Tehtävä tien päällä

Raskaan kaluston asentajan päivys­tys­vuo­rossa sattuu ja tapahtuu. Koskaan ei voi tietää, minne seuraava keikka vie.

29.3.2021

DMITRI TUTTUREV

IKÄ 35 vuotta
KOTIPAIKKAKUNTA Helsinki
AMMATTI Ajoneuvoasentaja
TYÖPAIKKA Scania Suomi Oy, Helsinki
AMMATTIOSASTO Helsingin seudun autoalan ammat­ti­laiset ao. 84

On kirpeä helmi­kuun torstai. Aurinko paistaa sinitai­vaalta ja pakkasta on liki kaksi­kym­mentä astetta. Kello on pari minuuttia yli yksi.

Scania Suomi Oy:n raskaan ajoneu­vo­ka­luston asentajan Dmitri Tuttu­revin kotona Helsingin Kannel­mäessä soi puhelin. Soitto merkitsee päivys­tyk­sessä olevalle asenta­jalle korjaus­keikkaa jonnekin sadan kilometrin säteellä.

Päivys­tys­kei­kalla vastassa on rikkoon­tunut kuorma-auto. Turma ei katso aikaa ja paikkaa. Joskus se on tuulessa ja viimassa keskellä mootto­ri­tietä, toisi­naan aurin­gossa parkkia­lueen rauhassa.

Tutturev saa tiedot tiedot auton sijain­nista ja vian laadusta Scanian korjaus­kes­kuk­selta Ruotsista. Rikkou­tu­neen auton kuljet­taja on ilmoit­tanut viasta sinne.

Tuttu­revin Scania Assis­tance ‑apuauto paluu­mat­kalla Lahden moottoritiellä.

VIKA-ARVIO ETÄNÄ

Tutturev näkee kotona olevalta tieto­ko­neel­taan auton tiedot. Kokeneena tekijänä hän osaa päätellä, mitä osia ja työka­luja korjaa­minen toden­nä­köi­sesti vaatii. Joitakin vikoja voidaan tunnistaa jopa etänä, kun auto ja Tuttu­revin tieto­kone kytke­tään inter­netin välityk­sellä toisiinsa.

– Voin esimer­kiksi analy­soida, että painean­turi on rikki, jolloin haen sellaisen mukaan Konalan korjaa­mol­tamme. Näin vältymme turhilta hakumat­koilta, kun osa on valmiina mukana.

Korjat­tavan auton on päästävä hyvässä kunnossa liikkeelle niin pian kuin mahdol­lista, sillä jokainen tunti syö asiak­kaalta euroja. Siksi päivys­tä­vällä asenta­jalla on korjausauto kotinsa lähellä parkissa, jotta hän voi lähteä keikoille nopeasti.

Huoltoau­tossa on melkoinen määrä sekä työka­luja että varaosia. Scanian ajoneu­voja, kuten linja-autoja, kuorma-autoja, jakeluau­toja, maansiir­toau­toja, rekkojen nuppeja, paloau­toja ja muita erikois­ajo­neu­voja, on tien päällä runsaasti eri malleja useam­malta vuosi­kym­me­neltä. Onneksi eri malleissa on paljon samoja osia.

– Joskus tulee vastaan 1990-luvulla valmis­tet­tuja autoja.

Rekan kuljet­taja Mika Räty kertoo Tuttu­re­ville, miten vika ilmeni.

SYVÄ KIINNOSTUS AUTOIHIN

Tutturev on ollut aina kiinnos­tunut autoista. Alun perin tavoit­teena oli päästä rekka­kus­kiksi. Tie veikin Kokkolan ammat­tio­pis­toon opiske­le­maan logis­tiikan perus­tut­kintoa. Sieltä Tutturev valmistui auton­kul­jet­ta­jaksi vuonna 2005. Töitä hän sai kuitenkin asenta­jana, ensin pari vuotta Kokkolan Scanialla ennen kuin hän siirtyi Helsinkiin.

– Tässä työssä pääsen sopivasti ajamaan tätä huoltoautoa.

Omankin 8 vuotta vanhan Kia-perheauton Tutturev hoitaa varmalla otteella.

Työssään Tutturev tapaa monesta maasta tulevia. Venäjän kielestä, jonka Tutturev hallitsee täysin, on usein hyötyä.

– Entisen Neuvos­to­liiton alueilta tulevia kuljet­tajia on paljon. Osa heistä osaa venäjää ja heidän kanssaan on helppo kommu­ni­koida, kun kuulen suoraan kuljet­ta­jalta, miten vika on ilmennyt. Jos kuljet­ta­jalla ei ole englannin kielen taitoa, eikä muuta­kaan yhteistä kieltä ole, pitää asiat yrittää selvittää muilla keinoin.

Tutturev poistaa allea­jo­suojan ennen kuin pujahtaa auto alle.

YÖKEIKAT HARVASSA

Joskus kiire on kova, kun korjat­tava auto on vaikkapa aura-auto tai elintar­vik­keita kuljet­tava rekka. Tällä kertaa näin ei ole, vaan Tutturev ehtii hyvin käydä korjaa­molla hakemassa päivys­tyksen huoltoau­toon paineil­ma­mit­tarin, jota arvelee tarvit­se­vansa rekka­nupin reistai­levan käsijarrun kanssa.

Kun keikka alkaa, Tutturev kirjaa tieto­ko­neel­leen Scania Assis­tance ‑korjausau­tonsa kilomet­ri­lu­keman, keikalle lähdön kellon­ajan ja arvioidun matka-ajan korjaus­koh­tee­seen. Hän lähettää tiedot korjaus­jär­jes­tel­mään. Navigaat­tori vielä päälle ja sitten matkaan.

– Joka päivä tulee yleensä vähin­tään yksi keikka. Eilen oli kolme ja tämän vuoron aikana on ollut yhteensä 11 keikkaa.

Tutturev vaihtaa työhaa­larit apuautossa.

VIIKKO YMPÄRIVUOROKAUTISTA PÄIVYSTYSTÄ

24 tuntia vuoro­kau­dessa kattava päivys­tys­vuoro kestää seitsemän päivää perjan­taista perjan­taihin. Sen jälkeen on kuusi viikkoa normaalia korjaa­mo­työtä maanan­taista perjan­taihin, jonka jälkeen seuraa uusi päivystys. Päivys­tyksen ajalta makse­taan ylimää­räistä: jokai­sesta keikasta lisätyö­kor­vaus ja kello 15 jälkeen ylityö­kor­vaus. Yökeikat ovat onneksi harvassa, Tuttu­re­villa oli vain yksi tämän päivys­tyksen aikana.

Perjan­taisin puolil­ta­päivin on vuoron­vaihto, jolloin päivys­täjä pesee auton, täydentää huoltoauton varao­sa­va­raston ja luovuttaa huoltoauton seuraa­valle päivystäjälle.

– Jos perjan­tai­aa­muna tulee keikkoja, ne vielä otan. Jos keikkoja tulee paljon, sovin seuraavan kanssa, miten ne hoide­taan. Perjantai-iltapäi­vänä hoidan paperihommia.

Apuau­tolla on sopiva rekkari.

Päivys­ty­sa­lueet on jaettu ympäri Suomen niin, että Tuttu­revin keikat ovat enimmil­lään sadan kilometrin säteellä Helsin­gistä, kuten Tammi­saa­ressa, Lohjalla, Sipoossa ja Porvoossa.

– Vaihte­leva työ on mukavaa. Koskaan ei tiedä, millainen seuraava keikka on.

Suoraan koulusta valmis­tu­nutta ei tien päälle voi lähettää. Päivys­tä­viksi asenta­jiksi valitaan niitä, jotka ovat olleet useita vuosia töissä korjaamolla.

Ennen kuin Tutturev saapuu korjat­tavan auton luo, hän saa hälytyksen toiseen korjaus­koh­tee­seen. Vantaan paloa­se­malla on vuoden 2008 paloau­toon tullut vika. Tilanne ei ole kiireinen, vaan sen keikan voi hoitaa, kun käsillä oleva työ on tehty.

TURVALLISUUS ON YKKÖNEN

Paikka, jossa korjat­tava auto on, on vaikut­tava näky. Inexin logis­tiik­ka­kes­kuk­sessa on nimit­täin 270 000 neliö­metriä ja 3,5 miljoonaa kuutiota varas­to­tilaa. Kerro­taan, että se on Euroopan suurin logis­tiik­ka­ra­kennus. Autoja kulkee päivässä toista tuhatta yli 300 lastauspaikalla.

Tuttu­re­ville paikka on tuttu, ja korjat­tava auto löytyy vaivatta lastaus­lai­turi B229:n kohdalta.

Kun Tutturev saapuu paikalle, hän varmistaa ensim­mäi­seksi työkoh­teen turvallisuuden.

– Tarkastan aina ennen työn alkua, täyttääkö paikka turval­li­suus­vaa­ti­muk­semme: onko lähellä esimer­kiksi jalan­kul­ki­joita tai trukkeja. Paikan pitää olla turval­linen minulle, asiak­kaalle ja ympäris­tössä oleville ihmisille. Kun näin on, kuittaan järjes­tel­mään, että kaikki on kunnossa.

Vaihte­leva työ on mukavaa. Koskaan ei tiedä, millainen seuraava keikka on.

Aina ei keli tai ympäristö ole turval­linen. Esimer­kiksi vilkkaasti liiken­nöity mootto­ritie, huono keli ja heikko näkyvyys luovat olosuh­teet, jossa töitä ei voi tehdä turval­li­sesti. Silloin Tutturev kuittaa järjes­tel­mään, ettei työtä aloiteta ja tilaa paikalle hinausauton. Nämä tapaukset ovat kuitenkin harvinaisia.

Joissakin paikoissa, kuten Nesteen Kilpi­lahden jalos­ta­molla tai Helsinki-Vantaan lentoa­se­malla, alueen turval­li­suus­vaa­ti­mukset ovat hyvin tarkat.

– Lento­kent­tä­alu­eelle mentäessä pitää luovuttaa kaikki nesteet samalla tavalla kuin matkustajien.

Työkalut ovat hyvässä järjes­tyk­sessä apuautossa.

PAKKASEN AIHEUTTAMA ONGELMA

Tutturev tapaa korjaus­pai­kalla valkoisen perävau­nu­yh­dis­telmän kuljet­tajan. Mika Räty on ajanut aamulla Kouvo­lasta Espoo­seen ja Helsin­kiin elintar­vik­keita ja on nyt lastannut reilut 800 kuorma­lavaa paluu­kuor­maksi Kouvolaan.

Nelisen vuotta pääasiassa Kouvolan ja pääkau­pun­ki­seudun väliä ajava Räty ei kuiten­kaan pääse autol­laan liikkeelle, sillä käsijarru ei vapaudu.

Ennen kuin Tutturev alkaa selvittää vikaa tarkemmin, käy hän ohjaa­mossa, kokeilee käsijarrua, tulee ulos, avaa auton edestä maskin ja tutkii jarru­let­kuja. Sen jälkeen Tutturev menee vaihta­maan työvaat­teet päälle.

– Auton hyttiin mennään aina puhtaissa vaatteissa ja sen jälkeen vasta vaihde­taan työvaat­teet päälle.

Paikan pitää olla turval­linen minulle, asiak­kaalle ja ympäris­tössä oleville ihmisille.

Tutturev keskus­telee Rädyn kanssa viasta.

– Onkohan käsijarru jäätynyt kiinni, kun se ei vapaudu, Räty arvelee.

– Vika voi olla myös jarru­kel­lossa, Tutturev pohtii ja hakee korjausau­tosta paineilmamittarin.

– Mittaan paineil­ma­mit­ta­rilla, pysyykö paine käsijar­ru­pii­rissä. Tutkin, pysyykö paine jarru­kel­loon saakka. Jos painetta ei ole, voi olla, että jarru­kello on jäässä. Silloin se pitää lämmittää ja vapauttaa.

JARRUKELLO VUOTAA

Tutturev asettaa kiilat auton renkaiden eteen ja laskee auton jousi­tuksen. Näin hän varmistaa turval­lisen työsken­telyn auton alla.

Sitten hän ottaa auton vasem­malla sivulla olevan allea­jo­suojan pois paikal­taan ja sujahtaa mitta­ri­letkun kanssa auton alle tutki­maan jarruja. Diagnoosi on selvä: oikean puolen käsijarru ei liiku, koska jarru­kello vuotaa. Siksi käsijarru ei vapaudu.

– Jarru­kellon tiiviste tai kalvo vuotaa. Näitä ei korjata, vaan kello pitää uusia kokonaan.

Tutturev sulkee jarru­kel­loon johtavan putken, jolloin paine ei pääse karkaa­maan jarru­kel­losta. Tämä johtaa siihen, ettei oikean puolen vetoak­selin käsijarru toimi. Muuten käsijarrua voi käyttää.

– Voin tehdä vain väliai­kaisen korjauksen, koska minulla ei ole mukana uutta jarru­kelloa. Tässä tapauk­sessa pyydän kuljet­ta­jalta luvan, että hän suostuu väliai­kai­seen korjauk­seen ja ottaa siitä vastuun siihen saakka, kun auto saadaan Kouvo­laan huoltokorjaamolle.

Tämä sopii Rädylle, sillä käsijarrun puuttu­minen ei haittaa ajoa, vaan auton voi ajaa korjauksen jälkeen Scanian Kouvolan korjaamolle.

Dmitri Tutturev

NOPEA KORJAUS

Varsi­nainen korjaus on ohi kymme­nessä minuu­tissa ja on aika testata työn tulos. Tutturev ottaa korjausau­tonsa takati­lasta avukseen punaisen ilman­pai­neella toimivan tunkin, jolla hän nostaa korjat­tavaa autoa ylös niin, että pyörät nousevat muutaman sentin ilmaan. Sen jälkeen hän tarkastaa, pyöri­vätkö pyörät vapaasti, kun käsijarru on vapau­tettu. Kaikki toimii niin kuin pitää.

Kun ensim­mäinen testi on tehty, auto laske­taan alas.

Tutturev menee sitten keltaisten kiilojen luokse ja pyytää Rätyä käynnis­tä­mään auton. Kiilat pois ja kevyesti kaasua. Käsijarru vapautuu ja auto liikkuu vaivatta pienen matkan eteen ja taakse. Lyhyen testin tulos: toimii kuten pitää, ja Räty on tyyty­väinen. Kiilat vielä hetkeksi paikoilleen.

– Kun kolmesta taka-akselista yhden käsijarru on pois käytöstä, kannat­taako käsijarrua käyttää, Räty kysyy.

– Ihan hyvin voi käyttää. Ei mitään ongelmia, Tutturev sanoo.

Kun työt ja testit on tehty, Tutturev kiinnittää allea­jo­suojan, nostaa auton ilmajousi­tusta, sulkee auton maskin ja ottaa kiilat pois. Homma on valmis puoli tuntia sen jälkeen, kun Tutturev on aloit­tanut työt.

Tärkeintä on, että asiakas pääsi nopeasti ja turval­li­sesti jatka­maan matkaansa.

Valkoinen yhdis­tel­mä­pe­rä­vaunu lähtee Rätyn ohjaa­mana kohti Kouvolaa. Tutturev vie kiilat, paineil­ma­mit­tarin ja muut työka­lunsa omille paikoil­leen huoltoau­toonsa ja vaihtaa puhtaan haalarin päälle.

– Tämä meni nopeammin kuin ennakoin. Tällai­sessa hommassa voi mennä tunnista kolmeen tuntiin, jos joudu­taan vaihta­maan putkia. Tärkeintä on, että asiakas pääsi nopeasti ja turval­li­sesti jatka­maan matkaansa.

Keikka ei lopu, ennen kuin työt on kuitattu. Kuittauksen Tutturev tekee jo keikka­pai­kalla. Hän kirjaa muun muassa korjauk­seen käytetyn ajan, huoltoauton kilomet­ri­määrän, mikä vika oli, minkä­lainen korjaus oli kyseessä sekä mitä osia ja materi­aa­leja on käytetty. Aikaa kului kaikkiaan noin tunti.

– Kun olen tehnyt raportin, lähetän sen eteen­päin. Konalassa vielä kirjaan lopul­liset kilometrit.

Keikan jälkeen Tutturev soittaa Vantaan paloa­se­malle tarken­taak­seen, kuinka kiireinen keikka heillä on. Jos kiirettä ei ole, matka jatkuu takaisin Konalaan, missä Tutturev palauttaa lainaa­mansa työkalut ja jatkaa päivys­tystä vielä seuraa­vaan puoleen päivään.

TEKSTI JUKKA NORTIO
KUVAT PEKKA ELOMAA