymmeniin. Tämä näkyy Raaseporin Sisu Autolla, missä tilauskirjat ovat täynnä, tuotanto kasvaa ja yritys hakee lisää työntekijöitä.
Sisu Auton tehtaalla Raaseporin Karjaalla painetaan täyttä vauhtia töitä muun muassa kokoamalla Sisu GTP 4x4 ‑maastoajoneuvoja. Puolustusteollisuus vetää, ja sen huomaa selvästi täällä, kertoo pääluottamusmies Jorma Pelkonen.
Kokenut pääluottamusmies on työskennellyt tehtaalla yli 40 vuotta ja nähnyt huomattavasti synkempiä aikoja firmassa työurallaan. Tämän hetken buumin taustalta löytyy Venäjän vuonna 2022 aloittamasta täysimittaisesta hyökkäyssodasta seurannut turvallisuustilanteen muutos.

Yritysjohdon julkilausuttuna tavoitteena on, että tuotantoa kasvatetaan nykyisestä kolmesta valmistetusta ajoneuvosta viikossa viiden ajoneuvon viikkotahtiin ensi vuoden aikana. Tuotannon kasvattaminen ei onnistu ilman uusia työntekijöitä, ja yritys rekrytoikin jatkuvasti lisää henkilöstöä.
Tuotannon työntekijämäärä on lähes kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa. Myös työn luonne on muuttunut.
– Työ menee koko ajan enemmän ja enemmän kokoonpanoteollisuuden suuntaan. Alustat esimerkiksi tulevat suoraan alihankkijalta, Pelkonen kertoo.

Vaikka tuotannosta suurin osa tällä hetkellä meneekin puolustuskäyttöön, on myös klassikkomalli Sisu Polar esimerkiksi metsäteollisuuden kuljetuksiin ja tienhoidossa käytettävä ajoneuvo yhä tuotannossa.
Vuosi sitten Suomen ja Ruotsin puolustusvoimat tilasivat Sisu Autolta yli 260 sotilasajoneuvoa. Tilauksen arvo on noin 200 miljoonaa euroa, ja sopimukseen sisältyy 15 vuoden optio.
– Ruotsin puolustusvoimat on volyymiltään tällä hetkellä selvästi suurin asiakkaamme. Ruotsalaisten piti alkaa varautua lähes nollasta. Puolustuksen rakentaminen vie aikaa, sanoo toimitusjohtaja Tomi Gardemeister, joka aloitti työnsä yhtiössä vuodenvaihteessa.

Kova tuotantotahti ja tuotannon kasvu on johtanut myös siihen, että useilla osastoilla tullaan siirtymään vuorotyöhön. Paikalliset neuvottelut asiasta on jo käyty, kertovat luottamusmiehet.
Muutos ei tosin kaikkia miellytä.
– Meillä on työntekijöitä, jotka ovat viihtyneet hyvin täällä, koska tämä on ollut päivätyötä. Uskon, että osa hakeutuu muualle töihin, kun siirrytään kahteen vuoroon, sanoo varapääluottamusmies Sonja Mellin.
Suurin osa tuotannon työntekijöistä asuu lähiseudulla Raaseporissa, Inkoossa ja Lohjalla.
Joni Holm on parhaillaan asentamassa ohjaamoa rungon päälle. Holm kuuluu tuotannon uusien työntekijöiden joukkoon. Vuorotyöhön siirtyminen ei pelota entistä autokorjaamoalan yrittäjää, vaihtelevat työajatkin ovat tuttua kauraa.
– Autojen kanssa tässä edelleen työskennellään, vähän isompien vain, Holm toteaa kaksi ja puoli metriä korkean ja jopa 16 tonnia painavan ajoneuvon vierellä. Auton huippunopeus on noin 120 kilometriä tunnissa.
PUOLUSTUSBUUMI LÄNTISELLÄ UUDELLAMAALLA?
Puolustusteollisuus ei ole kasvanut nopeasti vain Karjaalla. Norjalais-suomalainen Nammo ilmoitti hiljattain lähes 300 miljoonan euron investoinneista neljään tuotantolaitokseen Suomessa. Valmet Automotiven autotehdas Uudessakaupungissa on myös valtion lisättyä omistustaan suuntaututumassa enemmän sotilaalliseen tuotantoon.
Yritys tosin ilmoitti muutosneuvotteluista, jotka koskevat koko henkilöstöä, eli 1300 ihmistä. Sopeutustarve on korkeintaan 1075 henkilötyövuotta.

Läntisellä Uudellamaalla puolustusbuumi on näkynyt myös hankolaisella räjähdevalmistaja Forcitilla, joka aikoo rakentaa kokonaan uuden tehtaan Porin Noormarkkuun. Puolustusvoimat sitoutuu tilaamaan tehtaan vuosittaisesta tuotantokapasiteetista vähintään 1 500 tonnia räjähteitä.
Tehdas on noin 200 miljoonan euron investointi, ja tuotannon on määrä alkaa vuonna 2028.
Myös yritysfuusion kautta syntynyt uusi puolustusteollisuuskonserni Summa Defence on rekisteröity Raaseporiin. Yritys aikoo valmistaa muun muassa nykyaikaisen sodankäynnin perustuotteita, kuten drooneja ja erilaisia työkoneita. Julkisuudessa ollut yhtiö ei kuitenkaan suunnittele tuotantoa Raaseporiin.

Euroopan varustautuminen ei tarkoita pelkästään pyssyjä ja pommeja. Sotilaat pitää myös vaatettaa. Tanskan puolustusvoimat on tehnyt suuren tilauksen ylöjärveläisyritys Sukkamestareilta.
Sekä luottamusmiehet että toimitusjohtaja katsovat, että Sisu Auton puolustuspainotus luo ennustettavuutta, asiakkaiden ollessa pääosin valtiollisia tahoja.
– Suuret tilaukset ja pitkät sopimukset luovat työntekijöillekin turvaa, pääluottamusmies Pelkonen sanoo.
LUODINKESTÄVÄ AMBULANSSI KRIISIALUEILLE
Raaseporin Karjaalla valmistettavien sotilasajoneuvojen on tarkoitus ”suorittaa operatiivisia tehtäviä erityisen vaativassa toimintaympäristössä”. Suomeksi tämä tarkoittaa, että ajoneuvoja voidaan käyttää sota-alueilla, joissa ne voivat joutua tulituksen kohteeksi ja toimia esimerkiksi miinoitetussa maastossa. Lähistöllä sijaitseva Uudenmaan prikaati ja sotilasharjoitusalueet Hangonniemellä
GTP-ajoneuvot valmistetaan moduuleista, mikä tarkoittaa, että ne voidaan räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaan. Siksi ajoneuvosta on jo olemassa tusinan verran erilaisia versioita. Sisu GTP:n rakenteet on valmistettu panssariteräksestä, mikä jo itsessään suojaa jalkaväkiaseilta ja sirpalevaikutukselta.
Yksi tulevaisuudessa sarjatuotantoon odotettavista GTP-ajoneuvoista on panssaroitu ambulanssi. Viime vuosien sotauutiset ovat valitettavasti tehneet selväksi, ettei edes lääkintähenkilökunta ja ambulanssit välty tulitukselta, vaikka sodankäynnin säännöt sen tiukasti kieltävät.

Varapääluottamusmies Sonja Mellinille ambulanssit ovatkin tuttuja hänen aiemmasta työstään ensihoitajana. Mellin työskenteli ambulanssissa yhteensä yli kymmenen vuotta, mutta terveydenhuollon leikkaukset ja näistä seurannut kasvava työpaine saivat hänet etsimään muuta työtä.
– En yksinkertaisesti enää pystynyt tekemään työtäni turvallisesti ja potilaiden parhaaksi, hän sanoo.
Nyt inkoolaisella Mellinillä on takanaan runsas vuosi tehdastyössä, ja hän sanoo viihtyvänsä hyvin.
– On ollut paljon opittavaa myös työehtosopimusten ja ay-toiminnan näkökulmasta, koska olin niin tottunut sote-alan sopimuksiin, Mellin sanoo.

Monet uudet rekrytoinnit voivat olla haaste myös luottamusmiehille. Santeri Suoniemi on Sisu Auton ammattiosaston puheenjohtaja. Suoniemi ja pääluottamusmies Pelkonen haluavat keskustella kaikkien uusien taloon tulevien tuotannon työntekijöiden kanssa.
Keskustelut eivät pelkästään voi koskea työn ehtoja, vaikka se onkin tärkeintä, hän sanoo.
– Teollisuusliiton jäsenristeily ja se, että sinne pääsee edullisemmin, on ehdottomasti ollut vetonaula, Suoniemi sanoo.
Maastokuvioituja sotilasajoneuvoja katsellessa tehtaan pihalla ei voi olla miettimättä, miten tähän on päädytty. Venäjän aloitettua täysimittaisen hyökkäyssotansa Ukrainaa vastaan Eurooppa varustautuu ja käyttää miljardeja puolustusmenoihin, vahvasti Trumpin Yhdysvaltojen kannustamana – eikä aina niin ystävälliseen sävyyn ohjeistettuna.

Kun monet Sisu Auton kokeneemmat työntekijät olivat pieniä, oli ”make love, not war” tunnettu iskulause. Iskulause on tullut toimitusjohtajalle vastaan myös Tanskassa puolustusvälinemessujen yhteydessä järjestetyssä mielenosoituksessa.
– Niin, sen kun joku sanoisi Putinille, toteaa Gardemeister.
OY SISU AUTO AB
PERUSTETTU 1931
KOTIPAIKKA Raasepori
TUOTANTO Raskaat sotilas- ja siviiliajoneuvot
HENKILÖSTÖ 110 työntekijää, joista noin 70 tuotannossa
OMISTAJA Timo Korhonen ja Suomen Teollisuussijoitus Oy Tesi
LIIKEVAIHTO 50 miljoonaa euroa (2024)