Tuukka Tvillingin kädessä on VP-160 -lyhty, joka kiinnitetään aurinkopaneeleilla varustettuun poijuun.

Merten liiken­ne­merk­kien tekijät

21.9.2023

TEKSTI MIKKO NIKULA

KUVAT ANNIKA RAUHALA

Lähes kaikki Suomen vesillä vilkkuvat merilyhdyt valmis­te­taan SPX Aids to Naviga­tion Oy:ssä Porvoossa, ja sieltä lähtee lyhtyjä myös ympäri maailman valtameriä.

– Tämä ODSL-lyhty on sekto­ri­loisto eli siinä on erivä­risiä sekto­reita, selittää Tuukka Tvilling.

Hän paitsi tekee työkseen merimerk­keihin kuuluvia lyhtyjä, katselee niitä myös vapaa-aikanaan.

– Nykyään kylläkin enää suplaudan päältä. Aikai­semmin minulla oli sellainen parikymp­pinen peräprutku, mutta myin sen muutama vuosi sitten.

SPX Aids to Naviga­tion Oy:n tehdas Porvoossa valmistaa merimerk­kejä veneitten ja isojenkin laivojen turvaksi.

Kevää­seen saakka yritys tunnet­tiin nimellä Sabik Oy. Nimen­muutos oli seurausta siitä, että Porvoon tehdas ja Suomen osakeyhtiö ovat vuodesta 2019 olleet osa yhdys­val­ta­laista SPX-konsernia. Se on maailman suurin meren­kulun turva­lait­teitten valmis­taja, joskin konsernin ydinlii­ke­toi­mintaa ovat lämmitys, ilman­vaihto ja teolli­suuden ratkaisut.

Mikael Nylund on elekt­ro­niikka-asian­tun­tija, jonka pääteh­tä­vänä ovat huolto­työt, ja milloin niitä ei ole, hän osallistuu tuotannon töihin.

TESTAUS LUO DISKOTUNNELMAA

Tämähän on kuin yökerhon diskossa, on vierai­lijan ensim­mäinen ajatus, kun astutaan tuotan­to­ti­lojen halliin. Sen seinus­talla parin–kolmenkymmenen sentin korkuiset lyhdyt välkyt­tävät parin sekunnin välein vihreää valoa.

– Mitta­ra­daksi tätä nimite­tään. Tarkoitus on testata, että lyhdyt toimivat niin kuin pitää ennen kuin ne viedään merelle. Ne saavat vilkkua melkein vuoro­kauden, sanoo Kaj Eriksson.

Kaj Eriksson testaa väylä­lois­toja, joiden paristo kestää 1–2 vuotta.

Hän on ollut SPX:ssä ja sitä edeltä­neissä yrityk­sissä töissä 20 vuotta. Synty­jään hän on Porvoosta, koulu­tuk­sel­taan tuotan­to­tek­nikko ja tekee haastat­te­lu­het­kellä loppu­tar­kas­tusta Norjaan meneville lyhdyille.

– Tässä erässä on 160 lyhtyä, ne ovat väylä­lois­toja. Minä katson, että kaikki parametrit ovat kunnossa. Kyllä siinä työssä monta päivää menee.

Lyhtyjä on useampaa tyyppiä käyttö­tar­koi­tuksen mukaan: merki­tystä on sillä, onko lyhty vain varoi­tus­merkki, joka viestittää ”älä aja tänne”, vai ohjaako se alusta väylän suuntaan.

Wide-tyyppiset lyhdyt valai­sevat läheltä leveästi, narrow-lyhdyissä valo ylettyy kauemmas. Väreinä on vihreää, punaista ja valkoista. Norja­lai­silla on erityisen kova vaati­mus­taso, joka perustuu heidän lainsää­dän­töönsä, jossain muualla riittäisi pienempi määrä lyhtyjä tai vähäi­sempi valoteho, Eriksson kertoo.

Tilauksen on tehnyt Kystverket eli Norjan meren­kul­ku­vi­ran­omainen. Norja on tärkein yksit­täinen vientimaa Suomen SPX:n tuotteille. Esimer­kiksi kalan­kas­va­tusal­taiden ympärille tarvi­taan suuret määrät loistoja.

Suurin osa on ruotsin­kie­lisiä, ja alakerran tauko­huo­neessa puhutaan paljon ruotsia.

ÄLYKKÄÄT JA JÄÄTÄ KESTÄVÄT MERKIT

Merimerk­kejä ei Porvoossa tehdä alusta loppuun vaan taval­li­sesti ne kootaan muualta toimi­te­tuista komponenteista.

– Esimer­kiksi nämä poijut tulevat Joensuusta. Täällä kasataan niiden sisälle patteri, joka tulee meille Virosta. Ja tutka­hei­jastin, joka tulee Karjaalta, sen avulla poijun sijainti on koko ajan tiedossa, kertoo Tvilling.

Tekno­lo­gian rooli merimer­keissä kasvaa. Kun tielii­ken­teen yhtey­dessä puhutaan älylii­ken­teestä, viita­taan yleensä autojen ominai­suuk­siin, mutta maantien poskessa seisovat liiken­ne­merkit ovat vielä suurim­maksi osaksi pelkkää alumiinia ja vaneria, eikä niiden tarvitse olla itseva­lai­sevia. Vesil­läkin on toki yhä kumme­lien tapaisia, vuosi­sa­toja käytet­tyjä yksin­ker­taisia navigoinnin apukei­noja, mutta ”älymerk­kejä” on vuosi vuodelta enemmän.

– Nykyäänhän lyhtyihin saa yhteyden vaikka Bluetoot­hilla. Niistä pystyy lukemaan akun kunnon, ne voi tarvit­taessa sammuttaa, voi muuttaa vilkun aikaväliä tai valotehoa… Tvilling kuvailee.

Myös tielii­ken­teessä ja rauta­teillä käytet­täviä merkkejä valmis­te­taan Porvoon tehtaassa, mutta niiden osuus on vähäinen.

– Olisiko ehkä jotain kymmenen prosenttia koko tuotan­nosta. Esimer­kiksi kehä ykkösen Mesta­rin­tun­ne­lissa Espoossa on meidän opasteita.

Yksi SPX Aids to Naviga­tionin valmis­tama, erityis­osaa­mista vaativa merimerk­kien alalaji ovat jääpoijut. Ne tehdään puname­tal­lista eli kuparin, sinkin ja tinan seoksesta, jotta ne olisivat tarpeeksi vahvoja kestä­mään ahtojäiden puristuksen.

– Poiju voi olla jään alla koko talven mutta pomppaa ylös keväällä, kun jäät sulavat. Niitä menee pohjois­maihin ja Kanadaan, sanoo Tvilling.

Puname­tal­lista valmis­tetut jääpoijut eivät hajoa edes ahtojäiden rutistuksessa.

LIUKUVA TYÖAIKA MIELLYTTÄÄ

Varas­to­työn­te­kijä Riku Gustafsson tuo laati­koita hyllyyn trukilla. Hän tekee sitä, mitä milloinkin tarvitaan.

– Vastaan­ottoa, lähetystä, pakkausta, purka­mista, loppu­ko­koon­panoa. Viimeksi tänään kasasin kalapoi­juja. Ja kaikkea varas­to­työhön liittyvää hommaa, eli tieto­ko­neella istumista myös.

Riku Gustafs­sonin ammat­ti­ni­mike on varas­to­työn­te­kijä, mutta työnku­vaan kuuluu myös muun muassa tuotteiden kokoamista.

24-vuotias Gustafsson on aiemmin ollut Nesteen, Puolus­tus­voi­mien ja Viesmannin palkka­lis­toilla. SPX:llä hän arvostaa etenkin liukuvaa työaikaa.

– Kuuden ja kahdeksan välissä aloitan, lähteä voi kahden ja neljän välissä. Tänään olen tullut kuudeksi.

Hän on paljas­jal­kainen porvoo­lainen, mutta kuuluu lovii­sa­laisen Tuukka Tvillingin kanssa tehtaan kieli­vä­hem­mis­töön: suomenkielisiin.

– Suurin osa on ruotsin­kie­lisiä, ja alakerran tauko­huo­neessa puhutaan paljon ruotsia. Pitäisi minunkin sitä varmaan osata, mutta ei tullut koulussa opittua, sanoo Gustafsson.

– Minä ymmärrän jollain tavalla, mitä kahvi­pöy­dässä poris­taan, mutta en pysty niihin keskus­te­luihin paljon osallis­tu­maan, kertoo Tvilling.

Heille työka­verit puhuvat suomea, ja työhön liittyvät ohjeis­tukset ovatkin yleensä suomeksi tai englanniksi.

Lyhdyt saavat vilkkua melkein vuoro­kauden ennen kuin ne viedään merelle.

VAKAA TYÖNANTAJA

Merimerk­kejä tarvi­taan eri puolilla maailmaa aina, ja SPX sekä sen edeltäjä Sabik ovat olleet työntekijän näkökul­masta varmoja työnantajia.

– Eipä meillä ole yt-neuvot­te­luja ollut. Ei silloin­kaan Sabikin aikana, kun meillä oli kanada­lainen Carmanah omista­jana, muistelee kymmenen vuotta talossa ollut Tuukka Tvilling.

Tvillingin mukaan yrityksen neuvot­te­lu­kult­tuuri on kuitenkin ohut ja henki­lös­tö­asioiden hoitoon ei ole satsattu tarpeeksi.

– Esimer­kiksi liukuva työaika lukee meillä varas­to­työn­te­ki­jöillä työso­pi­muk­sessa, ja meitä on kolme. Mutta nyt on jonkin aikaa ollut käytän­tönä, että yhden pitää aina olla neljään asti siltä varalta, että tulisi vielä jotain tavaraa. Oletus on, että me keske­nämme sovimme, kuka tänne jää. Tätä systeemiä ei ole kirjattu mihin­kään vaan se tuli suulli­sena ilmoi­tuk­sena, eikä sitä ole meille millään tavalla kompensoitu.

Tvillingin kokemus on myös, että päätösten perus­te­luista, kuten henki­lö­koh­taisten palkkojen määräy­ty­mi­sestä on vaikea saada tietoa. Palkka­taso tehtaalla on kuitenkin kohtuullinen.

– Tekno­lo­gia­teol­li­suuden työeh­to­so­pi­muk­seen kuuluvat paikal­liset erät on jaettu kaikille saman­suu­rui­sena prosent­ti­ko­ro­tuk­sena, se on positiivista.

Vuokra­työn­te­ki­jöitä ei ole käytetty vuosi­kausiin, vaan työt hoide­taan talon omalla väellä, jota tosin voisi olla runsaamminkin.

– Ainakin varas­tossa saisi olla. Jos tulee lyhtyjä paljon, niin äkkiä loppuu kädet kesken.

Varas­to­työn­te­kijä Tuukka Tvillingin mukaan nykyään lyhtyihin saa yhteyden vaikka Bluetoohilla.

 

Eri maiden meren­kul­ku­vi­ran­omaiset vakioasiakkaina

SPX Aids to Marine Solutions Oy:n ikä ei ole aivan yksise­lit­tei­sesti määritettävissä.

– Nykyinen y‑tunnus perus­tet­tiin vuonna 1992, kun takana oli konkurssi ja uusi yritys jatkoi vanhojen tuotteiden valmis­ta­mista. Mutta tuotteiden historia ylettyy 1970-luvulle, jolloin Suomessa ensi kertaa alettiin tehdä valolait­teita merimerk­keihin, taustoittaa toimi­tus­joh­taja Lars Mansner.

1980-luvulla Ollituote Oy:lle kuulunut liike­toi­minta siirtyi yrity­soston kautta Porvoo­seen Renko-tuotteille.

– Vanhimmat työnte­kijät meillä ovat olleet mukana 40 vuotta, Mansner kertoo.

Kalapoi­juja käyte­tään merkit­se­mään muun muassa lohenkasvatusaltaita.

Välillä liike­toi­minta oli kanada­lai­so­mis­tuk­sessa, ja nyt yritys on osa amerik­ka­laista SPX-jätti­kon­sernia. Ennus­tet­ta­vuutta bisnek­seen tuo, että merkit­tävä osa asiak­kaista on meren­kul­ku­vi­ran­omaisia eri maista.

– Myyntimme riippuu siitä, miten paljon viran­omai­sille on budje­toitu rahaa ostoihin.

Lisäksi merimerkit ovat asiak­kaille välttä­mät­tömiä hankintoja.

– Ne ovat must have ‑tuotteita. Jos infra­struk­tuuria hajoaa, tilalle täytyy saada uutta. Toisaalta jos talous on tiukalla, silloin toimivia laitteita ei paljon päivi­tetä ennen kuin ne on pakko vaihtaa.

Suomi ei Mansnerin mukaan ole yrityk­selle kovin iso markkina-alue. Eniten myydään Norjaan, mutta kysyntää on kaikissa maailman kolkissa.

– Myös sisäve­sis­töissä ja jokia­lueilla tarvi­taan meidän tuottei­tamme. Oikeas­taan ainoat kohteet meren­kulun turva­lai­te­puo­lella, mihin emme toimita paljon tavaraa, ovat öljyn­po­raus­lautat ja tuulivoimapuistot.

SPX Aids to Marine Solutions Oy on selvästi maailman suurin merimerk­kien valmistaja.

– Seuraa­vaksi suurimman kilpai­lijan liike­vaihto on ehkä puolet tai kolmasosa meidän liikevaihdostamme.

MERIMERKKISANASTOA

LOISTO Yleis­nimi kiinteälle, valais­tulle merimer­kille. Päivä­loiston valo on yleensä päivällä vahva ja yöllä heikompi; varoi­tus­loisto osoittaa esim. vedena­laisen kaapelin sijainnin; kalas­tus­loisto on taval­li­sesti kalas­ta­jien ylläpitämä.
TUTKAMERKKI Tutka­hei­jas­ti­mella varus­tettu merkki.
LINJAMERKKI Osoittaa, missä väylä kulkee.
REUNAMERKKI Osoittaa väylän reunan sijainnin.
POIJU Kelluva merkki, yleensä ankku­roitu pohjaan.
VIITTA Kuten poiju, mutta kapeampi ja kiinni­tetty kireämmin ankku­rilla, joten liikkuu vähemmän kuin poiju.
KUMMELI Kivestä, puusta, betonista tms. materi­aa­lista raken­nettu, rannalla oleva merkki, useim­miten valaisematon.
Lähde: Väylä­vi­rasto (vayla.fi)