Sisu Auto aloitti vuosi sitten Karjaalla valmistettavien Sisu GTP -ajoneuvojen toimitukset sarjatuotantona Ruotsiin .

Puolus­tus­buumi näkyy Sisu Autolla – ”Pitkät sopimukset luovat turvaa”

TEKSTI JOHANNES WARIS
KUVAT PATRIK LINDSTRÖM

Euroo­passa panos­te­taan nyt puolus­tuk­seen enemmän kuin vuosi­kym­me­niin. Tämä näkyy Raase­porin Sisu Autolla, missä tilaus­kirjat ovat täynnä, tuotanto kasvaa ja yritys hakee lisää työntekijöitä.

Sisu Auton tehtaalla Raase­porin Karjaalla paine­taan täyttä vauhtia töitä muun muassa kokoa­malla Sisu GTP 4x4 ‑maastoa­jo­neu­voja. Puolus­tus­teol­li­suus vetää, ja sen huomaa selvästi täällä, kertoo pääluot­ta­mus­mies Jorma Pelkonen.

Kokenut pääluot­ta­mus­mies on työsken­nellyt tehtaalla yli 40 vuotta ja nähnyt huomat­ta­vasti synkempiä aikoja firmassa työural­laan. Tämän hetken buumin taustalta löytyy Venäjän vuonna 2022 aloit­ta­masta täysi­mit­tai­sesta hyökkäys­so­dasta seurannut turval­li­suus­ti­lan­teen muutos.

Vasem­malta pääluot­ta­mus­mies Jorma Pelkonen, varapää­luot­ta­mus­mies Sonja Mellin ja työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Marko Toivonen.

Yritys­johdon julki­lausut­tuna tavoit­teena on, että tuotantoa kasva­te­taan nykyi­sestä kolmesta valmis­te­tusta ajoneu­vosta viikossa viiden ajoneuvon viikko­tah­tiin ensi vuoden aikana. Tuotannon kasvat­ta­minen ei onnistu ilman uusia työnte­ki­jöitä, ja yritys rekry­toikin jatku­vasti lisää henkilöstöä.

Tuotannon työnte­ki­jä­määrä on lähes kaksin­ker­tais­tunut muuta­massa vuodessa. Myös työn luonne on muuttunut.

– Työ menee koko ajan enemmän ja enemmän kokoon­pa­no­teol­li­suuden suuntaan. Alustat esimer­kiksi tulevat suoraan alihank­ki­jalta, Pelkonen kertoo.

Även de civila bilarna har en plats i produktionen. Det rör sig ofta om bilar för vägunderhåll eller skogsindustrins bruk.
Vaikka tuotan­nosta suurin osa tällä hetkellä meneekin puolus­tus­käyt­töön, on myös klassik­ko­malli Sisu Polar metsä­teol­li­suuden kulje­tuk­siin ja tienhoi­dossa käytet­tävä ajoneuvo yhä tuotannossa.

Vaikka tuotan­nosta suurin osa tällä hetkellä meneekin puolus­tus­käyt­töön, on myös klassik­ko­malli Sisu Polar esimer­kiksi metsä­teol­li­suuden kulje­tuk­siin ja tienhoi­dossa käytet­tävä ajoneuvo yhä tuotannossa.

Vuosi sitten Suomen ja Ruotsin puolus­tus­voimat tilasivat Sisu Autolta yli 260 sotilas­ajo­neuvoa. Tilauksen arvo on noin 200 miljoonaa euroa, ja sopimuk­seen sisältyy 15 vuoden optio.

– Ruotsin puolus­tus­voimat on volyy­mil­tään tällä hetkellä selvästi suurin asiak­kaamme. Ruotsa­laisten piti alkaa varautua lähes nollasta. Puolus­tuksen raken­ta­minen vie aikaa, sanoo toimi­tus­joh­taja Tomi Garde­meister, joka aloitti työnsä yhtiössä vuodenvaihteessa.

Santeri Suoniemi (oik.) on Sisu Auton ammat­tio­saston puheen­joh­taja. Nyt työn alla on 320 hevos­voiman moottorin hiljat­tain firmassa työt aloit­ta­neen Nuno de Ponten kanssa.

Kova tuotan­to­tahti ja tuotannon kasvu on johtanut myös siihen, että useilla osastoilla tullaan siirty­mään vuoro­työhön. Paikal­liset neuvot­telut asiasta on jo käyty, kertovat luottamusmiehet.

Muutos ei tosin kaikkia miellytä.

– Meillä on työnte­ki­jöitä, jotka ovat viihty­neet hyvin täällä, koska tämä on ollut päivä­työtä. Uskon, että osa hakeutuu muualle töihin, kun siirry­tään kahteen vuoroon, sanoo varapää­luot­ta­mus­mies Sonja Mellin.

Suurin osa tuotannon työnte­ki­jöistä asuu lähiseu­dulla Raase­po­rissa, Inkoossa ja Lohjalla.

Joni Holm on parhail­laan asenta­massa ohjaamoa rungon päälle. Holm kuuluu tuotannon uusien työnte­ki­jöiden joukkoon. Vuoro­työhön siirty­minen ei pelota entistä autokor­jaa­moalan yrittäjää, vaihte­levat työajatkin ovat tuttua kauraa.

– Autojen kanssa tässä edelleen työsken­nel­lään, vähän isompien vain, Holm toteaa kaksi ja puoli metriä korkean ja jopa 16 tonnia painavan ajoneuvon vierellä. Auton huippu­no­peus on noin 120 kilometriä tunnissa. 

PUOLUSTUSBUUMI LÄNTISELLÄ UUDELLAMAALLA?

Puolus­tus­teol­li­suus ei ole kasvanut nopeasti vain Karjaalla. Norja­lais-suoma­lainen Nammo ilmoitti hiljat­tain lähes 300 miljoonan euron inves­toin­neista neljään tuotan­to­lai­tok­seen Suomessa. Valmet Automo­tiven autotehdas Uudes­sa­kau­pun­gissa on myös valtion lisättyä omistus­taan suuntau­tu­tu­massa enemmän sotilaal­li­seen tuotan­toon.

Yritys tosin ilmoitti muutos­neu­vot­te­luista, jotka koskevat koko henki­löstöä, eli 1300 ihmistä. Sopeu­tus­tarve on korkein­taan 1075 henkilötyövuotta.

Rauno Laukkanen suurentaa reikiä maastoa­jo­neuvon GTP 4X4:n tuuli­lasia varten.

Länti­sellä Uudel­la­maalla puolus­tus­buumi on näkynyt myös hanko­lai­sella räjäh­de­val­mis­taja Forci­tilla,  joka aikoo rakentaa kokonaan uuden tehtaan Porin Noormark­kuun. Puolus­tus­voimat sitoutuu tilaa­maan tehtaan vuosit­tai­sesta tuotan­to­ka­pa­si­tee­tista vähin­tään 1 500 tonnia räjähteitä.

Tehdas on noin 200 miljoonan euron inves­tointi, ja tuotannon on määrä alkaa vuonna 2028.

Myös yritys­fuusion kautta syntynyt uusi puolus­tus­teol­li­suus­kon­serni Summa Defence on rekis­te­röity Raase­po­riin. Yritys aikoo valmistaa muun muassa nykyai­kaisen sodan­käynnin perus­tuot­teita, kuten drooneja ja erilaisia työko­neita. Julki­suu­dessa ollut yhtiö ei kuiten­kaan suunnit­tele tuotantoa Raaseporiin.

Mauri Sivén työsken­telee pneuma­tiik­kao­sas­tolla. Sotilas­ajo­neu­vojen osuus tuotan­nosta kasvaa koko ajan, mutta yli 40 vuotta tehtaalla työsken­nellyt Sivén pitää enemmän sivii­li­au­toista. ”Esimer­kiksi puuta­va­ra­kul­je­tuk­siin tarkoi­tet­tujen autojen kanssa työsken­tely on haasta­vampaa – jokainen auto on oma yksilönsä.”

Euroopan varus­tau­tu­minen ei tarkoita pelkäs­tään pyssyjä ja pommeja. Sotilaat pitää myös vaatettaa. Tanskan puolus­tus­voimat on tehnyt suuren tilauksen ylöjär­ve­läis­yritys Sukkamestareilta.

Sekä luotta­mus­miehet että toimi­tus­joh­taja katsovat, että Sisu Auton puolus­tus­pai­notus luo ennus­tet­ta­vuutta, asiak­kaiden ollessa pääosin valtiol­lisia tahoja.

– Suuret tilaukset ja pitkät sopimukset luovat työnte­ki­jöil­lekin turvaa, pääluot­ta­mus­mies Pelkonen sanoo.

LUODINKESTÄVÄ AMBULANSSI KRIISIALUEILLE

Raase­porin Karjaalla valmis­tet­ta­vien sotilas­ajo­neu­vojen on tarkoitus ”suorittaa opera­tii­visia tehtäviä erityisen vaati­vassa toimin­taym­pä­ris­tössä”. Suomeksi tämä tarkoittaa, että ajoneu­voja voidaan käyttää sota-alueilla, joissa ne voivat joutua tulituksen kohteeksi ja toimia esimer­kiksi miinoi­te­tussa maastossa. Lähis­töllä sijait­seva Uuden­maan prikaati ja sotilas­har­joi­tusa­lueet Hangonniemellä

GTP-ajoneuvot valmis­te­taan moduu­leista, mikä tarkoittaa, että ne voidaan räätä­löidä asiak­kaan tarpeiden mukaan. Siksi ajoneu­vosta on jo olemassa tusinan verran erilaisia versioita. Sisu GTP:n raken­teet on valmis­tettu panssa­ri­te­räk­sestä, mikä jo itses­sään suojaa jalka­vä­kia­seilta ja sirpalevaikutukselta.

Yksi tulevai­suu­dessa sarja­tuo­tan­toon odotet­ta­vista GTP-ajoneu­voista on panssa­roitu ambulanssi. Viime vuosien sotauu­tiset ovat valitet­ta­vasti tehneet selväksi, ettei edes lääkin­tä­hen­ki­lö­kunta ja ambulanssit välty tulituk­selta, vaikka sodan­käynnin säännöt sen tiukasti kieltävät.

Ukrai­na­lainen Oksana Mukhta­rova työstää panssa­ria­jo­neuvon miehis­tö­hytin ovea.

Varapää­luot­ta­mus­mies Sonja Melli­nille ambulanssit ovatkin tuttuja hänen aiemmasta työstään ensihoi­ta­jana. Mellin työsken­teli ambulans­sissa yhteensä yli kymmenen vuotta, mutta tervey­den­huollon leikkaukset ja näistä seurannut kasvava työpaine saivat hänet etsimään muuta työtä.

– En yksin­ker­tai­sesti enää pystynyt tekemään työtäni turval­li­sesti ja potilaiden parhaaksi, hän sanoo.

Nyt inkoo­lai­sella Melli­nillä on takanaan runsas vuosi tehdas­työssä, ja hän sanoo viihty­vänsä hyvin.

– On ollut paljon opittavaa myös työeh­to­so­pi­musten ja ay-toiminnan näkökul­masta, koska olin niin tottunut sote-alan sopimuk­siin, Mellin sanoo.

Suomen ja Ruotsin puolus­tus­voimat ovat tällä hetkellä Sisu Auton merkit­tä­vimpiä asiakkaita.

Monet uudet rekry­toinnit voivat olla haaste myös luotta­mus­mie­hille. Santeri Suoniemi on Sisu Auton ammat­tio­saston puheen­joh­taja. Suoniemi ja pääluot­ta­mus­mies Pelkonen haluavat keskus­tella kaikkien uusien taloon tulevien tuotannon työnte­ki­jöiden kanssa.

Keskus­telut eivät pelkäs­tään voi koskea työn ehtoja, vaikka se onkin tärkeintä, hän sanoo.

– Teolli­suus­liiton jäsen­ris­teily ja se, että sinne pääsee edulli­semmin, on ehdot­to­masti ollut vetonaula, Suoniemi sanoo.

Maasto­ku­vioi­tuja sotilas­ajo­neu­voja katsel­lessa tehtaan pihalla ei voi olla mietti­mättä, miten tähän on päädytty. Venäjän aloitettua täysi­mit­taisen hyökkäys­so­tansa Ukrainaa vastaan Eurooppa varus­tautuu ja käyttää miljar­deja puolus­tus­me­noihin, vahvasti Trumpin Yhdys­val­tojen kannus­ta­mana – eikä aina niin ystäväl­li­seen sävyyn ohjeistettuna.

Toimi­tus­joh­taja Tomi Garde­meister uskoo, että Sisu Auton liike­vaihto tulee kaksin­ker­tais­tu­maan vuoden 2025 aikana pitkälti sotilas­maas­toa­jo­neu­vojen ansiosta.

Kun monet Sisu Auton kokeneemmat työnte­kijät olivat pieniä, oli ”make love, not war” tunnettu iskulause. Iskulause on tullut toimi­tus­joh­ta­jalle vastaan myös Tanskassa puolus­tus­vä­li­ne­mes­sujen yhtey­dessä järjes­te­tyssä mielenosoituksessa.

– Niin, sen kun joku sanoisi  Putinille, toteaa Gardemeister.

OY SISU AUTO AB 

PERUSTETTU 1931
KOTIPAIKKA Raasepori
TUOTANTO Raskaat sotilas- ja siviiliajoneuvot
HENKILÖSTÖ 110 työnte­kijää, joista noin 70 tuotannossa
OMISTAJA Timo Korhonen ja Suomen Teolli­suus­si­joitus Oy Tesi
LIIKEVAIHTO 50 miljoonaa euroa (2024)