Aste Finland Oy, Forssa 29.9.2020 oik Tomi Eloranta, Riku Saloinen

REPORTAASI: Aste palasi suomalais­omistukseen – ”Me olemme täällä kuin yhtä isoa perhettä”

Forssa­lainen ammat­ti­kyl­mä­lait­teita valmis­tava Aste Finland palasi entisille suoma­lai­so­mis­ta­jil­leen viime kesänä. Belgia­lais­kon­serni oli ostanut kasvu­yri­tyksen kolme vuotta aikai­semmin, mutta päätyi myymään sen takaisin liike­vaihdon romah­dettua. Työnte­kijät huokai­sivat helpo­tuk­sesta, vaikka korona­pan­de­mian kuris­tusote varjos­taakin uutta alkua.

KUVA YLLÄ: Tiimin­ve­täjä Tomi Eloranta liimaa ledipro­fiilin kiinni­tys­listaa. Hänen mieles­tään kylmä­lait­teiden valmistus ei ole ”raket­ti­tie­dettä”, joten tiimin­jä­seniä voidaan vaihdella keske­nään aaltoi­levan työti­lan­teen mukaan. Taustalla pääluot­ta­mus­mies Riku Saloinen.

4.12.2020

ASTE FINLAND OY

PERUSTETTU 2010
KOTIPAIKKA Forssa
TUOTANTO Räätä­löi­täviä ammattikylmälaitteita
HENKILÖSTÖ 38, joista tuotan­nossa 24
LIIKEVAIHTO 8,4 miljoonaa euroa (2019)

Kaikki näytti hyvältä keväällä 2017. Puolen­toista vuoden neuvot­te­lujen jälkeen Aste Finland Oy:n osake-enemmistö myytiin belgia­lai­selle kylmä­lai­te­val­mis­ta­jalle DRU Inter­na­tio­na­lille. DRU oli osa belgia­laista Groep Heylen ‑inves­toin­ti­kon­sernia. Vienti­ve­toinen forssa­lais­yritys iloitsi saatuaan leveämmät hartiat, mikä tarjosi paremmat mahdol­li­suudet sen havit­te­le­maan nopeaan kasvuun.

Asteen johto pysyi entiseen tapaan suoma­lais­kä­sissä. Kaupan syntyessä yritys tahkosi hyvää tulosta yltäen sinäkin vuonna 10 miljoonan liike­vaih­toon. Parin vuoden kuluessa yhteis­työ­suhde alkoi kuitenkin rakoilla. Suoma­laisen henki­löstön käsityksen mukaan yritys­kult­tuu­rien eroavai­suudet jäykis­tivät tuotantoa ja vahin­goit­tivat pitkä­jän­tei­sellä työllä raken­net­tuja asiakassuhteita.

Yrityksen johta­mi­seen liittyvät näkemy­serot ja keväällä Euroop­paan rantau­tunut korona­pan­demia johtivat liike­vaihdon romah­ta­mi­seen. Vielä vuonna 2018 Aste teki ennätys­lii­ke­vaihdon, 12 miljoonaa euroa. Viime vuonna se oli supis­tunut jo reiluun 8 miljoo­naan. Tänä vuonna ylletään hädin tuskin 6,5 miljoo­naan euroon.

Asteen työnte­kijät toteavat, että uudet omistajat eivät puuttu­neet tuotannon toimin­taan. Jotain havait­tiin kuitenkin olevan vialla, kun belgia­laisten vierailut lisään­tyivät tehtaalla viime vuonna. Huoli kasvoi entises­tään suoma­laisten avain­hen­ki­löiden alkaessa irtisa­noutua tehtä­vis­tään yksi toisensa jälkeen viime syksystä lähtien.

– Päätök­sen­tekoa vietiin yhä enemmän ulos tehtaalta. Kun brändäyksen yhtey­dessä kiinni­timme tuote­tar­roja kaappien kylkiin, niiden sisältö piti tarkis­tuttaa Belgiassa asti, ihmet­telee yli viisi vuotta tehtaalla työsken­nellyt juottaja ja tiimin­ve­täjä Tomi Eloranta.

Tiimin­ve­täjä Jyrki Vuorema työsken­teli aiemmin Helkama Forsten tehtaalla. Hän laittaa eristeal­lasta koneikon pohjaan ja runkoon kiinni. ”Jos havait­semme helpomman tavan tehdä työvaihe, emme tarvitse muutoksen tekemi­seen esimiehen lupaa.”

Samoissa tehtä­vissä ja yhtä pitkään Asteella työsken­nellyt Jyrki Vuorema kertoo työnte­ki­jöiden pelän­neen kaupan­teosta lähtien sitä, että yrityksen tuotanto viedään ulkomaille. Vuorema sanoo nähneensä vuosien varrella monen forssa­lais­firman alasajon.

– Ajatel­tiin, että ne ostavat tuotteet, työkalut ja osaamisen ja vievät ne mukanaan. Mutta niin ei onneksi käynyt, Vuorema sanoo.

Kun työnte­kijät kuulivat entisten suoma­lai­so­mis­ta­jien ostaneen yrityksen heinä­kuussa takaisin belgia­laisten pari vuotta sitten perus­ta­malta Creative Cooling Group ‑konser­nilta, vaihe­työn­te­kijä ja työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Maija Hakala kertoo henki­löstön tunte­neen valtavaa helpotusta.

Tutut esimiehet ja johto­hen­kilöt palasivat ruoriin. Vaikka tuotanto on supis­tunut koronan takia rajusti ja lomau­tukset ovat päällä, usko tulevai­suu­teen on palannut.

– Mehän olemme täällä kuin yhtä isoa perhettä, Hakala kuvaa tehtaalla vallit­sevaa hyvää tiimi­henkeä ja toimivaa keskus­te­lu­yh­teyttä johtoon päin.

Vaihe­työn­te­kijän ja työsuo­je­lu­val­tuu­tetun Maija Hakalan tehtävin kuuluu putsata ja varus­tella kaapit. Hän pesee lasiosat sekä kiinnittää hinta­laput ja tarrat tuotteiden kylkiin.

HELKAMA FORSTEN RAUNIOILLA

Aste Finland Oy perus­tet­tiin vuonna 2010. Kylmä­lai­te­val­mis­taja Helkama Forste oli lopet­tanut toimin­tansa Forssassa kaksi vuotta aiemmin siirtäen tuotan­tonsa Unkariin ja Venäjälle. Paikka­kun­nalla oli jäänyt 150 ihmistä työttö­miksi. Myöhemmin myös yhtiö itse ajautui konkurs­siin. Yhtiössä työsken­nel­leet kuusi toimi­hen­kilöä perus­tivat uuden ammat­ti­kyl­mä­lait­teita valmis­tavan yrityksen Helkama Forsten raunioille.

Asteen silloinen ja myös nykyinen toimi­tus­joh­taja Jussi Salonen toimi aiemmin Helkama Forsten tuote­ke­hi­tys­joh­ta­jana vastuu­aluei­naan Suomen, Norjan, Venäjän ja Unkarin yksiköt. Hänen mieles­tään päätös siirtää tuotanto ei vaikut­tanut järkevältä.

– Kokoon­pa­no­työn hinta Suomessa ei ole mikään peruste siirtää tuotantoa muuhun maahan. Jos niin menetel­lään, sillä koete­taan peitellä todel­lista syytä.

Salonen muistuttaa, että tuhannen euron kylmä­lait­teen valmis­tuk­seen käyte­tään kokoon­pa­no­työtä vain kaksi ja puoli tuntia. Hän joutui vertai­le­maan työnsä puolesta Helkama Forsten perus­lait­teen valmis­tusaikaa ja kustan­nuksia eri yksiköissä. Muissa maissa ei päästy lähel­le­kään suoma­laista kustannustehokkuutta.

– Meille on ollut jo toista­kym­mentä vuotta selvää, että henki­lös­tö­ku­lujen takia Suomi on hyvä paikka valmistaa, Salonen tiivistää.

Kylmä­lai­te­val­mis­tuk­sessa juotta­minen on vaativin työvaihe. Topi Michelsson juottaa höyrys­timen kiinni kompressoriin.

Asteen perus­tajat uskoivat kylmä­lai­te­val­mis­tuksen olevan Suomessa kannat­tavaa bisnestä. He lähtivät pienin askelin täyttä­mään Helkama Forsten jättämää aukkoa. Yrityksen asiakas­läh­töinen tapa toimia ja valmistaa toiveiden mukai­sesti räätä­löi­tyjä tuotteita herätti heti kiinnostusta.

– Pidimme tiiviisti yhteyttä asiak­kai­siimme. He pääsivät vaikut­ta­maan jopa laitteiden muotoi­luun. Halusimme tehdä tuotteet juuri heidän tarpei­siinsa ja tiloi­hinsa sopiviksi, Salonen kertoo.

– Meillä piti olla ne vakio­lait­teet kuten muillakin, mutta halusimme luoda uusia asennus­paik­koja kylmä­lait­teille. Niitä voitiin sijoittaa vaikka kauppojen aulaan tai tiskeille. Mitä pienempi ja haasteel­li­sempi tila, niin sen kilpai­lu­ky­kyi­sempiä me olimme.

Asteen tehtaalla tuotantoa ohjataan notkean lean-ajattelun pohjalta. Tuotanto on jaettu pienem­piin linja­ko­ko­nai­suuk­siin, jolloin jokai­sella linjalla on oma kylmä­tek­nisiä yksiköitä tuottava osuutensa. Mutta niihin on jätetty myös räätä­löin­nille tilaa.

– Tuotan­to­ti­loista ei löydy pitkiä rulla­ra­toja. Emmehän voi olla varmoja, millaisia laitteita huomenna valmis­te­taan. Meillä on siellä hyvin ohjau­tuva solutuotanto.

KORONA TYHJENSI TILAUSKIRJAT

Asteen toimiva johto oli tyrmis­tynyt, kun heidän luomansa menes­tys­kon­septi ei kelvannut uusille omista­jille. Belgia­laisten tapa toimia oli jäykkä ja byrokraat­tinen. Suoma­laiset olivat solmi­neet vuosien jalka­työn avulla luotta­muk­sel­lisia asiakas­suh­teita Keski-Euroop­paan ja Skandi­na­viaan. Nyt belgia­laiset ottivat ne hoitaak­seen omalla taval­laan, johon eivät läheiset kontaktit kuuluneet.

– Olimme alusta lähtien tehneet yhteis­työtä panimoiden kanssa. He taas markki­noivat suoraan liike­ket­juille ja kahvi­loihin. He hinnoit­te­livat tuotteensa asiak­kaiden arvon mukaan, mikä ajattelu oli meille täysin vierasta, Asteen kehitys­työssä alusta asti mukana ollut, nykyinen Sisu Coolers Oy:n toimi­tus­joh­taja Saku Pelto-Knuutila muistelee.

Sisu Coolers Oy:n toimi­tus­joh­taja Saku Pelto-Knuutila työsken­teli aiemmin Helkama Forsten työnjoh­ta­jana ja laatu­pääl­lik­könä. Hän irtisa­noutui belgia­lai­so­mis­tei­sesta yhtiöstä tammikuussa.

– Johta­minen oli hierark­kista. Jokainen pakotet­tiin omaan lokeroonsa ja toimen­ku­vaansa. Lopulta emme saaneet edes puhua yrityksen sisäi­sistä asioista keske­nämme. Me olimme tottu­neet mataliin organi­saa­tio­ta­soihin, jolloin yhteis­työkin sujui kitkat­to­masti, selittää Asteen tuotan­to­pääl­likkö Anne Järvinen.

Asteen asiak­kaat reagoivat tylyyn kohte­luun vetäy­ty­mällä. Yrityksen suoma­laisia avain­hen­ki­löitä irtisa­noutui vahvojen näkemy­se­rojen vuoksi. Korona­pan­demia iski vuoden­vaih­teen jälkeen Suomeen koko voimal­laan. Asteen tilaus­kirjat tyhje­nivät äkkiä. Koko vuodeksi tilauk­sensa jo tehneet asiak­kaat päättivät jäädyttää ne. Myrkkyä kylmä­lai­te­val­mis­ta­jalle olivat myös ravin­to­loiden sulke­minen ja yleisö­ta­pah­tu­mien peruminen.

Liike­vaihdon romah­dettua belgia­laiset kypsyivät myymään yrityksen takaisin entisille omista­jil­leen, jotka olivat ehtineet jo perustaa uuden yrityksen. Tämän firman lopul­li­seksi nimeksi vahvistui Sisu Coolers Oy. Se omistaa nyt satapro­sent­ti­sesti Aste Finlandin osakkeet. Coolersin toimia­laan kuuluvat kylmä­lait­teiden huolto ja varastointipalvelut.

”Me olemme tottu­neet mataliin organi­saa­tio­ta­soihin, jolloin yhteis­työkin sujuu kitkat­to­masti”, Asteen tuotan­to­pääl­likkö Anne Järvinen sanoo.

LOMAUTUKSIA JA PULAA KOMPONENTEISTA

Pääluot­ta­mus­mies Riku Saloinen kertoo, että tehtaalta oli syyskuussa lomau­tet­tuina 15 työnte­kijää. Pelät­tä­vissä on, että mikäli korona jatkuu, saattavat vuoden­vaih­teessa tulla vastaan ensim­mäiset irtisa­no­miset. Taval­li­sesti lomau­tuk­siin joudu­taan Asteella turvau­tu­maan loppuvuodesta.

– Tämä on hyvin kausi­luon­teista työtä. Kylmä­lait­teiden sesonki käynnistyy vuoden­vaih­teessa. Joka kevät palka­taan ehkä parikym­mentä seson­ki­työn­te­kijää, joista usein on voitu myös pari vakinaistaa. Nyt sellai­seen ei ole ollut mitään mahdollisuutta.

Asteen tuotan­nossa pyritään keskit­ty­mään ydinosaa­mi­seen ja loppu­ko­koon­pa­noon. Kaikki kylmä­tek­niikka kokoon­pan­naan itse, mutta samalla nojau­du­taan vahvaan alihan­kin­ta­ver­kos­toon. Tehtaalle ostetaan valmiita osako­koon­pa­noja ja kylmä­lait­teiden runkoja. Ohutle­vy­kom­po­nentit toimi­te­taan valmiiksi pinnoi­tet­tuina ja maalattuina.

”Tämä on hyvin kausi­luon­teista työtä. Kylmä­lait­teiden sesonki käynnistyy vuoden­vaih­teessa”, pääluot­ta­mus­mies Riku Saloinen kertoo.

Tehtaan neljä tuotan­to­linjaa on jaettu tuote­ryh­mien mukaan. Osakoon­nissa kaappeihin kasataan lauhdut­timet, höyrys­timet ja ohjausyk­sik­kö­kellot. Avolin­jalla valmis­te­taan katot, takaseinät, verho­pellit ja hyllyt. Kun koneikko on valmis, kaappi viedään juotet­ta­vaksi. Sähkö­lait­teet testa­taan ja katso­taan myös, etteivät asennetut kylmä­ai­neet vuoda.

Pääka­sauk­sessa kaappiin laite­taan kiinni lasikyljet, katot ja takaseinät. Koneik­koon kiinni­te­tään kaikki osakoon­nissa valmis­tetut osat. Sen jälkeen tuote menee varus­te­luun. Korona­pan­demia on aiheut­tanut ongelmia ja viiveitä tuotan­nos­sakin. Danfoss toimittaa tehtaalle euroop­pa­laisia kompres­so­reita, joihin tulee elekt­ro­niikka Kiinasta.

– Kun Kiinan rajat menivät kiinni, emme saaneet sieltä kompo­nent­teja. Piti turvautua vaihtoeh­toi­siin ratkai­suihin, tiimin­ve­täjä Eloranta sanoo.

 

EKOLOGISEMPIA KYLMÄLAITTEITA

Aste Finland Oy:n toimi­tus­joh­taja Jussi Salonen kertoo kylmä­lai­te­bis­nek­sessä olevan Euroopan unionin tasolla 650 miljoonan euron markkinat. Yritys tavoit­telee kolmen vuoden aikana 15 miljoonan euron liike­vaihtoa. Forssassa tehtä­vistä kylmä­lait­teista menee kaksi kolmas­osaa vientiin.

EU-lainsää­dän­töön on tulossa maalis­kuussa 2021 muutoksia, jotka pakot­tavat kylmä­lai­te­val­mis­tajat tekemään entistä ekolo­gi­sempia kylmä­lait­teita. Salonen pitää tervettä kilpailua ruokkivia ja energian­sääs­töön kannus­tavia muutoksia tervetulleina.

Asteen kilpai­lijat ovat ulkomaisia yrityksiä. Yrityksen isoim­milla asiak­kailla, kuten tunne­tuilla panimoilla, on valtavia ostopo­ten­ti­aa­leja. Heineken ostaa vuosit­tain noin 100 000 kylmä­lai­tetta. Jos toimit­taja haluaa olla tällaisen kysynnän valli­tessa uskot­tava, sillä on oltava muske­leita. Siihen pk-yritys kykenee useim­miten vain verkos­toi­tu­misen kautta.

– Mikäli meillä on hyvä verkosto ja alihan­kin­ta­ketju, jotka kykenevät esiin­ty­mään ja laati­maan tarjouksia yhdessä, se parantaa merkit­tä­västi jokaisen verkos­toon osallisen kilpai­lu­kykyä, Salonen maalailee.

Mikael Ahonen asentaa led-valoja nouto­kaap­piin, joka on korona-ajan hitti­tuote kaupassa asiointia vältte­le­ville tuore­tuot­teiden ostajille.

Aste kiittelee Forssan kaupunkia hyvästä yhteis­työstä, joka on luonut edelly­tykset tuotannon kasvat­ta­mi­selle. Yrityksen valmistus on kaupungin vuokra­ti­loissa, joita kaupunki on yhdessä yrityksen kanssa laajen­tanut jo kahdesti. Laajen­nuk­silla on lisätty halli­tilaa yhteensä 3 000 neliötä.

Vuosien varrella Asteen tuote­per­hee­seen on tullut yhä raskaampia ja vaikeammin käsitel­täviä yksiköitä. Tuotan­toon onkin voitava tulevai­suu­dessa rakentaa puoli­au­to­maat­tinen kokoonpanolinja.

– Isoimmat laitteet alkavat olla kohta jo auton kokoisia. Tällä uudella linjalla kaappeja voitai­siin varus­tella samalla tavalla kuin autonrunkoa.

Korona­pan­demia oli kova isku koko elinkei­noe­lä­mälle, mutta synnytti se myös innovaa­tioita. Kun kylmä­lai­te­val­mis­tajan loppua­siak­kaat alkoivat koronan takia karsastaa kaupassa käyntiä, nettios­tosten määrä lähti jyrkkään nousuun.

Netti­kauppa loi tilaa myös nouto­kaa­peille, joihin asennet­tuihin kylmä­ti­loihin on mahdol­lista laittaa valmiiksi ja asiak­kaan haetta­vaksi ruoka­ta­va­raos­tokset. Vähit­täis­kaup­pa­ketjut ja muut tuore­tuot­teita myyvät tahot tarttuivat innok­kaasti uuteen palvelumuotoon.

– Nouto­kaap­pien kysyntä lähti räjäh­dys­mäi­seen nousuun. Vahvan tilaus­kannan vuoksi teemme niitä nyt niin paljon kuin vain rahkeet kestävät.

Patrik Korkkinen työsken­telee varastossa.

 

TEKSTI MARKKU TASALA
KUVAT JYRKI LUUKKONEN