Jätti­rek­ry­toin­neista massii­vi­siin vähennyksiin

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVA VALMET AUTOMOTIVE

Uuden­kau­pungin autoteh­taalla työt päättyivät noin 1 200 tuotannon työnte­ki­jältä. Katumaas­tu­rien valmis­tuksen loppu ei tullut yllätyk­senä, mutta vaiku­tukset ovat aiheut­ta­neet tehtaalla hämmästystä.

Uuden­kau­pungin autoteh­taalla on kuljettu puolen­toista vuoden aikana jätti­rek­ry­toin­neista massii­vi­siin työnte­ki­jöiden irtisa­no­mi­siin ja lomautuksiin.

Valmet Automo­tive Oy ilmoitti 9.3.2021 rekry­toi­vansa tuhat uutta työnte­kijää. Uusista työnte­ki­jöistä puolet tarvit­tiin Uuden­kau­pungin autoteh­taalle ja loput kahdelle akkutehtaalle.

Reilua vuotta myöhemmin 29.4.2022 yritys ilmoitti aloit­ta­vansa muutos­neuvottelut, joiden seurauk­sena työt päättyivät autoteh­taalla noin 1 200 hengeltä. Heistä noin tuhat on yrityksen omia työnte­ki­jöitä, joista kolmannes irtisa­not­tiin ja loput lomau­tet­tiin toistai­seksi. Työt loppuivat myös noin 200 vuokratyöntekijältä.

Työnte­ki­jöiden vähen­tä­misen keskeinen syy on, että Mercedes-Benzin GLC-katumaas­turin valmistus loppui kesäkuussa.

– Sopimuksen päätty­minen on ollut tiedossa pidemmän aikaa, mutta tilanne aiheutti työnte­ki­jöiden keskuu­dessa hämmäs­tystä ja kummas­tusta, kertoo pääluot­ta­mus­mies Jouni Varjonen.

Kysymyksiä on tullut muun muassa lomau­tuk­sista. Tehtaan työnte­kijät edustavat noin 80 kansal­li­suutta, joten kaikille ei ollut selvää, miten suoma­lainen lomau­tus­jär­jes­telmä toimii.

Henki­löstön vähen­nysten jälkeen autoteh­taan tuotan­nossa on 1 200–1 300 työntekijää.

URHEILUAUTO TUOTANTOON ENSI VUONNA

Heinä­kuussa Valmet Automo­tive ilmoitti tehneensä Mercedes-Benz Group AG:n kanssa sopimuksen Mercedes-AMG GT ‑urhei­luauton valmis­tuk­sesta. Tuotanto alkaa vuoden 2023 loppu­puo­lella ja työllistää noin 200 henkeä. Myös muita hankkeita on valmisteilla.

– Tulossa on uusia projek­teja, mutta se kestää ennen kuin kaikki muutokset on saatu tehtyä, Varjonen kertoo.

Uuden automallin tuotannon aloit­ta­minen tarkoittaa isoja muutoksia muun muassa hitsaa­moon, maalaa­moon ja kokoon­pa­noon. Lisäksi henki­löstö pitää kouluttaa uuden mallin saloihin.

Tulossa on uusia projek­teja, mutta se kestää ennen kuin kaikki muutokset on saatu tehtyä.

Suunni­tel­mana on, että lomau­tet­tuja työnte­ki­jöitä kutsu­taan takaisin töihin vuoden 2023 aikana.

– Tarkoitus on työllistää lomau­tetut, mutta sitä ei voi tietää, työllis­ty­vätkö kaikki 600, Varjonen toteaa.

Autoteh­taalla elettiin pitkään kasvun kautta, mutta pääluot­ta­mus­mies muistuttaa isojenkin vaihte­lujen kuuluvan autoteol­li­suuden alihankintaan.

– On menty kovaa ylöspäin vuodesta 2013. Nyt mennään kovaa alaspäin, ja kohta taas lähde­tään kipua­maan kohti huippua, Varjonen kuvailee.

KOMPONENTTIPULA ON SUURI HAASTEENA

Viime vuosina monen­laiset mullis­tukset ovat koetel­leet eri teollisuudenaloja.

Varjonen kertoo, että autoteh­taalla on selvitty koronan aiheut­ta­mista vaikeuk­sista kohtuu­della, eikä pitkiä tartun­ta­ket­juja ole syntynyt. Myöskään Venäjän aloit­tama hyökkäys­sota Ukrai­nassa ei ole tuonut suuria heilah­te­luja autoteh­taan arkeen.

– Kompo­nent­ti­pula on ollut suurin kysymys. Autoon tulee nykyisin niin paljon elekt­ro­niikkaa, Varjonen kertoo.

Kompo­nent­ti­pulan takia esimer­kiksi vuonna 2020 oli kuukauden lomautus ja vuonna 2021 taval­lista pidempi viiden viikon vuosi­loma. Lisäksi käytössä on ollut paikal­li­sesti sovittu työai­ka­jous­to­so­pimus, ja työnan­taja on määrännyt muutoksia työtun­ti­jär­jes­tel­mään tuotannon turvaamiseksi.

Tiedot uusista valmis­tus­so­pi­muk­sista valai­sevat tulevia näkymiä. Valmet Automo­tive on myös varau­tunut sähkö­au­tojen yleis­ty­mi­seen raken­ta­malla akkuteh­taat Uuteen­kau­pun­kiin ja Saloon.

Uuden­kau­pungin akkutehdas on raken­nettu autoteh­taan yhteyteen.

– Akkuteh­taan sijainti on varmasti kilpai­lu­valtti, Varjonen arvioi tulevaa.