Vuxenutbildningsstödet förpassas till historien år 2024.

Slut på vuxe­nut­bild­ningss­töd och alter­ne­rings­le­dig­het – ”Orätt­vist och innebär också ett baks­lag för kompetensutvecklingen”

27.6.2024

TEXT TIIA KYYNÄRÄINEN
ILLUSTRATION EMILIE UGGLA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

Rege­rin­gens beslut att slopa vuxe­nut­bild­ningss­tö­det, alter­ne­rings­le­dig­he­ten och yrke­sexa­menss­ti­pen­dium kommer att leda till ökad ojämlikhet.

– Det är orätt­vist och innebär också ett baks­lag för kompe­ten­sut­vecklin­gen. Det talas om att en kompe­tent perso­nal är ett före­tags star­kaste resurs, men det här beslu­tet stöder inte det tänket ett dugg, säger Industri­fac­kets utbild­ningschef Veli-Matti Kaup­pi­nen.

Rege­rin­gen Orpo-Purra beslöt redan under rege­ringsför­hand­lin­garna att vuxe­nut­bild­ningss­tö­det och möjlig­he­ten till alter­ne­rings­le­dig­het skulle bort. Rege­rin­gen lade också yrke­sut­bild­ningss­ti­pen­diet in på listan över nedskärningar.

I början av året kom rege­rin­gen med lagförs­la­get och somma­ren 2024 förpas­sas vuxe­nut­bild­ningss­tö­det, alter­ne­rings­le­dig­he­ten och yrke­sut­bild­ningss­ti­pen­diet till historien.

Vuxe­nut­bild­ningss­töd är ekono­miskt stöd som bevil­jas en arbets­ta­gare eller före­ta­gare för studier som stöder yrke­sut­veckling. Med stöd av vuxe­nut­bild­ningss­tö­det har perso­ner stude­rat för hela examina eller kortare utbild­nin­gar vid många läroans­tal­ter runt om i Finland.

Enligt lagen kan man inte under några omstän­dig­he­ter få vuxe­nut­bild­ningss­töd för studier som inleds hösten 2024.  Det är Syssel­sätt­nings­fon­den som har beta­lat ut stödet.

Alter­ne­rings­le­dig­het är ett arran­ge­mang där en anställd tar ledigt i högst sex måna­der och får en ersätt­ning genom arbets­lös­hets­kas­san. Arbets­gi­va­ren anstäl­ler en arbets­lös arbets­sö­kande för den här tidsperioden.

Det talas om att en kompe­tent perso­nal är ett före­tags star­kaste resurs, men det här beslu­tet stöder inte det tänket ett dugg.

År 2022 fick runt 30 000 perso­ner vuxe­nut­bild­ningss­töd. Samman­lagt rör det sig om 178 miljo­ner euro. Omkring 5 400 perso­ner fick ersätt­ning för alterneringsledighet.

Utbild­ningschef Veli-Matti Kaup­pi­nen vill påminna om att rege­rin­gen föru­tom dessa neds­kär­nin­gar beslöt i samband med budget­manglin­gen i våras att skära i yrke­sut­bild­nin­gen med 100 miljo­ner euro.

Kaup­pi­nen anser att neds­kär­nin­garna drab­bar lönta­gare speciellt hårt och är därför orättvisa.

– Det finns säkert många som funde­rar på om de har möjlig­het att utbilda sig till exem­pel för jobb i en annan bransch eller hur de ska kunna betala för utbildningen.

JUSTERING AV SYSTEMET, INTE NEDSKÄRNINGAR

Rege­rin­gen moti­ve­rar sitt beslut bland annat genom att vuxe­nut­bild­ningss­tö­det framför allt använts av högt utbil­dade. Samti­digt har stödet blivit en viktig del i utvecklin­gen av karriärs­te­gar inom den offent­liga sektorn genom påbygg­nad­sut­bild­ning. Flera närvår­dare har exem­pel­vis stude­rat till sjuks­kö­tare med hjälp av vuxe­nut­bild­ningss­tö­det. m

– Facket anser att man i stäl­let borde ha utvecklat syste­met. Det är inte vettigt att slopa det helt och hållet, säger Kauppinen.

Man borde först ha gått igenom de grejer som funkar.

– Man borde först ha gått igenom de grejer som funkar och utvecklat det som inte gör det. Vi anser att stödet borde riktas i större utsträck­ning till perso­ner med låg utbild­nings­grad eller perso­ner som riske­rar att förlora sina jobb.

Kaup­pi­nen oroar sig för att slopan­det av vuxe­nut­bild­ningss­tö­det kommer speciellt att påverka kvin­no­do­mi­ne­rade låglönebranscher.

– Då man inte utvecklat ett system som ska ersätta vuxe­nut­bild­ningss­tö­det så är det klart att det kommer att ta flera år innan vi har något mots­va­rande system.

TA LÅN FÖR STUDIER?

Den arbetsgrupp som haft som uppgift att fundera över ett ersät­tande system för vuxe­nut­bild­ningss­tö­det räckte över sin rapport till arbets- och närings­mi­nis­ter Arto Sato­nen i april.

Arbetsgrup­pen, som inledde sitt arbete i augusti i fjol, hade föreslår att det i fort­sätt­nin­gen ska vara indi­vi­den själv och arbets­gi­varna som ska stå för kost­na­derna för utbild­ning. Arbetsgrup­pen var inte enig i sitt utlåtande.

Arbetsgrup­pen har till exem­pel gjort ett förs­lag om att staten skulle kunna gå i borgen för ett lån genom vilket den stude­rande skulle kunna finan­siera sina studier.

Den här model­len skulle minska på vid folks vilja att utbilda sig.

Kaup­pi­nen är inte en anhän­gare av en sådan modell. Han tror att det till exem­pel bland Industri­fac­kets medlem­mar finns få som skulle vara beredda att ta lån för att utbilda sig till ett nytt yrke eller genomgå en påbyggnadsutbildning.

– Den här model­len skulle minska på vid folks vilja att utbilda sig. Visst finns det säkert av dem som är beredda att studera vid sidan av jobbet, men det är kanske inte så många, säger Kauppinen.

Kaup­pi­nen anser också att en modell som bygger på låntag­ning skulle öka på den ekono­miska ojäm­lik­he­ten. Att ta ett lån är helt enkelt inte möjligt för alla.

Arbetsgrup­pen anser också att syste­met med läroav­tal ska utökas på ett sådant sätt att man skulle kunna använda sig av det för att bygga på kompe­ten­sen hos person­alen i ett företag.

– Vi har gjort medlem­sun­der­sök­nin­gar där resul­ta­ten stöder vår hypo­tes om att arbets­ta­garna är beredda att utbilda sig mer om arbets­gi­varna är beredda att betala för det. Läget har varit oförän­drat i åratal. Den här typen av förändrin­gen kommer knap­past att öka på arbets­gi­var­nas vilja att punga ut för utbildning.

BEHOVET AV UTBILDNING VÄXER

Kaup­pi­nen anser att någon typ av modell för vuxe­nut­bild­ning krävs. Det skulle till exem­pel kunna vara någon typ av fond där också arbets­gi­varna skulle delta.

– I Sverige, Norge och Danmark finns det den här typen av fonder som stöder kompe­ten­sut­vecklin­gen, säger Kauppinen.

I Sverige kan en anställd få till och med 80 procent av lönen för kompe­ten­sut­vecklande utbildning.

Beho­vet av påbygg­nad­sut­bild­ning för perso­ner i arbets­li­vet kommer inte att förs­vinna – tvär­tom. Kraven på kompe­tens har bara ökat i arbets­li­vet och dessu­tom pågår grund­läg­gande förändringar.

– Digi­ta­li­se­rings­proces­sen går vidare. Tjäns­te­män­nens och produk­tion­sar­be­tar­nas arbets­bil­der blir mera lika varan­dra hela tiden. Skill­na­den blir bara mindre i framtiden.