Uudenkaupungin autotehtaan tuotannossa on vähennysten jälkeen 1 200-1 300 työntekijää.

Jättirekrytoinneista massiivisiin vähennyksiin

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVA VALMET AUTOMOTIVE

Uudenkaupungin autotehtaalla työt päättyivät noin 1 200 tuotannon työntekijältä. Katumaasturien valmistuksen loppu ei tullut yllätyksenä, mutta vaikutukset ovat aiheuttaneet tehtaalla hämmästystä.

Uudenkaupungin autotehtaalla on kuljettu puolentoista vuoden aikana jättirekrytoinneista massiivisiin työntekijöiden irtisanomisiin ja lomautuksiin.

Valmet Automotive Oy ilmoitti 9.3.2021 rekrytoivansa tuhat uutta työntekijää. Uusista työntekijöistä puolet tarvittiin Uudenkaupungin autotehtaalle ja loput kahdelle akkutehtaalle.

Reilua vuotta myöhemmin 29.4.2022 yritys ilmoitti aloittavansa muutosneuvottelut, joiden seurauksena työt päättyivät autotehtaalla noin 1 200 hengeltä. Heistä noin tuhat on yrityksen omia työntekijöitä, joista kolmannes irtisanottiin ja loput lomautettiin toistaiseksi. Työt loppuivat myös noin 200 vuokratyöntekijältä.

Työntekijöiden vähentämisen keskeinen syy on, että Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin valmistus loppui kesäkuussa.

– Sopimuksen päättyminen on ollut tiedossa pidemmän aikaa, mutta tilanne aiheutti työntekijöiden keskuudessa hämmästystä ja kummastusta, kertoo pääluottamusmies Jouni Varjonen.

Kysymyksiä on tullut muun muassa lomautuksista. Tehtaan työntekijät edustavat noin 80 kansallisuutta, joten kaikille ei ollut selvää, miten suomalainen lomautusjärjestelmä toimii.

Henkilöstön vähennysten jälkeen autotehtaan tuotannossa on 1 200–1 300 työntekijää.

URHEILUAUTO TUOTANTOON ENSI VUONNA

Heinäkuussa Valmet Automotive ilmoitti tehneensä Mercedes-Benz Group AG:n kanssa sopimuksen Mercedes-AMG GT -urheiluauton valmistuksesta. Tuotanto alkaa vuoden 2023 loppupuolella ja työllistää noin 200 henkeä. Myös muita hankkeita on valmisteilla.

– Tulossa on uusia projekteja, mutta se kestää ennen kuin kaikki muutokset on saatu tehtyä, Varjonen kertoo.

Uuden automallin tuotannon aloittaminen tarkoittaa isoja muutoksia muun muassa hitsaamoon, maalaamoon ja kokoonpanoon. Lisäksi henkilöstö pitää kouluttaa uuden mallin saloihin.

Tulossa on uusia projekteja, mutta se kestää ennen kuin kaikki muutokset on saatu tehtyä.

Suunnitelmana on, että lomautettuja työntekijöitä kutsutaan takaisin töihin vuoden 2023 aikana.

– Tarkoitus on työllistää lomautetut, mutta sitä ei voi tietää, työllistyvätkö kaikki 600, Varjonen toteaa.

Autotehtaalla elettiin pitkään kasvun kautta, mutta pääluottamusmies muistuttaa isojenkin vaihtelujen kuuluvan autoteollisuuden alihankintaan.

– On menty kovaa ylöspäin vuodesta 2013. Nyt mennään kovaa alaspäin, ja kohta taas lähdetään kipuamaan kohti huippua, Varjonen kuvailee.

KOMPONENTTIPULA ON SUURI HAASTEENA

Viime vuosina monenlaiset mullistukset ovat koetelleet eri teollisuudenaloja.

Varjonen kertoo, että autotehtaalla on selvitty koronan aiheuttamista vaikeuksista kohtuudella, eikä pitkiä tartuntaketjuja ole syntynyt. Myöskään Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa ei ole tuonut suuria heilahteluja autotehtaan arkeen.

– Komponenttipula on ollut suurin kysymys. Autoon tulee nykyisin niin paljon elektroniikkaa, Varjonen kertoo.

Komponenttipulan takia esimerkiksi vuonna 2020 oli kuukauden lomautus ja vuonna 2021 tavallista pidempi viiden viikon vuosiloma. Lisäksi käytössä on ollut paikallisesti sovittu työaikajoustosopimus, ja työnantaja on määrännyt muutoksia työtuntijärjestelmään tuotannon turvaamiseksi.

Tiedot uusista valmistussopimuksista valaisevat tulevia näkymiä. Valmet Automotive on myös varautunut sähköautojen yleistymiseen rakentamalla akkutehtaat Uuteenkaupunkiin ja Saloon.

Uudenkaupungin akkutehdas on rakennettu autotehtaan yhteyteen.

– Akkutehtaan sijainti on varmasti kilpailuvaltti, Varjonen arvioi tulevaa.